Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ajoneuvoni Mondeo mk5 1.6 TDCi (DV6C) kävi jakohihnan huollossa.
Tämän jälkeen tyhjäkäynnillä kylmällä moottorilla käynti on raskasta-äänekästä traktorimaista.
Jos kierrokset nostaa yli 1000 rpm ääni häviää, myöskään lämpimällä moottorilla ei ääni tyhjäkäynnillä häiritse.
Auto lähtee normaalisti käyntiin ja ajossa ei huomaa mitään poikkeavaa.
riikomi kirjoitti: ↑13 Loka 2023 18:14
Eli jos rempassa olisi otettu hehkuille menevä liitin irti ja unohdettu kytkeä? Tosin luulisi tuon ikäisen auton antavan siitä mittaristoon herjaa...
Kyllä tuossa mittaristossa hehkuvalo palaa ihan normaalisti kun kylmänä käynnistää. Mitään vikavaloja ei ole näkynyt ja käynnistyy ihan normaalisti kylmänäkin. Jos esim. yksittäinen hehku olisi "pimeänä", niin tulisiko siitä varoitusvalo tai vikailmoitus?
^Ei yksittäisen hehkun kylmyys vielä ääntä aiheuta. MK4:ssa kaikkien hehkujen piti olla kaput ennen kuin ECU antoi hälyn. Uskoisin MK5:n olevan fiksumpi.
Jos kerran autossa tuntuu olevan tehot tallella ja kulutus kuten ennen, niin tuskin jako on mennyt vikaan.
Omaan korvaan kuulosti ihan dieseliltä. Toki vertailukohtaa ei ole kun omistin 1.6 tdci koneen viimeksi noin 6 vuotta sitten joten en muista kuinka hiljainen se oli. Mutta eipä tuolta ylimääräisiä ääniä omasta mielestä kuulunut. Voisiko olla että säät on vain kylmennyt ja moottori sillä pitää enemmän traktoririmaista ääntä? Tai voihan se olla että kireämpi ja uudempi jakohihna on kääntänyt jaon kohdalle jolloin ennakko on karvan verran aikaisemmalla kuin vanhalla ja "venyneellä" hihnalla? Niin ja syötön korjaus ei ole vielä korjannut arvoja uudelle hihnalle?
saksoboy kirjoitti: ↑14 Loka 2023 10:25
Niin ja syötön korjaus ei ole vielä korjannut arvoja uudelle hihnalle?
Ajelen tässä viikonloppuna 2 x 300 km siivut, katsotaan mitä tuon jälkeen kuullostaa.
Huoltoliike epäili moottorikannattimen siirtymää alkuperäisestä asennuspaikastaan.
DV6 kattila ei ole mitenkään hiljaisen koneen maineessa, aikamoinen traktorin moottori se on ehjänä.
Nokkia ja nostajia syö kuin leipää, kannattaa tarkistaa miltä nokka näyttää minkä näkee öljykorkista.
Rokonarpinen ja peli on sillä selvä, ei hiljene kuin vaihtamalla uutta.
Jos on helppo tarkistaa jako (tuossa koneessa), niin kannattaisi tarkistaa se.
Kerran oli yhdessä vw-dieselissä jako yhdellä pykälällä väärässä - en huomannut mitään ajossa, huollossa (ei-vw!) huomasivat.
Kuuntelin molempia mutta eipä noiden nauhoitteiden perusteella äänessä ollut muuta eroa että kylmän koneen ääni oli hitusen terävämpi jonka itse näen ihan normaalina kylmän dieselin äänenä.
Niin jospa se moottorinkannattimen kumi on menny risaksi tms ja nyt hankaakin metalli metallia vasten,kylmänä kun hieman ravisuttaa enempi pitää ääntäkin enempi,tuo kannattaa katsoa kun korjaamokin siitä kertonu.
Voi olla hyvinkin tuo PSA dieselin "tyyppivika" (crankshaft pulley = kampiakselin hihnapyörä). Ilmeisesti alunperin on tuossa hihnapyörässä kuminen vaimennin, se on nyt jakohihnan purussa/asennuksessa vioittunut. Mitään ääntelyä ei ollut ennen hihnan vaihtoa. https://news.bgautomotive.co.uk/9-commo ... ft-pulley/
Löysin Fordin ohjeen, jonka mukaan tuota ei saisi avata pulttipyssyllä, olisiko syynä tuo kuminen vaimennus siellä hihnapyörän sisällä.
Ääneen syyllinen oli SKF jakohihnasarjan kiristin, joka kylmänä tyhjäkäynnillä toimi hitaasti (ei kiristänyt tarpeeksi). No onneksi jako säilyi tuosta huolimatta.
No nyt on vaihdettu autoon toisen merkkinen jakohihnasarja kiristimineen ja samalla tuli uusittua kapiakselin hihnapyöräkin.
=> Nyt ei pitäisi enää kylmänä äännellä traktorimaisesti. Laitan kokemuksia kunhan pääsen kylmänä autoa testaamaan.
Hieno homma, että tuli kuntoon (toivottavasti).
Tuota asennusta jäin vain miettimään... Muistaakseni jakohihnan kiristin tuossakin kiristetään kuusiokoloavaimella niin, että viisari on hahlossa, ja sitten fiksataan siihen kiristämällä kiinnityspultti. Eihän se kireys tuon jälkeen enää muutu?
Moniurahihnan kiristinhän kyllä toimii koko ajan jousen varassa.
yritäedes kirjoitti: ↑24 Loka 2023 12:54
Tuota asennusta jäin vain miettimään... Muistaakseni jakohihnan kiristin tuossakin kiristetään kuusiokoloavaimella niin, että viisari on hahlossa, ja sitten fiksataan siihen kiristämällä kiinnityspultti. Eihän se kireys tuon jälkeen enää muutu?
Moniurahihnan kiristinhän kyllä toimii koko ajan jousen varassa.
Näin tuon SKF:n vialliseksi ilmoitetun kiristimen, siinä ei päällisin puolin ollut mitään vikaa. Ulkonäöstä ei uskoisi että se on viallinen. Jousi näytti ehjältä ja oli hahlossa => ei samoja vikoja kuin tuossa VW huoltotiedotteessa.
Olisiko tuo esikiristys/-jännitys jäänyt sitten tekemättä, tuo olisi kyllä aika moka. Miksiköhän sitten tuo ei lämpimänä pitänyt enää ääntä? Laajeneeko moottori sen verran että kiristin alkaakin hieman toimia? No huomenna aamulla se sitten kuullaan, miltä moottori kuullostaa toisen merkkisillä osilla.
yritäedes kirjoitti: ↑24 Loka 2023 12:54
Tuota asennusta jäin vain miettimään... Muistaakseni jakohihnan kiristin tuossakin kiristetään kuusiokoloavaimella niin, että viisari on hahlossa, ja sitten fiksataan siihen kiristämällä kiinnityspultti. Eihän se kireys tuon jälkeen enää muutu?
Moniurahihnan kiristinhän kyllä toimii koko ajan jousen varassa.
Näin tuon SKF:n vialliseksi ilmoitetun kiristimen, siinä ei päällisin puolin ollut mitään vikaa. Ulkonäöstä ei uskoisi että se on viallinen. Jousi näytti ehjältä ja oli hahlossa => ei samoja vikoja kuin tuossa VW huoltotiedotteessa.
Olisiko tuo esikiristys/-jännitys jäänyt sitten tekemättä, tuo olisi kyllä aika moka. Miksiköhän sitten tuo ei lämpimänä pitänyt enää ääntä? Laajeneeko moottori sen verran että kiristin alkaakin hieman toimia? No huomenna aamulla se sitten kuullaan, miltä moottori kuullostaa toisen merkkisillä osilla.