S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Kaks vuotta sitten kirjoittelin tällaisen otsikon alle, silloin asiaa selviteltiin pitkään, ja lopulta EGR venttiilin vaihdolla homma ratkesi.
No vika tuli nyt takaisin, ja kokeiltiin vaihtaa EGR venttiili ja putsata se putki, muttei auttanut. Kun auto kuumenee, niin tehot häviää.
Suurin ongelma on että ei tule vikavaloa, eikä vikakoodeja. Ainut oire on että hetkittäisen kulutuksen mittari näyttää pieniä lukemia. Esim, kutosella mäkeen kaasu lattiassa näyttää että 11-12 litraa menis. Mun mielestä pitäis huutaa melkoisesti isompia lukuja.
Koitin livedataakin analysoida, ja TP-Kaasuläpän asento näyttää koko ajan 83% kun käynnissä ja TP_REL Suhteellinen läpän asento 0%. Muut mittarit heilui. Äkkiä tuli mieleen että voisko kaasuläpän asentoanturi olla vialla? Tai peräti kaapeli poikki...
No vika tuli nyt takaisin, ja kokeiltiin vaihtaa EGR venttiili ja putsata se putki, muttei auttanut. Kun auto kuumenee, niin tehot häviää.
Suurin ongelma on että ei tule vikavaloa, eikä vikakoodeja. Ainut oire on että hetkittäisen kulutuksen mittari näyttää pieniä lukemia. Esim, kutosella mäkeen kaasu lattiassa näyttää että 11-12 litraa menis. Mun mielestä pitäis huutaa melkoisesti isompia lukuja.
Koitin livedataakin analysoida, ja TP-Kaasuläpän asento näyttää koko ajan 83% kun käynnissä ja TP_REL Suhteellinen läpän asento 0%. Muut mittarit heilui. Äkkiä tuli mieleen että voisko kaasuläpän asentoanturi olla vialla? Tai peräti kaapeli poikki...
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Jos laittaa kytkimen pohjaan ja kaasuttaa, niin jääkö max kierrokset kolmeen tonniin?
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Ei jää, ottaa kyllä kierroksetkin, mutta ikäänkuin ahto puuttuisi. Vuotoa epäilin, mutta se pitäs suhistella ja sytytellä vikavaloa. Haastavaa on ettei mitään vikakoodia ole tarjolla...
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Mitäs jos jääpi?
Onhan ahtopainegummiletku ehjä?
Mondeossa ei kuulunut mitään outoja ääniä mutta savutti pikkasen enempi ja tehoa poissa mistä huomasin.
Toisesta mondeosta kuului reilu kohina ja iso savu.
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
^Jos ei kierrä yli 3000, niin silloin auto on vikatilassa ja herää kysymys käytetyn testerin kyvykkyydestä.
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Paljon autollaa ajettu
Missä kunnossa turbo jos kone kiertää muttaa on voimaton eli ahtopaineet paljon.
Kun se voima nykyään otetaan turbolla ei kuutiotilavuudella.
Samoin että moottori saa sitä dieseliä.
Mikä laatikko siinä on.
Missä kunnossa turbo jos kone kiertää muttaa on voimaton eli ahtopaineet paljon.
Kun se voima nykyään otetaan turbolla ei kuutiotilavuudella.
Samoin että moottori saa sitä dieseliä.
Mikä laatikko siinä on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Kun vika on päällä, niin tsekkaa
- ahtopaine (pyynti + oloarvo)
- ilmamassamäärä
- ahtoilman lämpötila
- polttoaineen lämpötila
- jäähdytysnesteen lämpötila
- ahtopaine (pyynti + oloarvo)
- ilmamassamäärä
- ahtoilman lämpötila
- polttoaineen lämpötila
- jäähdytysnesteen lämpötila
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
247 tuhatta ajettu. Manuaali. Ja jos vika on ahtimessa, niin vaikuttaako lämpötila siihen miten helposti. Ainakin säätyväsiipiset antoi lukemia myös vika päällä ihan kuten kylmänä. Samaten intake temp oli ihan OK, ei antanut hurjia arvoja. Ahtopaineita pitänee vielä koittaa saada irti. Forscan litellä koitin lukea.
Ainut mittari mikä ei antanut mitään muutoksia kylmänä eli kuumana oli kaasuläpän asentoanturi tai sen suhteellinen arvo. Anturi 83% koko ajan ja suhteellinen 0.
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Kiertää rajoittajalle saakka. Vikatila on tuttu, oli kerran ahtimen letku halki, ja silloin kyllä syttyi vikavalokin. Limp mode kyllä taitaa aina antaa vikakoodiakin. Nyt ei tuu mitään. Kaikki tuntuis olevan kunnossa.
Uskaltaiskohan tuon läpän asentoanturin opitut arvot nollata...
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Turbo ja sen teho kyllä jos ilma on tosi kuumaa niin se vaikuttaa. Monesti noissa kilsoissa turbon kunto pitäsi sekata. Ahtoletkussa ei.öljyä ja muutenkin kaikki ok. Polttoainepuoli kunnossa koska suodattimet vaihdettu ja viimeksi huolettu eli.perusasiat kunnossa.
Välijäähdytin https://gti.fi/tekniikka/tekniikka-tutu ... ijaahdytin
Välijäähdytin https://gti.fi/tekniikka/tekniikka-tutu ... ijaahdytin
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Tämä oireyhtymä tulikin melko pian huollon jälkeen, jossa vaihdettiin kaikki suodattimet, ml polttoaine, ja sen jälkeen vaihdettiin EGR venttiili ja putsattiin sen putki. 20tkm välein vaihdettu öljyjen lisäksi aina kaikki suodattimet. Polttoaineen lämmöksi näytteli viimeksi 80 asteen kieppeille tuo Forscan. Onkohan se missä haarukassa. Lämpöön jotenkin liittyy kun pitkällä taipaleella näköjään vähän paranee veto ja myös hetkittäinen kulutus näyttää tuolloin parempia lukemia. Tuolta hetkeltä ei ole vielä polttoaineen lämpöjä. Imuilman lämpö sensijaan noudattaa kohtuu hyvin omaa arviota imuilman lämmöstä, eli pyörii vähän yli ulkoilman.
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
EGR on uusi sulla ja ja toimii varmasti oikein.Vähän aikaa sitteen käsiteltiin tuota jäädyttimen letkua ja sen hankintaan muistelisin.
https://ford.7zap.com/fi/car/39/6.35568 ... 702/68651/
https://ford.7zap.com/fi/car/39/6.35568 ... 702/68651/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Kyllä tuo 80 astetta vaikuttaisi ehkä hieman korkealta kun semmonen normi auton normaalissa ajossa lämmöt pitäisi olla siinä 40 - 45 astetta. Jossain tutkimuksessa tais olla et jos polttoaineen lämpötila nousee 25 asteesta 80 asteeseen on tehohäviö noin 19%. Ehkä kannattaa vielä locittaa dataa siitä polttoaineen lämmöstä sen verran et mitä se näyttää kun moottori on täysin kylmä ja auton vain starttaa.aripitka kirjoitti: ↑25 Kesä 2021 20:50 Tämä oireyhtymä tulikin melko pian huollon jälkeen, jossa vaihdettiin kaikki suodattimet, ml polttoaine, ja sen jälkeen vaihdettiin EGR venttiili ja putsattiin sen putki. 20tkm välein vaihdettu öljyjen lisäksi aina kaikki suodattimet. Polttoaineen lämmöksi näytteli viimeksi 80 asteen kieppeille tuo Forscan. Onkohan se missä haarukassa. Lämpöön jotenkin liittyy kun pitkällä taipaleella näköjään vähän paranee veto ja myös hetkittäinen kulutus näyttää tuolloin parempia lukemia. Tuolta hetkeltä ei ole vielä polttoaineen lämpöjä. Imuilman lämpö sensijaan noudattaa kohtuu hyvin omaa arviota imuilman lämmöstä, eli pyörii vähän yli ulkoilman.
"harder" is not a very good safeword
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Mutta jos mittari näyttäisi liian korkeaa lämpötilaa, niin ECU sitten syöttäisi liikaa polttoainetta.
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
No joo. loccailin tuos töistä kotiin ajaessa kans dieselin lämpötiloja niin 10 kilometrin ajon jälkeen oli lämmöt 80 astetta ja siitä pysäytys ja raskas kiihdytys nosti lämmöt 86.5 jossa ne pysy seuraavat 10 kilometriä. eli aika normi lämpöjä taitaa olla.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Kesä 2020 10:24
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Itselläni samaa ongelmaa. Tänään lähdin töihin ja kiihtyi normaalisti. 30 kilometrin ajon jälkeen kokeilin kiihdyttää niin huonosti kiihtyi. Ei herjaa mitään. Paikallaan kokeilin niin kierrokset nousi yli 3000rpm. Joskun menee limp modeen ja kierrokset ei nouse kuin 3000 maksimissaan. Limp modea auto ei kyllä herjaa mitenkään?
Viikko sitten tutkin kun oli että tehot häviää kun ajelee aikansa.
-imusarjassa ei vuotoja.
-MAP testattu käsipumppu+mittari ja forscanista katsottuna näytti oikein.
-Kaasuläpän "reset valve learned values" tehty forscanilla. Ajoi läppää pari kertaa kiinni-auki (oli siis irti jotta näki liikkeet)
-DPF poltto forscanilla, savua tuli putkesta. Tämän jälkeen kokeiltu ajoa niin ilmeisesti kone niin kuuma että ei auto meinannut kiihtyä yhtään.
-Jossain vaiheessa tuli herja P0069. MAP ja Barometric paineen ero ilmeisesti? Forscanilla katsottuna moottori seis molemmat näytti 100Kpa.
-Akusta plussa irti 15 minuuttia ja ei enää herjannut mitään. Yhden 30 km reissun toimi normaalisti.
Tämän jälkeen taas samaa että lämmettyään alkaa tehot hävitä. EGR pitäisi kai seuraavaksi tutkia.
Viikko sitten tutkin kun oli että tehot häviää kun ajelee aikansa.
-imusarjassa ei vuotoja.
-MAP testattu käsipumppu+mittari ja forscanista katsottuna näytti oikein.
-Kaasuläpän "reset valve learned values" tehty forscanilla. Ajoi läppää pari kertaa kiinni-auki (oli siis irti jotta näki liikkeet)
-DPF poltto forscanilla, savua tuli putkesta. Tämän jälkeen kokeiltu ajoa niin ilmeisesti kone niin kuuma että ei auto meinannut kiihtyä yhtään.
-Jossain vaiheessa tuli herja P0069. MAP ja Barometric paineen ero ilmeisesti? Forscanilla katsottuna moottori seis molemmat näytti 100Kpa.
-Akusta plussa irti 15 minuuttia ja ei enää herjannut mitään. Yhden 30 km reissun toimi normaalisti.
Tämän jälkeen taas samaa että lämmettyään alkaa tehot hävitä. EGR pitäisi kai seuraavaksi tutkia.
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Jatkoa tälle saagalle.
EGR venttiili vaihdettu uudelleen, edellisessä oli oikeasti vikaa, vuosi jäähdytinnestettäkin, ja antoi liian nopeasta puissista koodia. Mutta ongelma säilyy, kuumana hyytyy tehot, klertää, toimii muuten, ei vikakoodia, mutta ei ahdin herää.
Eilen kattelin ihan urakalla arvoja ja öljyn lämpötila-anturi näytti Forscan litellä noin 40 astetta, kuumana pihassa. Kuulostaa vähän viileeltä. Herää epäily että tuo matala arvo jättää EGR venttiilin auki myös kuumana, jolloin tehot hukkuu kuumiin pakokaasuihin? Ymmärsinhän oikein että kylmänä venttiili on auki että moottori lämpenee nopeammin, ja käyntilämmössä se menee kiinnipäin?
Toisaala myös kaasuläpän asentoanturi ei anna arvoja kylmänä eikä kuumana Forscanille.
Otan nämä seuraavaksi haarukkaan ja testaan vielä tuota öljyn lämpöä viikonloppuna paremmin. Karsin muut anturit näkymästä.
EGR venttiili vaihdettu uudelleen, edellisessä oli oikeasti vikaa, vuosi jäähdytinnestettäkin, ja antoi liian nopeasta puissista koodia. Mutta ongelma säilyy, kuumana hyytyy tehot, klertää, toimii muuten, ei vikakoodia, mutta ei ahdin herää.
Eilen kattelin ihan urakalla arvoja ja öljyn lämpötila-anturi näytti Forscan litellä noin 40 astetta, kuumana pihassa. Kuulostaa vähän viileeltä. Herää epäily että tuo matala arvo jättää EGR venttiilin auki myös kuumana, jolloin tehot hukkuu kuumiin pakokaasuihin? Ymmärsinhän oikein että kylmänä venttiili on auki että moottori lämpenee nopeammin, ja käyntilämmössä se menee kiinnipäin?
Toisaala myös kaasuläpän asentoanturi ei anna arvoja kylmänä eikä kuumana Forscanille.
Otan nämä seuraavaksi haarukkaan ja testaan vielä tuota öljyn lämpöä viikonloppuna paremmin. Karsin muut anturit näkymästä.
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Saaga jatkuu:
Talvella ei mitään ongelmia. Kylmät kelit on selvästi tään auton lempikelejä. Huolleltiin ihan muuta talven aikana, kun pakoputken viimeinen pönttö irtosi, kun oli kiinnike väliltä poikki ja pääsi elämään. Vaihdettiin myös syksyllä tuo öljyn lämpötila-anturi joka näytti tasaista 0 tai 40 astetta.
Nyt kun lämpötilat päivällä yli 15, ja ajelee kuumaksi koneen, niin arvatkaa onko ongelma palannut. Kyllä! Ei vikavaloja, ei herjoja, mutta tehot heikoilla kun kone kuuma. Ja kulutusmittari näyttää kutosella täyskiihdytyksellä heikompia arvoja kuin kylmällä kelillä (kylmällä 19.4-19.6ltr, vika päällä 12-15ltr, ja tehot hukassa, eli ei ahda mielestäni mitään).
Seuraava öljynvaihto tulossa kohta, otetaan sitten samalla akku irti puoleksi tunniksi, ja jos helpolla saa, niin pestään välijäähy, jos siellä on öljytöhnää tms sisällä. Kaapeloinnin ei pitäis lämpötilan mukaan elellä...
Alkaa kohta huumori loppua.
Talvella ei mitään ongelmia. Kylmät kelit on selvästi tään auton lempikelejä. Huolleltiin ihan muuta talven aikana, kun pakoputken viimeinen pönttö irtosi, kun oli kiinnike väliltä poikki ja pääsi elämään. Vaihdettiin myös syksyllä tuo öljyn lämpötila-anturi joka näytti tasaista 0 tai 40 astetta.
Nyt kun lämpötilat päivällä yli 15, ja ajelee kuumaksi koneen, niin arvatkaa onko ongelma palannut. Kyllä! Ei vikavaloja, ei herjoja, mutta tehot heikoilla kun kone kuuma. Ja kulutusmittari näyttää kutosella täyskiihdytyksellä heikompia arvoja kuin kylmällä kelillä (kylmällä 19.4-19.6ltr, vika päällä 12-15ltr, ja tehot hukassa, eli ei ahda mielestäni mitään).
Seuraava öljynvaihto tulossa kohta, otetaan sitten samalla akku irti puoleksi tunniksi, ja jos helpolla saa, niin pestään välijäähy, jos siellä on öljytöhnää tms sisällä. Kaapeloinnin ei pitäis lämpötilan mukaan elellä...
Alkaa kohta huumori loppua.
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Miten ahtopaineen pyyntö/oloarvot?
Re: S-Max 2.2Tdci kuumana tehot häviää
Jaaha, en muistanutkaan tähän heittää vielä vastausta, että ongelma ratkesi lopulta kun diagnostiikalla tyhjättiin kaikki vikakoodit ja putsattiin vielä kerran EGR putki. Nyt on ajeltu onnelilsesti jo vuoden verran ilman tuskia.
Eli kaiken kaikkiaan EGR oli vialla, uusi EGR rikki, öljyn lämpötila-anturi, tukkeutui uudelleen EGR putki ja EGR anturin vikakoodi jäi kummittelemaan ja aiheutti lopulta tuon murheen jatkumisen vaikka itse vika oli korjattu.
Eli kaiken kaikkiaan EGR oli vialla, uusi EGR rikki, öljyn lämpötila-anturi, tukkeutui uudelleen EGR putki ja EGR anturin vikakoodi jäi kummittelemaan ja aiheutti lopulta tuon murheen jatkumisen vaikka itse vika oli korjattu.
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89