Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Ford Ka 2008 1.2. Tyhjäkäynti kuorsaa viiden sekunnin jaksoissa. Veikkaan, että katkennut pakosarjan pultti, vai olisiko muita ehdotuksia?. Onko tietoa pulttien ja kuparimuttereiden osanumeroista?
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Tuoltahan niitä osanumeroita voi hakea:
https://ford.7zap.com/en/car/
Kolmen minuutin kliksuttelulla pääsin pakosarjan pultista osanumeroon 1208328 FORD Bolt, exhaust system, mutta olikohan kone edes itsellä oikein? Se onko vuoto pakosarjassa syy tyhjäkäynnin seilaamiseen tuntuisi ehkä oudolta, mutta jos sieltä pultteja on katki niin onhan ne syytä kuntoon laittaa jo katsastustakin varten.
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Mistä päättelit, että tyhjäkäynnin seilaamiseen olisi syynä katkennut pakosarjan pultti? Onko kyseessä Ka mk1 vai mk2? Olettaisin, että mk2, Fiatin koneella.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
miten map anturin arvot?
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Päättelin tyhjäkäynnin seilaamisen syyn käymällä youtubesta kaikki löytämäni asiaan liittyvät videot läpi, mutta pieleen se meni. Auton vuosimalli on muuten 2009, vasta hankin auton, se on kuitenkin se toinen malli. zzap ilmoitti minulle, että näyttää osanumerot kunhan maksan.
Mistäkö päättelin, että vika ei ole pakosarjassa? No, koska kierrokset eivät muuttuneet kierroslukumittarin mukaan, vaikka vahvasti kuulostaakin että ääni tulee moottorista (brrrrummm..... brrrummm....). Ja lisäksi ilmiön sai loppumaan sulkemalla kaiken sähköä kuluttavan, kuten puhaltimen. Ilmiön sai silti toistumaan pitkillä valoilla ja takalasin lämmittimellä, mutta hitaammin, joten ei ole lämmittimen resonanssia. Tästä seuraisi ajatus, että vika johtuukin laturin kuormituksesta. Jotain on hajoamassa. Onko ajatusta mikä voisi olla? Laturin hihnapyörä? Ja varmaan turha sanoa, ei ole minulle ikinä tullut tällaista aikaisemmin vastaan. Ja ei ole anturien arvoja katsottu, minulla vain perus vikakoodinresetoija.
Mistäkö päättelin, että vika ei ole pakosarjassa? No, koska kierrokset eivät muuttuneet kierroslukumittarin mukaan, vaikka vahvasti kuulostaakin että ääni tulee moottorista (brrrrummm..... brrrummm....). Ja lisäksi ilmiön sai loppumaan sulkemalla kaiken sähköä kuluttavan, kuten puhaltimen. Ilmiön sai silti toistumaan pitkillä valoilla ja takalasin lämmittimellä, mutta hitaammin, joten ei ole lämmittimen resonanssia. Tästä seuraisi ajatus, että vika johtuukin laturin kuormituksesta. Jotain on hajoamassa. Onko ajatusta mikä voisi olla? Laturin hihnapyörä? Ja varmaan turha sanoa, ei ole minulle ikinä tullut tällaista aikaisemmin vastaan. Ja ei ole anturien arvoja katsottu, minulla vain perus vikakoodinresetoija.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Nyt sitten varmaan auton kova kulutus (8.8l /100 km kaupunkiajossa) ja ääni ovat eri vikoja. Lisäksi auton sammuttamisen jälkeen kuului kuplintaa moottorista.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Tyhjäkäynnin seilaamisen syy kuormituksessa, voi olla vaikka laturi. https://www.fiatforum.com/threads/fiat- ... ad.451883/ Sitten toi kuplinta, noista on mennyt kannen tiivisteitä.
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Videossa tyhjäkäynnin kierrokset muuttuvat. Minulla neula pysyy paikallaan, mutta moottorin ääni muuttuu selvästi tavalla, jonka normaalisti tulkitsisi kierrosluvun muuttumiseksi. Auton ääni muuttuu, auto kuorsaa, Ecu varmaankin kompensoi laturin lisäkuormitusta, mutta tämä tapahtuu noin 4-5 sekunnin jaksoissa, kun tuuletin isolla ja valot päällä. Miksi kuormitus muuttuisi jaksollisesti? Tuuletin pois päältä ja valot parkeille, humppaus loppuu heti. Ajattelin ensin, että varmaan se pakosarjan vuoto, ecu säätäisi seosta ja vika tulisi siitä, mutta niissä vikaselostuksissa kierrosluku muuttuu niin kuin tuossa videossa. Ja kuulostaa niin kuin auto melkein sammuisi, eli keskustelun mukaan imusarjan vuoto.
Tuossa linkissä oli tosi mielenkiintoisia pointteja, mutta en saanut siitä oikein irti mitään hyvää ajatusta miten toimia. Tuossa puhuttiin paineesta jäähdytysjärjestelmässä. Varmaan voisin kokeilla jäähdyttimen korkin avaamista, onko sillä vaikutusta. Onko jossain neuvoa, miten saan jäähdytysjärjestelmän ilmattua oikein? Sitten tuossa ehdotettiin syyksi laturin hihnan kireyden ongelmia, kun säätö ei pääse toimimaan jonkin muovin vuoksi. Tuo voi olla vaikeaa erottaa kun ei tunne autoa, mutta kokeilen katsoa.
Onko tuossa mallissa muuten minkälainen hihnapyörä laturissa? Siis kiinteä vai sellainen joka antaa laturin pyöriä nopeammin vapaasti? Laturiin liittyvät ongelmat saattavat liittyä siihenkin. Toki tuossa linkissä olivat vaihtaneet laturinkin, ei vaikutusta, mutta toisaalta heillä se kierrosluku oikeasti vaihtui, minulla neula pysyy täsmälleen samassa paikassa äänen muuttumisesta huolimatta. Olisiko kuitenkin se kannentiivisteen vuoto, mutta miten ihmeessä laturi siihen vaikuttaisi?
Tuossa linkissä oli tosi mielenkiintoisia pointteja, mutta en saanut siitä oikein irti mitään hyvää ajatusta miten toimia. Tuossa puhuttiin paineesta jäähdytysjärjestelmässä. Varmaan voisin kokeilla jäähdyttimen korkin avaamista, onko sillä vaikutusta. Onko jossain neuvoa, miten saan jäähdytysjärjestelmän ilmattua oikein? Sitten tuossa ehdotettiin syyksi laturin hihnan kireyden ongelmia, kun säätö ei pääse toimimaan jonkin muovin vuoksi. Tuo voi olla vaikeaa erottaa kun ei tunne autoa, mutta kokeilen katsoa.
Onko tuossa mallissa muuten minkälainen hihnapyörä laturissa? Siis kiinteä vai sellainen joka antaa laturin pyöriä nopeammin vapaasti? Laturiin liittyvät ongelmat saattavat liittyä siihenkin. Toki tuossa linkissä olivat vaihtaneet laturinkin, ei vaikutusta, mutta toisaalta heillä se kierrosluku oikeasti vaihtui, minulla neula pysyy täsmälleen samassa paikassa äänen muuttumisesta huolimatta. Olisiko kuitenkin se kannentiivisteen vuoto, mutta miten ihmeessä laturi siihen vaikuttaisi?
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Oletko ottanut laturin remmin irto ja kokeillut kaikki hihnapyörät miten pyörivät ja kiristimet, ilmastoinnin kompura selä laturin pyörintä ja toimiiko mahdollinen vapaakytkin...
tuossa kk sitten alko mondeo mk3 pitämään outoja ääniä tuolleen syklisesti ja syyksi paikantui kiinni leikannut ilmastoinnin kompura.
tuossa kk sitten alko mondeo mk3 pitämään outoja ääniä tuolleen syklisesti ja syyksi paikantui kiinni leikannut ilmastoinnin kompura.
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Vapaakytkintä juuri epäilen. Tosi hyvä pointti tuo ilmastoinnin kompura, eihän se laturi tosiaan ole ainoa hihnalla pyörivä asia siellä. Pitää selvittää tuo ja irroitella niitä hihnoja.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑04 Joulu 2023 12:32 tuossa kk sitten alko mondeo mk3 pitämään outoja ääniä tuolleen syklisesti ja syyksi paikantui kiinni leikannut ilmastoinnin kompura.
Tämän päivän saldo tähän mennessä on ollut auton jäähdytysjärjestelmän ilmauksen selvittäminen, menossa juuri parkkipaikalle kokeilemaan onko siellä ilmaa, kun lämppäri ei puhalla minusta niin lämmintä kuin pitäisi, vaikka lämpömittari pysyy auton lämmettyä tasaisesti siinä kohtaa missä pitääkin. Sitten ajattelin mitata jännitteen, kun takalasi ei pysy auki.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
kaikkien pyörien paitti kampiakselin pyörän pitäis pyöriä nätisti ja rohisematta.
Ja vapaakytkimen antaa toiseen suuntaan vähän periksi ja toiseen olla topakka.
Ja vapaakytkimen antaa toiseen suuntaan vähän periksi ja toiseen olla topakka.
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
Oikosulussa oleva laturi haukkaa tehoa oikein kunnolla ja jopa kuumenee älyttömästi.810_man kirjoitti: ↑03 Joulu 2023 22:00 Päättelin tyhjäkäynnin seilaamisen syyn käymällä youtubesta kaikki löytämäni asiaan liittyvät videot läpi, mutta pieleen se meni. Auton vuosimalli on muuten 2009, vasta hankin auton, se on kuitenkin se toinen malli. zzap ilmoitti minulle, että näyttää osanumerot kunhan maksan.
Mistäkö päättelin, että vika ei ole pakosarjassa? No, koska kierrokset eivät muuttuneet kierroslukumittarin mukaan, vaikka vahvasti kuulostaakin että ääni tulee moottorista (brrrrummm..... brrrummm....). Ja lisäksi ilmiön sai loppumaan sulkemalla kaiken sähköä kuluttavan, kuten puhaltimen. Ilmiön sai silti toistumaan pitkillä valoilla ja takalasin lämmittimellä, mutta hitaammin, joten ei ole lämmittimen resonanssia. Tästä seuraisi ajatus, että vika johtuukin laturin kuormituksesta. Jotain on hajoamassa. Onko ajatusta mikä voisi olla? Laturin hihnapyörä? Ja varmaan turha sanoa, ei ole minulle ikinä tullut tällaista aikaisemmin vastaan. Ja ei ole anturien arvoja katsottu, minulla vain perus vikakoodinresetoija.
Latausjännitteen mittaus on lähes ilmainen toimenpide joka kertoo laturin kunnosta paljon.
Re: Ford Ka 2008 1.2 Tyhjäkäynti seilaa.
No niin. Tämä siis jatkui niin, että jossain vaiheessa auto alkoi sitten antamaan öljynpainevaloa ja päädyin siihen, että varmaan kampiakselin laakerit menny. Vaihdoin ylipaksut öljyt, öljynpainevalo katosi, mutta virheet pysyivät ja käynti huononi. Nyt siis auto odottaa pihalla puskuri irti , että saan kerättyä rohkeutta irrottaa öljypohja ja vaihtaa laakerit vanhalla kotikorjauskonstilla yksi kerrallaan
Odottanut jo kuukausia. Muistan myös varmistaa, että öljyn imuputki ei ole juuresta haljennut. Vielä miettimättä, miten saan öljypohjan auki, mutta varmaan se pakosarja pitää irrottaa ja samalla vaihtaa tiivisteet.

Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003