S-P-H kirjoitti: ↑04 Touko 2024 17:24
Kävin koeajamassa ekaa kertaa ST:tä. En tiedä miks en oo saanu aikasemmin aikaseks, kun aina kiinnostanut ko auto.
Kyseisessä autossa ei ollut performance packiä ja se mua kiinnosti oikeastaan eniten et meneekö se auto ihan hukkaan ilman tasauspyörästön lukkoa. Onkos Hapelolla ja FasteST:llä performance packit?
Huomioita ja vertailua omaan autoon:
-Käytännönelämän suorituskykyä ei ollut isossa kuvassa merkittävästi enempää kuin omassa. Esim moottoritiellä nelosella kaasu pohjaan, niin ero oli yllättävän pieni. Samoin 5 ja 6 vaihteet.
-Paikaltaan oli aika surkeasti pitoa ja syy liene lukon puute vai onko nuo tommosia kaikki? Pölyset tiet ym keväällä. Toki enemmän tehoa voi vaatia enemmän taitoa myös kuskilta.
-Penkit oli erittäin hyvät!
-Alusta ei ollu juurikaan kovempi kuin omassa ja odotin kovempaa, kun autojournalistit viljellyt näitä "ratakireä" ym vastaavia kuvauksia. Oli just hyvä ja ihan mukava. Olis voinu olla tiukempikin.
-Jarrut tosiaan ihme kyllä samat ku omassa ja tuntukin samalta.
-Pakoäänet oli kivat, ei siitä pääse mihinkää

-Etupäästä tuli yllättäen vähemmän ääniä/en kuullu paljo mitää tai ne peitty pakoäänii. Omasta kuuluu turbon suhinoita ja imuääniä sekä murinaa enemmän.
-ST:ssä oli turbolagia paljon vähemmän kuin omassa

Ja siitä on kyllä se kiva etu et taajamassa saa tehtyä tarvittaessa nopeita liikkeitä. Auto reagoi.
-Motarilla näytti kulutus noin tuplat enemmän mun Fiestaan verrattuna. Melko vaikea oli päästä alle 7L. Kävin ajaa heti perään saman lenkin omalla autolla.
-ST anto ajaa kutosella jo viidestä kympistä. Omassa kone resonois ja suosittelis pienempää samassa vauhdissa.
-Ohjaus oli hyvin erilainen kuin omassa ja myös vaihteiston tuntuma. Kummassakin omiin käyttötarkoituksiin sopivat. Renkaat ei ollu laaturenkaat ja sen kyllä erotti esim motarilla. Vetelyyttä vähän oli. Tiedän et se olis parempi paremmilla renkailla.
Ei nyt syntynyt mitään semmosta tunnetta et pakko saada

ST on kyllä hyvä auto ja Fiesta ylipäätänsä. Heti ymmärrän miks täälläki osa laittanut ohjelmaa koneeseen kun kerran potentiaalia on ja sopii varmasti hyvin ST:hen. Vakiona en sanois et ST on mitenkää raju mut melko pienellä vaivalla varmaan vois ollakin!
Minkä verran ST kuluttaa, jos ajaa pitkää matkaa?
Ajoitko perus- vai ratamoodilla, itsellänikin auto herää vasta sport- ja ratamoodissa vaikka Stage2 softa, se perusmoodi on todella nuhanen. Omassa on Performance Pack eli lukko, se on tossa ehdoton. Sitten on moottorin alempi mountti, vakiossa on tavallisen Fiestan mountti, paitsi siinä Mk 8.5 mallissa, jossa tuotakin oli parannettu. Itsellä nyt taas kesällä Revon mountti, lisää pitoa.
Lähtökohtaisesti uudet modernit tehokkaat suorasuihkutusmoottorit on polttoaineenkulutuksen ja päästöjen suhteen niitä fiksuimpia ostoksia, auton suorituskyky riittävä ilman järjetöntöntä hörppimistä. Auton tehon nosto ei siis ole se ongelma, vaan polttoaineen kulutus, on lähes järjetöntä ajaa arjessa autolla jossa tehoa, mutta kulutus esim. 20 - 50 litraa satasella.
Fiesta ST on kompromissi tehoa ja käytännöllisyyttä. Toki autossa on ollut paljon parannettavaa, mutta eipä tolla rahalla mitään ihmeellistä vielä saa. Katsokaa mitä maksaa Yaris GR4, yli 50 tuhatta lisävarustein, ratapaketilla 60 tuhatta, uusi Fiesta maksaa puolet tuosta. Jos laitat Fiestaan samat kilkkeet niin Fiestan hinta on sama 60 tuhatta. Fiesta on myös täydellinen sleeperi, sulautuu muuhun autonkantaan hyvin, ei mitään lintulautoja tai muita turhia ulokkeita.
Vakiona Fiesta on toki melko pliisu vaikka luvattu jopa 6,5 sekkaa sataseen, mutta se on ketterä ajettava ja siinä on todella nopea ohjaus, moottorin virityspotentiaali sekä tasauspyörästön lukko antavat hyvän pohjan kivan katukilpurin rakentamiseen. Ilman lukkoa tolla ei tee mitään.
Itse olen vaihtanut jo aika paljon kaikkea ja liikenteessä tehoa on varmasti riittävästi, alle 6 sekuntia sataseen joka ton pitäis kulkea riittää kyllä. Ei ole mikään rata-auto vieläkään, kauppa- ja lomareissut onnistuu.
Näitä olen itse laitellut autoon 4 vuoden aikana:
- Stage 2 softa
- kylmemmät tulpat
- dumppi, estää Turbon sakkaamisen, tätä ei 2020 mallissa ollut vakiona, ei suhiseva malli vaan sellanen joka palauttaa ahtoilman takaisin kiertoon
- isompi välijäähy
- paremmin virtaavat ahtoputket
- paremmin virtaava pakoputkisto
- etuiskarit vaihdettu parempiin
- jarrulevyt ja palat vaihdettu parempiin
- poikittaistuet edessä ja takana
- takavakaaja
- Revon Torque Mount
- renkaat 225/35 18
- vapaavirtausilmanputsari, kartiomalli
Polttoaineenkulutus: yleensä tankkaan tankin täyteen aina kun mittarin neula puolivälissä. Tietokone näyttää matka-ajossa jopa alle 5 litraa satasella. Sen tarkemmin en ole kulutuksia seurannut, se kuluu mitä kuluu.