CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ilpo Heikkinen
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Heinä 2024 17:08

CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja Ilpo Heikkinen »

Löytyisiköhän täältä vastauksia cmaxin lämpöongelmaan. Jakopään remmin vaihdon yhteydessä irroitin paisuntasäiliön sekä sen takana olevan "anturin" eli sellainen 20cm korkea tappi mistä menee letkut ainakin paisariiin ja siitä lähtevään letkuun, tais olla kolmaskin mutta auto tällä hetkellä korjaamolla niin en pääse tarkistamaan. No auto on nyt kasattu ja sen jälkeen ilmeni lämpömittarin kanssa ongelma että kun auto on hetken 1-2min käynnissä ja ainakin kerran riitti että laittoi vain virrat päälle (n.30s) niin lämpömittari pomppaa tappiin ja moottorin suojaukset menee päälle. Eli autolla ei voi ajaa kuin 40-50km/h. Korjaamo vaihtoi koneen kyljessä olevan lämpö anturin mutta vika ei korjaantunut. Nyt paras arvaus korjaamolla on tämä mystinen anturi paisarin takana. Sitä ei tietenkään saa tarvikkeena ja uuden hinta 447e niin hiukan mietityttää ostaa anturi epäilyksen vuoksi.
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Useimmiten lämpöanturit ovat NTC -elementtejä. Siis lämpötilan noustessa anturin resistanssi pienenee.

Oirekuvaus saattaisi viitata siihen, että ECU näkee nollaresistanssin ja päättelee siitä lämpötilan olevan hyvin korkea. Voisiko anturin johdotus/liitin mennä oikosulkuun?
focst
Viestit: 2556
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

Ilpo Heikkinen kirjoitti: 24 Heinä 2024 17:23 Löytyisiköhän täältä vastauksia cmaxin lämpöongelmaan. Jakopään remmin vaihdon yhteydessä irroitin paisuntasäiliön sekä sen takana olevan "anturin" eli sellainen 20cm korkea tappi mistä menee letkut ainakin paisariiin ja siitä lähtevään letkuun, tais olla kolmaskin mutta auto tällä hetkellä korjaamolla niin en pääse tarkistamaan. No auto on nyt kasattu ja sen jälkeen ilmeni lämpömittarin kanssa ongelma että kun auto on hetken 1-2min käynnissä ja ainakin kerran riitti että laittoi vain virrat päälle (n.30s) niin lämpömittari pomppaa tappiin ja moottorin suojaukset menee päälle. Eli autolla ei voi ajaa kuin 40-50km/h. Korjaamo vaihtoi koneen kyljessä olevan lämpö anturin mutta vika ei korjaantunut. Nyt paras arvaus korjaamolla on tämä mystinen anturi paisarin takana. Sitä ei tietenkään saa tarvikkeena ja uuden hinta 447e niin hiukan mietityttää ostaa anturi epäilyksen vuoksi.
Se anturi paisarin vieressä on jäähdytysnesteen tasoanturi. Niitä asennettiin kampanjassa että varoittaa jos nesteet häviää. Ei liity lämpö ongelmiin.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

focst kirjoitti: 25 Heinä 2024 06:16 Se anturi paisarin vieressä on jäähdytysnesteen tasoanturi. Niitä asennettiin kampanjassa että varoittaa jos nesteet häviää. Ei liity lämpö ongelmiin.
Eli tasoanturi ei mitenkään ole yhteydessä lämpöanturiin edes ohjelmallisesti? Koska olen lukenut "fake overheating" tapauksista, joissa korjausehdotuksena on ollut tasoanturin ilmaus, vaihto, liitin tai johtosarja?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Ilpo Heikkinen
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Heinä 2024 17:08

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja Ilpo Heikkinen »

Voihan johtosarjassakin ongelmaa olla mutta vika ei tule heti autoa käynnistäessä vaan tosiaan minuutin tai parin päästä. Kuvittelisin että jos johdot on maissa tulisi vika heti auton käynnistettyä vai olenko väärässä?
focst
Viestit: 2556
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

yritäedes kirjoitti: 25 Heinä 2024 14:33
focst kirjoitti: 25 Heinä 2024 06:16 Se anturi paisarin vieressä on jäähdytysnesteen tasoanturi. Niitä asennettiin kampanjassa että varoittaa jos nesteet häviää. Ei liity lämpö ongelmiin.
Eli tasoanturi ei mitenkään ole yhteydessä lämpöanturiin edes ohjelmallisesti? Koska olen lukenut "fake overheating" tapauksista, joissa korjausehdotuksena on ollut tasoanturin ilmaus, vaihto, liitin tai johtosarja?
Mielestäni ei. Sytyttää kyllä moottorin häiriövalon jos pinta on liian alhainen.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ilpo Heikkinen
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Heinä 2024 17:08

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja Ilpo Heikkinen »

Nyt on potilas saatu kotiin korjaamolta. Käytin muutaman kerran käynnissä ja virtoja päällä niin joka kerta n. minuuutin kuluttua päälle laitosta ilmoittaa että kannen lämpösuoja aktivoitunut, lämpömittari pomppaa tappiin ja sytyttää moottorin vikavalon. Vikakoodit on
-P1299 sylinterikannen ylikuumenemissuoja aktivoitunut
-P2557 moottorin jäähdytysnestetason anturin/kytkimen virtapiirin alue/lukema

Kuittaamalla lähtee pois mutta palaa heti kun vaikka vain virrat on päällä n. minuutin ajan
Moottorin lämpöanturi antaa kyllä ihan järkeviä lukemia. Testaus hetkellä oli 67C ja mitä käynnissä käyttelin niin oli ihan järkevät lämpötilat eli anturi ja kaapelointi vaikuttaisi olevan kunnossa. Mittailin nestetason anturin kaapeloinnit sekä käytin anturin irti ja kokeilin nesteellä että kanavat/letkut ei ole tukossa. Kokeilin myös täyttää anturin ylävesiletkusta mutta viat ei korjaantuneet. Kokeilin myös että nestetason anturin liitin oli irti niin silloin vikakoodiksi tuli vain P1299

Pitäisköhän uskoa että vika kuitenkin on tuossa nestetason anturissa vai voiko mikään muu enää laukaista ylikuumenemissuojan ?
focst
Viestit: 2556
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

Ilpo Heikkinen kirjoitti: 27 Heinä 2024 13:24 Nyt on potilas saatu kotiin korjaamolta. Käytin muutaman kerran käynnissä ja virtoja päällä niin joka kerta n. minuuutin kuluttua päälle laitosta ilmoittaa että kannen lämpösuoja aktivoitunut, lämpömittari pomppaa tappiin ja sytyttää moottorin vikavalon. Vikakoodit on
-P1299 sylinterikannen ylikuumenemissuoja aktivoitunut
-P2557 moottorin jäähdytysnestetason anturin/kytkimen virtapiirin alue/lukema

Kuittaamalla lähtee pois mutta palaa heti kun vaikka vain virrat on päällä n. minuutin ajan
Moottorin lämpöanturi antaa kyllä ihan järkeviä lukemia. Testaus hetkellä oli 67C ja mitä käynnissä käyttelin niin oli ihan järkevät lämpötilat eli anturi ja kaapelointi vaikuttaisi olevan kunnossa. Mittailin nestetason anturin kaapeloinnit sekä käytin anturin irti ja kokeilin nesteellä että kanavat/letkut ei ole tukossa. Kokeilin myös täyttää anturin ylävesiletkusta mutta viat ei korjaantuneet. Kokeilin myös että nestetason anturin liitin oli irti niin silloin vikakoodiksi tuli vain P1299

Pitäisköhän uskoa että vika kuitenkin on tuossa nestetason anturissa vai voiko mikään muu enää laukaista ylikuumenemissuojan ?
Eikö se kannenlämpötila anturi ole erikseen? Ei tule jäähdytysnesteen sekaan vaan suoraan kanteen kierteillä.
https://www.autodoc.fi/ridex/8149087?ut ... VUEALw_wcB
Vois olla ton näkönen. Nimestä huolimatta ei tule jäähdytysnesteen sekaan.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
kmtt
Viestit: 123
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Ilpo Heikkinen kirjoitti: 27 Heinä 2024 13:24 Nyt on potilas saatu kotiin korjaamolta. Käytin muutaman kerran käynnissä ja virtoja päällä niin joka kerta n. minuuutin kuluttua päälle laitosta ilmoittaa että kannen lämpösuoja aktivoitunut, lämpömittari pomppaa tappiin ja sytyttää moottorin vikavalon. Vikakoodit on
-P1299 sylinterikannen ylikuumenemissuoja aktivoitunut
-P2557 moottorin jäähdytysnestetason anturin/kytkimen virtapiirin alue/lukema

Kuittaamalla lähtee pois mutta palaa heti kun vaikka vain virrat on päällä n. minuutin ajan
Moottorin lämpöanturi antaa kyllä ihan järkeviä lukemia. Testaus hetkellä oli 67C ja mitä käynnissä käyttelin niin oli ihan järkevät lämpötilat eli anturi ja kaapelointi vaikuttaisi olevan kunnossa. Mittailin nestetason anturin kaapeloinnit sekä käytin anturin irti ja kokeilin nesteellä että kanavat/letkut ei ole tukossa. Kokeilin myös täyttää anturin ylävesiletkusta mutta viat ei korjaantuneet. Kokeilin myös että nestetason anturin liitin oli irti niin silloin vikakoodiksi tuli vain P1299

Pitäisköhän uskoa että vika kuitenkin on tuossa nestetason anturissa vai voiko mikään muu enää laukaista ylikuumenemissuojan ?
Katselin omia vanhoja lokeja viiden vuoden takaa, kun omassa 1.6 ecoboosterissa oli nestevuodon kanssa ongelmaa. Silloin oli tuo jäähdytysnesteen tasoanturi autoon jo asennettu. Nestettä kun tarpeeksi hävisi paisuntasäiliöstä, niin heitti varoitusvalot tauluun ja rajoitti auton kulkua. Muistiin jääneet vikakoodit oli nämä:

P1299 - Cylinder head overtemperature protection active
P2560 - Engine Coolant Level Low

Jälkimmäinen uskoakseni aiheutti tuon ensin mainitun vikakoodin generoitumisen. Ja näitä tuli siis useammman kerran muutaman kuukauden ajalta, kun nestettä katosi siinä vaiheessa jo aika reippaasti. Missään vaiheessa ei itsellä tullut P2557-koodia. Jos tästä nyt mitään johtopäätöksiä voisi tehdä, niin se nestetason anturi kun antaa tuollaisen P2557-koodin, niin se ei ainakaan sen takia herjaa, että olisi aiheesta tai aiheetta lukenut alhaisen nestepinnan tason, vaan sen varsinaisessa toiminassa lienee nyt jotain ongelmaa, eikä anna signaalia laisinkaan, tai sitten ne on selkeästi raja-arvojen ulkopuolella. Kuten siitä vikakoodin kuvauksestakin voisi päätellä. Ja se sitten varotoimenpiteenä aiheuttaa tuon P1299-koodin. Hyvin mahdollista siis, että se nestetasoanturi aiheuttaa tuon ongelmasi.
Ilpo Heikkinen
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Heinä 2024 17:08

Re: CMAX -12 1.6t ecoboost lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja Ilpo Heikkinen »

focst kirjoitti: 27 Heinä 2024 13:58
Ilpo Heikkinen kirjoitti: 27 Heinä 2024 13:24 Nyt on potilas saatu kotiin korjaamolta. Käytin muutaman kerran käynnissä ja virtoja päällä niin joka kerta n. minuuutin kuluttua päälle laitosta ilmoittaa että kannen lämpösuoja aktivoitunut, lämpömittari pomppaa tappiin ja sytyttää moottorin vikavalon. Vikakoodit on
-P1299 sylinterikannen ylikuumenemissuoja aktivoitunut
-P2557 moottorin jäähdytysnestetason anturin/kytkimen virtapiirin alue/lukema

Kuittaamalla lähtee pois mutta palaa heti kun vaikka vain virrat on päällä n. minuutin ajan
Moottorin lämpöanturi antaa kyllä ihan järkeviä lukemia. Testaus hetkellä oli 67C ja mitä käynnissä käyttelin niin oli ihan järkevät lämpötilat eli anturi ja kaapelointi vaikuttaisi olevan kunnossa. Mittailin nestetason anturin kaapeloinnit sekä käytin anturin irti ja kokeilin nesteellä että kanavat/letkut ei ole tukossa. Kokeilin myös täyttää anturin ylävesiletkusta mutta viat ei korjaantuneet. Kokeilin myös että nestetason anturin liitin oli irti niin silloin vikakoodiksi tuli vain P1299

Pitäisköhän uskoa että vika kuitenkin on tuossa nestetason anturissa vai voiko mikään muu enää laukaista ylikuumenemissuojan ?
Eikö se kannenlämpötila anturi ole erikseen? Ei tule jäähdytysnesteen sekaan vaan suoraan kanteen kierteillä.
https://www.autodoc.fi/ridex/8149087?ut ... VUEALw_wcB
Vois olla ton näkönen. Nimestä huolimatta ei tule jäähdytysnesteen sekaan.
En pikaisella katselulla löytänyt erillistä anturia. En toki purkanut tulipellin puolta esille. Varaosa puljut ei ainakaan netissä tunnista erillistä anturia
Vastaa Viestiin