Kuulostaa nyt hieman sellaisen henkilön puheelta joka kyseistä hommaa ei ole ikinä tehnyt. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole kuin vaparin tekemisessäkään. Päästöt nyt on yksi hailee tämän ikäisissä autoissa, jotka ei ole vähäpäästöisiä ja tuota muutos/päätös kohtaa en ymmärrä ollenkaan. Toki aina kun konetta/autoa muutetaan pitää se käydä konttorilla näyttämässä. Ei siinä juuri sen ihmeellisempää ole.Mizka kirjoitti: Kunnollisen turbomoottorin teko vaan syö sitä rahan paskaa paljon paljon enemmän kuin vaparikoneen kasaus. Ja ei tartte viranomaisten kanssa tapella muutos/päästöasioista.
Tehoa 1.6 cvh koneesta?
Re: Herneitä...
yhdyn JesseT:n sanoihin.
ei turbokoneen kasaus vaadi oikeastaan yhtään sen enempää ponnisteluja kuin vaparikoneen..
joudut ostamaan vain erillaisia osia. ja ehkä niitä ei ole joka paikassa.. näin mun käsityksen mukaan..
ei turbokoneen kasaus vaadi oikeastaan yhtään sen enempää ponnisteluja kuin vaparikoneen..
joudut ostamaan vain erillaisia osia. ja ehkä niitä ei ole joka paikassa.. näin mun käsityksen mukaan..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
kumpikin "samanlaisia" mutta toisessa enemmän asteita, nostoa, toimii korkeammilla kierroksilla joten vaatii mekaaniset nostaja koska hydralinen painuu kasaan eikä kerkiä nousta ylös --> lue venttiilien sekoaminen --> mäntä vauhdittaa sillon yleensä venttiiliä ikävillä seuraamuksilla --> entinen moottorilate kirjoitti:Onko muuten hydraulisella ja mekaanisella nokalla jotain rakenteellisia eroja?

EDIT: en pistä pahakseni jos joku jaksaa rakennella kestäviä ja tehokkaita ylävireisiä vapari CVH-moottoreita mutta on se vaparista tehon ottaminen kalliimpaa kuin turbon rakentaminen sitten kun aletaan ottaa niitä viimesimpiä hevosia irti..

En halunnut saada ihmisten vihoja niskaani, vaan pointti oli se että ottomoottorin turbotus ei ole pelkkää autuutta. Se vaatii tekijältään enemmän tietoutta ja kekseliäisyyttä.
Jokainen rakentakoot ja harrastakoot kukin omallaan tavallaan, mutta laski sen mitenpäin tahansa, niin turbomoottorin aiheuttamat kustannukset ovat korkeammat vapariin verrattuna.
Yleisesti myynnissä olevilla "tehdasturbotekniikan luovuttajilla" on lähes poikkeuksetta ajettu 150-300 tkm jolloin niihin tarttee tehdä täyshuolto ennenkuin ne on valmiina viriosia varten. Jo pelkästään puhaltimen, hukkaportin, DV:n, koolerin ja lisärikastuspiirin hinnalla tekee helvetin hyvää vaparikonetta pitkän matkaa.
Ja muutos/päästöasioista tappelulla tarkoitin yleisesti auton muutoskatsastusta joista tässä ketjussa jo puhutaankin. Ja (vapari)autoahan EI tarvitse muutoskatsastaa, jos sen moottoriteho ei ole kasvanut yli 20% mallisarjan tehokkaimmasta. Ja jos on niin ei sitä inssin tartte tietää!
Jokainen rakentakoot ja harrastakoot kukin omallaan tavallaan, mutta laski sen mitenpäin tahansa, niin turbomoottorin aiheuttamat kustannukset ovat korkeammat vapariin verrattuna.
Yleisesti myynnissä olevilla "tehdasturbotekniikan luovuttajilla" on lähes poikkeuksetta ajettu 150-300 tkm jolloin niihin tarttee tehdä täyshuolto ennenkuin ne on valmiina viriosia varten. Jo pelkästään puhaltimen, hukkaportin, DV:n, koolerin ja lisärikastuspiirin hinnalla tekee helvetin hyvää vaparikonetta pitkän matkaa.
Ja muutos/päästöasioista tappelulla tarkoitin yleisesti auton muutoskatsastusta joista tässä ketjussa jo puhutaankin. Ja (vapari)autoahan EI tarvitse muutoskatsastaa, jos sen moottoriteho ei ole kasvanut yli 20% mallisarjan tehokkaimmasta. Ja jos on niin ei sitä inssin tartte tietää!
Tuota, ymmärsinkö oikein? Jos laitan Cortinaani siis 1.6l ohc:n ja muutan alustan vastamaamaan sillä koneella olevaa ja viritän koneeseen tehoa n. 120hp, ei tarvitse muutoskatsastaa alustaa 2.0l ohc:n mukaiseksi?Mizka kirjoitti:Ja (vapari)autoahan EI tarvitse muutoskatsastaa, jos sen moottoriteho ei ole kasvanut yli 20% mallisarjan tehokkaimmasta. Ja jos on niin ei sitä inssin tartte tietää!

Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
No hyvä, ehdin jo ajatella että pitää ensin rekisteröidä vakiolla 1.6l ohc:lla ja sen jälkeen vasta virittää
Vielä hieman asiaa sivuten, lasketaanko tuo 2.3l v6 (108hp) taunus samaan mallisarjaan? Vai onko tehokkain tuo 2.0l ohc (98hp)? Eli jos tuo v6 taunus on vielä samaa mallisarjaa, niin tehoahan saisi olla siis 129,6hv tuossa mun cortinassa 1.6l ohc:n alustalla?
Anteeksi OT.

Anteeksi OT.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Joo kattelin noita nokkien hinta englannista ja halpoja ovat suomeen verrattuna kentcamsin cvh22 nokkasarja 229£ kun suomessa vastaava muistaakseni ~500 tai 400€.Onko muuten kellään kysyseistä nokka sarjaa?Tuolla engl.kielisellä sivulla on et tehoalue 2000-6500rmp.Ja noista hydraulinostimista et tekeeko niillä ees mitää kun aletaan virittää?
Oliko kyseessä Burton Powerin sivusto? Sieltä kyllä saa niin prkl sitä osaa.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Taitaa kurssi tällä hetkellä olla n. 1.476079. Eli 338e+jotain 20-50e rahtia?
Edit: Tällä näkee kätevästi
Edit: Tällä näkee kätevästi
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
No tietysti kannattaa ensin remontoida kone, sitten hieman kestävämmät,matalapuristeisemmat männät ja ehkä kangetkin (rst escortista esim. onko kiertokangissa edes eroa vrt normaaliin?) öljykierto ahtimelle (paluu esim ö pohjaan, pinnan yläpuolelle) välijäähdytin, öljynjäähdytin ovat tarpeellisia muttei ihan välttämättömiä. Sitten moottorinohjaus, onhan siinäkin vaihtoehtoja: kalliita kaupallisia, halpa megasquirt, kaasarit (eikai kukaan enään laita?) tai vaikka k(e)-jetronic (eikai kukaan sitäkään enää laita kun on paljon fiksumpiakin vaihtoehtoja kait?) + tuhat muuta "jutskaa" esim paljon putkia klemmareita letkuja ym ym. Riippuu täysin miten pientä/isoa tehonnostoa on tekemässäGroNtti^ kirjoitti:Jos nyt sit rupeis tommoseen 1.6 cvh äheltämään sitä turboa. Niin mitä kaikkea siihen pitää vaihtaa? Jos joku viittis vähä luetella. Itselläni ei minkäänlaista käsitystä asiasta.

muistanko väärin että RST:ssä on tasaiset mätien hatut?
onko mokoman kannessa mitään eroa normaaliin esim. XR3i:n kanteen?
Vissiin offtopic: Mitä joissain orioneissa (1.6i), mitä se i siellä seisoo? onko siellä se ykspisteruutta vai ihan joku k-jetronic??
onko mokoman kannessa mitään eroa normaaliin esim. XR3i:n kanteen?
Vissiin offtopic: Mitä joissain orioneissa (1.6i), mitä se i siellä seisoo? onko siellä se ykspisteruutta vai ihan joku k-jetronic??
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
RST:n männät on lähestulkoon tasaiset.Volmari kirjoitti:muistanko väärin että RST:ssä on tasaiset mätien hatut?
onko mokoman kannessa mitään eroa normaaliin esim. XR3i:n kanteen?
Vissiin offtopic: Mitä joissain orioneissa (1.6i), mitä se i siellä seisoo? onko siellä se ykspisteruutta vai ihan joku k-jetronic??
Kannet on samat.
Sama K-jetti se 83-90 Orionissa on kuin Escortissakin.
no hyvä tietää.. tarviikin alkaa katselemaan orioneita elintenluovuttajaksi.. jos vaikka sais jo talvenaikana veivattua tekniikan kuntoon..JesseT kirjoitti: RST:n männät on lähestulkoon tasaiset.
Kannet on samat.
Sama K-jetti se 83-90 Orionissa on kuin Escortissakin.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Re: tehoa
Kellään kokemuksia, kuvia tai muuta juttua loiskelevyistä cvh:n ö-pohjaan?Hoppa kirjoitti:Lisäksi tuo loiskelevyn virittely öljytilaan tuo halpoja heppoja. Kysehän on ns kampiakseli tunnelista jaoka estää pohjassa olevan öljyn "hakkaamisen" kampiakseliin/kankiin.
Entäs tästä kokemuksia? Paljonko on ruttua jos on laskettu 1.5mm? Pitää varmaan hakea apteekista ruisku ja mitata joskus. Koska alkaa männät lähennellä venttiilejä?late kirjoitti:oottekos laske cvh:sta paljon kantta?millaisin tuloksin?
Mitä nuo vakiot laihaseos-männät veiveineen kestää? Oletetaan että soppa saadaan ~optimaaliseksi Megasquirtilla ja laajakaistalambdalla.Mizka kirjoitti:Koneen alakerta kuntoon kierroksia varten eli männät vaihtoon (takomännät), kiertokangille vähintään hionta/kiillotus/tasapainotus. Säädettävä nokkapyörä on MUST tässäkin moottorissa, jos et raaski ostaa sellaista nii aina voit käyttää alkuperäistä koneistamossa jossa ne sorvaa kiilauraa leveämmäksi että siihen saadaan säätövaraa (maksaa saman verran).
Ja sit tee ihan suosiolla vähintään yksi kunnollinen moottorintuki sinne kannen ja rintapellin väliin, niin pysyy se motti "oikein päin" ja ettei vetarit ei suotta pauku sen takia.
Kuinka hazardi viritys tuo säätöurahomma on? Kuinka CVH:n orggis pyörästä onnistuu tehdä samallalailla säädettävä kun nuo tehdastekoiset? Kai se asiansaosaavalta sorvarilta luonnistuu?
Ja vielä että onko kellään käytössä mitään "ylimääräisiä" tukia moottorille?
LISÄYS: Kuinka paljon anti-pump-nostajat kestää kierroksia?