Akun vaihto
Akun vaihto
Autona Kuga 2.0 TDCi 2016, voiko akun mennä itse vaihtamaan? Ohjekirjassa ei kieltoja mainittu.
Re: Akun vaihto
Käsittääkseni uudelle akulle täytyy tehdä koodaus/resetointi, kun kyseessä start/stop.
Nopealla haulla löytyivät mm.nämä viestit tältä foorumilta, toivottavasti noista on apua:
- viewtopic.php?p=313473&hilit=akun+koodaus#p313473
- viewtopic.php?p=341184&hilit=uusi+akku#p341184
- viewtopic.php?p=326765&hilit=uuden+akun#p326765
Vaihtoehtona luonnollisesti, että vie kärryn akun vaihdon osaavalle pajalle.
Nopealla haulla löytyivät mm.nämä viestit tältä foorumilta, toivottavasti noista on apua:
- viewtopic.php?p=313473&hilit=akun+koodaus#p313473
- viewtopic.php?p=341184&hilit=uusi+akku#p341184
- viewtopic.php?p=326765&hilit=uuden+akun#p326765
Vaihtoehtona luonnollisesti, että vie kärryn akun vaihdon osaavalle pajalle.
Kiitokset!
Onko porukka resetoinut/koodannut akkua itse YouTube pätkän ohjeen mukaan? Vai oiskohan viisainta viedä auto uusine akkuineen korjaamolle?
Onko porukka resetoinut/koodannut akkua itse YouTube pätkän ohjeen mukaan? Vai oiskohan viisainta viedä auto uusine akkuineen korjaamolle?

Eipä ole ainakaan mulla nuo resetoinnit vilkuttanut akun kuvaa tai niiden toimintaa ei ole mitenkään havainnut. Ehkä 5 kertaa on tuo akku ollut sippi ja sen jälkeen irrallaan olen sen täyteen ladannut ja asennettu takaisin ajoneuvoon.
Mulla oli tuossa muutaman viikon BMS-suojasulake irrallaan (akun päällä olevasta liittimestä) (noin 60o-700 km ajoa tuona aikana). Tuon sulakkeen kun laitoin nyt takaisin paikalleen, niin huomasin että nyt sammuttaa heti oven avatessa jännitteet tupakansytyttimestä. Aiemmin tupakansytyttimessä oli jännitteet päällä noin 20-30 min ajan auton sammuttamisen jälkeen.

Viimeksi muokannut janti, 28 Maalis 2024 06:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hetkinen...siis eikö nykyautoissa olekkaan tupakansytkärissä jännite päällä kokoaikaa?
En muuten kysyiskään mutta kaveri osti 5v sitten uuden Mazdan niin nyt vasta huomasi että koko sytkäripistoke ei anna virtaa ulos!
Että jos nuokin digitalisoitu niin vikaahan hänellä sitten lie ja huollossa sanottava.
En muuten kysyiskään mutta kaveri osti 5v sitten uuden Mazdan niin nyt vasta huomasi että koko sytkäripistoke ei anna virtaa ulos!
Että jos nuokin digitalisoitu niin vikaahan hänellä sitten lie ja huollossa sanottava.
Tuskin on missään enää koko aikaa. CANnit taitaa katkasta virran sieltäkin tietyn ajan päästä samoin ku jos sisävalot jää päälle, niin ne sammuu eikä akku tyhjene.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Hei kiitosta paljon tästä ilmotankin kaverille ja jos ei ala toimiaon huollosta kysyttävä.
Tämä yllä oleva oli oire siitä että auto oli mennyt akun säästötilaan (alhainen lataustila / battery saver mode). Vaihdoin uuden akun tilalle, niin nyt ei mene säästötilaan ja sytkärissäkin on sähköt päällä noin 20-30 min.janti kirjoitti: ↑25 Maalis 2024 19:29 Mulla oli tuossa muutaman viikon BMS-suojasulake irrallaan (akun päällä olevasta liittimestä) (noin 60o-700 km ajoa tuona aikana). Tuon sulakkeen kun laitoin nyt takaisin paikalleen, niin huomasin että nyt sammuttaa heti oven avatessa jännitteet tupakansytyttimestä. Aiemmin tupakansytyttimessä oli jännitteet päällä noin 20-30 min ajan auton sammuttamisen jälkeen.![]()
Akun vaihdon jälkeen en saanut tuota BMS-restointia toimimaan. Tuosta huolimatta Start&Stop toimii kyllä.
Millaisissa olosuhteissa tuon Start/Stopin pitäisi pelata ? Reilun kuukauden tuo manuaali-vaihteinen Kuga minulla ollut ja pari viikkoa sitten korjaamolla vaihdettu järjestelmään sopiva Exiden akku, koska lisälämmitin lämmitti vaihtelevalla menestyksellä. Nyt uudella akulla toiminut hyvin nämä muutamat kerrat, mitä on lämmitintä tarvinnut käyttää. Tänään auton lämpömittari näytti +9, mutta ei tuo auto sammunut vapaalle heittäessä.
^Olisiko ed. omistaja kytkenyt testerillä toiminnon pois päältä?
Onko tämä järjestelmä mahdollista kytkeä testerillä pois päältä? Autokilta oli sitä mieltä ettei ole? Auto ei sammu näillä lämpimilläkään keleillä.