2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
GeneralLee
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Moro,

Huollatin viime toukokuussa ilmastoinnin ja sieltä muistaakseni tuli vajaat 60g pois, kompura meni kyllä päälle mutta kylmää ei oikein tehnyt. Huoltotesterin alipainetesti näytti ok.Todenäköisesti vuoto siellä on. Nyt alkuvuodesta lämpimästä tallista autoa ulos ottaessa ei enää mennyt kompura päälle, nyt kun tuli lämpiä kelejä muistin asian. Kysymys kuuluu että kun mulla on FORScanin täysversio käytössä niin miten sillä voisin katsoa että onko paineet yms. kunnossa että olisi jotain hajua missä mahdollinen vika on.
Huoltoaika on kyllä varattuna mutta menee noin kuukauden päähän.

-Jani
Taunusautomaatti
Viestit: 2089
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Oletko katsonut meneekö kompura oikeasti päälle siis että alkaa hihnapyörän keskus pyörimään samaa vauhtia kuin ulkokehä?
Vai syttyykö vaan päällä olo valo?
Pyyntinä riittävän alhainen kabiinilämpö?
Viileneekö kompuran putket?
MrHakukone
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: 2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Tyhjähän se siis on käytännössä ollut,
eikä nuo "ilmastointihuoltajat"/täyttäjät yleensä ymmärrä ilmastoinnin toiminnasta mitään.
Vuotavaa järjestelmäähän ei saa "laillisesti" täyttää.
Perus alipainetesti ei kerro vuodoista juur mitään,
mulla oli lauhduttimessa kämmenenkokoinen vuotava alue ja meni testistä läpi, ei tosin toiminut kun pari päivää.

Itselle ostin mittarit ja sopivat liittimet, joten voi tutkia vuotoja helpommin itse ja tehdä vaikka typpitestin.
Näkyykö nuo paineet nykyautoissa siis ohjelmallisesti?
Näissä ennen-2010 vuotisissa mitä itse on tutkinut ei ole semmoisia hienouksia,
painekytkin vaan vahtii, ettei kompura käy tyhjänä.

Yhdestä autosta meni paineputki poikki moottorikorvakkeen alta ja se kyllä värjäsi koko alueen sillä värillä,
mikä ilmastointiin laitetaan täytön yhteydessä, eli sitäkin voi tutkia, pienemmät näkyy vaan uv- valolla, jos silläkään.

Muuten kyllä korjaamoreissun vaatii, tekevät typpitestin ja siitä lähtee selviämään.

Todennäköisesti paineet nollissa vuodon takia ja ei käynnistä kompuraa.
Taunusautomaatti
Viestit: 2089
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onko tuo painekytkin muuten sellainen että sitä voi huijata oikosulkemalla navat tai irrottamalla liitin.
Eli saada kokeiltua lähteekö käyntiin jos anturi luulee että painetta on....
Siis hetkellisesti...

Eli onko anturi tyyppiä kontakti kun paine ok ja ei kontaktia kun tyhjä?
Vai päinvastoin vai antaako jotain virtatietoa paineesta...
GeneralLee
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

Re: 2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

A/C nappiin tulee valo mutta kompura ei kytkeydy eikä putket viilene.

Auto on huollettu säännöllisesti 20tkm välein mutta en tiedä onko ilmastointihuoltoa tehty koskaan. Sehän on erikseen pyydettävä lisätyö määräaikaishuollon yhteydessä.
Kuten aloitusviestissä mainitsin, huollatin ilmastoinnin 2023 toukokuussa jolloin sieltä tuli 79g ulos ja täytettiin 680g. Tuolla 79g määrällä kompura kytkeytyy mutta ei piieen jaksanut kylmää tehdä.

Tuossahan on painekytkin helpossa paikassa, jos sen liittimen käyttäisi irti ja tekisi siihen hyppylangan niin pääsisi kokeilemaan lähteekö kompura päälle?

Typellä ponnistus on ihan ok systeemi. Ja suihkepulloon saippuavettä ja sillä etsimään vuotoa. Tosin tässä oli lähipiirissä tapaus että Micran ilmastointi ei toiminut, vuotoa epäiltiin. Järjestelmä tyhjäksi ja typpeä tilalle ja tarkkailua, ei vuotoa eli paineet ei laskeneet. Sittenkin taas laitettiin kylmäaineet sisään niin vuodon kuuli ihan korvalla. Typpi on käsittääkseni kaasuna "vahvempaa" kuin kylmäaine joten ei aina tule kaikista vuotokohdista pihalle.

Aattelin vaan jos vaan pystyisi itse tekemään diagnoosia ennekuin saan auton merkkiliikkeeseen vikadiagnoosiin 5.kesäkuuta.

Tosin tässä nyt vähän kummittelee tapaus mikä sattui isäukolle, hänellä oli vähän ajettu Mondeo jonka hankki ensimmäiseltä omistajalta. Siinä lakkasi ilmastointi toimimasta, vei merkkiliikkeeseen jossa todettiin että kenno vaihtoon. Puhui asiaa minulle ja käskin häntä viemään sen toiseen merkkiliikkeeseen jossa asiaa selvitettiin ja ihmeteltiin että nopeasti on kenno mennyt koska se on siellä heillä kerran vaihdettu ensimmäisen omistajan aikana ja sillä on vielä varaosatakuu voimassa. Tilasivat uuden kennon varuilta ja auto sitten diagnoosiin. Tuloksena että yksi 40 senttiä maksava O-rengas vuotaa. Ensimmäisessä merkkiliikkeessä kenno olisi ollut 600€ ja siihen päälle työt sun muut.
MrHakukone
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07

Re: 2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja MrHakukone »

Jaa, tätä ei ole tullut selviteltyä koskaan.
kyllä se ainakin vanhemmissa on on- off kytkin.
Enkä lähtisi testaamaan millään langalla ihan heti.
Taitaa se kytkeytymispaine olla jotain barin luokkaa, kun normaali paine järjestelmässä 4 tienoilla.
Diagnosointi on kyllä lähinnä se paineenmittaus, tavalla tai toisella.

itse vaan testannut nostamalla painetta järjestelmässä typellä ja katsonut että kompura lähtee käyntiin.
Pitkäänhän sitä ei kannata ilman oikeita aineita käyttää,
mutta yksikin järjestelmä oli ollut tyhjänä/ käyttämättömänä muutaman vuoden,
niin ei viitsinyt ilman tietoa laitteiden toiminnasta lähteä täyttämään.

Mutta tosiaan perus ilmastoinnin täyttäjä ei tiedä näiden laitteiden toiminnasta mitään,
osaavat kytkeä kaksi liitintä ja käynnistää koneen.
Korjaamot sitten asia erikseen.
kalle_koo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: 2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

GeneralLee kirjoitti: 14 Touko 2024 19:16 Kysymys kuuluu että kun mulla on FORScanin täysversio käytössä niin miten sillä voisin katsoa että onko paineet yms. kunnossa että olisi jotain hajua missä mahdollinen vika on.
Forscanissa kun kaivelee acp_press'in livedatan niin näyttää paineen järjestelmässä.
Tämän näköisen taulun.
GeneralLee
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

Re: 2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

kalle_koo kirjoitti: 15 Touko 2024 13:38
GeneralLee kirjoitti: 14 Touko 2024 19:16 Kysymys kuuluu että kun mulla on FORScanin täysversio käytössä niin miten sillä voisin katsoa että onko paineet yms. kunnossa että olisi jotain hajua missä mahdollinen vika on.
Forscanissa kun kaivelee acp_press'in livedatan niin näyttää paineen järjestelmässä.
Tämän näköisen taulun.
Kiitokset tästä, juuri tätä hain.

Näytti paineet olevan 262 kPa eli 2.62 baaria. Paine ei muutu mihinkään oli moottori käynnissä tai ei, A/C päällä tai ei.

Lisäksi näytti olevan vikakoodi P1462 A/C Pressure Sensor Circuit Low Conditions. Tätä ei kyllä ollut aikaisemmilla kerroilla kun olen FORScanilla koodeja katsellut. Käytin kyllä moottorin käydessä painekytkimen liitintä irti ja laitoin takasi. Ei vaan toi koodi kuittaudu pois.
kalle_koo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Helmi 2020 14:19

Re: 2017 Kugan ilmastointi ei toimi.

Viesti Kirjoittaja kalle_koo »

GeneralLee kirjoitti: 15 Touko 2024 19:50 vikakoodi P1462 A/C Pressure Sensor Circuit Low Conditions.
Tuleekos tuo siitä kun paineet niin alhaiset ettei anna kytkeä kompressorin magneettikytkintä kiinni?
Vastaa Viestiin