Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Vaatisikohan Limp moden poisto DPF:n opittujen arvojen nollausta? Vähän jäi kolkuttamaan tuo regenerointi testerillä, mutta ei mitään raporttia lopputuloksesta... Nollattiinko arvoja ja mikä on nyt paine-ero? Sen näkisit Forscanilla, kuten edellä selitettiin. Ja mikä on limp moden syy.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Palasin juuri B*sch Car Servicestä, tunnin verran tekivät siellä hommia:
Vikakoodit luettiin ensin, päällä oli:
P2463 Dieselhiukkasuodatin: Hiukkasmassa liian suuri
P242F hiukkassuodatin: Paine-ero liian suuri
..pyysin sitten tekemään sen DPF-paine-eroanturin sopeutuksen (opittujen arvojen nollaus?) koska sitähän ei vaihdon jälkeen vielä oltu tehty.
Sitten alettiin yrittämään staattista re-generointia:
Ensimmäisellä testilaitteella prosessi meni aina siihen asti missä sen polton pitäisi alkaa, ja sitten ilmoitti vain että "valmista"...
Ei selvinnyt miksi skippasi koko homman, vaihtoivat sitten toiseen testeriin, ja sillä koko staattinen re-generointi saatiin ajettua läpi (sen noin 10 min kestävän prosessin), sen lopuksi kuitenkin testeri ilmoitti:
Dieselhiukkassuodattimen täydellinen re-generointi ei ollut mahdollista suorittaa.
Tämä testi tullaan nyt toistamaan. // koska varattu aika diagnoosille oli jo käytetty, ei lähdetty enää uudestaan alusta tekemään
Ennen tuo re-generointia paine-ero tyhjäkäynnillä oli likemmäs 30kPA ja polton jälkeen se heilui 20..30kPA välillä (tuntui että se vähän auttoi?)
Kaasua painamalla sinne sai helposti satojen kPA eron syntymään, eli tukkoiseltahan tuo vaikutti. Korjaamon suositus olikin jatko-stepistä DPF:n pesu (taikka vaihto). Heillä se tarkoittaa likimain viikkoa korjaamolla, koska DFP lähetetään H.linnaan erikoisliikkeeseen pestäväksi. Kokemukset tuosta kuulemma hyviä.
Tälläiset koodit jäivät tulevaan työmääräimeen (jos teetetään homma tuolla)
P0691 Jäähdytystuulettimen moottori 1; maavuoto // Outoa että tuollainen vielä jäi, flekti toimii ok. Tosin flektiä vaihtaessa havainto että mottorin maajohto korroosion vuoksi katki, täytyy koittaa hakea uusi johto (tämä on ilmasuodattimen alla, n. 30cm) ja vaihtaa se tuonne.
P2463 Dieselhiukkasuodatin: Hiukkasmassa liian suuri
P242F hiukkassuodatin: Paine-ero liian suuri
P244B hiukkassuodatin: Liian korkea paine
Pyysin myös katsomaan nuo DPF:n statistiikat tällä kertaa, tuollaiset olivat ekalla testerillä/ ennen tehtyä polttoa:
hiukkassuodatin: paine-ero 29 hPa // tämä väitti että hPA jossa hehto on 10exp2 kun toinen sanoi että kPA eli 10exp3...(?)
Epäonnistuneet re-generoinnit: 0
Hiukkassuodattimen re-generointi: matka viimeisestä puhdistumisesta lähtien: 67 km
Keskivertomatka re-gen. välillä: 558 km
Diesel-hiukkassuod. re-gen.: Viimeisestä re-generoinnista ajettu matka 2461 km
--> Siis mitä? Autolla on ajettu pelkästään eilen > 67 km... Ja siitä edellisestä pakkopoltosta ei kyllä oikein voi vielä olla 2461 km...
Noiden perusteella kuitenkin vaikuttaa että re-generointia yhä mahdollisesti tapahtuu / koitetaan... Ilmeisesti siitä aiheutuu sitten kuitekin tuo toistuva DPF:n vikakoodi, ja auto pysyy siksi yhä limb modessa?
Vaihtehtoinen korjaus: tunkkaan auton kotona pukeille, revin DPF:n irti, kiikutan sen Tre (Diesel) korjaamolle pesuun, lyön sen takas paikoilleen... tuossa voisi olla teoriassa kesto about 24h luokkaa parhaillaan
Laipat voi vaatia korjausta koska mennee äkkiä pulttien rälläköintiin yms.
Vikakoodit luettiin ensin, päällä oli:
P2463 Dieselhiukkasuodatin: Hiukkasmassa liian suuri
P242F hiukkassuodatin: Paine-ero liian suuri
..pyysin sitten tekemään sen DPF-paine-eroanturin sopeutuksen (opittujen arvojen nollaus?) koska sitähän ei vaihdon jälkeen vielä oltu tehty.
Sitten alettiin yrittämään staattista re-generointia:
Ensimmäisellä testilaitteella prosessi meni aina siihen asti missä sen polton pitäisi alkaa, ja sitten ilmoitti vain että "valmista"...
Ei selvinnyt miksi skippasi koko homman, vaihtoivat sitten toiseen testeriin, ja sillä koko staattinen re-generointi saatiin ajettua läpi (sen noin 10 min kestävän prosessin), sen lopuksi kuitenkin testeri ilmoitti:
Dieselhiukkassuodattimen täydellinen re-generointi ei ollut mahdollista suorittaa.
Tämä testi tullaan nyt toistamaan. // koska varattu aika diagnoosille oli jo käytetty, ei lähdetty enää uudestaan alusta tekemään

Ennen tuo re-generointia paine-ero tyhjäkäynnillä oli likemmäs 30kPA ja polton jälkeen se heilui 20..30kPA välillä (tuntui että se vähän auttoi?)
Kaasua painamalla sinne sai helposti satojen kPA eron syntymään, eli tukkoiseltahan tuo vaikutti. Korjaamon suositus olikin jatko-stepistä DPF:n pesu (taikka vaihto). Heillä se tarkoittaa likimain viikkoa korjaamolla, koska DFP lähetetään H.linnaan erikoisliikkeeseen pestäväksi. Kokemukset tuosta kuulemma hyviä.
Tälläiset koodit jäivät tulevaan työmääräimeen (jos teetetään homma tuolla)
P0691 Jäähdytystuulettimen moottori 1; maavuoto // Outoa että tuollainen vielä jäi, flekti toimii ok. Tosin flektiä vaihtaessa havainto että mottorin maajohto korroosion vuoksi katki, täytyy koittaa hakea uusi johto (tämä on ilmasuodattimen alla, n. 30cm) ja vaihtaa se tuonne.
P2463 Dieselhiukkasuodatin: Hiukkasmassa liian suuri
P242F hiukkassuodatin: Paine-ero liian suuri
P244B hiukkassuodatin: Liian korkea paine
Pyysin myös katsomaan nuo DPF:n statistiikat tällä kertaa, tuollaiset olivat ekalla testerillä/ ennen tehtyä polttoa:
hiukkassuodatin: paine-ero 29 hPa // tämä väitti että hPA jossa hehto on 10exp2 kun toinen sanoi että kPA eli 10exp3...(?)
Epäonnistuneet re-generoinnit: 0
Hiukkassuodattimen re-generointi: matka viimeisestä puhdistumisesta lähtien: 67 km
Keskivertomatka re-gen. välillä: 558 km
Diesel-hiukkassuod. re-gen.: Viimeisestä re-generoinnista ajettu matka 2461 km
--> Siis mitä? Autolla on ajettu pelkästään eilen > 67 km... Ja siitä edellisestä pakkopoltosta ei kyllä oikein voi vielä olla 2461 km...

Noiden perusteella kuitenkin vaikuttaa että re-generointia yhä mahdollisesti tapahtuu / koitetaan... Ilmeisesti siitä aiheutuu sitten kuitekin tuo toistuva DPF:n vikakoodi, ja auto pysyy siksi yhä limb modessa?
Vaihtehtoinen korjaus: tunkkaan auton kotona pukeille, revin DPF:n irti, kiikutan sen Tre (Diesel) korjaamolle pesuun, lyön sen takas paikoilleen... tuossa voisi olla teoriassa kesto about 24h luokkaa parhaillaan

-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Ehkä tyhmä ajatus mutta kannattaako tuollaisen pesun kanssa tuhertaa....
meinaa ei nuo uudetkaa paljoa maksa jos jaksaa ootella viikon verran tuloa...
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/kug ... 578;s10418
Taitaa pesu maksaa tuon saman 230eur...
meinaa ei nuo uudetkaa paljoa maksa jos jaksaa ootella viikon verran tuloa...
https://aeromotors.fi/kataloog/ford/kug ... 578;s10418
Taitaa pesu maksaa tuon saman 230eur...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Sellainen näkemys on täältä foorumiltakin tullut että nuo tarvike-DPF:t eivät välttämättä ole kovin pitkäikäisiä... niissä kun on säästetty rajusti kalliissa materiaaleissa, kuten mistä-lie platinapäällysteistä ym. Mitenkähän muuten osa noista tarvikkeista on Euro4 ja osa Euro5 mukaisia - kumpihan tämä nyt sitten pitäisi olla...(?)
Tähän mennessä saadut tarjoukset pelkän DPF:n pesusta: 320 eur ja 390 eur...
Olikin tyyrimpää mitä odotin...
Perustunee siihen että tuohon tärvääntyy jopa 3h työaikaa. Yksi tarjous vielä vetämässä "alk. 300eur" firmasta EDIT: tuli sekin: 350 eur.
Tartossa näyttää olevan velotus 100 eur plus tietty vähän enempi aikaa ja hintaa rahteihin...
Pyydän nyt vielä kustannusarvion tuolta aamun liikkeestä, miten paljon tulee hintaa irrotusten ja asennusten kera.
Tähän mennessä saadut tarjoukset pelkän DPF:n pesusta: 320 eur ja 390 eur...

Perustunee siihen että tuohon tärvääntyy jopa 3h työaikaa. Yksi tarjous vielä vetämässä "alk. 300eur" firmasta EDIT: tuli sekin: 350 eur.
Tartossa näyttää olevan velotus 100 eur plus tietty vähän enempi aikaa ja hintaa rahteihin...
Pyydän nyt vielä kustannusarvion tuolta aamun liikkeestä, miten paljon tulee hintaa irrotusten ja asennusten kera.
Viimeksi muokannut Zac4all, 02 Elo 2024 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Minä olen ostanut yhden tarvikepöntön ja sillä se homma ei onnistunut alkuunkaan. Pesulle ääni täältä ja kovin isoja ne irrotus & kasauskulut eivät saa olla - sehän on kuin mikä tahansa äänenvaimennin siinä keskellä alla.
Käytännössä irroitus ja reilusti kuumaa vettä pöntön molemmista päistä, jonkinlaisella paineella läpi on jo ihan hyvä kotikonstiyritys.
Käytännössä irroitus ja reilusti kuumaa vettä pöntön molemmista päistä, jonkinlaisella paineella läpi on jo ihan hyvä kotikonstiyritys.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tuo tartto ei välttämättä ole huono vaihtoehto jos haluaa pestä....antaa niitten tehdä irrotukset ja kaikki. Siellä työ paljon halvempaa ja takasin tullessa voi ostaa kontin täyteen kaljaa ja viiniä ja säästää rempan hinta!
Kunhan katsoo että puhdistus ei tarkoita totaali puhdistusta...niitäkin on tapahtunut...eli porakoneella ja piikkauskoneella tyhjennys...
Kunhan katsoo että puhdistus ei tarkoita totaali puhdistusta...niitäkin on tapahtunut...eli porakoneella ja piikkauskoneella tyhjennys...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
@tikola - juu, laitoin pyynnön kustannusarviosta. On tuo kuitenkin nosturilla niin paljon helpompi homma...
Yhden DPF-pesufirman kanssa juttelin puhelimessa, sanoi että ne anturit / lisäpolttoaineen suuttimet on hyvä myös irroitella, koska eivät aina tykkää pesuhommista. Siinä irroituksessa voi tarvita esim. lämmitystä.
Olisihan tuokin mahdollista, tehdä itse "pikapesun" ja katsoa mitä se auttaa..
Löytyisi kyllä painepesuri, ja sille voisi näprätä tuon kuuman veden syötönkin... keräisi pesuveden jonkun sanomalehtifiltterin läpi niin ei mene edes luontoon töhnät. Vastapaineitahan ei helposti itse sitten enää testaa, pitäisi testata laittamalla pönttö vaan takas.
@taunusautomaatti
Tämä DPF Hooldus https://dpfhooldus.ee/dpf-hooldus-suomi/ vaikutti kyllä ihan asialliselta firmalta.
Aikahan tässä on isoin kysymys... rahtien kanssa menee enempi kuin viikko, pari päivää lomaa olisi vielä plakkarissa jos veisi auton sinne
Yhden DPF-pesufirman kanssa juttelin puhelimessa, sanoi että ne anturit / lisäpolttoaineen suuttimet on hyvä myös irroitella, koska eivät aina tykkää pesuhommista. Siinä irroituksessa voi tarvita esim. lämmitystä.
Olisihan tuokin mahdollista, tehdä itse "pikapesun" ja katsoa mitä se auttaa..

Löytyisi kyllä painepesuri, ja sille voisi näprätä tuon kuuman veden syötönkin... keräisi pesuveden jonkun sanomalehtifiltterin läpi niin ei mene edes luontoon töhnät. Vastapaineitahan ei helposti itse sitten enää testaa, pitäisi testata laittamalla pönttö vaan takas.
@taunusautomaatti
Tämä DPF Hooldus https://dpfhooldus.ee/dpf-hooldus-suomi/ vaikutti kyllä ihan asialliselta firmalta.
Aikahan tässä on isoin kysymys... rahtien kanssa menee enempi kuin viikko, pari päivää lomaa olisi vielä plakkarissa jos veisi auton sinne

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kuga 2.0 TDCI 2009 - ei siellä ole lisäpolttoaineen syöttöä, koska DPF poltto hoidetaan lisäämällä syöttöä normaleihin dieselsuuttimiin. Paineanturit ovat kumiletkuja pikaliittimellä - lähtevät periaattessa nyppäämällä pois. Eli homman ei minusta poikkea käytännössä katalysaattorin irrotuksesta mitenkään - paitsi ne kaksi kumiletkua pitää nypätä pois. Eli ainakin minulle rasvamontun omistajana tuo itse pesun kokeilu maksaa jokseenkin nolla euroa ja aikaakaan ei varmaan tuntia enempää mene. Puutarhaletkusta olen syöttänyt niin kuumaa kuin hanasta tulee ja sitten kun ulos ei tule enää kovin mustaa pönttö kuivaman ja takaisin kiinni. Eli minä olen tuon ilman painepesuriakin tehnyt.
Minä menin tuolla pikapesulla puolitoistavuotta eteenpäin ja nyt se on jollain tasolla taas edessä syksyn mittaan.
Minä menin tuolla pikapesulla puolitoistavuotta eteenpäin ja nyt se on jollain tasolla taas edessä syksyn mittaan.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Onhan se melko tukossa, jos tyhjäkäynnillä 29/30 hPa eli mbar.
Olisko se oikea yksikkö tuo hpa, sillä jos polkemalla tulee satoja kPa, niin se on jo monta baria...
Satoja hPa eli mbar on järjellinen arvo, kun pönttö on melko tukossa.
Olisko se oikea yksikkö tuo hpa, sillä jos polkemalla tulee satoja kPa, niin se on jo monta baria...
Satoja hPa eli mbar on järjellinen arvo, kun pönttö on melko tukossa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Ei epäilystä, että varsin tukkoinen se on...
Siltikin tekisi mieli kokeilla tuota kotipesua ensi viikolla (vkl menee reissussa). Vaikka se on varmasti taistelua ja sotkuista hommaa... Siinä voisi ainakin lykätä yhtä 500+ eur menoerää pitkälle tulevaisuuteen (= pesu vaihtoineen, tai tarvike vaihdettuna). Katselin jo vähän että tuohon on pesuaineitakin tarjolla esim. Liqui Molyltä (1 - pitäisiköhän laittaa heti tilaukseen(?)
Katselin aiheesta myös enempi vähempi kotikutoisia YouTube-videoita
Tästä paras vinkki oli että "esipesussa" voisi toimia APK-tabletit + kiehuva vesi... https://www.youtube.com/watch?v=Zw-EAc_Lpv8
Sitten seuraavaan kierrokseen joku kunnon DPF-liuotin vasta. Itse kyllä huuhtoisin "vastakarvaan", turha sitä moskaa on työntää "filtterin" läpikään?
(1
Liqui Moly tarjoaa tehokkaita tuotteita dieselhiukkassuodattimien puhdistamiseen. Tässä on muutamia vaihtoehtoja:
Pro-Line Diesel Particulate Filter Cleaner (tuotenumero 5169): Tämä neste on erittäin tehokas tukkeutuneiden henkilöautojen dieselhiukkassuodattimien puhdistamiseen. Se liuottaa kovettuneet, tiheät ja kuoreutuneet epäpuhtaudet suodattimen pinnalta. Säännöllinen puhdistus yhdistettynä huuhteluun voi auttaa välttämään kalliita korjauksia. Käytetään henkilöautojen dieselmoottoreissa, joissa on dieselhiukkassuodatin (DPF/FAP) 1.
Pro-Line Diesel Particulate Filter Purge (tuotenumero 20110): Tämä neste puhdistaa tukkeutuneet DPF-yksiköt ilman purkamista. Se liuottaa epäpuhtaudet DPF-yksiköissä, palauttaa ajoneuvon suorituskyvyn ja polttoaineen kulutuksen. Käytä aina yhdessä Pro-Line Diesel Particulate Filter Cleanerin (tuotenumero 20112) kanssa 2.
DPF Cleaner (tuotenumero P003256): Tämä liuotteeton lisäaine puhdistaa irrotetut dieselhiukkassuodattimet. Se vähentää käyttökustannuksia, koska suodatinta ei tarvitse vaihtaa.

Siltikin tekisi mieli kokeilla tuota kotipesua ensi viikolla (vkl menee reissussa). Vaikka se on varmasti taistelua ja sotkuista hommaa... Siinä voisi ainakin lykätä yhtä 500+ eur menoerää pitkälle tulevaisuuteen (= pesu vaihtoineen, tai tarvike vaihdettuna). Katselin jo vähän että tuohon on pesuaineitakin tarjolla esim. Liqui Molyltä (1 - pitäisiköhän laittaa heti tilaukseen(?)
Katselin aiheesta myös enempi vähempi kotikutoisia YouTube-videoita

Tästä paras vinkki oli että "esipesussa" voisi toimia APK-tabletit + kiehuva vesi... https://www.youtube.com/watch?v=Zw-EAc_Lpv8
Sitten seuraavaan kierrokseen joku kunnon DPF-liuotin vasta. Itse kyllä huuhtoisin "vastakarvaan", turha sitä moskaa on työntää "filtterin" läpikään?
(1
Liqui Moly tarjoaa tehokkaita tuotteita dieselhiukkassuodattimien puhdistamiseen. Tässä on muutamia vaihtoehtoja:
Pro-Line Diesel Particulate Filter Cleaner (tuotenumero 5169): Tämä neste on erittäin tehokas tukkeutuneiden henkilöautojen dieselhiukkassuodattimien puhdistamiseen. Se liuottaa kovettuneet, tiheät ja kuoreutuneet epäpuhtaudet suodattimen pinnalta. Säännöllinen puhdistus yhdistettynä huuhteluun voi auttaa välttämään kalliita korjauksia. Käytetään henkilöautojen dieselmoottoreissa, joissa on dieselhiukkassuodatin (DPF/FAP) 1.
Pro-Line Diesel Particulate Filter Purge (tuotenumero 20110): Tämä neste puhdistaa tukkeutuneet DPF-yksiköt ilman purkamista. Se liuottaa epäpuhtaudet DPF-yksiköissä, palauttaa ajoneuvon suorituskyvyn ja polttoaineen kulutuksen. Käytä aina yhdessä Pro-Line Diesel Particulate Filter Cleanerin (tuotenumero 20112) kanssa 2.
DPF Cleaner (tuotenumero P003256): Tämä liuotteeton lisäaine puhdistaa irrotetut dieselhiukkassuodattimet. Se vähentää käyttökustannuksia, koska suodatinta ei tarvitse vaihtaa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Jotain juuri tuollaista minä yrittäisin - ei siinä isommin mitään häviäkkään,
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Olen haeskellut ohjeita ja sopivia tuotteita hommaan, tämä on yksi mahdollinen millä sen tuhkan voisi saada irtoamaan?
https://www.virtasenkauppa.fi/dpf-puhdi ... otip-39732
Vaikka tämä on tarkoitettu paineanturi reiästä laitettavaksi ilman irroitusta, ei mikään estä käyttämästä irroitettuun, mutta tehdä sitten lisäksi kunnon pesut...
Ko. kaupan sivulla oli myös ohjeita pesuun.
Alan homman kun saan kaikki tarpeet kasaan.
https://www.virtasenkauppa.fi/dpf-puhdi ... otip-39732
Vaikka tämä on tarkoitettu paineanturi reiästä laitettavaksi ilman irroitusta, ei mikään estä käyttämästä irroitettuun, mutta tehdä sitten lisäksi kunnon pesut...
Ko. kaupan sivulla oli myös ohjeita pesuun.
Alan homman kun saan kaikki tarpeet kasaan.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Vielä yksi (pitkä ja seikkaperäinen 35min) video DPF:n "DIY" puhdistuksesta:
https://www.youtube.com/watch?v=LE1boZ3fhLg
Tämä (BMW-harrastaja britti?) tekee aika paljon kotikemistin hommaa tutkiakseen, mitkä aineet toimii. Pointit:
- Öljyiseen töhnään (mitä siellä myös on) ja varsinaiseen tuhkaan puree erityyppinen aine --> Toinen olisi oltava happo ja toinen alkalinen pesuaine tai liuotin.
- Ei pidä käyttää niin kovia aineita / kuumia lämpötiloja että pilaa DPF:n keramiikkaosia, platinapinnoitetta(!), taikka edes RST-osia...
Tästä tuli myös tietoa muutamasta kemikaalista/ aineesta mitä harkita:
- Drain cleaner eli kodin putkimies / viemärinavaus rakeet. Yllättävän hyvin alkoi irrota tuollakin(?) Varottava liikaa lämpöä noissa.
- Brick acid eli hydrogen acid = suolahappo (eri liuoksina tietenkin). En tiedä miten hyvin tuota saa, mutta itsellä on hyviä kokemuksia myös (terveellisemmästä/turvalisemmasta) sitruunahaposta, jota saa vaikka Puuilosta (750g liuotettavaa jauhetta on alle kympin?).
Kaverin pesumetodit eivät nyt olleet kovin vakuuttavia, mutta antoivat ideoita nekin.
Käyttäisin ehkä enempi kuumaa vettä / painepesuria / pitempiä liotusaikoja (esim. hapot toimii ajan kanssa - hyvä tulos voi vaatia vaikka 24h..)
Kuivattelu tosiaan kuumailmapuhaltimen kanssa, kuka sitä nyt päiväkausia alkaa odotella... tosin kyllä se käytössäkin loppu kosteus lähtenee nopeasti.
https://www.youtube.com/watch?v=LE1boZ3fhLg
Tämä (BMW-harrastaja britti?) tekee aika paljon kotikemistin hommaa tutkiakseen, mitkä aineet toimii. Pointit:
- Öljyiseen töhnään (mitä siellä myös on) ja varsinaiseen tuhkaan puree erityyppinen aine --> Toinen olisi oltava happo ja toinen alkalinen pesuaine tai liuotin.
- Ei pidä käyttää niin kovia aineita / kuumia lämpötiloja että pilaa DPF:n keramiikkaosia, platinapinnoitetta(!), taikka edes RST-osia...
Tästä tuli myös tietoa muutamasta kemikaalista/ aineesta mitä harkita:
- Drain cleaner eli kodin putkimies / viemärinavaus rakeet. Yllättävän hyvin alkoi irrota tuollakin(?) Varottava liikaa lämpöä noissa.
- Brick acid eli hydrogen acid = suolahappo (eri liuoksina tietenkin). En tiedä miten hyvin tuota saa, mutta itsellä on hyviä kokemuksia myös (terveellisemmästä/turvalisemmasta) sitruunahaposta, jota saa vaikka Puuilosta (750g liuotettavaa jauhetta on alle kympin?).
Kaverin pesumetodit eivät nyt olleet kovin vakuuttavia, mutta antoivat ideoita nekin.
Käyttäisin ehkä enempi kuumaa vettä / painepesuria / pitempiä liotusaikoja (esim. hapot toimii ajan kanssa - hyvä tulos voi vaatia vaikka 24h..)

Kuivattelu tosiaan kuumailmapuhaltimen kanssa, kuka sitä nyt päiväkausia alkaa odotella... tosin kyllä se käytössäkin loppu kosteus lähtenee nopeasti.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Aloitin homman, [DPF:n irroitus] just niin tympeää kun ennakoinkin:
-takimmat pultit umpiruosteessa, toinen jo valmiiksi pyöreä... Toista lämmitin toholla ja uitin WD40: ei elettäkään.. mennee väkivaltaiseksi
-apurungon ulommat pultit lähti ok, mutta en käsitä sisempien pulttien "mekanismia": ne killuu kumiprikkojen varassa jossai 'letkussa' pellissä? (Eivätkä aukea)
-etummat pultit em. Apurungon alla, ei ylety edes kokeileen auki, mutta yhtä puuta näyttää olevan..
-vaikuttaisi että lämpöanturin pistokkeeseen pääsee käsiksi, ei tarvitse sitä [itse anturia] ehkä rikkoa irrottamalla
Homma jatkuu huomenillalla, uudella tarmolla...
-takimmat pultit umpiruosteessa, toinen jo valmiiksi pyöreä... Toista lämmitin toholla ja uitin WD40: ei elettäkään.. mennee väkivaltaiseksi

-apurungon ulommat pultit lähti ok, mutta en käsitä sisempien pulttien "mekanismia": ne killuu kumiprikkojen varassa jossai 'letkussa' pellissä? (Eivätkä aukea)
-etummat pultit em. Apurungon alla, ei ylety edes kokeileen auki, mutta yhtä puuta näyttää olevan..
-vaikuttaisi että lämpöanturin pistokkeeseen pääsee käsiksi, ei tarvitse sitä [itse anturia] ehkä rikkoa irrottamalla

Homma jatkuu huomenillalla, uudella tarmolla...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
No kyllä nyt kulkee
Tipautin auton pukeilta klo 19 ja juuri äsken tulin 65km koeajolenkiltä
Engine Malfunction hävisi heti kohta ensimmäisen startin jälkeen, samoin se sivuäänenä ollut puhallus/suhina...
Olikohan noin 5. startti kun katosi myös moottorin vikavalo, tuo tosin vasta heti koeajonlenkin jälkeen
Koodeja ei ole luettu.
Ajattelin laittaa jakoon vähän kuva- tai videomatskua tuosta pesuhommasta jos se ketään kiinnostaa...(?)

Tipautin auton pukeilta klo 19 ja juuri äsken tulin 65km koeajolenkiltä

Engine Malfunction hävisi heti kohta ensimmäisen startin jälkeen, samoin se sivuäänenä ollut puhallus/suhina...
Olikohan noin 5. startti kun katosi myös moottorin vikavalo, tuo tosin vasta heti koeajonlenkin jälkeen

Ajattelin laittaa jakoon vähän kuva- tai videomatskua tuosta pesuhommasta jos se ketään kiinnostaa...(?)
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Erinomaista - minun kokemus on jokseenkin sama, eli tuolla kotipesulla voitin aikaa puolitoista vuotta ja muutama kymmenen tuhatta kilometriä. Nyt se on itsellä tullut takaisin. Minun kannatus tuolle kotipesulle lähtee siitä, että olen nähnyt ammattilaisen/puoliammattilaisen pesun ja ei siellä oikeasti mitään ratkaisevasti erilaista tuotetta ollut käytössä. Kuuma vesi ja jonkinlainen liuotus, suunnilleen niin sen tekivät ammattilaisetkin. Erona ehkä se, että ammattilaisella voi olla joku hyväksi havaittu aine, jota meillä harrastajilla ei ole.
Tuossa että pesee itse ei tässä autossa paljoa häviä. Pöntön irrotus on aika yksinkertainen toimi ja pesu ottaa vaan vähän aikaa.
Jospa tuolla pääsisit eteenpäin - minulla sama jumppa edessä tässä syksyn mittaan.
Tuossa että pesee itse ei tässä autossa paljoa häviä. Pöntön irrotus on aika yksinkertainen toimi ja pesu ottaa vaan vähän aikaa.
Jospa tuolla pääsisit eteenpäin - minulla sama jumppa edessä tässä syksyn mittaan.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Näin sen tein:
https://youtu.be/k4P4o_xeM9Y?feature=shared
Pahoittelut jo etukäteen typeristä teksteistä, surkeasta musiikista, ym. ym. En ole mikään videoeditori
Edit: Täytyy lisätä vielä palaute auton päivittäiseltä käyttäjältä (eli emännältä, kun ajoi tällä su illalla ja tänään aamulla):
"Tämä kulkee ja tuntuu ihan kuin uudelta autolta, en mä nyt vaihdakaan tätä pois. Niin hyvä auto ajaa..."
Eli en pelkästään itse ole tyytyväinen että tämä jumppa onnistui. Rasvamontun tai autonosturin omistajille ei temppu eikä mikään...
DPF:n pesuainetta (jota alan liikkeet ehkä käyttää) saa yksityinenkin hankittua, mutta se taisi olla satkun kahta puolta per kannu, esim.: https://www.nimark.fi/buy/errecom_ertr1 ... pwealw_wcb...
Halpaa silti jos vaihtoehtona on pesun teettäminen (500-600€ irrotustöineen) taikka vaihto uuteen (n. 700-1500€).
https://youtu.be/k4P4o_xeM9Y?feature=shared
Pahoittelut jo etukäteen typeristä teksteistä, surkeasta musiikista, ym. ym. En ole mikään videoeditori

Edit: Täytyy lisätä vielä palaute auton päivittäiseltä käyttäjältä (eli emännältä, kun ajoi tällä su illalla ja tänään aamulla):
"Tämä kulkee ja tuntuu ihan kuin uudelta autolta, en mä nyt vaihdakaan tätä pois. Niin hyvä auto ajaa..."
Eli en pelkästään itse ole tyytyväinen että tämä jumppa onnistui. Rasvamontun tai autonosturin omistajille ei temppu eikä mikään...

DPF:n pesuainetta (jota alan liikkeet ehkä käyttää) saa yksityinenkin hankittua, mutta se taisi olla satkun kahta puolta per kannu, esim.: https://www.nimark.fi/buy/errecom_ertr1 ... pwealw_wcb...
Halpaa silti jos vaihtoehtona on pesun teettäminen (500-600€ irrotustöineen) taikka vaihto uuteen (n. 700-1500€).
Viimeksi muokannut Zac4all, 13 Elo 2024 09:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Sen verran kannattaa emäntää rauhoitella, että ei tuo välttämättä ole mikään lopullinen ratkaisu. Ei ollut minullakaan, mutta ei se sitä tarkoita etteikö sitä kannata yrittää ja tehdä. Itsellä sama kokemusta Kugasta, eli kyllähän siitä hyvä peli tulee, kun se on kunnossa. Ihan ykköstalviauto minulla ikinä. Eli minun yksilössä on Webasto, tuulilasin lämmitin, Defa sisähaaralla ja akkulaturilla sekä tietenkin neliveto. Vaikea keksiä mitään mitä lisää tarvitsen talviautoilussa.
Itse en ole mitään liuotinpesuja ja hanalämmitä vettä kummempaa käyttänyt, eli minulla materiaalikustannukset pesuun on minimoitu. Toisaalta ei kai sinullakaan tuon DPF puhdistusaineen lisäksi mitään erityistä käytetty vaan kaikenlaista kotitarvekamaa. Itsellä seuraavaan yritykseen hommataan sen verran iso allas, että mahtuu pönttö likoamaan siellä kokonaan upoksissa. Joku laastipalju hoitanee homman.
Itse en ole mitään liuotinpesuja ja hanalämmitä vettä kummempaa käyttänyt, eli minulla materiaalikustannukset pesuun on minimoitu. Toisaalta ei kai sinullakaan tuon DPF puhdistusaineen lisäksi mitään erityistä käytetty vaan kaikenlaista kotitarvekamaa. Itsellä seuraavaan yritykseen hommataan sen verran iso allas, että mahtuu pönttö likoamaan siellä kokonaan upoksissa. Joku laastipalju hoitanee homman.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
No joo, mutta jos se tekemäsi aiempi huuhtelu auttoi 1.5 vuotta niin äkkiä aatellen tälläinen aika pieteetillä tehty pesuoperaatio voisi hyvinkin viedä autoa taas sen 2-3 vuotta... ja tämä kulkine rikkonee siihen mennessä jo 400tkm joten sitten voi olla ihan muut asiat mitkä ovat probleemeja tuolloin... toivottavasti ainakin
Talviautona hakkaa kyllä oman (vaggineen) mennen tullen tämäkin, pienellä twistillä:
Tässä yksilössä on Webasto, tuulilasin lämmitin, Defa sisähaaralla - muttei kiinteää akkulaturia - sekä tietenkin neliveto.
Kirjaanpa nämä työvaiheet ja kulut tänne vielä ylös ennen kuin tuo lappunen hukkuu:
1. Paineilmapuhallus // <- vastasuuntaan alkuunsa
2. Kuumapainepesu painepesurilla (+70C) //Alla = "pesu"
3. Viemärinavaus rakeet, vaikuttamassa 30min //Tämän toistin vielä "peräpäästä"...
4. Pesu
5. Sitruunahappo, noin 10% liuos kiehuvan kuumana. Annoin muhia n. 18h
6. Pesu
7. Kuivatus kuumailmapuhaltimella
8. DPF:n pesuaine (Motip) - vaikuttamassa n. 15min
9. Pakokaasun "simulointia" kuumailmapuhaltimella
10. Pesu
11. 2 APK tablettia ja 1 APK:n puhdistustabletti sisään, ja kuumaa vettä täyteen //Jätin yön yli likoomaan
12. Loppupesu
13. Loppukuivatus
Kulupuoli:
- Viem. avausrakeet 6 eur
- Sitruunahappo 7 eur
- APK-tabletit (2x) 0,50 eur
- APK-Puhdistaja 1,70 eur
- Motip DPF-puhdistaja 12,50 eur (+5,90 pk - Virtas*n Kauppa)
- 3x Kobolttiteriä 18 eur pulttien läpiporaamiseen
-------- yht.
51,60 eur - ei paha toimivasta autosta(!) työaikaa 3...4 iltana ei laskettu

Talviautona hakkaa kyllä oman (vaggineen) mennen tullen tämäkin, pienellä twistillä:
Tässä yksilössä on Webasto, tuulilasin lämmitin, Defa sisähaaralla - muttei kiinteää akkulaturia - sekä tietenkin neliveto.
Kirjaanpa nämä työvaiheet ja kulut tänne vielä ylös ennen kuin tuo lappunen hukkuu:
1. Paineilmapuhallus // <- vastasuuntaan alkuunsa
2. Kuumapainepesu painepesurilla (+70C) //Alla = "pesu"
3. Viemärinavaus rakeet, vaikuttamassa 30min //Tämän toistin vielä "peräpäästä"...
4. Pesu
5. Sitruunahappo, noin 10% liuos kiehuvan kuumana. Annoin muhia n. 18h
6. Pesu
7. Kuivatus kuumailmapuhaltimella
8. DPF:n pesuaine (Motip) - vaikuttamassa n. 15min
9. Pakokaasun "simulointia" kuumailmapuhaltimella

10. Pesu
11. 2 APK tablettia ja 1 APK:n puhdistustabletti sisään, ja kuumaa vettä täyteen //Jätin yön yli likoomaan
12. Loppupesu
13. Loppukuivatus
Kulupuoli:
- Viem. avausrakeet 6 eur
- Sitruunahappo 7 eur
- APK-tabletit (2x) 0,50 eur
- APK-Puhdistaja 1,70 eur
- Motip DPF-puhdistaja 12,50 eur (+5,90 pk - Virtas*n Kauppa)
- 3x Kobolttiteriä 18 eur pulttien läpiporaamiseen

-------- yht.
51,60 eur - ei paha toimivasta autosta(!) työaikaa 3...4 iltana ei laskettu

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tässähän on selvästi ilmassa onnistumisen iloa. Se on auton korjaamisessa ajoittain todella tarpeen, vaikka kiistatta pessimistillä on heti mielessä, että jostain se Ford kohta taas hajoaa. Itsellä 400tkm jo rikki ja matka jatkuu koko ajan, joskin satunnainen Engine Malfunction on palannut riesakseni.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
No olipa perusteellinen pesuoperaatio!!!
Kunnon "resepti".
Hieno juttu, kun nyt kulkee ja vikavalo sammui! Lue vielä koodit ja nollaa opitut arvot, niin saat varmuuden, että nyt kaikki toimii. Niin ei mene uudestaan tukkoon.
Oletko muuten päätynyt johtopäätökseen, miksi regeneraatiot eivät onnistuneet? Oliko se flektin toimimaton ohjaus, paine-eroanturi vai vielä joku muu?
Ja kiitos myös videosta!

Kunnon "resepti".
Hieno juttu, kun nyt kulkee ja vikavalo sammui! Lue vielä koodit ja nollaa opitut arvot, niin saat varmuuden, että nyt kaikki toimii. Niin ei mene uudestaan tukkoon.
Oletko muuten päätynyt johtopäätökseen, miksi regeneraatiot eivät onnistuneet? Oliko se flektin toimimaton ohjaus, paine-eroanturi vai vielä joku muu?
Ja kiitos myös videosta!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
mitä jos porais pienen reiän kennon läpi.... 

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Pöntössä ei ole elektroniikkaa - pöntön molemmissa päissä on putki, josta mitataan paine pöntön eri päistä. Eli poraamalla putki pitää jotenkin ohjelmoida ECU hyväksymään se paine ero, joka porauksen jälkeen siinä on. Eli luulen, että poraamiseen pitää liittyä jonkinlainen ohjelmointi. Kaiken järjen mukaan se helpottaa kulkua ja siten paine-ero menee pienemmäksi. Paha sanoa millainen alaraja siinä on, mutta ihan pelkkä poraaminen johtaa aika suurella todennäköisyydellä ongelmiin. Mutta jos ne numerot tietäisi voisi ainakin kokeilemalla osata pitääkö se reikä olla 5mm vai 15mm poralla tehty.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kun tehdään niin tehdään kunnolla;) Ja parempi oli kirjoitella "toimiva resepti" heti muistiin...yritäedes kirjoitti: ↑13 Elo 2024 12:41 Kunnon "resepti".
Hieno juttu, kun nyt kulkee ja vikavalo sammui! Lue vielä koodit ja nollaa opitut arvot, niin saat varmuuden, että nyt kaikki toimii. Niin ei mene uudestaan tukkoon.
Oletko muuten päätynyt johtopäätökseen, miksi regeneraatiot eivät onnistuneet? Oliko se flektin toimimaton ohjaus, paine-eroanturi vai vielä joku muu?
Ja kiitos myös videosta!
Mulle saapuikin juuri se OBD2-lukija pitää vielä latailla läppärille softa tuolta https://forscan.org/download.html niin pääsee sitä kokeilemaan. Niitä opittuja arvojahan koitettiin sopeuttaa vähän ennen tätä operaatiota siellä korjaamolla, mutta voisihan tuon vielä uudelleen tehdä.
Kyllä mun johtopäätelmä siitä miksi auto oli jatkuvassa vikatilassa, johtui DPF:n polttoon liittyvästä ongelmaketjusta:
-> Ensin se paine-eroanturi antautui -> korjauksen jälkeen huomattiin että flekti on "kaput" -> ja lopulta jäi sitten enää tuo "liian iso paine-ero / liikaa soottia pöntössä". Voi toki miettiä miten paljon tuohon lopulliseen tukkeutumiseen edesauttoivat nuo 2 edellistä vikaa..

Olen samalla linjolla poraamisesta kuin @tikola:
Eli poraamalla putki pitää jotenkin ohjelmoida ECU hyväksymään se paine ero, joka porauksen jälkeen siinä on. Eli luulen, että poraamiseen pitää liittyä jonkinlainen ohjelmointi.
Lisäisin vielä että luultavasti yksi 5..15mm reikä koko kennoston läpi toimisi vielä "kuristimena" verrattuna kunnolla koko pöntön leveydeltä "hengittävään" DPF:ään. Eli mutu-tuntumana, en usko että tehot täysin palautuisivat yhdellä reiällä, niitä pitäisi tehdä ehkä 5... ja sitten ainakin paine-erot heittää miten sattuu...
Lisäksi tietty nämä katsurilla kiinni jäännistä uhkailut

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
En menettäisi yöuniani tuon asian takia. Eli eihän se iskaritestikään kummoinen ole ja kaikenlaiset sohlot läpäisevät sen kyllä. Sama pätee dieselin savutukseen, joka mittaa lähinnä sitä kuinka mustaa se savu on.
Eli kyllä iso osa tässä uhkailussa on se uhkailu ja sen käytännön toteuttaminen voi olla vielä kovan työn takana. Vähän niin kuin se hiihdon fluorivoidekielto.
Monesti näissä keskusteluissa todetaan, että DPF:n tukkeutumisen syy pitää selvittää ennen kuin sen pesee. Minä sanoisin, että useampi sata tonnia on jo syy itsessään, eikä autossa välttämättä mitään merkittävää vikaa ole. Se että DPF polton ehdot saisi valmistajalta selville olisi se ensimmäinen kunnon kädenojennus tähän suuntaan. Nythän tuo kuuluu - tuo merkkihuoltoon ja maksa tonneja salatieteeseen.