Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Fordin markkinaosuus henkilöautoissa on pudonnut Suomessakin ihan pohjamutiin. Joskus ennen muinoin Focushan oli ihan kärkisijoilla Corollan kannassa ja Mondeotakin myytiin, mutta nyt tilanne on täysin toinen.
Fordin tulevaisuus Euroopassa näyttää pahalta, koska Fordin täyssähköinen mallisto on suppea ja kallellaan jenkkiläiseen makuun. Fiestan valmistus loppui kesällä ja Focuksenkin ehtookellot soivat. Uusia täyssähkömalleja ei pystytä suunnittelemaan kuin rajallinen määrä vuosikymmenessä.
Mitenhän tässä käy, päätyykö Fordin tuotemerkki kiinalaisille ja kohta on saatavilla täyssähköisiä Fordeja? Vai laskeutuuko Ford jonkun toisen valmistajan perusrakenteen päälle? Näitähän on nähty, että kahdelta eri valmistajalta tulee kosmeettisia yksityiskohtia lukuun ottamatta samanlaiset autot.
Fordin tulevaisuus Euroopassa näyttää pahalta, koska Fordin täyssähköinen mallisto on suppea ja kallellaan jenkkiläiseen makuun. Fiestan valmistus loppui kesällä ja Focuksenkin ehtookellot soivat. Uusia täyssähkömalleja ei pystytä suunnittelemaan kuin rajallinen määrä vuosikymmenessä.
Mitenhän tässä käy, päätyykö Fordin tuotemerkki kiinalaisille ja kohta on saatavilla täyssähköisiä Fordeja? Vai laskeutuuko Ford jonkun toisen valmistajan perusrakenteen päälle? Näitähän on nähty, että kahdelta eri valmistajalta tulee kosmeettisia yksityiskohtia lukuun ottamatta samanlaiset autot.
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Juu Suomessa Fordin osuus on pudonnut marginaaliin, en tiedä miten muualla Euroopassa.
Fordin tilannetta arpomassa voi nähdä tilanteessa:
- Eurooppa ja Usa ovat eri markkinoita ja onko Euroopan asema miten tärkeä jos/kun suuri muutos menossa liian nopeasti Fordin kannalta katsottuna
- Fordilta on tulossa ensi vuonna uusi pakettimallisto, jossa sähkö yhtenä vaihtoehtona
- Mondeo-Focus-(Fiesta) tapaisessa mallistossa sähkö loistaa poissaolollaan, ainakin Euroopassa
- Jos /kun mullistus on liian nopeasti tullut pääkonttorin norsuluutornin näköpiiriin, niin vaarana on että 'päänorsu' huutaa pää punaisena nopeaa tulosta sähkö-linjalla ja kaikki menee sen takia päin mäntyä (vrt. näin lienee osittain käynyt VW:lle)
- Liittyykö mullistuksen hallitsemattomuuteen sekin, että 'OY Suomen Ford Ab' (tai mikä nykyisen maahantuojan virallinen nimi onkaan) lakkaa vakavasti otettavan huhun mukaan toimimasta maahantuojana
- Ja onko nykyiset latauksen ongelmat (ainakin Focuksessa) varoittava merkki osaamattomuudesta toiminnan johtamisessa muutoksissa, kun pitää osata eri asioita kuin ennen vaikka muutos olisikin suht vähäinen -> norsunluutorni on ulkona lattiatason asioista kuin lumiukko
Fordin tilannetta arpomassa voi nähdä tilanteessa:
- Eurooppa ja Usa ovat eri markkinoita ja onko Euroopan asema miten tärkeä jos/kun suuri muutos menossa liian nopeasti Fordin kannalta katsottuna
- Fordilta on tulossa ensi vuonna uusi pakettimallisto, jossa sähkö yhtenä vaihtoehtona
- Mondeo-Focus-(Fiesta) tapaisessa mallistossa sähkö loistaa poissaolollaan, ainakin Euroopassa
- Jos /kun mullistus on liian nopeasti tullut pääkonttorin norsuluutornin näköpiiriin, niin vaarana on että 'päänorsu' huutaa pää punaisena nopeaa tulosta sähkö-linjalla ja kaikki menee sen takia päin mäntyä (vrt. näin lienee osittain käynyt VW:lle)
- Liittyykö mullistuksen hallitsemattomuuteen sekin, että 'OY Suomen Ford Ab' (tai mikä nykyisen maahantuojan virallinen nimi onkaan) lakkaa vakavasti otettavan huhun mukaan toimimasta maahantuojana
- Ja onko nykyiset latauksen ongelmat (ainakin Focuksessa) varoittava merkki osaamattomuudesta toiminnan johtamisessa muutoksissa, kun pitää osata eri asioita kuin ennen vaikka muutos olisikin suht vähäinen -> norsunluutorni on ulkona lattiatason asioista kuin lumiukko
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Vw kanssa ne tekee uutta mallistoa. Pienet pakut vw. Ranger ja isot pakut ford. Sähköautot tulee vw ja sinne tulee isoa ja pientä suoraan valmiita autoja eri merkeillä. Id2, Id3, Id4 ja Id5 malleihin pohjautuvia.JiiHoo kirjoitti: ↑19 Joulu 2023 12:18 Fordin markkinaosuus henkilöautoissa on pudonnut Suomessakin ihan pohjamutiin. Joskus ennen muinoin Focushan oli ihan kärkisijoilla Corollan kannassa ja Mondeotakin myytiin, mutta nyt tilanne on täysin toinen.
Fordin tulevaisuus Euroopassa näyttää pahalta, koska Fordin täyssähköinen mallisto on suppea ja kallellaan jenkkiläiseen makuun. Fiestan valmistus loppui kesällä ja Focuksenkin ehtookellot soivat. Uusia täyssähkömalleja ei pystytä suunnittelemaan kuin rajallinen määrä vuosikymmenessä.
Mitenhän tässä käy, päätyykö Fordin tuotemerkki kiinalaisille ja kohta on saatavilla täyssähköisiä Fordeja? Vai laskeutuuko Ford jonkun toisen valmistajan perusrakenteen päälle? Näitähän on nähty, että kahdelta eri valmistajalta tulee kosmeettisia yksityiskohtia lukuun ottamatta samanlaiset autot.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
https://www.electrive.com/2023/01/16/fo ... or-europe/ (16.01.2023):
"Ford wants to launch electric cars based on its own platform in Europe from the middle of this decade. This is what Martin Sander, Ford’s electric car development manager in Europe said. However, most of the development work will take place outside Europe.
Ford will initially use the MEB in Europe as part of the 2020 agreement with Volkswagen. As reported, two MEB-based Ford models are planned for 2023 and 2024, each with a volume of 600,000 units. Even though no final decision has yet been made on the future of the cooperation with VW on electric cars, Ford is preparing to switch to its own platform for future electric cars in Europe, according to Sander. Ford is “open” to building future vehicles on other systems, whether from VW or “another company”. " ...
"Instead of competing with Volkswagen, the Stellantis brands or Asian manufacturers with vehicles such as the Fiesta or Focus for volume by engaging in price actions at the expense of margins, Ford wants to focus on a different strategy in Europe in future: It prefers to sell fewer vehicles, but at a better price. " ...
"Ford expects to make profits with its electric car division in Europe from 2025. If demand shifts to electric cars faster than expected, Ford could also take petrol and hybrid models off the market before 2030. " ...
Ja jos tarvitsee käännösapua, niin: https://www.deepl.com/translator .
"Ford wants to launch electric cars based on its own platform in Europe from the middle of this decade. This is what Martin Sander, Ford’s electric car development manager in Europe said. However, most of the development work will take place outside Europe.
Ford will initially use the MEB in Europe as part of the 2020 agreement with Volkswagen. As reported, two MEB-based Ford models are planned for 2023 and 2024, each with a volume of 600,000 units. Even though no final decision has yet been made on the future of the cooperation with VW on electric cars, Ford is preparing to switch to its own platform for future electric cars in Europe, according to Sander. Ford is “open” to building future vehicles on other systems, whether from VW or “another company”. " ...
"Instead of competing with Volkswagen, the Stellantis brands or Asian manufacturers with vehicles such as the Fiesta or Focus for volume by engaging in price actions at the expense of margins, Ford wants to focus on a different strategy in Europe in future: It prefers to sell fewer vehicles, but at a better price. " ...
"Ford expects to make profits with its electric car division in Europe from 2025. If demand shifts to electric cars faster than expected, Ford could also take petrol and hybrid models off the market before 2030. " ...
Ja jos tarvitsee käännösapua, niin: https://www.deepl.com/translator .
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Niitä merkkejä ostetaan mitä myynnissä on ja joista sopivat autot löytyy. Mulle on ainakin ihan sama vaikka Ford lopettais autojen valmistuksen kokonaan, en aja automerkillä vaan autolla. Merkkiuskollisuus on mulle täysin vieras asia. Tietenkään en osta sellaisen valmistajan autoja, joista erittäin huonoja kokemuksia, Volkswagen lukeutuu siihen kategoriaan, ei tule enää ikinä volkkaria eikä muutakaan VW konsernin tuotetta tähän talouteen. VW alustaiset Ford sähköautot täysin out valikoimasta.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Vähissä on kyllä tulevaisuudessa vaihtoehdot fordissa kun mondeoa ei enää tehdä ja noihin ecoboom ja riksraks poks automaatteihin ei viitti koskea tikullakaan....
Ja sähkösten tullessa sopivaan hintaan on akku siinä kunnossa että onnea vaan ja menestystä ostajille... 10k auto ja tarvii koht 10k akun...
Väittävät että kyl akut kestää...mutta mikä on ero siinä läppärin tai kännykän akkuun....täysin kelvottomia 5v iässä.
Ja sähkösten tullessa sopivaan hintaan on akku siinä kunnossa että onnea vaan ja menestystä ostajille... 10k auto ja tarvii koht 10k akun...
Väittävät että kyl akut kestää...mutta mikä on ero siinä läppärin tai kännykän akkuun....täysin kelvottomia 5v iässä.
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Ei oo oikeen tullu enää hetkeen Fordilta sopviaa harraste- tai edes käyttöautoa. Sierra lienee viimeisiä harrasteautoksi sopivia, kun taas arkikäyttöön Mk2 Focus on viimeisiä ja sekin vain tietyillä moottoreilla. Ainakin omalla kohdalla 2010-luvun autoissa menisi kyllä valinta joko MB E-sarjalaiseen ja BMW 5-sarja (ei 4-matcicceja tai X-Driveja kuitenkaan), niissä oikeestaan ei enää haittaisi kytkinpolkimen puuttuminen kun automaatitkin jo ihan siedettäviä, riittäävästi vaihteita ja yleensä saa kaikki valittua ratin takaa läpysköistä. 2000-luvun vehkeissä siirryin suosiolla Omegoihin, sopivat arkiajoon ja myös harrastekäyttöön, ei oikeean tuolta aikakaudelta löydy vastaavaa Fordilta, VAG-konsernista ja PSA:n riveistä.
Käyttöautossa ainakin matkustamon tilavuus on extraa, takavetoisuus on mulle ainakin ihan välttämätöntä ja tietysti se että tuntee hyvin ratin läpi kunkin fillarin pidon, että voi esim. yli 110/km/h ottaa vielä helposti kiinni perän, joka on tilanne mikä tulee useasti vastaan vaikka ihan motarilla talvisin. Kovin tunnoton ja pidonrajoilla yhtäaikaa hermostunut auto on tosi tympeä jokapäiväisessä ajossa ja pidemmällä matkalla, myös aika vaarallinenkin. Jostain syystä, mitä ulkonäköön tulee (makuasioita), tykkään että autossa on pitkä keula
Enkä siis itsekään ole merkille uskollinen, ainoastaan se kriteeri ollu toistaiseks että ei Korea tai Japsi.
Käyttöautossa ainakin matkustamon tilavuus on extraa, takavetoisuus on mulle ainakin ihan välttämätöntä ja tietysti se että tuntee hyvin ratin läpi kunkin fillarin pidon, että voi esim. yli 110/km/h ottaa vielä helposti kiinni perän, joka on tilanne mikä tulee useasti vastaan vaikka ihan motarilla talvisin. Kovin tunnoton ja pidonrajoilla yhtäaikaa hermostunut auto on tosi tympeä jokapäiväisessä ajossa ja pidemmällä matkalla, myös aika vaarallinenkin. Jostain syystä, mitä ulkonäköön tulee (makuasioita), tykkään että autossa on pitkä keula

Enkä siis itsekään ole merkille uskollinen, ainoastaan se kriteeri ollu toistaiseks että ei Korea tai Japsi.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Tässä pelissä saattaa käydä niin, että halvat perushenkilöautot tehdään jatkossa pääosin Kiinassa kun japanilaisetkaan eivät tahdo enää pysyä kelkassa. Tesla on toki teknologiajohtajana oma lukunsa ja Hyundai/Kiakin on vielä aika hyvin pelissä mukana.
Sen sijaan perinteiset isot autoyhtiöt ovat joutumassa enemmän tai vähemmän perässähiihtäjiksi.
Fordin pääkonttorilla on tehty päätös keskittyä vähän kalliimpiin tuotteisiin kuten Puma, Kuga ja Mustang - ainakin siksi aikaa kunnes sähköistämishuuman pöly laskeutuu. Kugasta on ensi vuonna faceliftkin tulossa:
https://www.autoexpress.co.uk/ford/kuga ... ctive-trim
Fordin uusista sähköautoista ei oikein pysty vielä sanomaan mitään. Vähän kyllä epäilyttää se MEB-platformi, että pystyykö sillä oikeasti erottautumaan vw-konsernin lukuisista omista malleista. Heikosti toimivia softia on toki jo ehditty jonkin verran korjailemaan.
Sen sijaan perinteiset isot autoyhtiöt ovat joutumassa enemmän tai vähemmän perässähiihtäjiksi.
Fordin pääkonttorilla on tehty päätös keskittyä vähän kalliimpiin tuotteisiin kuten Puma, Kuga ja Mustang - ainakin siksi aikaa kunnes sähköistämishuuman pöly laskeutuu. Kugasta on ensi vuonna faceliftkin tulossa:
https://www.autoexpress.co.uk/ford/kuga ... ctive-trim
Fordin uusista sähköautoista ei oikein pysty vielä sanomaan mitään. Vähän kyllä epäilyttää se MEB-platformi, että pystyykö sillä oikeasti erottautumaan vw-konsernin lukuisista omista malleista. Heikosti toimivia softia on toki jo ehditty jonkin verran korjailemaan.
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Kelpaisiko ID.7 Mondeona?focst kirjoitti: ↑19 Joulu 2023 17:35Vw kanssa ne tekee uutta mallistoa. Pienet pakut vw. Ranger ja isot pakut ford. Sähköautot tulee vw ja sinne tulee isoa ja pientä suoraan valmiita autoja eri merkeillä. Id2, Id3, Id4 ja Id5 malleihin pohjautuvia.JiiHoo kirjoitti: ↑19 Joulu 2023 12:18 Fordin markkinaosuus henkilöautoissa on pudonnut Suomessakin ihan pohjamutiin. Joskus ennen muinoin Focushan oli ihan kärkisijoilla Corollan kannassa ja Mondeotakin myytiin, mutta nyt tilanne on täysin toinen.
Fordin tulevaisuus Euroopassa näyttää pahalta, koska Fordin täyssähköinen mallisto on suppea ja kallellaan jenkkiläiseen makuun. Fiestan valmistus loppui kesällä ja Focuksenkin ehtookellot soivat. Uusia täyssähkömalleja ei pystytä suunnittelemaan kuin rajallinen määrä vuosikymmenessä.
Mitenhän tässä käy, päätyykö Fordin tuotemerkki kiinalaisille ja kohta on saatavilla täyssähköisiä Fordeja? Vai laskeutuuko Ford jonkun toisen valmistajan perusrakenteen päälle? Näitähän on nähty, että kahdelta eri valmistajalta tulee kosmeettisia yksityiskohtia lukuun ottamatta samanlaiset autot.

Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Ylempänä linkittämässäni artikkelissa on mm: "Ford wants to focus on a different strategy in Europe in future: It prefers to sell fewer vehicles, but at a better price."
Jos tuo Fordin strategia on totta, niin nousee kysymys millaisia autoja Ford tulee tekemään (muutoshan on radikaalinen, jos toteutuu), joilla Ford tavoittelee aiempaa parempaa katetta? Artikkelista saa käsityksen että siinä verrataan Fiestan ja Focuksen katteisiin... en tiedä autobisneksen kate-tietoja, mutta yleisesti lienee niin, että ns.premium-autoissa (ja luxus-autoissa) on parempi kate kuin suurien voluumien autoissa. Mutta mitenkä onkaan Ford pärjännyt näissä premium-kisoissa tähän asti?
Jos tuo Fordin strategia on totta, niin nousee kysymys millaisia autoja Ford tulee tekemään (muutoshan on radikaalinen, jos toteutuu), joilla Ford tavoittelee aiempaa parempaa katetta? Artikkelista saa käsityksen että siinä verrataan Fiestan ja Focuksen katteisiin... en tiedä autobisneksen kate-tietoja, mutta yleisesti lienee niin, että ns.premium-autoissa (ja luxus-autoissa) on parempi kate kuin suurien voluumien autoissa. Mutta mitenkä onkaan Ford pärjännyt näissä premium-kisoissa tähän asti?
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Heh ensin ei ole merkillä väliä millä liikkuu mutta kunhan ei vaan ole VW joopa joo väliä kuitenkin on,jotenkin outoa...
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Toi automaattien ongelma on jo nyt käsillä isompien 10v autojen kohdalla. Hidastaa auton vaihtoa tällä hetkellä aika paljon... Ei oikein uskalla mitään 300tkm ajettua automaattia ostaa merkistä välittämättä ku niissä voi olla todella suuria remonttikuluja tiedossa. Manuaalilaatikko kestää kyllä pääsääntösesti kunhan kytkimen vaihtaa joskus 200-500tkm välillä.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑20 Joulu 2023 12:14 Vähissä on kyllä tulevaisuudessa vaihtoehdot fordissa kun mondeoa ei enää tehdä ja noihin ecoboom ja riksraks poks automaatteihin ei viitti koskea tikullakaan....
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Toisaalta mulla on esimerkiksi akkuporakone vuodelta 2013 ja sen molemmat akut ovat täysin toimivia. Kännykkä on muutenkin tehty kestämään sen kaksi vuotta. Akussa ei ole minkäänlaista lämpötilan hallintaa ja se ladataan päivittäin 10%->100%. Samalla lataussyklimäärällä, jolla kännykkää ladataan 5 vuotta ajaa sähköautolla (wltp vaikka 500 km) yli 800000 km. Omasta mielestäni yleisesti akkukennon kuluminen tai lataussyklit eivät tule sähköautoissa ongelmaksi, mutta kun niissä tuhansia akkukennoja, niin yksittäisen kennon vikaantumistodennäköisyys on jo jonkinlainen. Faktatietoa eli luotettavaa tilastoa tuosta vikaantumistodennäköisyydestä en ole nähnyt. 10k€ akun kyllä taas säästää bensakuluissa muutamassa vuodessa.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑20 Joulu 2023 12:14 Vähissä on kyllä tulevaisuudessa vaihtoehdot fordissa kun mondeoa ei enää tehdä ja noihin ecoboom ja riksraks poks automaatteihin ei viitti koskea tikullakaan....
Ja sähkösten tullessa sopivaan hintaan on akku siinä kunnossa että onnea vaan ja menestystä ostajille... 10k auto ja tarvii koht 10k akun...
Väittävät että kyl akut kestää...mutta mikä on ero siinä läppärin tai kännykän akkuun....täysin kelvottomia 5v iässä.
Nettikeskusteluiden perusteella jonkin verran näissä alkupään sähköautoissa on akkuja vaihdettu ihan kampanjana ja sähkömoottoreita sekä alennusvaihteistoja mennyt, joten ei akku ainoa vikapaikka ole.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Re: Mitenhän Fordin käy automaailman mullistuksessa? 🤔
Juuri tätä samaa ajattelin...hpford kirjoitti: ↑20 Joulu 2023 17:10 Ylempänä linkittämässäni artikkelissa on mm: "Ford wants to focus on a different strategy in Europe in future: It prefers to sell fewer vehicles, but at a better price."
Jos tuo Fordin strategia on totta, niin nousee kysymys millaisia autoja Ford tulee tekemään (muutoshan on radikaalinen, jos toteutuu), joilla Ford tavoittelee aiempaa parempaa katetta? Artikkelista saa käsityksen että siinä verrataan Fiestan ja Focuksen katteisiin... en tiedä autobisneksen kate-tietoja, mutta yleisesti lienee niin, että ns.premium-autoissa (ja luxus-autoissa) on parempi kate kuin suurien voluumien autoissa. Mutta mitenkä onkaan Ford pärjännyt näissä premium-kisoissa tähän asti?
Mondeo lopetettiin ensimmäisenä - olihan siitä Hybrid-versio, mutta epäkäytännöllinen ja koriin nähden pieni polttis.
PHEV olisi ollut farkkuna jotain ihan muuta. Vähän korottaa Mk5:n pohjalevyä, akusto sinne, ja ulkonäköön päivitystä? Ja tuo olisi pitänyt olla heti 2022 - Mondeo Mk6.
Ja nyt siitä voisi tehdä täyssähköversion, jos kerran on pakko.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex