Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Heips.
Viime sykysynä tuli ostettua kyseinen vm2015 mondeo. Heti alussa kiinnitin huomiota siihen, että kävin kun wanha transitti kylmänä. Kauhea ronklotus kuulu jakopään puolelta.
Korjaamolla löytyikin sitten venynyt nokkien välissä oleva ketju joka vaihdettiin ja samalla tehtiin koko jakopään remontti. Kylmäronklotus kyllä hiljeni hivenen, mutta edelleen kuulostaa kylmänä traktorille ja ehkä kierrokset hieman humppaa. Lämpöisen käy kauniin hiljaisesti.
Onko tämä siis normaalia kylmän dieselin käyntiä? Jos olis 10 vuotta vanhempi auto niin sillon en edes kiinnittäisi huomiota.
Toinen korviin ottava ääni mikä tulee koneesta ja ehkä jakopään sunnalta on...no väh niin kun sirinä tms.
Tämä kuuluun ainoastaan väännättäessä. Kuuluu siis jos lisää reilummin kaasua isolla vaihteella tai jos tulee ylämäki ja auto alkaa enemmän vääntämään.
Mistä tämä ääni vois lähteä?
Viime sykysynä tuli ostettua kyseinen vm2015 mondeo. Heti alussa kiinnitin huomiota siihen, että kävin kun wanha transitti kylmänä. Kauhea ronklotus kuulu jakopään puolelta.
Korjaamolla löytyikin sitten venynyt nokkien välissä oleva ketju joka vaihdettiin ja samalla tehtiin koko jakopään remontti. Kylmäronklotus kyllä hiljeni hivenen, mutta edelleen kuulostaa kylmänä traktorille ja ehkä kierrokset hieman humppaa. Lämpöisen käy kauniin hiljaisesti.
Onko tämä siis normaalia kylmän dieselin käyntiä? Jos olis 10 vuotta vanhempi auto niin sillon en edes kiinnittäisi huomiota.
Toinen korviin ottava ääni mikä tulee koneesta ja ehkä jakopään sunnalta on...no väh niin kun sirinä tms.
Tämä kuuluun ainoastaan väännättäessä. Kuuluu siis jos lisää reilummin kaasua isolla vaihteella tai jos tulee ylämäki ja auto alkaa enemmän vääntämään.
Mistä tämä ääni vois lähteä?
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Rumaan kylmäkäyntiin syynä voi olla yksinkertaisesti rikkinäinen/rikkinäiset hehkutulpat. Hehkujen mittaaminen käy helposti jos on yleismittari käytössä (hehkun virransyöttökaapeli irroitettuna). Jos virranjatkuvuus-asennossa (ohmi/vastusmittaus) hehkun liittimen ja maan eli korin/moottorin välillä näyttää lukemaa niin hehku on kunnossa ja vastaavasti jos lukemaa ei näy niin hehku on rikki.miimoi kirjoitti: 05 Huhti 2024 15:02 Heips.
Viime sykysynä tuli ostettua kyseinen vm2015 mondeo. Heti alussa kiinnitin huomiota siihen, että kävin kun wanha transitti kylmänä. Kauhea ronklotus kuulu jakopään puolelta.
Korjaamolla löytyikin sitten venynyt nokkien välissä oleva ketju joka vaihdettiin ja samalla tehtiin koko jakopään remontti. Kylmäronklotus kyllä hiljeni hivenen, mutta edelleen kuulostaa kylmänä traktorille ja ehkä kierrokset hieman humppaa. Lämpöisen käy kauniin hiljaisesti.
Onko tämä siis normaalia kylmän dieselin käyntiä? Jos olis 10 vuotta vanhempi auto niin sillon en edes kiinnittäisi huomiota.
Toinen korviin ottava ääni mikä tulee koneesta ja ehkä jakopään sunnalta on...no väh niin kun sirinä tms.
Tämä kuuluun ainoastaan väännättäessä. Kuuluu siis jos lisää reilummin kaasua isolla vaihteella tai jos tulee ylämäki ja auto alkaa enemmän vääntämään.
Mistä tämä ääni vois lähteä?
Hehkujen käyttöikä vaihtelee suuresti. Viimeksi pääsin noin 80 000km jolloin taisi yksi neljästä olla jo pimeänä.
Kierroksien aaltoiluun voi vaikuttaa useampi asia. Aaltoilua aiheuttaa jos polttoaineputkiin pääsee pienikin määrä ilmaa (polttoaineen suodatin/ o-renkaat). Tai kuluneet ruiskutussuuttimet. Jotka aiheuttavat myös tuota rumaa käyntiääntä ja varsinkin kolinaa kuormitettaessa.
Toinen aaltoilua tyhjäkäynnillä aiheuttava on ilmastointilaite jonka kompressori ottaa kovasti tehoa (jos on päällä poistamassa kosteutta ikkunoista).
Kierroksilla kuuluva sirinä voi aiheutua yksinkertaisesti jostakin lämpösuojapellistä jonka kiinnitys on päässyt löystymään. Kuormitettaessa kuluneilla dieselin ruiskutussuuttimilla voi esiintyä yllämainittua kolinaa mutta sen kyllä erottaa sirinästä koska se kuuluu voimakkaana naputuksena.
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Noita suuttimia alussa epäilin, mutta useampi korjaamo ja suutinhuolto sano, että jos suuttimissa on vikaa niin tulee koodeja ja muita oireita. Sillon kun oli ketjuremontissa niin katsoivat silmämääreisesti, että kaikki näytti hyvälle.
Samalla myös katsoi laturin vapaakytkimen ja sekin oli kunnosssa.
Tuo kierrosten humppaaminen on melko pientä ja satunnaista. Jos oikeen keskittyy niin saattaa huomata.
Mietin jo että voiko olla jostain pakosarja/turbo/jokin siellä suunnalla (hieman)halki joka "sirisee" kun väännättää. Toki jos siellä olis jotain peltiä irti niin sekin vois pitää äänen...mutta mitä siellä vois olla irti. Kuuluu kyllä sisälle melko hyvin/kovaa. Tai no kovaa ja kovaa. Jos radio on pois päältä niin sillon kuulee.
Samalla myös katsoi laturin vapaakytkimen ja sekin oli kunnosssa.
Tuo kierrosten humppaaminen on melko pientä ja satunnaista. Jos oikeen keskittyy niin saattaa huomata.
Mietin jo että voiko olla jostain pakosarja/turbo/jokin siellä suunnalla (hieman)halki joka "sirisee" kun väännättää. Toki jos siellä olis jotain peltiä irti niin sekin vois pitää äänen...mutta mitä siellä vois olla irti. Kuuluu kyllä sisälle melko hyvin/kovaa. Tai no kovaa ja kovaa. Jos radio on pois päältä niin sillon kuulee.
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Kuluneista suuttimista ei tule vikakoodeja, varsinkin jos ohivuotoa on epätasaisesti. Rikkinäisistä tulee vikakoodi mutta sen huomaa jos yksi sylinteri tippuu pois koska auto kulkee enää hyvin vaivalloisesti.miimoi kirjoitti: 06 Huhti 2024 21:01 Noita suuttimia alussa epäilin, mutta useampi korjaamo ja suutinhuolto sano, että jos suuttimissa on vikaa niin tulee koodeja ja muita oireita. Sillon kun oli ketjuremontissa niin katsoivat silmämääreisesti, että kaikki näytti hyvälle.
Samalla myös katsoi laturin vapaakytkimen ja sekin oli kunnosssa.
Tuo kierrosten humppaaminen on melko pientä ja satunnaista. Jos oikeen keskittyy niin saattaa huomata.
Mietin jo että voiko olla jostain pakosarja/turbo/jokin siellä suunnalla (hieman)halki joka "sirisee" kun väännättää. Toki jos siellä olis jotain peltiä irti niin sekin vois pitää äänen...mutta mitä siellä vois olla irti. Kuuluu kyllä sisälle melko hyvin/kovaa. Tai no kovaa ja kovaa. Jos radio on pois päältä niin sillon kuulee.
Turbon ympärillä ja pakosarjassa on usein lämpösuojapeltejä joiden kiinnitysruuvien kohdat saattavat ruostua ja murtua irti.
Toki halkeama pakosarjassa voi aiheuttaa juuri tuollaista räpinää. Usein se ääni on kuuluvin heti käynnistettäessä ja hlljenee kuumennuttua kun metalli laajenee ja särö painuu kiinni.
Pakosarjan jälkeen on pakoputken jousto-osa joka alkaa vuotamaan vanhemmiten on ja aika yleinen vikakohde. Sen huomaa mleko helposti mustasta noesta jousto-osan vuotokohdasta.
Nuo pakosarjan/turbon pellit ja se jousto-osa ovat helppoja tarkistettavia. Varsinkin jos saa auton ylös nosturilla.
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Täytyy siis katsoa tuo turbon lähettyvillä olevat pakoputket ja pellit. Nosturia ei ole, mutta nostelen tunkilla sen minkä saan. Mietitään sitten.
Ja räpinä/sirinä kuuluu yhtälailla kylmällä ja kuumalla moottorilla. Enemmän tuntus tulevan apparin puolelta.
Ja räpinä/sirinä kuuluu yhtälailla kylmällä ja kuumalla moottorilla. Enemmän tuntus tulevan apparin puolelta.
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Hyvä suunnitelma.miimoi kirjoitti: 06 Huhti 2024 22:51 Täytyy siis katsoa tuo turbon lähettyvillä olevat pakoputket ja pellit. Nosturia ei ole, mutta nostelen tunkilla sen minkä saan. Mietitään sitten.
Ja räpinä/sirinä kuuluu yhtälailla kylmällä ja kuumalla moottorilla. Enemmän tuntus tulevan apparin puolelta.
Sieltä sirinän puolelta on hyvä vilkaista ja kuunnella moniurahihnan rullia ja katsella väpättääkö se moniurahihna kovasti tyhjäkäynnillä.
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Om646 moottorissa pienillä kierroksilla väännättäessä piti sirisevää ääntä "kuluneet" suuttimet... kun oli jo 430tkm mittarissa niin suuttimet eivät enää osaa säännöstellä oikeaa määrää... ajelin sirinän kanssa 70tkm eikä muuksi muuttunut
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Selvisikö tämä sirinä? Itsellä samanlainen, kierrosten ollessa 1700-2000 kuuluu vain veto päällä.
Mondeo mk5 2.0 Tdci
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Oman kokemukseni perusteella saman moottorin vanhemmasta (2009 KLBA) versiosta:
Sirinä (tai ropina tai rapina) em. kierrosalueella oli riippuvainen ajoituksesta (kuormituksesta) ja koneen lämpötilasta.
Kun vaihdoin jakopään remmin ja rullat, niin huomasin jaon olleen yhden hampaan pielessä. Nyt jako kohdallaan, ja ropina lähes hävinnyt.
Suuttimilla on paljon ajettu, niiden vaikutusta en osaa arvioida.
Toisekseen ropina paheni aina kruisailuajon jälkeen kuormitustilanteessa (ajoitus/käyntilämpö). Autoon viimasuoja jo alle +10 asteessa poisti äänen. Kesällä lämpimällä kelillä on aivan hiljaista.
Mk5:ssä on aktiivisäleikkö? Sen toiminta kannattaa tarkistaa näin talven tullessa. Kylmästä ei PSA:n dieseli (eikä mikään muukaan) tykkää.
Sirinä (tai ropina tai rapina) em. kierrosalueella oli riippuvainen ajoituksesta (kuormituksesta) ja koneen lämpötilasta.
Kun vaihdoin jakopään remmin ja rullat, niin huomasin jaon olleen yhden hampaan pielessä. Nyt jako kohdallaan, ja ropina lähes hävinnyt.
Suuttimilla on paljon ajettu, niiden vaikutusta en osaa arvioida.
Toisekseen ropina paheni aina kruisailuajon jälkeen kuormitustilanteessa (ajoitus/käyntilämpö). Autoon viimasuoja jo alle +10 asteessa poisti äänen. Kesällä lämpimällä kelillä on aivan hiljaista.
Mk5:ssä on aktiivisäleikkö? Sen toiminta kannattaa tarkistaa näin talven tullessa. Kylmästä ei PSA:n dieseli (eikä mikään muukaan) tykkää.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Tässä omassa ei ole lämpötilalla vaikutusta. Ääni kuuluu tosiaan vain vetopäällä, paikallaan sitä ei saa kuulumaan.
Oma järki sanoo että liittyisi ahtopaineeseen kun vedossa kuuluu ja vain n.1700-2000rpm. Kaasupolkimen nostaa ylös, ääni häviää, kierrokset yli 2000, ääni häviää.
Ahtoputket tutkittu, sieltä ei löytynyt vikaa.
Laturin vapaa kytkin vaihdettu, sekään ei poistanut ääntä.
Jakohihna vaihdettu merkkihuollossa n. 10 tkm sitten.
Ja tosiaan kun vain veto päällä kuuluu niin hieman vaikea paikallistaa ääntä, mutta apukuskin puolelta kuulostaa tulevan.
Oma järki sanoo että liittyisi ahtopaineeseen kun vedossa kuuluu ja vain n.1700-2000rpm. Kaasupolkimen nostaa ylös, ääni häviää, kierrokset yli 2000, ääni häviää.
Ahtoputket tutkittu, sieltä ei löytynyt vikaa.
Laturin vapaa kytkin vaihdettu, sekään ei poistanut ääntä.
Jakohihna vaihdettu merkkihuollossa n. 10 tkm sitten.
Ja tosiaan kun vain veto päällä kuuluu niin hieman vaikea paikallistaa ääntä, mutta apukuskin puolelta kuulostaa tulevan.
Mondeo mk5 2.0 Tdci
Re: Ford mk5 2,0 tdci outo sirinä moottorista
Vaihdettiinko myös moniurahihnan kiristin tai kiristimen rulla?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex