Motoristit
Motoristit
Moro!
Itsekin lajia harrastaneena(Kawasaki 750,Kawasaki 1000Z,KTM 250,Husqvarna 175cc,Kawasaki 1300Z)
Eli nykyjään lähes kaikki motoristit viisveivaa liikennesäännöistä,nopeuksista,ym...
Noin 10% ajaa sääntöjen mukaan,tuuletetaan keskisormi pystyssä vähän väliä...king of the road
Olenko tyhmä vai enkö ymmärrä,tai liikaa ikää
Harri
Itsekin lajia harrastaneena(Kawasaki 750,Kawasaki 1000Z,KTM 250,Husqvarna 175cc,Kawasaki 1300Z)
Eli nykyjään lähes kaikki motoristit viisveivaa liikennesäännöistä,nopeuksista,ym...
Noin 10% ajaa sääntöjen mukaan,tuuletetaan keskisormi pystyssä vähän väliä...king of the road
Olenko tyhmä vai enkö ymmärrä,tai liikaa ikää
Harri

Re: Motoristit
Tuo otsikkosi on sikäli harhaanjohtava, että liikenteessä on huomattavan paljon moottoripyörillä liikkuvia, joita ei oikein parhaalla tahdollakaan voi motoristeiksi kutsua. Itse viidellä vuosikymmenellä moottoripyörillä liikkuneena, sanoisin että juurikin ne motoristit harvemmin liikenteessä häiritsevässä määrin kanssaliikkujia provosoi. Ne moottoroidulla kaksipyöräisellä liikkuvat on käsitteenä huomattavasti isompi ja kirjavampi joukko kuin pelkästään motoristit.
Rekisteröityjen mopojen ja moottoripyörien määrä kun on jo viimeisten 15 vuoden aikanakin lähes tuplaantunut, niin toki niitä wannabe-motoristeja ja muita ääliöitä on suhteellisesti yhtä paljon lisää sinne liikenteeseen ilmaantunut. Vaikka miten liikennepoliisit edelleen olemassa onkin, niin ei se liikkuvan poliisin lakkauttaminenkaan kasvaneen liikenteen mukana asiaa ainakaan parantanut ole. Samoin on huumekuskien määrä aika radikaalisti lisääntynyt, ja sitä sakkia varsinkaan ei yhteiskunnan normit paljon puristele.
En nyt sinänsä leimaisi motoristikategorian alle kaikkea perseilyä siellä liikenteessä. Varsinkaan niin, että "lähes kaikki". Kyllä sitä keskisormen näyttöä, punaisia päin ajamista, mottipäistä ohittelua, takapuskurissa roikkumista jne. näkee sitä paitsi ratin takana olevan porukan harrastamana huomattavasti useammin. Toki onhan silläkin esiintymistiheyteen paljon merkitystä, että missä päin Tellusta sitä enimmäkseen liikkuu.
Rekisteröityjen mopojen ja moottoripyörien määrä kun on jo viimeisten 15 vuoden aikanakin lähes tuplaantunut, niin toki niitä wannabe-motoristeja ja muita ääliöitä on suhteellisesti yhtä paljon lisää sinne liikenteeseen ilmaantunut. Vaikka miten liikennepoliisit edelleen olemassa onkin, niin ei se liikkuvan poliisin lakkauttaminenkaan kasvaneen liikenteen mukana asiaa ainakaan parantanut ole. Samoin on huumekuskien määrä aika radikaalisti lisääntynyt, ja sitä sakkia varsinkaan ei yhteiskunnan normit paljon puristele.
En nyt sinänsä leimaisi motoristikategorian alle kaikkea perseilyä siellä liikenteessä. Varsinkaan niin, että "lähes kaikki". Kyllä sitä keskisormen näyttöä, punaisia päin ajamista, mottipäistä ohittelua, takapuskurissa roikkumista jne. näkee sitä paitsi ratin takana olevan porukan harrastamana huomattavasti useammin. Toki onhan silläkin esiintymistiheyteen paljon merkitystä, että missä päin Tellusta sitä enimmäkseen liikkuu.
Itsellä ei ole moottoripyörää (viritetty mopo jäi vikaksi pintaraapaisuksi fillarien maailmaan), koska oon vaan niin surkee pyörän käsittelijä, myönnän sen ja siksi neljä pyörää on itselle osoittautunu paremmaksi, joten sitä paljoa en osaa ajoteknisiin juttuihin ottaa kantaa. Toisaalta ne kuskit jotka keulii 130km/h vauhdista tai jarruttaa takarenkaan ilmaan risteykseen tullessa, ei oo mua häirinny yhtään ja uskoisin että hallisevat sen pyöränsä huomattavasti paremmin kuin moni kruisailija. Eli... en valita.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
BOREHAMMER
Moro
Hyvin kommentoitu,ottakaa opiksi...sulla ei kokemuksia kaksipyöräisistä...miksi kommentoit?
Hyvin kommentoitu,ottakaa opiksi...sulla ei kokemuksia kaksipyöräisistä...miksi kommentoit?

Otin lähinnä kantaa alkavaan liikennekeskusteluun. Miksi muuten itse kommentoit autojen tekniikkaan liittyvään keskusteluun vaikket edes tee perushuoltoja omatoimisesti?
BOREHAMMER
BOREHAMMER
Ehkä siksi huollatan autoni ammattilaisilla kun en ole jumala tai jeesus...en edes paavi tällä alalla...niinkuin joku muu
Mä päden joillakin muilla aloilla missä olen hyvä
Mä päden joillakin muilla aloilla missä olen hyvä

"...kuskit jotka keulii 130km/h vauhdista tai jarruttaa takarenkaan ilmaan risteykseen tullessa..."
Ovat pellejä, joiden pitäisi pysyä suljetulla alueella, jopa seinien sisällä. Liikenteessä ei tarvita näytöksien esittäjiä.
Mua on motoristeissä ihmetyttänyt se, miten isotehoisia pyöriä hankitaan ja sitten ajetaan suoraa tietä kahdeksaakymppiä, eikä mennä edes radalle kokeilemaan ominaisuuksia. Jo viime vuosisadan 500:lla pääsi niin kovaa kuin laki sallii ja mutkaisella tielläkin riiti tehot.
Ovat pellejä, joiden pitäisi pysyä suljetulla alueella, jopa seinien sisällä. Liikenteessä ei tarvita näytöksien esittäjiä.
Mua on motoristeissä ihmetyttänyt se, miten isotehoisia pyöriä hankitaan ja sitten ajetaan suoraa tietä kahdeksaakymppiä, eikä mennä edes radalle kokeilemaan ominaisuuksia. Jo viime vuosisadan 500:lla pääsi niin kovaa kuin laki sallii ja mutkaisella tielläkin riiti tehot.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Tajuan tavallaan mitä haet takaa, mutten halua itse lähteä jatkamaan tätä tieliikenneitkuvirttä, koska se on turhaa, tarpeetonta ja jopa aavistuksen tekopyhää. Itse olen, kuten sanoinkin jo, aivan surkea pyörän käsittelijä, en esimerkiksi oppinu kunnolla keulimaan, joten en ota enempi kantaa kenenkään ajamiseen enkä ala siis neuvomaan mestareita tekemisessään. Mua tosin se ei haittaa kenenkään temppuilut liikenteessä, jonka sanoinkin jo, koska se ei oo multa pois vaikka tässä maassa onkin miljoona parempaa pyörän käsittelijää kuin mä itse

BOREHAMMER
BOREHAMMER
Se on mulle ihan sama mihin seinään noi motoristit ajaa, täällä etelässä ja ihmisten ilmoilla on varsinainen harmi noi skuutit eli sähköpotkulaudat, joilla alaikäiset painelee menemään siellä ja täällä..ääh, niitäkin ne on keksiny jo virittää, varastaa ja ohittaa maksujärjestelmät... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tämä on totta,onneksi tää kääpä ei hirveästi liiku jajan tuolla liikenteessätursas kirjoitti: ↑21 Kesä 2024 13:25 Se on mulle ihan sama mihin seinään noi motoristit ajaa, täällä etelässä ja ihmisten ilmoilla on varsinainen harmi noi skuutit eli sähköpotkulaudat, joilla alaikäiset painelee menemään siellä ja täällä..ääh, niitäkin ne on keksiny jo virittää, varastaa ja ohittaa maksujärjestelmät...![]()
Mutta noi kauppakeskusten edustat hirvittää,mopoilla,skuuteilla vedellään hirveetä vauhtia...parikin läheltä tilannetta mullakin on ollut...lahkeet lepattaa(no ei shortseissa
Ja hei,en tuomitse kaikkia nuoria,samoin kuin aloituksessa...on myös vastuullisia motoristeja.
Ja huom. yleensä kun ajavat kimpassa niin meno kaunista
Harri

Joo sitä tieliikenneitkuvirttä riittää, kun joku on keksinyt liikennesääntöjäkin. Ja joku perhana noudattaa nopeusrajoituksia, ihan varmaan kiusallaan.
Joillekin jää päälle se välinpitämättömyys, kun ensin polkupyörällä ja skuutilla ajellaan miten sattuu. Sitten sama jatkuu viritetyllä mopolla ilman mitään seurauksia. Sitten se pelleily jatkuu isolla mopolla tai autolla.
Kotikohteessa on kaksi koulun ala-astetta, päiväkoti, kaksi leikkikenttää ja siksi myös 30 km/h nopeusrajoitus. Sopii arvata kuinka moni vetelee niistä piittaamatta silloinkin, kun ekaluokkalaiset kulkevat suojateillä keltainen lippis päässään.
Joillekin jää päälle se välinpitämättömyys, kun ensin polkupyörällä ja skuutilla ajellaan miten sattuu. Sitten sama jatkuu viritetyllä mopolla ilman mitään seurauksia. Sitten se pelleily jatkuu isolla mopolla tai autolla.
Kotikohteessa on kaksi koulun ala-astetta, päiväkoti, kaksi leikkikenttää ja siksi myös 30 km/h nopeusrajoitus. Sopii arvata kuinka moni vetelee niistä piittaamatta silloinkin, kun ekaluokkalaiset kulkevat suojateillä keltainen lippis päässään.
No eipä se tieliikennelain orjallinen noudattaminenkaan aina kaikista kunnon kansalaista tee. Valitettavan paljon on tapauksia jotka päivittelee toisten kaahaamista, ja sitten samat ihmiset leveilee keitä ovat lyöneet viikonlopun aikaan. Tässä asiassa ei toki itsellä ole oma lehmä ojassa, pääsen ja oon päässy ottamaan sparria salilla vapaasti, niin ei tarvii omia liikkeitä kadulla esitellä eikä toisaalta pelästyä jos joku haluaa kokeilla, mutta mun mielestä mittasuhteet on silloin pielessä jos pitää mopoja, kevytmoottoripyöriä tai kaahavia autoja kytätä, ja samalla kuitenkin omat nyrkit heiluu, pahimmassa tapauksessa kotonakin.ynjevi kirjoitti: ↑23 Kesä 2024 08:49 Joo sitä tieliikenneitkuvirttä riittää, kun joku on keksinyt liikennesääntöjäkin. Ja joku perhana noudattaa nopeusrajoituksia, ihan varmaan kiusallaan.
Toisaalta osalla ilmeisesti ongelmana on, joka tavallaan ymmärrettävää, että oma elämän tilanne ei salli urheilullisemman takavetoisenauton hankintaa vaan on pakko mennä sillä crossoverilla tai muulla enemmän geneerisellä menopelillä. Tosin eihän sitä kiukkua ole silti pakko kohdistaa niihin joilla tässä kohtaa asiat paremmin, vaikka nyt eletäänkin maassa jossa kateus on periaatteessa painava peruste ihan mihinkä vaan

BOREHAMMER
BOREHAMMER
Ota tosta edellisestä selvää,tieliikennelaista salin kautta perheväkivaltaan...
Olenko tyhmä vai enkö ymmärrä
Harri
P.S. nyt raksuttaa päässä,ei mulla

Olenko tyhmä vai enkö ymmärrä
Harri
P.S. nyt raksuttaa päässä,ei mulla

Ja mä kun luulin että mulla on huono lukutaito/luetun ymmärrys

BOREHAMMER
BOREHAMMER
Hyvää yötä ja huomenta

Samoin, ja hyvää kesää myös, mutta sitä vaan että hyppimällä ohi sanojen ja lauseiden yleensä mikä tahansa kokonaisuus vaikuttaa enemmän ja vähemmän oudolta. Toi postaus johon viittasit oli sitä paitsi aika lyhyt itsessään, joten suotta yrität tiivistää ja jättää avain pointteja pois.
Oon vaan ihan avoimesti hämmästynyt että tieliikennelaki tuntuu olevan kaikista laeista ja säännöistä se tärkein mitä noudattaa, muulla ei ilmeisesti niin väliä...?
BOREHAMMER
BOREHAMMER
Kaikki hyvin,mennään eteenpäin...Peaceduckworth kirjoitti: ↑24 Kesä 2024 17:42Samoin, ja hyvää kesää myös, mutta sitä vaan että hyppimällä ohi sanojen ja lauseiden yleensä mikä tahansa kokonaisuus vaikuttaa enemmän ja vähemmän oudolta. Toi postaus johon viittasit oli sitä paitsi aika lyhyt itsessään, joten suotta yrität tiivistää ja jättää avain pointteja pois.
Oon vaan ihan avoimesti hämmästynyt että tieliikennelaki tuntuu olevan kaikista laeista ja säännöistä se tärkein mitä noudattaa, muulla ei ilmeisesti niin väliä...?
Harri

Moro
Palatakseni asiaan,onko muilla kokemuksia skuuttikuskeista...mulla jo kaksi "close call" tilannetta
Eilen n.10v poika Hyvinkäällä vilkkaan tien yli yhtäkkiä katsomatta,ja kas kummaa...katse kännykässä
Onneksi Fiestassa on jarrut
Palatakseni asiaan,onko muilla kokemuksia skuuttikuskeista...mulla jo kaksi "close call" tilannetta
Eilen n.10v poika Hyvinkäällä vilkkaan tien yli yhtäkkiä katsomatta,ja kas kummaa...katse kännykässä
Onneksi Fiestassa on jarrut

Olen parina viime vuotena ihmetellyt moottoripyörien vilkkuvalojen jatkuvaa palamista (ainakin edessä) ja tämä ilmiö näyttäisi laajenevan - retorinen kysymys tuollaisen mp:n kuljettajalle oletko menossa joka paikkaan?
On toki autoissakin, myös ammattiliikenteen kuorma-autoissa, alkanut esiintyä keltaisia/oranssia valoja, kuten prätkissäkin.
Minusta tuollaiset valoviritykset ovat turvallisuutta heikentäviä, varsinkin jos valo-olosuhteet vaihtelevia (esim. puiden varjoja), niin helposti näyttää kuin olisi vilkku päällä (nimimerkki kokemusta on) - ja toki tiedän että kääntymistä tulee katsoa muutenkin kuin pelkän vilkun perusteella (ainakin edellinen tieliikennelaki vaati näin).
Mutta yhtäkaikki, kelta/oranssi-valoviritykset ovat turvallisuutta heikentäviä, olkoot sitten laillisia tai laittomia - mahdollista laillisuutta ihmettelen, onko lainsäätäjät nukkuneet töissään!
Ja arkielämässä järkevä ja ennenkaikkea tarpeeksi ajoissa tehty vilkun käyttö alkaa olla katoavaa kansanperinnettä, siksi ym.valoasia ei olekaan maata kaatava asia. Joten mp:t saanevat jatkaa matkaa joka paikkaan!
On toki autoissakin, myös ammattiliikenteen kuorma-autoissa, alkanut esiintyä keltaisia/oranssia valoja, kuten prätkissäkin.
Minusta tuollaiset valoviritykset ovat turvallisuutta heikentäviä, varsinkin jos valo-olosuhteet vaihtelevia (esim. puiden varjoja), niin helposti näyttää kuin olisi vilkku päällä (nimimerkki kokemusta on) - ja toki tiedän että kääntymistä tulee katsoa muutenkin kuin pelkän vilkun perusteella (ainakin edellinen tieliikennelaki vaati näin).
Mutta yhtäkaikki, kelta/oranssi-valoviritykset ovat turvallisuutta heikentäviä, olkoot sitten laillisia tai laittomia - mahdollista laillisuutta ihmettelen, onko lainsäätäjät nukkuneet töissään!
Ja arkielämässä järkevä ja ennenkaikkea tarpeeksi ajoissa tehty vilkun käyttö alkaa olla katoavaa kansanperinnettä, siksi ym.valoasia ei olekaan maata kaatava asia. Joten mp:t saanevat jatkaa matkaa joka paikkaan!
No...osa on jenkeistä tuotu ja siellä on vilkuissa päivävalot. Kaverilla on Suomesta uutena ostettu Honda 500 jossa myös vilkut palaa koko ajan..joten....semmosta se..

Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 Powershift ST-Line Vignale Wagon 2023
On kai samanalaista uutuudentavoittelua, kuin autoissa olevat valoshowt, kun ne kääntyvät risteyksessä. Osassa ajovalot villkuvat, osassa syttyvät, joissain vilkku palaa tai ei.