1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Yritin etsiä jo olemassa olevia keskusteluja mutta en oikein löytänyt joten kysynpä:
Minulla on Focus 2017 EcoBoost 1.0, 100hp manuaali.
Kannattaako ohjelmoida pirteämmäksi jolloin vääntöäkin tulisi lisää ja kulutus pienenee? Vaikuttaako koneen kestoon heikentävässä mielessä? Mites jos tankkaisin 98 bensiiniä 95 sijaan, vaikuttaako kulutukseen?
Noita mietin koska nykyinen kulutus pyörii maantiellä 5,5-6,5 ja kaupungissa 6,5-8 litran välillä ja auto tuntuu muutenkin aika tuhnulta.
Vertailuksi, vaimolla on käytössään Seat Leon 2017 1.0 WV konsernin koneella ja automaattilaatikolla jonka kulutukset on aika tarkkaan litran vähemmän kuin Fordin. Seat tuntuu muutenkin paljon pirteämmältä kuin Ford.
Tällaisia pohdin, löytyisikö keneltäkään lisää tietoa?
Minulla on Focus 2017 EcoBoost 1.0, 100hp manuaali.
Kannattaako ohjelmoida pirteämmäksi jolloin vääntöäkin tulisi lisää ja kulutus pienenee? Vaikuttaako koneen kestoon heikentävässä mielessä? Mites jos tankkaisin 98 bensiiniä 95 sijaan, vaikuttaako kulutukseen?
Noita mietin koska nykyinen kulutus pyörii maantiellä 5,5-6,5 ja kaupungissa 6,5-8 litran välillä ja auto tuntuu muutenkin aika tuhnulta.
Vertailuksi, vaimolla on käytössään Seat Leon 2017 1.0 WV konsernin koneella ja automaattilaatikolla jonka kulutukset on aika tarkkaan litran vähemmän kuin Fordin. Seat tuntuu muutenkin paljon pirteämmältä kuin Ford.
Tällaisia pohdin, löytyisikö keneltäkään lisää tietoa?
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Itse olen vähän epäileväinen tuon suhteen että rautapuoli pysyy samana ja kun voimaa otetaan lisää niin kulutus pienenee

Itsekin tuli joskus koeajettua vuoden -20 Polo joka tolla 1.0-koneella (olikohan siinä 125hp?) ja DSG-lootalla onhan se ripeä kulkuinen tai ainakin ripeä kulkuisempi mitä osasin odottaa varsinkin kun ratin takaa käytti läpysköjä flat shift tyyliin nostamatta kaasua, ja varmasti nykyaikanen automaatti vastaavasti D-asennossa hörppää vähemmän kuin manuaali, mutta eikö se litra suuntaan toiseen satasella mene jo vähän hifistelyksi?saperu kirjoitti: ↑06 Huhti 2024 15:34 Noita mietin koska nykyinen kulutus pyörii maantiellä 5,5-6,5 ja kaupungissa 6,5-8 litran välillä ja auto tuntuu muutenkin aika tuhnulta.
Vertailuksi, vaimolla on käytössään Seat Leon 2017 1.0 WV konsernin koneella ja automaattilaatikolla jonka kulutukset on aika tarkkaan litran vähemmän kuin Fordin. Seat tuntuu muutenkin paljon pirteämmältä kuin Ford.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Tehonlisäys olisi 100hp-> 130-142hp ja väännön lisäys 170Nm-> 220-240Nm. Eli mielestäni ihan merkittävä lisäys.
Kulutushommat voi olla hifistelyä pelkällä kaupunkipyörittelyllä mutta kun vuodessa tulee ajoa n. 20000 km niin alkaa jo vaikuttamaan.
Löytyisikö vielä joltain kokemuksia 95 ja 98 bensojen mahdollisesta kulutuseroista? Tai vaikka kokemuksia optimoinnista?
Kulutushommat voi olla hifistelyä pelkällä kaupunkipyörittelyllä mutta kun vuodessa tulee ajoa n. 20000 km niin alkaa jo vaikuttamaan.
Löytyisikö vielä joltain kokemuksia 95 ja 98 bensojen mahdollisesta kulutuseroista? Tai vaikka kokemuksia optimoinnista?
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Jos moottoriin ei mitään optimointia tee, niin lähtökohtaisesti kulutus 98:lla on aavistuksen pienempi, mutta ero on niin mitätön, että 98:n kalliimpaa hintaa et sillä kulutuserolla mitenkään kompensoi. Jos optimoinnilla tuollaiset mainitsemasi tehon- ja väännönlisäykset tulee (tarkoittaen myös ahtopaineiden nousua), niin itse en ahdetulla moottorilla edes harkitsisi enää 95:llä ajamista.
Kulutus pitkässä juoksussa saattaa sillä optimoinnilla pienentyä, jos vastaavissa ajotilanteissa kärry jaksaa jatkossa mennä nikottelematta pykälää isommalla vaihteella / pienemmillä kierroksilla, mutta jos sitä kasvanutta teho-/vääntöreserviä muuten usein käyttää reippaampiin kiihdyttelyihin, niin eihän se teho ja vääntö tyhjästä kuitenkaan synny. Yleisesti ottaen sillä optimoinnilla saa kyllä lisää ajomukavuutta, eikä se kestävyys siitä liikaa kärsi, jos moottoria huoltaa asianmukaisesti, eikä jatkuvasti käytä "ralliautona".
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Omakohtaisella kokemuksella suosittelen optimoinnin jälkeen ilman muuta 98:a. Ainakin omassa 1.0 ecoboostissa ilmeni nakutusta reippammalla kaasulla 95:llä kiihdyttäessä. Kulutuksessa en ole huomannut käytännön eroa. Moottorin kestävyyteen kannattaa asennoitua niin, että ei se siitä ainakaan parane. Huollot ajallaan, mieluiten ennakoiden etenkin öljynvaihtojen kanssa. Ja oikealla öljyllä. Jos moottorilla on ajettu yli 100 tkm, ja aiemmissa huolloissa on epäselvyyksiä, nokkahihnan vaihto voi olla fiksu teko ennen optimointia. Mutta onhan noita hajonnut ihan vakionakin ennen aikojaan.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Kiitos kommentoijille!
Sain juuri sitä tietoa mitä hain ja nyt voin alkaa suunnittelemaan autoni mahdollista optimointia. Tosin hieman mietityttää kannattaako tehdä koska kone joutuu kovemmalle rasitukselle. Toisaalta onhan noita 1.0. EcoBoosteja jo tehtaan valmistamina 125 hp versioina (minulla siis 100 hp). Oletan että nekin on kenties jo valmiiksi ohjelmoitu tehtaalla ja pitäisi kestää.
Sain juuri sitä tietoa mitä hain ja nyt voin alkaa suunnittelemaan autoni mahdollista optimointia. Tosin hieman mietityttää kannattaako tehdä koska kone joutuu kovemmalle rasitukselle. Toisaalta onhan noita 1.0. EcoBoosteja jo tehtaan valmistamina 125 hp versioina (minulla siis 100 hp). Oletan että nekin on kenties jo valmiiksi ohjelmoitu tehtaalla ja pitäisi kestää.
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
125hp versiossa on eri turbo.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
1.0 litranen on ilman ohjelma boostiakin hieman etten sanoisi heikon maineessa....
ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Eipä sitä bensa vehkeissä näe mistään.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Huhti 2024 09:31 1.0 litranen on ilman ohjelma boostiakin hieman etten sanoisi heikon maineessa....
ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Mitä meinaat tuollaTaunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Huhti 2024 09:31 1.0 litranen on ilman ohjelma boostiakin hieman etten sanoisi heikon maineessa....
Tuleeko joku ohjelmointi kielto voimaan kesäkuussa?Taunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Huhti 2024 09:31 ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Käytännössä mikään "lastutus", ohjelmointi tai optimointi ei ole ollut tähänkään mennessä laillista nykyautoihin poislukien autonvalmistajan hyväksymät viralliset virityspajat esim. Fordilla Mountune ja Volvolla Polestar. Kaikissa muissa pitäisi suorittaa muutoskatsastus, joka vaatii VTT:n tekemät päästömittaukset, jotka maksavat tuhansia euroja, ja joista ei todennäköisesti siltikään pääse läpi. Kukaan ei niitä käytännössä sen takia tee, eli suurin osa ohjelmoiduista autoista on siinä mielessä laittomia. Katsastuksessa ohjelmointi ei yleensä näy, ja sen takia niitä on käytössä. Nyt tuleva uusi laki koskee ennen kaikkea päästömanipulointia eli EGR-, DPF-, ja SCR (AdBlue)-järjestelmien ohituksia ohjelmoinnin tai mekaanisen keinon avulla. Ja sakkoa on tulossa kuluttajan lisäksi myös näitä "korjauksia" tekeville yrityksille. Toki normaalit tehonlisäysohjelmoinnitkin kuuluvat tähän sarjaan, mutta niiden huomaaminen on vaikeampaa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka optimointibisnekselle käy.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
1.0 ei ole oikeen hyvän koneen maineessa. Esim Jakoremmit paukkuu poikki tai kumimuhju tukkii öljynkierron jopa alle 100tkm vaikka vaihtoväli 240tkm. 4k-5k remppa. Jäähdytysjärjestelmä vuodot myös vaarantaa koneita. Ja jotain muitakin juttuja on ollut.saperu kirjoitti: ↑10 Huhti 2024 21:53Mitä meinaat tuollaTaunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Huhti 2024 09:31 1.0 litranen on ilman ohjelma boostiakin hieman etten sanoisi heikon maineessa....
Tuleeko joku ohjelmointi kielto voimaan kesäkuussa?Taunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Huhti 2024 09:31 ja ohjelmoituja uhkaa myös mojova sakko alkaen kesäkuu jos katsuri huomaa sen jotenkin....
1.0 ja siihen vielä automaatti.... se on varmin tapa saada se taivaspaikka.

Päästömanipulaatiosta tulee aika raskas rikos. Teho ohjelmointi muuttaa myös päästöjä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 1291b6299e
Sitä en tiedä pystyykö käytännössä havaitsemaan kuinka hyvin.
Autoliikkeet ehkä alkaa vaatimaan myyjiltä kirjallisia todisteita että autoa ei ole manipuloitu. Itse en ainakaan enää osta autoa ilman tuota todistusta.
Löytyy sitten maksaja sakolle jos onkin manipuloitu...ja katsurilla on parin v päästä laitteet havaita tuo.
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Eikö olisi helpompi vaihtaa 125-heppaiseen "tehomalliin"? Sillä kyllä pysyy liikenteen rytmissä ainakin manuaalivaihteisena. Vaivaton ajaa, vaikka olisi perhe ja tavarat kyydissä.
Rallikäytössähän 999-kuutioisesta Ecoboostista otetaan 200 hevosta, mutta en tiedä mitä osaa on vaihdettu. Joka tapauksessa vakiona 125-heppaisessakin on miedot hevosvoimat ja newtonmetrit per litra ja sylinteri ja yleensä ajetaan vielä matalilla kierroksilla. Ei nyt mitään rakettitiedettä ole mitoittaa tuollaisia lukemia kestäviä osia.
Ainakaan meillä ei ole ollut mitään huolia tai murheita jakohihnan kanssa ja mittarissa alkaa olemaan jo 300 000 km. Väärällä voiteluaineellahan jakohihnan saa liuotettua.
Rallikäytössähän 999-kuutioisesta Ecoboostista otetaan 200 hevosta, mutta en tiedä mitä osaa on vaihdettu. Joka tapauksessa vakiona 125-heppaisessakin on miedot hevosvoimat ja newtonmetrit per litra ja sylinteri ja yleensä ajetaan vielä matalilla kierroksilla. Ei nyt mitään rakettitiedettä ole mitoittaa tuollaisia lukemia kestäviä osia.
Ainakaan meillä ei ole ollut mitään huolia tai murheita jakohihnan kanssa ja mittarissa alkaa olemaan jo 300 000 km. Väärällä voiteluaineellahan jakohihnan saa liuotettua.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
JOo ei ne kaikki tietty hajoa läheskään mutta paljon noita on ikäänsä nähden esim huutokaupat commissa.
Jokut liikkeet näyttää myyvän ne huutokaupalla pois niin ei tule takuujuttuja.
Jokut liikkeet näyttää myyvän ne huutokaupalla pois niin ei tule takuujuttuja.
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Kun litrateho on 125hp niin kyse ei ole miedoista hevosvoimista. Tuollainen on prätkäluokkaa ja niitä ei kuormita juuri ollenkaan auton massaan verrattuna.JiiHoo kirjoitti: ↑11 Huhti 2024 14:24 Eikö olisi helpompi vaihtaa 125-heppaiseen "tehomalliin"? Sillä kyllä pysyy liikenteen rytmissä ainakin manuaalivaihteisena. Vaivaton ajaa, vaikka olisi perhe ja tavarat kyydissä.
Rallikäytössähän 999-kuutioisesta Ecoboostista otetaan 200 hevosta, mutta en tiedä mitä osaa on vaihdettu. Joka tapauksessa vakiona 125-heppaisessakin on miedot hevosvoimat ja newtonmetrit per litra ja sylinteri ja yleensä ajetaan vielä matalilla kierroksilla. Ei nyt mitään rakettitiedettä ole mitoittaa tuollaisia lukemia kestäviä osia.
Ainakaan meillä ei ole ollut mitään huolia tai murheita jakohihnan kanssa ja mittarissa alkaa olemaan jo 300 000 km. Väärällä voiteluaineellahan jakohihnan saa liuotettua.
Kysyjän ongelmaan minusta olisi helpompi vaihtoehto ostaa sellainen auto jossa on jo valmiiksi tehoa riittävästi niin ei tarvitse itse maksaa sitä tuotekehitystä lisääntyneen väännön ja tehon rikkomista osista.
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Taidanpa tyytyä nykyiseen ja unohtaa optimoinnin kokonaan. Hommaan sitten tehokkaamman pelin jos tulee tarve.
Kiitos kaikille kommentoijille, hyvää pohdintaa!
Kiitos kaikille kommentoijille, hyvää pohdintaa!
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
1.0 ocoboom tiktokkia
https://vm.tiktok.com/ZGeutY7TY/
https://vm.tiktok.com/ZGeutY7TY/
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Oho!Taunusautomaatti kirjoitti: ↑14 Huhti 2024 22:13 1.0 ocoboom tiktokkia
https://vm.tiktok.com/ZGeutY7TY/
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
Kyl mä sanon ihan suoraan että kannattaa unohtaa nuo optimoinnit. Käyttikseks oot tuon varmaan lähtökohtasesti hommannu ja varmaan tykkäät ihan ajaakki sillä etkä etsiä heti uutta moottoria?
Itse ajelin aikoinaan 2012 1.6tdci 115hv mondeolla kaikkiaan 6 vuotta kun oli ruuhkavuodet. En ohjelmoinut ku halusin että se auto toimii. Se toimi täydellisesti aina siihen saakka kunnes työmatkani muuttui 1km:n mittaiseksi. Sen jälkeen oli aika siirtyä dieselistä allekirjoituksen autoihin
Itse ajelin aikoinaan 2012 1.6tdci 115hv mondeolla kaikkiaan 6 vuotta kun oli ruuhkavuodet. En ohjelmoinut ku halusin että se auto toimii. Se toimi täydellisesti aina siihen saakka kunnes työmatkani muuttui 1km:n mittaiseksi. Sen jälkeen oli aika siirtyä dieselistä allekirjoituksen autoihin

2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 Eco Boost ohjelmointi ja bensa
tässä kanssa aika tylyä esitystä tonnisesta ekopommista....
https://vm.tiktok.com/ZGe9JVBaN/
sopisikohan nimeksi paremminkin 100 000 ecoboom
https://vm.tiktok.com/ZGe9JVBaN/
sopisikohan nimeksi paremminkin 100 000 ecoboom
