Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Mitä vinkkejä löytyy pakoputken jousto-osan vaihtoon. Kannake oli ruostunut rikki ja putki pääsi jonkun aikaa heilumaan ja jousto-osa myös kulunut löysäksi. Katalysaattori on kaiketi kunnossa ja sen vaihto ei ole tavoitteena.
Katalysaattorin jälkeen on ahdasta ja hankala paikka pätkäistä putkea. Tässä videossa https://youtu.be/OfDMvim6CJE?t=249 esittelee pientä laikkaa jolla on putken katkaissut (kohta Conclusion). Näköjään ilman hitsausta kiinnitettävän kannakkeen saa https://www.youtube.com/watch?v=XNjm-a6r_Ms tuosta näkee myös missä kolossa jousto-osa on.
Jousto-osa on hankittuna, kun vain saisi sen vanhan näppärästi pois ja uuden tilalle. Vanhasta voisin ottaa tuo kiinnikkeen ja hitsaan uuteen. Kysymys on mikä on hyvä pakoputken leikkaustyökalu tuossa ahtaassa kolossa ja mitä muuta kannattaa huomioida.
Katalysaattorin jälkeen on ahdasta ja hankala paikka pätkäistä putkea. Tässä videossa https://youtu.be/OfDMvim6CJE?t=249 esittelee pientä laikkaa jolla on putken katkaissut (kohta Conclusion). Näköjään ilman hitsausta kiinnitettävän kannakkeen saa https://www.youtube.com/watch?v=XNjm-a6r_Ms tuosta näkee myös missä kolossa jousto-osa on.
Jousto-osa on hankittuna, kun vain saisi sen vanhan näppärästi pois ja uuden tilalle. Vanhasta voisin ottaa tuo kiinnikkeen ja hitsaan uuteen. Kysymys on mikä on hyvä pakoputken leikkaustyökalu tuossa ahtaassa kolossa ja mitä muuta kannattaa huomioida.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Jos hitsausta ei tarvita niin oikein hyvä ahtaisiin paikkoihin on ketjuputkileikkuri joka ei vaadi kuin minimaalisen tilan leikkaavan ketjun pujottamista ja edestakaista leikkaavaa liikettä varten.juhe kirjoitti: ↑06 Maalis 2023 16:55 Mitä vinkkejä löytyy pakoputken jousto-osan vaihtoon. Kannake oli ruostunut rikki ja putki pääsi jonkun aikaa heilumaan ja jousto-osa myös kulunut löysäksi. Katalysaattori on kaiketi kunnossa ja sen vaihto ei ole tavoitteena.
Katalysaattorin jälkeen on ahdasta ja hankala paikka pätkäistä putkea. Tässä videossa https://youtu.be/OfDMvim6CJE?t=249 esittelee pientä laikkaa jolla on putken katkaissut (kohta Conclusion). Näköjään ilman hitsausta kiinnitettävän kannakkeen saa https://www.youtube.com/watch?v=XNjm-a6r_Ms tuosta näkee myös missä kolossa jousto-osa on.
Jousto-osa on hankittuna, kun vain saisi sen vanhan näppärästi pois ja uuden tilalle. Vanhasta voisin ottaa tuo kiinnikkeen ja hitsaan uuteen. Kysymys on mikä on hyvä pakoputken leikkaustyökalu tuossa ahtaassa kolossa ja mitä muuta kannattaa huomioida.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765155/ ... 19---76-mm
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
En C-maxin tapausta tunne, mutta onko niin ahdasta ettei tuota putkea saa irti (että voisi sitten hitsata ja katkoa vaikka pöydällä) purkamatta jotain muuta pois tieltä vai pultit niin ruosteessa ettei aukea?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Katalysaattori on tuossa sen apurungon päällä ja suoraan alhaalta ei pääse siihen käsiksi. En ole kurkkinut miten pakoputki lähtee moottorin kyljestä irti ja minkälaista pujottelua se tietäisi + paljonko silloin pitää purkaa muita osia tieltä pois.
En ole huomannut Focusten kohdalla ilmoituksia katalysaattorivarkauksista. Ei ole niin helpossa kohtaa, että satunnainen kulkija sen parkkipaikalla auton alta irroittaa. Tuon ketjuputkileikkurin käyn ostamassa, kun saattaa mahtua liikkumaan apurungon ja auton pohjan välissä riittävästi. Tai ehkä sen voi muokata sinne sopivaksi.
Hitsaaminen on vaihtoehto, joskaan jousto-osan etupäätä ei pääse paikallaan ollessa hitsaamaan. Etupää on ahtaassa paikassa. Jonkun pakoputkiklemmarin sinne saa ruuvattua. Hitsaamisen suhteen olisi helpointa kun auto olisi nosturilla ja helposti ottaisi pitkänä pois & hitsaisi irrallisena sen korjattavan osan paikalleen. Nosturia ei ole ja autotallin lattialla tullut tuota kurkittua.
En ole huomannut Focusten kohdalla ilmoituksia katalysaattorivarkauksista. Ei ole niin helpossa kohtaa, että satunnainen kulkija sen parkkipaikalla auton alta irroittaa. Tuon ketjuputkileikkurin käyn ostamassa, kun saattaa mahtua liikkumaan apurungon ja auton pohjan välissä riittävästi. Tai ehkä sen voi muokata sinne sopivaksi.
Hitsaaminen on vaihtoehto, joskaan jousto-osan etupäätä ei pääse paikallaan ollessa hitsaamaan. Etupää on ahtaassa paikassa. Jonkun pakoputkiklemmarin sinne saa ruuvattua. Hitsaamisen suhteen olisi helpointa kun auto olisi nosturilla ja helposti ottaisi pitkänä pois & hitsaisi irrallisena sen korjattavan osan paikalleen. Nosturia ei ole ja autotallin lattialla tullut tuota kurkittua.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
En viitsi tämän takia aloittaa uutta topikkia, mutta siis kyseessä allekirjoitukseni auto. Onko millainen homma vaihtaa pelkästään tuo jousto-osa Focus MK1:een, kun on alkanut hieman pörisemään. Varmaan siitä vuotaa. Eikös tuo ole jonkin näköinen tyypillinen vuotokohta ainakin ajan mittaan?
Eli kandeeko vaihtaa tuo vai hankkia uusia pakosarja, joka toki on aika hintava, jos ei jotain ihmemerkkejä hanki. En tietenkään halua menettää tehoja huonolaatuisella pakosarjalla. Tämä jousto-osakin pitäisi vaihtaa aika hyvin, että esim. jousto-osa ei poikkea sisähalkaisijaltaan muusta putkesta, eikä ole rypyläinen. Nuo markettiosat taitaa olla rypyläisiä...

Vai onko sillä edes mitään väliä, jos jousto-osa on sisäpuolelta epätasainen ja eri halkaisijalla. Luulisi, että sillä on vaikutusta, varsinkin tuossa putkiston alkupäässä, kun siinä on kovat virtausnopeudet. Peräpäässä asiat eivät enää niin tarkkoja ole, kun kaasun liike on selvästi hitaampaa.
Eli kandeeko vaihtaa tuo vai hankkia uusia pakosarja, joka toki on aika hintava, jos ei jotain ihmemerkkejä hanki. En tietenkään halua menettää tehoja huonolaatuisella pakosarjalla. Tämä jousto-osakin pitäisi vaihtaa aika hyvin, että esim. jousto-osa ei poikkea sisähalkaisijaltaan muusta putkesta, eikä ole rypyläinen. Nuo markettiosat taitaa olla rypyläisiä...





Vai onko sillä edes mitään väliä, jos jousto-osa on sisäpuolelta epätasainen ja eri halkaisijalla. Luulisi, että sillä on vaikutusta, varsinkin tuossa putkiston alkupäässä, kun siinä on kovat virtausnopeudet. Peräpäässä asiat eivät enää niin tarkkoja ole, kun kaasun liike on selvästi hitaampaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Itse kävin saman jutun läpi 1,5 vuotta sitten, muistaakseni ostin vaan halkasijaltaan suurinpiirtein alkuperäisen mittaisen jouston varaosaliikkeestä ja hitsaisin kiinni pakosarjan ollessa irroitettuna. Pakosarjan purku on vähän tympeä kun ahdas pujotella sieltä tulipellin edestä, muistaakseni 15mm räikkälenkki oli kova sana kun saa ekana kaikki nitkautettua mutterit liikkeelle.RENNIE kirjoitti: ↑28 Elo 2023 20:22 En viitsi tämän takia aloittaa uutta topikkia, mutta siis kyseessä allekirjoitukseni auto. Onko millainen homma vaihtaa pelkästään tuo jousto-osa Focus MK1:een, kun on alkanut hieman pörisemään. Varmaan siitä vuotaa. Eikös tuo ole jonkin näköinen tyypillinen vuotokohta ainakin ajan mittaan?
Eli kandeeko vaihtaa tuo vai hankkia uusia pakosarja, joka toki on aika hintava, jos ei jotain ihmemerkkejä hanki. En tietenkään halua menettää tehoja huonolaatuisella pakosarjalla. Tämä jousto-osakin pitäisi vaihtaa aika hyvin, että esim. jousto-osa ei poikkea sisähalkaisijaltaan muusta putkesta, eikä ole rypyläinen. Nuo markettiosat taitaa olla rypyläisiä...![]()
![]()
![]()
![]()
Vai onko sillä edes mitään väliä, jos jousto-osa on sisäpuolelta epätasainen ja eri halkaisijalla. Luulisi, että sillä on vaikutusta, varsinkin tuossa putkiston alkupäässä, kun siinä on kovat virtausnopeudet. Peräpäässä asiat eivät enää niin tarkkoja ole, kun kaasun liike on selvästi hitaampaa.
Tuossa lopussa tarinoituna tämä tapaus:
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta7.htm
Kannattaa vaan ennen kun laikkaa irti vanhan tehdä tussilla kohditusmerkit putkeen (siten että ne erottuu pakosarjasta, loppuputkesta ja pois leikatusta pätkästä) ja sitten vaan kopsaa merkit uuteen osaan ja hitsaaa kaikki taas yhdeksi

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Minkälainen sisäpinta on alkuperäisessä jousto-osassa? Onko siinä ne joustokudoksen rypyt vai onko Voortilla laittaneet jonkinlaisen siloituksen parantaakseen kaasujen virtausta?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Nyt on pakko sanoa että en tiedä


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Tarkoitin siis tietenkin sisäpuolta, jos ei selvinnyt.
Mutta ehkäpä ne ei näissä pikkulohkoissa niin justiin sitten ole. Saattaahan se jopa pikku rypylä aiheuttaa alakierroksilla sopivaa pyörteilyä ja lisätä vääntöä. Eipä niitä täyskaasukiihdytyksiä montaa kappaletta vuodessa tule. Motarilla ajellaan kolmen tonnin paikkeilla kierrokset.
Ja ai niin, kysytään vielä tässä samalla. Onko pakosarjan (ja uusien joustokappaleiden) vahvuus sitä luokkaa, että voi puikolla hitsata? Ei ole miggiä, niin selviää näin, pitääkö suosiolla viedä korjaamolle hitsuulle.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Juu hoksasin kyllä ja sisäpuolesta itsekin puhuinRENNIE kirjoitti: ↑01 Syys 2023 12:18Tarkoitin siis tietenkin sisäpuolta, jos ei selvinnyt.
Mutta ehkäpä ne ei näissä pikkulohkoissa niin justiin sitten ole. Saattaahan se jopa pikku rypylä aiheuttaa alakierroksilla sopivaa pyörteilyä ja lisätä vääntöä. Eipä niitä täyskaasukiihdytyksiä montaa kappaletta vuodessa tule. Motarilla ajellaan kolmen tonnin paikkeilla kierrokset.
Ja ai niin, kysytään vielä tässä samalla. Onko pakosarjan (ja uusien joustokappaleiden) vahvuus sitä luokkaa, että voi puikolla hitsata? Ei ole miggiä, niin selviää näin, pitääkö suosiolla viedä korjaamolle hitsuulle.


Mun mielestä seinämävahvuudet oli samaa luokkaa, toki jotain 2mm, että puikolla saa mennä kyllä ihan kieli keskellä suuta.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
No jos on 2 mm, niin senhän pystyy sitten vielä puikolla hitsaamaan. 1,5 mm menee juurija juuri vielä jos on tarkkana mutta sitä ohkaisempi palaa aina läpi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Miten muuten? Onnistuuko jousto-osan vaihto ns. pöydällä, eli ettei hitsipisteitä tartte laittaa auton alla? Eli pakosarja pöydälle ja siitä hommiin.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Huomenta!
Mk1 foccerissa pystyy tosiaan hitsaamaan sen jouston pakosarjan ollessa irrallaan, joko pöydällä tai tallin lattialla kuten itse tein
Mk1 foccerissa pystyy tosiaan hitsaamaan sen jouston pakosarjan ollessa irrallaan, joko pöydällä tai tallin lattialla kuten itse tein

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Siitä kysymys tuli, kun noissa yleisohjeissa saattavat katkaista sen vanhan jouston pois auton alla ja muutamalla täpällä tai jopa kokonaan hitsata sen auton alla. Mutta hieno homma, ettei näissä tarvitse niin tehdä. Se olisi tosi vaikeaa ilman monttua tai nosturia. Eli kunhan nyt asemoi sen tarkasti niin hyvä pitäisi tulla.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Semmoinen kysymys vielä, että mahtuuko MK1 Focuksessa pakosarjan irrottamaan edes ilman monttua tai nosturia? Kuinka korkealla auton pitää maasta olla? Mulla on kyllä ajorampit ja voi laittaa vielä esim. lankkukorotusta tms. turvallisesti, mutta ei sinne auton alle apurunkosta mitattuna puoltakaan metriä saa tilaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Ykkös-Foccerissa ei oikeestaan tarvi pakosarjan irrotuksen vuoksi auton alla tehdä muuta kuin saada ne kaksi mutteria auki siitä laipasta jolla yhdistyy pakoputkeen, koska itse pakosarja irroitetaan ja nostetaan pois yläkautta konetilan puolelta. Mulla oli vaan keula nostettu ylös eli kaksi Sierran romuvannetta etufillarien alla, niin mahduin avaamaan pakoputken laipan mutterit 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Kysynpä nyt tässä samassa ketjussa, kun liittyy aiheeseen.
Focus mk3 1.0 Ecoboost ja pakoputken jousto-osan kiinnitys irronnut (poikki) jousto-osan takapuolelta. Kohta sijaitsee aika tarkkaan auton vetoakselien kohdalla. Ei pörise niin, että siihen olisi kiinnittänyt huomiota, mutta välistä on jo mustunut, eli vuotoa on. Huollon mukaan korjauksessa pitää vaihtaa koko etuosa eli katalysaattori mukaan lukien. Reilu 1000€ homma töineen.
Olisko tähän jotain kevyempää vaihtoehtoa?
Focus mk3 1.0 Ecoboost ja pakoputken jousto-osan kiinnitys irronnut (poikki) jousto-osan takapuolelta. Kohta sijaitsee aika tarkkaan auton vetoakselien kohdalla. Ei pörise niin, että siihen olisi kiinnittänyt huomiota, mutta välistä on jo mustunut, eli vuotoa on. Huollon mukaan korjauksessa pitää vaihtaa koko etuosa eli katalysaattori mukaan lukien. Reilu 1000€ homma töineen.
Olisko tähän jotain kevyempää vaihtoehtoa?
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Joku pakoputkipaja joka vaihtaa sen jouston jos ei itse pysty.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Huollon äijät hetkeksi hitsauskurssille, kyllä sen pelkän jouston pystyy tosiaan vaihtamaan, itse joskus joutunu kolvaamaan suoraan katin kuoriinkin ja hyvin on kestäny.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Jatkanpa taas tuosta MK1 Focuksen jousto-osan vaihdosta. Eli aloin hommiin ja pakosarjan ja katin välinen laippahan ei lähtenyt muuten kuin rälläköimällä mutterit/pultit poikki.
Mutta isompi ongelma syntyi, kun aloin irrottamaan pakosarjan lämpöpeltiä. Ihan hyvinhän se ruuvi alkoi aukemaan, kunnes pamahti poikki. Eli nyt lämpöpelti vain kahdella pultilla kiinni, ja varmaan pysyisi noinkin, ehkä vähän saattaisi rämistä. Mutta ei viitsisi kaikkia kolmea katkoa, että onko mitään vinkkiä kotikonstein, jolla välttää niiden katkeaminen? Nyt on yön yli pistetty WD-40 vaikuttamaan.
Vähän kauhulla odotan, jos ja kun nämä lämpöpellin ruuvit saadaan pois, niin pakosarjan pultteja/muttereita. Meneekö kaikki paskaksi.
Mutta isompi ongelma syntyi, kun aloin irrottamaan pakosarjan lämpöpeltiä. Ihan hyvinhän se ruuvi alkoi aukemaan, kunnes pamahti poikki. Eli nyt lämpöpelti vain kahdella pultilla kiinni, ja varmaan pysyisi noinkin, ehkä vähän saattaisi rämistä. Mutta ei viitsisi kaikkia kolmea katkoa, että onko mitään vinkkiä kotikonstein, jolla välttää niiden katkeaminen? Nyt on yön yli pistetty WD-40 vaikuttamaan.
Vähän kauhulla odotan, jos ja kun nämä lämpöpellin ruuvit saadaan pois, niin pakosarjan pultteja/muttereita. Meneekö kaikki paskaksi.

Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Mullaki oli aika tiukassa ne alalaipan mutterit, toiseen hakkasin E-Torxin ympärille että sain auki koko auton heiluessaRENNIE kirjoitti: ↑18 Joulu 2023 17:34 Jatkanpa taas tuosta MK1 Focuksen jousto-osan vaihdosta. Eli aloin hommiin ja pakosarjan ja katin välinen laippahan ei lähtenyt muuten kuin rälläköimällä mutterit/pultit poikki.
Mutta isompi ongelma syntyi, kun aloin irrottamaan pakosarjan lämpöpeltiä. Ihan hyvinhän se ruuvi alkoi aukemaan, kunnes pamahti poikki. Eli nyt lämpöpelti vain kahdella pultilla kiinni, ja varmaan pysyisi noinkin, ehkä vähän saattaisi rämistä. Mutta ei viitsisi kaikkia kolmea katkoa, että onko mitään vinkkiä kotikonstein, jolla välttää niiden katkeaminen? Nyt on yön yli pistetty WD-40 vaikuttamaan.
Vähän kauhulla odotan, jos ja kun nämä lämpöpellin ruuvit saadaan pois, niin pakosarjan pultteja/muttereita. Meneekö kaikki paskaksi.![]()

Itsellä tosiaan aukesi noi lämpöpellin ja myöski pakosarjan mutterit ehjinä päältä 300tkm ajetussa vehkeessä. Sinälläänhän ne lämpöpellin pultit ei oo ongelma, koska jos katkeaa niin nehän helppo porailla pois sitten kun satsi pöydällä. Pakosarjan pinnapultit oli vähän paksumpia jo, mutta niissäkin kannattaa avatessa muistaa kultainensääntö että ennemmin terävä isku tai nitkautus avaimenvarteen, kuin että vääntää hitaasti ja voimalla. Avainväli on 15mm, joten alkunitkaustus lenkillä ja suositeltavaa hommata samankokonen räikkälenkki pois pyörittelyyn, niin ei mee koko ilta siihen

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Kultaista sääntöä rikottiin, justiinsa vedettiin hitaasti ja voimalla. Mahtava juttu, ettei ne lämpökilven pultit menekään lohkoon. Järjellä ajatellen, eihän se niin voikaan olla.
Mulla karvan alle 300 tkm ajettu. Mites pakoputken kannakkeet, heti sen laipan kohdalla, sen verran tohdin vielä offtopikkia laittaa. Itsellä ne on ruosteisena syöpyneet ehkä 10 prosentin paksuuteen. Missä kunnossa duckilla olivat?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Ei oo tuosta paksuudesta piirtyny muistiin varmaa kuvaa, mullahan ne menny kertaallaan ulosajossa poikki ja hitsattu takaisin

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Kiitos. Onneksi tuolla ei ole kiire, kun seuraavaan katsastukseenkin on noin vuosi aikaa.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Re: Fcus C-MAX 1.8 2006 pakoputken jousto-osan vaihto
Sitten on vielä tuollainen vaihtoehto, joka ei vaadi hitsaamista:
https://www.ebay.com/itm/126024743236?m ... media=COPY
(Tuo on rosteria. Tavallisesta teräksestä näkyy olevan vähän edullisempia ja pultitkin mukana)
Monet on tietenkin sitä mieltä, että pakoputken etuosassa käy vain hitsisauma tai laippaliitos. Ja ettei katsurikaan aina tykkää tuollaisista jatkoista. Siihen en ota kantaa.
https://www.ebay.com/itm/126024743236?m ... media=COPY
(Tuo on rosteria. Tavallisesta teräksestä näkyy olevan vähän edullisempia ja pultitkin mukana)
Monet on tietenkin sitä mieltä, että pakoputken etuosassa käy vain hitsisauma tai laippaliitos. Ja ettei katsurikaan aina tykkää tuollaisista jatkoista. Siihen en ota kantaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex