Tehoa 1.6 cvh koneesta?
Tässä muutama hyväksi todettu:GroNtti^ kirjoitti:Noh, jos ei autoracingista kannata tilata, ni olisko jollain sit antaa niit englantilaisten liikkeitten osotteita?
http://www.speedshack.co.uk
http://www.burtonpower.com
http://www.larkspeed.com
http://www.pumaracing.co.uk/cvh.htm
Tuolta löytyy tietoa aika paljon, mm. paljonko voi suunnilleen saada
tehoa lisää nokka-akselin vaihtamisella, tupla kaasareilla ja porttauksella ym. Vähäpäästöisen kannen vaihtaminen hemi palotiloilla olevaan näyttäisi tuovan tehoa ainakin muun virittämisen yhteydessä, EFI kansi enemmän koska sitä on jo valmiiksi portattu ja siinä on erilainen nokka-akseli.
Tuolta löytyy tietoa aika paljon, mm. paljonko voi suunnilleen saada
tehoa lisää nokka-akselin vaihtamisella, tupla kaasareilla ja porttauksella ym. Vähäpäästöisen kannen vaihtaminen hemi palotiloilla olevaan näyttäisi tuovan tehoa ainakin muun virittämisen yhteydessä, EFI kansi enemmän koska sitä on jo valmiiksi portattu ja siinä on erilainen nokka-akseli.
Ei taida laihaseoskansi mennä ilman että vaihtaa männät samalla. Efi kannen ero perus ruiskukanteen on kyllä todella marginaalinen ja mitenkään portattu sitä ei ole. Imuventtiilit on erilaiset, tiedä sitten onko pätkääkään paremmat. Efi vasemmalla:jiiässä kirjoitti:http://www.pumaracing.co.uk/cvh.htm
Tuolta löytyy tietoa aika paljon, mm. paljonko voi suunnilleen saada
tehoa lisää nokka-akselin vaihtamisella, tupla kaasareilla ja porttauksella ym. Vähäpäästöisen kannen vaihtaminen hemi palotiloilla olevaan näyttäisi tuovan tehoa ainakin muun virittämisen yhteydessä, EFI kansi enemmän koska sitä on jo valmiiksi portattu ja siinä on erilainen nokka-akseli.
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... uvenat.jpg
Laihaseoskannessa on kunnon paljealue, mikä helpottaa suuresti suurilla puristuspainella nakutuksen ehkämisemistä, mutta palotila vaatii ilmeisen paljon työtä ennen kuin se virtaa sen mitä edes vakio ruiskukansi. Ongelma on ilmeisesti palotilan reunan olo liian lähellä venttiiliä. Ongelma luonnollisesti korostuu isoilla venttiileillä.
Tarkoitus oli että vähäpäästöiseen koneeseen vaihdettais puolipallon muotoisilla palotiloilla oleva kansi.
Omia kokemuksia ei ole vielä, mutta tuolla kyseisellä sivulla kirjoittava henkilö kyllä kuulostaa kokeneelta.
"Ford did some head and cam work on these engines and the compression ratio is a little higher too. The valve shape is better for flow"
"The EFi cam is already worth about 3 to 4 bhp more than the standard engine cam"
Tuossahan se mainitseekin että venttiilin muoto on virtauksille parempi.
Omia kokemuksia ei ole vielä, mutta tuolla kyseisellä sivulla kirjoittava henkilö kyllä kuulostaa kokeneelta.
"Ford did some head and cam work on these engines and the compression ratio is a little higher too. The valve shape is better for flow"
"The EFi cam is already worth about 3 to 4 bhp more than the standard engine cam"
Tuossahan se mainitseekin että venttiilin muoto on virtauksille parempi.
On efi-kansi ihan hyvä, mutta ei sitä siis portattu ole. Siinä on vaan parempi valumuotti. Jos hemi-kannen aikoo vetää leanburn alakerran päälle, niin puristussuhde tipahtaa aika alas jos ei mäntiä vaihdeta samalla.jiiässä kirjoitti:Tarkoitus oli että vähäpäästöiseen koneeseen vaihdettais puolipallon muotoisilla palotiloilla oleva kansi.
Omia kokemuksia ei ole vielä, mutta tuolla kyseisellä sivulla kirjoittava henkilö kyllä kuulostaa kokeneelta.
"Ford did some head and cam work on these engines and the compression ratio is a little higher too. The valve shape is better for flow"
"The EFi cam is already worth about 3 to 4 bhp more than the standard engine cam"
Tuossahan se mainitseekin että venttiilin muoto on virtauksille parempi.
ei helvettos...mä en ymmärrä täällä niitä tyyppejä ketkä teilaa heti 1,6:sen virittämisen!!! kone se on siinä missä muutkin.....eikä se tosiaankaan ole kuin 1/5 osa pienempi kuin 2 litranen!!! sanoisin että se on enemmän asenne kysymys alkaako sitä virittämään......onhan se ainakin mun mielestä kivempi pöllyttää 1.6:sella 2.0litranen kuin toisinpäin...
Late: tehonmittauksessa kävi ilmi että kone ei kierrä yli 5700 kierrosta. Diagnoosimme oli että vanhat venttiilijouset ovat kuoleentuneet, ja uudet Kent Camsin VS22 -jouset odottaa nyt asennusta. Eli en osaa sanoa toimiiko CVH22 vakiojousilla (pitäisi kait), mutta postaan vaikka tilanteen kun jouset on vaihdettu. Toinen vaihtoehto lienee että nokan ajoitus ei ole kohdillaan?
Tehoja @5700 rpm oli 108 hv, jospa se tuonne n. 115 asti nousisis kun kone rupea kiertämään paremmin...
Tapola
Tehoja @5700 rpm oli 108 hv, jospa se tuonne n. 115 asti nousisis kun kone rupea kiertämään paremmin...
Tapola
CVH:sta
Moi. Joo teho käyrä laskee "kierroksilla" pääasissa siitä syystä että sulla on hydrauliset nostajat käytössä. Hydrauliset nostajat sekoaa kovilla kierroksilla ja venttiilien ajoitus ei ole enää kohdallaan. Pistä CVH22-keppi myyntiin!
Eli hommaa ns. mekaaninen nokka-akseli, joka käyttää mekaanisia nostajia. Se että venttiilivälykset joutuu tarkistamaan ajoitain on pieni vaiva siitä kun voi kurmuuttaa konetta huoletta yli 7000 rpm ja vetoja senkun löytyy (jos on muuten "kaikki kohdallaan"). Kannattaa kaivella se Hemi-kansi josta lähtee tekemään, mielellään 1,3 litraisen kun siino pienempi palotila. Niitä saa halvalla. Imuvenaa voi/kannattaa suurentaa oliko se ny 43 mm:n mut pakovenaa ei kannata suurentaa. Hyvä peltisatsi kiinni kanteen nii avot!
Koneen alakerta kuntoon kierroksia varten eli männät vaihtoon (takomännät), kiertokangille vähintään hionta/kiillotus/tasapainotus. Säädettävä nokkapyörä on MUST tässäkin moottorissa, jos et raaski ostaa sellaista nii aina voit käyttää alkuperäistä koneistamossa jossa ne sorvaa kiilauraa leveämmäksi että siihen saadaan säätövaraa (maksaa saman verran).
Ja sit tee ihan suosiolla vähintään yksi kunnollinen moottorintuki sinne kannen ja rintapellin väliin, niin pysyy se motti "oikein päin" ja ettei vetarit ei suotta pauku sen takia.
Eli hommaa ns. mekaaninen nokka-akseli, joka käyttää mekaanisia nostajia. Se että venttiilivälykset joutuu tarkistamaan ajoitain on pieni vaiva siitä kun voi kurmuuttaa konetta huoletta yli 7000 rpm ja vetoja senkun löytyy (jos on muuten "kaikki kohdallaan"). Kannattaa kaivella se Hemi-kansi josta lähtee tekemään, mielellään 1,3 litraisen kun siino pienempi palotila. Niitä saa halvalla. Imuvenaa voi/kannattaa suurentaa oliko se ny 43 mm:n mut pakovenaa ei kannata suurentaa. Hyvä peltisatsi kiinni kanteen nii avot!
Koneen alakerta kuntoon kierroksia varten eli männät vaihtoon (takomännät), kiertokangille vähintään hionta/kiillotus/tasapainotus. Säädettävä nokkapyörä on MUST tässäkin moottorissa, jos et raaski ostaa sellaista nii aina voit käyttää alkuperäistä koneistamossa jossa ne sorvaa kiilauraa leveämmäksi että siihen saadaan säätövaraa (maksaa saman verran).
Ja sit tee ihan suosiolla vähintään yksi kunnollinen moottorintuki sinne kannen ja rintapellin väliin, niin pysyy se motti "oikein päin" ja ettei vetarit ei suotta pauku sen takia.
Väliaikatietona vaan että jousien vaihto kyllä piristi omaa konetta, penkissä en ole vielä käynyt. Tuntuu että kaasarit on liiankin isot, tyhjäkäynti ja alakierrokset on aika tuskaa. Nyt tuntuis että kone kiertää jo sellaisen reilu 6000, ehkä jopa 6500 asti (ei oo mittaria). Ja tosiaan kyllä ne hydr. nostajatkin sitte sekoaa vielä tuolla huipussa.
Mittaus tehtiin pyöriltä, jonkinlainen korjaus tehtiin voimansiirrolle, en tiedä miten..
Mekaaninen nokka on kyllä listalla minulla vasta peltisarjan, putkiston, alustan, ruiskun ja turbon (ja bemarin) jälkeen
Mielenkiintosta luettavaa joka tapauksessa.
-T
Edit: tehohuippu ennen jousien vaihtoa oli just tuossa 5700 kierroksessa, missä sitte puutuminen alkoi.
Mittaus tehtiin pyöriltä, jonkinlainen korjaus tehtiin voimansiirrolle, en tiedä miten..
Mekaaninen nokka on kyllä listalla minulla vasta peltisarjan, putkiston, alustan, ruiskun ja turbon (ja bemarin) jälkeen

Mielenkiintosta luettavaa joka tapauksessa.
-T
Edit: tehohuippu ennen jousien vaihtoa oli just tuossa 5700 kierroksessa, missä sitte puutuminen alkoi.
Ei niitä välyksiä ny joka viikko tartte tarkistaa/säätää, mut ei pahaa tee jos pitemmän aikavälin vedätyssessioiden jälkeen ne kattos (pari kertaa vuoteen). Esim Hondan V-Tec moottoritkin on mekaanisilla nostajilla toteutettu ja ei ne (Hondan omistajat) ole asiasta itselleen ongelmaa tehneet.
Kylmä totuus vaan on että jos sieltä CVH:sta voimaa kaivatte niin kierroksilla sitä saa. Muuten saatte tyytyä noloihin 108 heppaan muka niin korkeevireisestä motista. Yritystä!!
Kylmä totuus vaan on että jos sieltä CVH:sta voimaa kaivatte niin kierroksilla sitä saa. Muuten saatte tyytyä noloihin 108 heppaan muka niin korkeevireisestä motista. Yritystä!!
Turboa kehiin.Mizka kirjoitti:Ei niitä välyksiä ny joka viikko tartte tarkistaa/säätää, mut ei pahaa tee jos pitemmän aikavälin vedätyssessioiden jälkeen ne kattos (pari kertaa vuoteen). Esim Hondan V-Tec moottoritkin on mekaanisilla nostajilla toteutettu ja ei ne (Hondan omistajat) ole asiasta itselleen ongelmaa tehneet.
Kylmä totuus vaan on että jos sieltä CVH:sta voimaa kaivatte niin kierroksilla sitä saa. Muuten saatte tyytyä noloihin 108 heppaan muka niin korkeevireisestä motista. Yritystä!!

Säätö tapahtuu shimmi eli säätölevyillä jotka sijaitsee venttiilin paininkupin paikalla (tässä tapauksessa nostinkuppi mut u get the point).
Ja hei turbofriikit, on vi..sti paljon siistimpää pestä joku perässä roikkuva nipponturbotuning vapaasti raikuvalla kasitappitekniikalla!! Ja muutenkin esikuvat ja innostus "alaan" on enemmän tolta rallipuolelta, kuin Fat & Foolish-scenestä...puhuinko itteni just pussukkaan?
Ja hei turbofriikit, on vi..sti paljon siistimpää pestä joku perässä roikkuva nipponturbotuning vapaasti raikuvalla kasitappitekniikalla!! Ja muutenkin esikuvat ja innostus "alaan" on enemmän tolta rallipuolelta, kuin Fat & Foolish-scenestä...puhuinko itteni just pussukkaan?

juu ei oo hondan omistajat tehneet siitä itselleen ongelman mutta et tiedäkkään kuinka paljon mua vituttaa olla hondan merkkihuollossa töissä..Mizka kirjoitti: Esim Hondan V-Tec moottoritkin on mekaanisilla nostajilla toteutettu ja ei ne (Hondan omistajat) ole asiasta itselleen ongelmaa tehneet.

mutta silti en ymmärrä miks tarttis siviili koneesta tehä kierroskone josta alavääntö puuttuu täysin ja rokkaa pelkästään ylhäällä, ja kaiken lisäks joutuu vielä säätämään venttiileitä.
ahtoja..

huhhuh.Mizka kirjoitti:Säätö tapahtuu shimmi eli säätölevyillä jotka sijaitsee venttiilin paininkupin paikalla (tässä tapauksessa nostinkuppi mut u get the point).
Ja hei turbofriikit, on vi..sti paljon siistimpää pestä joku perässä roikkuva nipponturbotuning vapaasti raikuvalla kasitappitekniikalla!! Ja muutenkin esikuvat ja innostus "alaan" on enemmän tolta rallipuolelta, kuin Fat & Foolish-scenestä...puhuinko itteni just pussukkaan?
Herneitä...
Arvasin et joku vetää herneet...
Huumoriihan tuo oli.
Kunnollisen turbomoottorin teko vaan syö sitä rahan paskaa paljon paljon enemmän kuin vaparikoneen kasaus. Ja ei tartte viranomaisten kanssa tapella muutos/päästöasioista.
Ja ei se teho ole tärkeintä, vaan ajo-ominaisuudet.
Zyas, siviiliauto = siviiliauto ja harrasteauto = harrasteauto. Ja jaksamista työpäivään, onneks on jo perjantai.

Kunnollisen turbomoottorin teko vaan syö sitä rahan paskaa paljon paljon enemmän kuin vaparikoneen kasaus. Ja ei tartte viranomaisten kanssa tapella muutos/päästöasioista.
Ja ei se teho ole tärkeintä, vaan ajo-ominaisuudet.
Zyas, siviiliauto = siviiliauto ja harrasteauto = harrasteauto. Ja jaksamista työpäivään, onneks on jo perjantai.

Re: Herneitä...
Arvasit väärin.Mizka kirjoitti:Arvasin et joku vetää herneet...Huumoriihan tuo oli.
Kyllä sanoisin melkein että tuskin tulee kovin kalliiksi tehdä 1.6cvh:sta kestävä turbomoottori. Kyllä siihen vaparin virittämiseen sitä rahaa tarvii jos heppoja haluaa.
