Fiestan takajarrut
Fiestan takajarrut
Auto: Ford Fiesta focus 1.3i vm. -96
Elikkä ongelmana on että takajarrut eivät mene lukkoon kovassa jarrutuksessa soratiellä. Miten paineensäätö toimii taka-akselissa? Onko jarrujen tarkoituskaan lukittua jos peräkontissa ei ole painoa?
Yritin tarkastaa jarrupalojen kunnon, mutta en saanut navan suojakuppia irti... hyviä vinkkejä irrotukseen!!! Vai onko keinona vaan kovempi yritys?
Elikkä ongelmana on että takajarrut eivät mene lukkoon kovassa jarrutuksessa soratiellä. Miten paineensäätö toimii taka-akselissa? Onko jarrujen tarkoituskaan lukittua jos peräkontissa ei ole painoa?
Yritin tarkastaa jarrupalojen kunnon, mutta en saanut navan suojakuppia irti... hyviä vinkkejä irrotukseen!!! Vai onko keinona vaan kovempi yritys?
Re: Fiestan takajarrut
Napamutterin suojakuppi on yleensä tullut irroitettua laittamalla peruspuukonterä liitospinnankohdalle ja lyömällä vasaralla terän päälle.. Jos et ole vielä kokeillutJTR80 kirjoitti:Yritin tarkastaa jarrupalojen kunnon, mutta en saanut navan suojakuppia irti... hyviä vinkkejä irrotukseen!!!

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fiestan takajarrut
Mullakin oli -00 Fiestassa aika tiukassa se suojakuppi mutta muistaakseni jollain ruuvimeisselillä/piikillä ja vasaralla sain sen lopulta irti.
Sitten muuten kun vedät jarrurummun irti navasta niin varo ettei sen mukana tuleva laakeri putoa (ittellä putosi ja tietysti vielä hiekalle -> työlästä puhdistushommaa).
Kyseisen Fiestan korjausoppaassa on aika hyvät ohjeet takajarrujen purkamiseen ja kasaamiseen; jopa minä onnistuin niiden avulla
Sitten muuten kun vedät jarrurummun irti navasta niin varo ettei sen mukana tuleva laakeri putoa (ittellä putosi ja tietysti vielä hiekalle -> työlästä puhdistushommaa).
Kyseisen Fiestan korjausoppaassa on aika hyvät ohjeet takajarrujen purkamiseen ja kasaamiseen; jopa minä onnistuin niiden avulla

Re: Fiestan takajarrut
No sitte seuraava ongelma. Sain kupin irti, mutta sen alla oli sitte taas mysteeri. Mutterin päällä on oudon näköinen lukitus systeemi. Eli siinä on semmoinen peltinen juttu koko mutterin päällä. Miten sen saa pois? Ei viittiny runnoa miten sattuu kun ois kuitenki tehny väärin ja jotaki ois särkyny. Mulla on vanhemman fiestan korjaus opas ja siinä on mutteri lukittu sokalla.
Re: Fiestan takajarrut
älä välitä mutterin ulkonäöstä, väänne se vaan auki ni saat rummun pois.
Re: Fiestan takajarrut
Kannattaa muistaa että toisella puolella saattaa olla vasenkätiset kierteet 

Re: Fiestan takajarrut
Siitä napamutterista on tällä foorumilla lisää juttua jonka löytää hakua käyttämällä "kitkamutteri" sanalla.
Re: Fiestan takajarrut
Kiitoksia. Tuo tieto auttoi paljon. Nyt ei tuu särettyä sitä mutteria turhan takia 

Re: Fiestan takajarrut
No niin rummut tarkastettu. Rumpu ja jarruhihnat olivat aivan hyvät. Onko tuossa mallissa automaattinen jarrukenkien kiristys? Ei ne ainakaan käsin liikkuneet mihinkään. Jarrut ei takana ota vieläkään kunnolla.
Re: Fiestan takajarrut
Minulla sama ongelma.
Rummut vaihdettu vuosi sitten, kengissä pintaa, alkuperäinen säädin just vaihdettu, mutta jarrut ei lukkiudu.
Kun pyörä on ilmassa niin pienellä jarrupainalluksella rengas jumiutuu. Säädin käsijarrunkin niin että alkaa ottamaan jo eka käsijarruvivun napsauksella, mutta jarrut ei lukkiudu edes lumella.
Missä vika
Rummut vaihdettu vuosi sitten, kengissä pintaa, alkuperäinen säädin just vaihdettu, mutta jarrut ei lukkiudu.
Kun pyörä on ilmassa niin pienellä jarrupainalluksella rengas jumiutuu. Säädin käsijarrunkin niin että alkaa ottamaan jo eka käsijarruvivun napsauksella, mutta jarrut ei lukkiudu edes lumella.
Missä vika
Re: Fiestan takajarrut
Ei missään, siinä on ABS.
ABS (saks. Antiblockiersystem, engl. anti-lock braking system) on järjestelmä, joka estää ajoneuvon pyöriä lukkiutumasta voimakkaassa jarrutuksessa.
ABS (saks. Antiblockiersystem, engl. anti-lock braking system) on järjestelmä, joka estää ajoneuvon pyöriä lukkiutumasta voimakkaassa jarrutuksessa.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Fiestan takajarrut
Niin ei kai ABS järjestelmällä olis mitään virkaa jos pyörät lukkiutuis,eikös ne kuitenkin pienessä vauhdissa jotenkin pure ja suuremmassa vasta ABS lyö päälle,näin kerrottu että ihan pihalla kun ajaa ei pitäs vielä tärrätä.
Sukulaisellani Sierra täristi jo sillon ja sinne anturan vaihtovat ja taas toimi.
Sukulaisellani Sierra täristi jo sillon ja sinne anturan vaihtovat ja taas toimi.
Re: Fiestan takajarrut
Ei ole ABS.
Käsijarru lukkiutuu vaikka olisi ABS
Käsijarru lukkiutuu vaikka olisi ABS
Re: Fiestan takajarrut
Katsastuksessa ne katotaan mikä on takajarrujen jarruvoima ja jossei se riitä vasta sitten alkaisin vikoja ettimään..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Fiestan takajarrut
No juu..... Fiesta kävi katsastuksessa ja hylky tuli kun jarrut ei pidä tarpeeksi hyvin.
Tässä nyt vikaa yritän selvittää
Ensi viikolla pitää käyttää jälkitarkastuksessa.
Auto on 1.3 vm 2000
Re: Fiestan takajarrut
Itsekin usealla leimalla Fordin rumpujarrujen kanssa näperrellessä, tulee muutama juttu mieleen; sanoit tuolla että säädit käsijarrun, ilmeisesti vaijerista että ottaa jo ekalla naksulla, käsijarruhan kuuluu/pitää säätää vasta lopuksi. Vasta sitten kun käyttöjarru ensin kehii kengät oikeaoppisesti rummun tuntumaan, ettei laahaa ja kuitenkin puree, voidaan kokeilla kässäriä.
Miksi sitten käyttöjarru ei pidä, ensin toki täytyy olla varma että säädot ja jouset kasattu oikein, onhan? Tuo säädin on siitä kiva Fordeissa että sitä ei tarvitse mitenkään ensin esi-säätää lähelle, vaan säätö vaan niin sisään kuin saa, rummun mentävä heittämällä paikalleen ilman vastustusta, jonka jälkeen vaan poljetaan jarrua voimakkaasti, jonka seurauksena kengät tulee oikealle etäisyydelle rummusta. Saattaa vaatia yllättävän rajuja jarrutuksia!
Toinen mitä itse epäilen jos kaikki edellä mainittu oli kunnossa, että mikä on sylinterien laita? Nehän eivät ole kalliita, joten ne kannattaisi ehkä jo tuon ikäisessä autossa uusia. Samoin jarruletkut.
Sitten vielä asia josta en ole 100% varma, mutta jos autossa on jonkinlainen rajoitinventtiili takapään jarrupaineelle kannattaa sekin tsekata, varsinkin jos ongelmia jarruja ilmatessa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fiestan takajarrut
Kyllä tein ensin jarrujen kehinnän. Nakse kävi rummuissa kun painelin jarrua. Sen jälkeen kiristin käsijarrun. Kun ei pitänyt niin hieman "ylikiristin"
Re: Fiestan takajarrut
Pari päivää sitten kun otin rummun auki, niin hioin rummut ja hihnat 180 paperilla.
Nyt kävin hakemassa uudet kengät motonetistä
Nyt kävin hakemassa uudet kengät motonetistä
Re: Fiestan takajarrut
Kengät vaihdettu ja nyt toimii.
Vanhat kengät oli ihan hyvän näköiset. Jonkin verran oli kohtia mihin ei ollut rumpu ottanut kiinni. pintaa oli kuin uusissa
Vanhat kengät oli ihan hyvän näköiset. Jonkin verran oli kohtia mihin ei ollut rumpu ottanut kiinni. pintaa oli kuin uusissa
Re: Fiestan takajarrut
Jaa, en hoksannutkaan heti, että siellä oli vielä vanhat kengät aiemmin, mutta hyvä että sait kuntoon
Itse yleensä oon vaihdellu kenkiä välillä vanhaan rumpuun, tai sitten kengät ja rummut samalla kertaa. Joskus ei välttämättä silmään näytä edes pahalta kengät hihnojen puolesta, mutta silti tulee leimalta hylky/ei pidä, kun vastaavasti uusilla kengillä tilanne korjaantuu.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER