Vahvistetaan, että vika oli polttoainesuodatinvika, eli hyytyi pakkasessa. Kun keli meni nollaan kaikki taas toimii, eli ei auton vaan auton huoltajan vika. Kuga siis toiminut nyt useamman kymmenen tuhatta erittäin hyvin ja reilusti yli 400tkm tällä hetkellä ja matka jatkuu. Plus kaapelin sulake paloi ja auto lakkasi starttaamasta joku aika sitten, mutta se korjaantui kaapelin vaihdolla. Jotain sähköjuttua siinä saattaa siihen liittyen olla, mutta nyt tuntuisi taas kaikki pelaavan kuten autossa pitääkin. Eli engine malfunction on minulla toistaiseksi taakse jäänyttä elämää.
Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Hyvä että oli noin helppo vika (vanha pa-suodatin). Ja mukava kuulla että "Engine Malfunction" ei kaikissa ole myöskään pysyvä olotila...
Tuossa pakkasella selvisi että meidän Kugassa tuo on aina päällä jos pakkasta on yli -8C... (olisiko hehkuilla sitten tuohon vaikutusta - to be seen..)
Mutta, ajoin eilen tuon meidän Kugan talliin ja tänään 11 maissa aloin sitten purkamaan konehuonetta:
Otin ne kaikki muovit tuulilasista eteenpäin veks, samoin täytyi ottaa pyyhkijät jotka tulee tuosta muovista läpi (vaatii 2-kyntisen ulosvetäjän).
Sitten sitä muuta hilpettä ja keskeinen purettava on se EGR:n putkisto kaikkineen. Se on nyt periaatteessa irrallaan mutta en kyllä saanut sitä kunnolla väännettyä sivuun, koska alakannakkeen läpi tuleva pinnapultti estää sen vasemman pään nostamisen irti. Täytyisi varmaan purkaa lisää että sen saisi kokonaan sivuun, mutta juuri nyt näyttää että tuo ei ole pakollista.
Meinasi kyllä olla usko koetuksella noiden hehkujen irrotuksessa kun heti ensimmäisen johtoliitimen mutteri (7 mm) laittoi niin kovaa vastaan että siitä sitten katkesi koko ydin siitä siitä hehkusta - eli se tuli vetämällä ulos
Onneksi itse runko ei vaurioitunut joten se tuli koko lailla hyvin pois muutoin.
Nyt olen tilanteessa jossa 3 hehkua 4:stä on irrallaan. Viimeinen hehku (2. pytyn) on sillain että se liikkuu edes taas jonkun 3-4 räikän naksua. Lutrasin sinne nyt reilusti Würthin irroitusöljyä ja laitoin päälle kuplamuovia ettei kaikki heti haihdu. Totesin klo 19 että nyt on parasta antaa tuon muhia yön yli ja jos se aamulla suostuu lähtemään niin vaihtaa sitten uudet hehkut paikoilleen ja lyödä kaikki taas nippuun

Tuossa pakkasella selvisi että meidän Kugassa tuo on aina päällä jos pakkasta on yli -8C... (olisiko hehkuilla sitten tuohon vaikutusta - to be seen..)
Mutta, ajoin eilen tuon meidän Kugan talliin ja tänään 11 maissa aloin sitten purkamaan konehuonetta:
Otin ne kaikki muovit tuulilasista eteenpäin veks, samoin täytyi ottaa pyyhkijät jotka tulee tuosta muovista läpi (vaatii 2-kyntisen ulosvetäjän).
Sitten sitä muuta hilpettä ja keskeinen purettava on se EGR:n putkisto kaikkineen. Se on nyt periaatteessa irrallaan mutta en kyllä saanut sitä kunnolla väännettyä sivuun, koska alakannakkeen läpi tuleva pinnapultti estää sen vasemman pään nostamisen irti. Täytyisi varmaan purkaa lisää että sen saisi kokonaan sivuun, mutta juuri nyt näyttää että tuo ei ole pakollista.
Meinasi kyllä olla usko koetuksella noiden hehkujen irrotuksessa kun heti ensimmäisen johtoliitimen mutteri (7 mm) laittoi niin kovaa vastaan että siitä sitten katkesi koko ydin siitä siitä hehkusta - eli se tuli vetämällä ulos

Nyt olen tilanteessa jossa 3 hehkua 4:stä on irrallaan. Viimeinen hehku (2. pytyn) on sillain että se liikkuu edes taas jonkun 3-4 räikän naksua. Lutrasin sinne nyt reilusti Würthin irroitusöljyä ja laitoin päälle kuplamuovia ettei kaikki heti haihdu. Totesin klo 19 että nyt on parasta antaa tuon muhia yön yli ja jos se aamulla suostuu lähtemään niin vaihtaa sitten uudet hehkut paikoilleen ja lyödä kaikki taas nippuun

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tulee hieman vanhan toistoa täältä mutta suosittelen edelleen kaikille Febin tai vastaavaa suutinrasvaa niin lähtee helposti myös seuraavalla kerralla.Zac4all kirjoitti: ↑20 Tammi 2024 20:19
Nyt olen tilanteessa jossa 3 hehkua 4:stä on irrallaan. Viimeinen hehku (2. pytyn) on sillain että se liikkuu edes taas jonkun 3-4 räikän naksua. Lutrasin sinne nyt reilusti Würthin irroitusöljyä ja laitoin päälle kuplamuovia ettei kaikki heti haihdu. Totesin klo 19 että nyt on parasta antaa tuon muhia yön yli ja jos se aamulla suostuu lähtemään niin vaihtaa sitten uudet hehkut paikoilleen ja lyödä kaikki taas nippuun![]()
Alla linkki kuvaan jossa uudet ja vanhat hehkut rinnakkain. Yhdestä vanhasta pyyhitty rasva pois vertailun vuoksi. Vanhoilla ajettu 80 000km.
https://aijaa.com/YyfGT9
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 22 Tammi 2024 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Muutaman tunnin vielä tuon 2. pytyn hehkun kanssa taistelin tänään, mutta sitten täytyi luovuttaa "kun olin vielä voitolla"...
Eli nyt on hehkut 1., 3. ja 4. uusia. Odottelemaan seuraavia pakkasia jotta voi todentaa miten paljon kolme uutta kynttilää auttavat asiaa ....
Mutta joo, ihan kaikki tuntemani kikat olit käytössä: WD40 lisäksi lämmitin tuota hehkua ja lohkoa pienellä kaasutoholla, annoin sille hehkulle naputusta (talttameisseli ja ns. moska...) ym. ym. Mutta vaikka sitä väänsi edes takaisin varmaankin vähintään 100x niin se liike ei vaan siitä kasvanut, eli edelleen se oli yhteensä vajaa kierros. Mietin että voiko sinne hehkun alapäähän olla mahdollista kertyä joku nööli mikä estää sen ulostulon..?
Muutoinhan tuo homma olisi ollut ihan "siedettävä"... Hyvä olla toki monenmittaista hylsyä ja jatkoja (pieni niveljatko olis ollut hyvä...) Ihan verraton apu oli myös teleskooppipeilistä ja -magneetista. Tuollaiset joskus ostin olikohan Puuilosta... Sarjaan kuuluu myös pieni tartuntakynsisetti.
Auto on nipussa ja nyt ajokunnossa. Kasaaminen oli taas paljon nopeampaa kuin purku....

Eli nyt on hehkut 1., 3. ja 4. uusia. Odottelemaan seuraavia pakkasia jotta voi todentaa miten paljon kolme uutta kynttilää auttavat asiaa ....
Mutta joo, ihan kaikki tuntemani kikat olit käytössä: WD40 lisäksi lämmitin tuota hehkua ja lohkoa pienellä kaasutoholla, annoin sille hehkulle naputusta (talttameisseli ja ns. moska...) ym. ym. Mutta vaikka sitä väänsi edes takaisin varmaankin vähintään 100x niin se liike ei vaan siitä kasvanut, eli edelleen se oli yhteensä vajaa kierros. Mietin että voiko sinne hehkun alapäähän olla mahdollista kertyä joku nööli mikä estää sen ulostulon..?

Muutoinhan tuo homma olisi ollut ihan "siedettävä"... Hyvä olla toki monenmittaista hylsyä ja jatkoja (pieni niveljatko olis ollut hyvä...) Ihan verraton apu oli myös teleskooppipeilistä ja -magneetista. Tuollaiset joskus ostin olikohan Puuilosta... Sarjaan kuuluu myös pieni tartuntakynsisetti.
Auto on nipussa ja nyt ajokunnossa. Kasaaminen oli taas paljon nopeampaa kuin purku....
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Hehkut pitää irrottaa lämpimästä moottorista - alumiini laajenee terästä enemmän.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Ei ole pysyvä olotila se on ihan varmaa nyt, eli Engine Malfunctionista voi päästä eroon näillä puolimiljoonaa ajetuillakin. Ja nyt uudella suodattimella ei mitään starttiongelmia pakkasessakaan. Itsellä on vieläkin jonkinasteista sähkömurhetta, eli jotain vuotoa siinä vielä on, mutta sen kanssa olen toistaiseksi pärjännyt. Eli saan koodeja
- Battery low tms.
- Turbo learning limit
- ja ainainen ohjauspylväsvika
Eli tuollaiset koodit toistuvat, joista ensimmäinen on nyt jossakin määrin akuutti - kaksi viimeistä tuntuvat olevan tässä autossa ikuisia.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Pääasia, että auto on nipussa ja ajossa! Harmi, että tuo yksi hehku alkoi tapella vastaan... Onko mitään arviota, kauanko se on möllöttänyt siellä paikoillaan, toimimatta? Koska toimimattomiin hehkutulppiinhan se tahma sinne elektrodiin kerääntyy ja kuivuu kiinni. Toimimattomat kannattaa kohtuullisessa ajassa vaihtaa uusiin.Zac4all kirjoitti: ↑21 Tammi 2024 20:15 Muutaman tunnin vielä tuon 2. pytyn hehkun kanssa taistelin tänään, mutta sitten täytyi luovuttaa "kun olin vielä voitolla"...![]()
Eli nyt on hehkut 1., 3. ja 4. uusia. Odottelemaan seuraavia pakkasia jotta voi todentaa miten paljon kolme uutta kynttilää auttavat asiaa ....
Mutta joo, ihan kaikki tuntemani kikat olit käytössä: WD40 lisäksi lämmitin tuota hehkua ja lohkoa pienellä kaasutoholla, annoin sille hehkulle naputusta (talttameisseli ja ns. moska...) ym. ym. Mutta vaikka sitä väänsi edes takaisin varmaankin vähintään 100x niin se liike ei vaan siitä kasvanut, eli edelleen se oli yhteensä vajaa kierros. Mietin että voiko sinne hehkun alapäähän olla mahdollista kertyä joku nööli mikä estää sen ulostulon..?![]()
Muutoinhan tuo homma olisi ollut ihan "siedettävä"... Hyvä olla toki monenmittaista hylsyä ja jatkoja (pieni niveljatko olis ollut hyvä...) Ihan verraton apu oli myös teleskooppipeilistä ja -magneetista. Tuollaiset joskus ostin olikohan Puuilosta... Sarjaan kuuluu myös pieni tartuntakynsisetti.
Auto on nipussa ja nyt ajokunnossa. Kasaaminen oli taas paljon nopeampaa kuin purku....
Itsekin tuota aikanaan mietin, miten tuon tekisi, kun EGR:n irrottamiseen menee oma aikansa, näppejä ei ole kiva polttaa ja kone jäähtyy.
1. Jos irrottaa EGR:n ja laittaa takaisin niin, että koneen voi käyttää lämpimäksi
2. Tulppaa EGR:n aukon auton pakosarjasta niin, että saa koneen käyntiin
Tuollaisia ideoita - mutta en kokeillut kumpaakaan, koska hehkut irtosi nätisti. Ne olivat siellä toimimatta vain yhden kesän ja alle 10 tkm.
Lämpimän koneen hyöty riippuu varmasti myös siitä, mikä osa tulpasta on juuttunut ja miten kiristetty.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Joo, ei ollut ennalta "tiedossa" että hehkuja pitäisi irroittaa kuumasta koneesta (vaikka aika loogista se nyt onkin...)
Koitinhan sitä lohkoakin lämmittää mutta tokkopa se pienen kaasuliekin teho pitkälle ylti. WD40 savusi kyllä iloisesti...
Ei se tosiaan ole ihan helppoa saavuttaa mutta taitaisi sen saada sillain että EGR:n putki vasemmasta päästä 1 mutterilla kiinni ja koneen kylkeen 1 pultti (kahdesta), lisäksi se koneen yli tuleva putki yhdellä pultilla kiinni... sitten käyttäisi ihan kuumaksi asti niin nuo 3 kiinnistystä lähtisi ainankin alta 5min jolloin voisi olla saumaa. Tietenkin siinä EGRn purettua on jo uittanut kaikki hehkut irroitusöljyllä useaan kertaan...'
Ei ole tietoa miten kauan tuo 2. hehku on ollut pimeänä mutta voi olla että vuosia... ei tuo hääppöisesti männä talvinakaan lähtenyt kylmästä.
Nyt näin 0C kelistä starttaa kyllä tosi napakasti... kohtalon ivaa että meni ne kunnon -20...-28C pakkaset just ohi kun sain nää vaihdettua...
EDIT: No nyt oli toissa aamuna -17C mittarissa ja pääsin starttaan kylmästä - oli vielä unohtunut Defa-johto laittaa kiinni
- kyllä se nyt selvästi paremmin starttasi eli ekalla käymään, ei nyt ihan heti mutta ehkä 5 sek. startilla. Nähty vaiva sikäli auttoi (ja kulutkinkin jäivät alta kympin per hehku, korjaamolle olisi mennyt varmasti useita satasia vaikka niillä saattaisi hommaan sellainen iskevä räikkä 5-8Nm momentinsäädöllä löytyäkin...)

Koitinhan sitä lohkoakin lämmittää mutta tokkopa se pienen kaasuliekin teho pitkälle ylti. WD40 savusi kyllä iloisesti...
Ei se tosiaan ole ihan helppoa saavuttaa mutta taitaisi sen saada sillain että EGR:n putki vasemmasta päästä 1 mutterilla kiinni ja koneen kylkeen 1 pultti (kahdesta), lisäksi se koneen yli tuleva putki yhdellä pultilla kiinni... sitten käyttäisi ihan kuumaksi asti niin nuo 3 kiinnistystä lähtisi ainankin alta 5min jolloin voisi olla saumaa. Tietenkin siinä EGRn purettua on jo uittanut kaikki hehkut irroitusöljyllä useaan kertaan...'
Ei ole tietoa miten kauan tuo 2. hehku on ollut pimeänä mutta voi olla että vuosia... ei tuo hääppöisesti männä talvinakaan lähtenyt kylmästä.
Nyt näin 0C kelistä starttaa kyllä tosi napakasti... kohtalon ivaa että meni ne kunnon -20...-28C pakkaset just ohi kun sain nää vaihdettua...

EDIT: No nyt oli toissa aamuna -17C mittarissa ja pääsin starttaan kylmästä - oli vielä unohtunut Defa-johto laittaa kiinni

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kolmas kerta eli ilta toden sanoi. Milli kerrallaan ja kärsivällisyydellä sain pultin irti. Kiitoksia kannustuksesta!
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
tikola kirjoitti: ↑22 Tammi 2024 09:16 Engine Malfunction on tehnyt minulla paluun. Vikakoodien perusteella näyttäisi paine-ero anturin sähkövialta, eli se jo kertaalleen vaihtamani anturi voisi olla huono. No ei vielä limb modea, eikä mitään muita oireita, joten jatketaan käyttöä ja tutkitaan tekeekö se uutta paluuta. Nyt hoidin sen nollaamalla ja sen jälkeen on muutama satanen ajettu ilman tuota koodia, joten olen vasta tarkkailutilassa tämän suhteen.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Minulla on nyt tuo sama? Eli viime to löi Engine Malfunctionin ja maanantaina lukivat vikakoodit korjaamolla "paine-eroanturi" ei anna arvoja eikä nollaannu koodi. Epäilivät että olisiko anturi "oikosissa?"
Katsoin niin anturilla on ikää 3viikkoa vajaa 1 vuosi! Ei se kyllä sikäli pitäisi ainakaan vanhuuttaan antautua
Se anturi varmaan antaa jonkun jänniterangen joka sitten mäpätään ECU:lla tiettyyn lukemaan (kPa) paine-erona? Joskos sieltä olisi esim. Putki irti/puhki niin tuskin silloin enää osuu rangelle..?
Täytyypä tutkia noiden putkien kunto ennen kuin alan hankkia mitään uutta (aika hintavaa 72€) anturia...Muuta mahdollista syytä ko. vialle(?)
Katsoin niin anturilla on ikää 3viikkoa vajaa 1 vuosi! Ei se kyllä sikäli pitäisi ainakaan vanhuuttaan antautua

Se anturi varmaan antaa jonkun jänniterangen joka sitten mäpätään ECU:lla tiettyyn lukemaan (kPa) paine-erona? Joskos sieltä olisi esim. Putki irti/puhki niin tuskin silloin enää osuu rangelle..?
Täytyypä tutkia noiden putkien kunto ennen kuin alan hankkia mitään uutta (aika hintavaa 72€) anturia...Muuta mahdollista syytä ko. vialle(?)

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tuleehan sieltä arvoja vaikka letkut irti... Nyt puuttuu yhteys anturille.
- liitin irti/löysällä/likainen
- johtosarjassa vikaa
- anturi viallinen (onko alkuperäinen tai vastaava, halvimmissa kiina-osissa paljon ongelmia)
- liitin irti/löysällä/likainen
- johtosarjassa vikaa
- anturi viallinen (onko alkuperäinen tai vastaava, halvimmissa kiina-osissa paljon ongelmia)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Okei, eli sikäli voisi viitata sähkövikaan
Pyydän vielä korjaamolta nuo vikakoodit koska lupasivat ne kirjata ylös mutten ole vielä nähnyt.
Mutta joo:
- tarkistan liittimet
- sekin voi olla vanhassa autossa mahdollista, täytyy katsoa pystyykö 'soittamaan' nuo läpi yleismittarilla
- tarvike Motonetistä (7/2023), luultavasti huolimatta että maksoi 72€ niin on ihan samaa sylttyä Kiiinasta mitä Autodocilta voi tilata alk. 27€ / kpl...
Plus teen ainakin tuon visuaalisen putkien tarkistuksen...
Mutta joo:
- tarkistan liittimet
- sekin voi olla vanhassa autossa mahdollista, täytyy katsoa pystyykö 'soittamaan' nuo läpi yleismittarilla
- tarvike Motonetistä (7/2023), luultavasti huolimatta että maksoi 72€ niin on ihan samaa sylttyä Kiiinasta mitä Autodocilta voi tilata alk. 27€ / kpl...
Plus teen ainakin tuon visuaalisen putkien tarkistuksen...
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kiinasta en tiiä mutta autodocista ja aeromotorssilta saa kyllä ihan samaa kamaa kuin otonetista mutta hinta noin 0.4x otonet.
Eilen just kattelin jarrusatuloita pariin autoon ja kaava oli aika tarkkaan tuo saman valmistajan osista.
Aina vaikea valinta.... odottaako viikon ja tekee 4x jarrusatulan ja jarrupalojen vaihdon 160 eurolla, osat kotiin tuotuna vai ajeleeko 10km ja käy hakemassa heti hintaan 380eur
Eilen just kattelin jarrusatuloita pariin autoon ja kaava oli aika tarkkaan tuo saman valmistajan osista.
Aina vaikea valinta.... odottaako viikon ja tekee 4x jarrusatulan ja jarrupalojen vaihdon 160 eurolla, osat kotiin tuotuna vai ajeleeko 10km ja käy hakemassa heti hintaan 380eur
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Katsoin yhtä paine-anturia:
Fordin alkuperäinen 91 €
Aeromotors NTK, Pierburg jne 50-70 €
Aeromotors halvin 21 €
Ebay halvin 20 €
Oli se myyjä sitten kuka tahansa, niin sitä halvinta ei yleensä kannata ottaa.
Fordin alkuperäinen 91 €
Aeromotors NTK, Pierburg jne 50-70 €
Aeromotors halvin 21 €
Ebay halvin 20 €
Oli se myyjä sitten kuka tahansa, niin sitä halvinta ei yleensä kannata ottaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Jep, aika laaja on hintahaitari. Autodocilta taisi olla kovin ale Boschilta: lähtöhinta 149€ ja nyt alta 50€...
Puhelimella ei näemmä ole helppoa lisätä kuvaa mutta tärkeimmät saadusta vikakoodilistasta:
Vikakoodit:
P0691 Jäähdytystuulettimen moottori 1 Maavuoto
P1335 Pakokaasun kierrätysjärjestelmä ohjausventtiili Toimintahäiriö
P003A ahtopaineensäätö asentoanturi katkos
P2463 hiukkassuodatin tukossa
P2453 hiukkassuodattimen paine-ero epälooginen
P2455 Pakokaasun paine-eroanturi Katkos
Ja kommentti että "pakokaasun painetunnistimen herja ei nollaannu, siksi limb-modessa".
Hmmm... Uusi tieto oli tuo 1335 eli EGR:ään liittyvä häiriö.
Kolme viimeistä liittynee itse ongelmaan, mutta ihan täysin tuo ei nyt kerro että anturi olisi rikki? Katkos vaikuttaisi toki yhteysongelmalta eli voisi johdoissa olla jotain.
Eilen ne päällisin puolin tarkistin, johdot ja anturin, mutta eipä niissä mitään näkynyt. Hyvin ohuet johtimethan siihen menee ja vähäisesti suojattu, voisi ne vähän säikeet poikki mennä korroosion ja liikkeen seurauksena
Puhelimella ei näemmä ole helppoa lisätä kuvaa mutta tärkeimmät saadusta vikakoodilistasta:
Vikakoodit:
P0691 Jäähdytystuulettimen moottori 1 Maavuoto
P1335 Pakokaasun kierrätysjärjestelmä ohjausventtiili Toimintahäiriö
P003A ahtopaineensäätö asentoanturi katkos
P2463 hiukkassuodatin tukossa
P2453 hiukkassuodattimen paine-ero epälooginen
P2455 Pakokaasun paine-eroanturi Katkos
Ja kommentti että "pakokaasun painetunnistimen herja ei nollaannu, siksi limb-modessa".
Hmmm... Uusi tieto oli tuo 1335 eli EGR:ään liittyvä häiriö.
Kolme viimeistä liittynee itse ongelmaan, mutta ihan täysin tuo ei nyt kerro että anturi olisi rikki? Katkos vaikuttaisi toki yhteysongelmalta eli voisi johdoissa olla jotain.
Eilen ne päällisin puolin tarkistin, johdot ja anturin, mutta eipä niissä mitään näkynyt. Hyvin ohuet johtimethan siihen menee ja vähäisesti suojattu, voisi ne vähän säikeet poikki mennä korroosion ja liikkeen seurauksena

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Nyt kun nuo koodit on näkyvillä, niin tuli mieleen toinen skenaario:
Entä jos DPF on tukossa, koska hehkut oli huonossa hapessa (koska lienee poltto viimeksi onnistunut).
Eli P2463 on nyt pysyvä (permanent) eikä poistu nollaamalla, vaan vaatii ajosykliä hyväksytyllä paine-erolla? Tai arvojen nollaamista DPF:n vaihdon/pesun jälkeen.
Tästä en kyllä ole varma, noinko se menee.
Eivät siellä pajalla katsoneet testerillä paineanturin arvoja, että kuinka tukossa DPF on? Vai oliko se niin, että paineanturi ei anna mitään järkevää?
Paineanturin liittimellä (3 pinniä) on vastaavassa Mondeossa:
1. Signaali anturilta, 0,5 V virrat päällä
2. Maa
3. Vertailujännite 5,0 V
Pinnien järjestyksestä on kahta versiota kuvissa - toivon, että tuo on oikea.
Entä jos DPF on tukossa, koska hehkut oli huonossa hapessa (koska lienee poltto viimeksi onnistunut).
Eli P2463 on nyt pysyvä (permanent) eikä poistu nollaamalla, vaan vaatii ajosykliä hyväksytyllä paine-erolla? Tai arvojen nollaamista DPF:n vaihdon/pesun jälkeen.
Tästä en kyllä ole varma, noinko se menee.
Eivät siellä pajalla katsoneet testerillä paineanturin arvoja, että kuinka tukossa DPF on? Vai oliko se niin, että paineanturi ei anna mitään järkevää?
Paineanturin liittimellä (3 pinniä) on vastaavassa Mondeossa:
1. Signaali anturilta, 0,5 V virrat päällä
2. Maa
3. Vertailujännite 5,0 V
Pinnien järjestyksestä on kahta versiota kuvissa - toivon, että tuo on oikea.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Eivät yksilöineet koodia mutta ymmärsin että P2455 on se mikä ei nollaannu...
Mutta hienoa, voisin seuraavaksi mitata jännitteet noista pinneistä
Sillä poissulkisi katkenneet johdot ainakin. Maan voi soittaa myös läpi..
Kuvittelisin että kevään mittaan on useita polttoja tehty onnistuneesti, koska ajoa on ollut paljon eikä näitä herjoja ole nähty sen jälkeen kun pakkaset laski alle n. -10C:n... Silloin ei tainnut saada tarpeeksi kuumaksi.
Mutta hienoa, voisin seuraavaksi mitata jännitteet noista pinneistä

Kuvittelisin että kevään mittaan on useita polttoja tehty onnistuneesti, koska ajoa on ollut paljon eikä näitä herjoja ole nähty sen jälkeen kun pakkaset laski alle n. -10C:n... Silloin ei tainnut saada tarpeeksi kuumaksi.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Joo kyllä se vika taitaa anturiin kohdistua. Noista pinneistä en tosiaan ole varma - tuo Mondeon kaaviokin on 2012 faceliftiin, eli uudempi anturi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Siellä on nyt tämä Motonetin 1v. vanha anturi ja tuolla olevan kuvan mukaan pinnit ovat (vas. -> oik.)
https://www.motonet.fi/tuote/pakopainee ... earch=true
O - +
Eli lukisin että O on tuo vaihtuva signaali (jännite), - tietty maa ja + kiinteä 5V.
https://www.motonet.fi/tuote/pakopainee ... earch=true
O - +
Eli lukisin että O on tuo vaihtuva signaali (jännite), - tietty maa ja + kiinteä 5V.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Hyvä, noinhan se näyttää menevän. Nyt voit testata että 5 V ja maadoitus tulee anturille. Ja anturin antaman jännite-signaalin saat ehkä liittimestä nuppineulalla tai Back probella selville ja miten se reagoi, kun annat kierroksia.
(Onko tuolle Back probelle mitään suomennosta?)
(Onko tuolle Back probelle mitään suomennosta?)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Nyt pääsin mittailemaan:
Virrat päällä, ei käynnissä:
- maa ok (vs. Akun miinusnapa)
- plussa 5,06 V
- vaihtuva jännite 4,4V
Mutta sitten käydessä:
- kumpikin jännite noin 5,1V
- ei muutosta kaasuttelusta
--> eihän tuon noin pitäisi olla?
Eli anturi todella on viallinen?
Testasin vielä sen että anturin kaikkien pinnien välillä vastus ääretön eli eivät ole oikosissa. Samoin katsoin putkien kunnon ja että ovat kiinni DPF:llä ja anturilla, ei havaintoja. Tietty sellainen tuli mieleen että voiko nuo mennä tukkoon..
Virrat päällä, ei käynnissä:
- maa ok (vs. Akun miinusnapa)
- plussa 5,06 V
- vaihtuva jännite 4,4V
Mutta sitten käydessä:
- kumpikin jännite noin 5,1V
- ei muutosta kaasuttelusta
--> eihän tuon noin pitäisi olla?
Eli anturi todella on viallinen?
Testasin vielä sen että anturin kaikkien pinnien välillä vastus ääretön eli eivät ole oikosissa. Samoin katsoin putkien kunnon ja että ovat kiinni DPF:llä ja anturilla, ei havaintoja. Tietty sellainen tuli mieleen että voiko nuo mennä tukkoon..
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Uusi anturi tilattu.
Tänään pitäisi lähteä Alvadilta (Virosta) ja olla ylihuomenna lähimmässä pakettiautomaatissa. Kympin rahti nosti hinnan yli viidenkympin. Halvemmat olis kestänyt kauemmin tulla..
Periaatteesta en laita enää toiste 72€ (Mätänetin) osaan joka nyt kesti alta vuoden
Tänään pitäisi lähteä Alvadilta (Virosta) ja olla ylihuomenna lähimmässä pakettiautomaatissa. Kympin rahti nosti hinnan yli viidenkympin. Halvemmat olis kestänyt kauemmin tulla..
Periaatteesta en laita enää toiste 72€ (Mätänetin) osaan joka nyt kesti alta vuoden

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Siltä näyttää, että anturi on tosiaan viallinen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Oli lomareissu (toisella autolla) tässä välissä mutta hain eilen anturin PostNordilta ja vaihdoin sen paikoilleen:
- nyt ei tullut enää Engine Malf. heti kun laittaa virrat päälle. Ilmeisesti uusi anturi vastailee siis loogisemmin.
- yllättäen ilmastointikin alkoi taas puhaltaa kylmää, luulin että sieltä on kylmäaineet vähissä.. mutta ilmeisesti tuo anturin vikatila aiheutti välillisesti tuonkin.
- Engine Malf.tuli kyllä sitten minuutin parin päästä, josko huomaa silloin vasta että poltot tekemättä tms.
- sitten tein n. 70km ajolenkin ja käytin tarkoituksella korkeita 2500-3000 rpm kierroksia, jotta saisi DFP:n poltolle hyvät olosuhteet. Ulkona +20C ja tankki puolillaan.
Mutta ei vaan häviä moottorin vikavalo eikä limb mode..
Lenkillä sammutinkin pariin otteeseen että sain fresh startin, mutta ei eroa.
Eipä taida olla paljon muuta tehtävissä kun hakea ne uudet vikakoodit?
Josko se EGR on nyt sitten kunnolla jumissa.
- nyt ei tullut enää Engine Malf. heti kun laittaa virrat päälle. Ilmeisesti uusi anturi vastailee siis loogisemmin.
- yllättäen ilmastointikin alkoi taas puhaltaa kylmää, luulin että sieltä on kylmäaineet vähissä.. mutta ilmeisesti tuo anturin vikatila aiheutti välillisesti tuonkin.
- Engine Malf.tuli kyllä sitten minuutin parin päästä, josko huomaa silloin vasta että poltot tekemättä tms.
- sitten tein n. 70km ajolenkin ja käytin tarkoituksella korkeita 2500-3000 rpm kierroksia, jotta saisi DFP:n poltolle hyvät olosuhteet. Ulkona +20C ja tankki puolillaan.
Mutta ei vaan häviä moottorin vikavalo eikä limb mode..

Eipä taida olla paljon muuta tehtävissä kun hakea ne uudet vikakoodit?
