Takaluukun sähköt
Takaluukun sähköt
Hei!
Kysynpä apua täältä! Eli mulla on ongelma Ford S-Max 2011 2.0 Tdci takaluukun sähköjen kanssa. Ongelma, että herjaa koko ajan takaluukun olevan auki. Rekisterikilven valot ei toimi, bensaluukku aukeaa itsestään (nyt ei ole sitä hetkeen tehnyt). Merkkiliikkeen (RS-Huolto, Tampere) korjausarvio n. 700 euroa. Pitäisi uusia takaluukun lukko, ilmeisesti pari johtosarjaa ja kallein osa takaluukun rekisterikilven valonpalkki (uutena yli 300 euroa).
Olisko Hämeenlinnassa joku joka osaisi tuota vähän tutkia? Mulla on merkkihuollosta osien varaosanumerot. Autodocista kyselin myös varaosia tuohon, mutta ainoastaan takaluukun lukko sieltä löytyy.
Ei viittis nyt ihan 700 euroa tuohon laittaa. Onko jollakin ollut vastaavaa ongelmaa ja miten ongelma ratkennut?
Kiitos!
Kysynpä apua täältä! Eli mulla on ongelma Ford S-Max 2011 2.0 Tdci takaluukun sähköjen kanssa. Ongelma, että herjaa koko ajan takaluukun olevan auki. Rekisterikilven valot ei toimi, bensaluukku aukeaa itsestään (nyt ei ole sitä hetkeen tehnyt). Merkkiliikkeen (RS-Huolto, Tampere) korjausarvio n. 700 euroa. Pitäisi uusia takaluukun lukko, ilmeisesti pari johtosarjaa ja kallein osa takaluukun rekisterikilven valonpalkki (uutena yli 300 euroa).
Olisko Hämeenlinnassa joku joka osaisi tuota vähän tutkia? Mulla on merkkihuollosta osien varaosanumerot. Autodocista kyselin myös varaosia tuohon, mutta ainoastaan takaluukun lukko sieltä löytyy.
Ei viittis nyt ihan 700 euroa tuohon laittaa. Onko jollakin ollut vastaavaa ongelmaa ja miten ongelma ratkennut?
Kiitos!
Re: Takaluukun sähköt
Ei täsmälleen tuota ongelmaa, mutta 9/10 kertaa takaluukun (ja ovien) ongelmista liittyy siihen kumiseen haitariin, jonka kautta tuodaan sähköt luukulle. Väännä se kumi auki ja katso millainen määrä johtoja sieltä on nirhautunut tai katkennut.harriva76 kirjoitti: ↑31 Tammi 2023 23:20 Hei!
Kysynpä apua täältä! Eli mulla on ongelma Ford S-Max 2011 2.0 Tdci takaluukun sähköjen kanssa. Ongelma, että herjaa koko ajan takaluukun olevan auki. Rekisterikilven valot ei toimi, bensaluukku aukeaa itsestään (nyt ei ole sitä hetkeen tehnyt). Merkkiliikkeen (RS-Huolto, Tampere) korjausarvio n. 700 euroa. Pitäisi uusia takaluukun lukko, ilmeisesti pari johtosarjaa ja kallein osa takaluukun rekisterikilven valonpalkki (uutena yli 300 euroa).
Olisko Hämeenlinnassa joku joka osaisi tuota vähän tutkia? Mulla on merkkihuollosta osien varaosanumerot. Autodocista kyselin myös varaosia tuohon, mutta ainoastaan takaluukun lukko sieltä löytyy.
Ei viittis nyt ihan 700 euroa tuohon laittaa. Onko jollakin ollut vastaavaa ongelmaa ja miten ongelma ratkennut?
Kiitos!
Todennäköisesti vaihtavat koko takaluukun johtosarjan ja sillä on hintansa, riippuen siitä minne liitin on sijoitettu. Jos se on varsinaisen auton puolella niin sitten pitää sitäkin purkaa pelkän takaluukun pahvien ohella. Eli minä katsoisin kumin alle ja jos mahdollista liittäisin siellä johtoja ennen kuin lähtisin tekemään mitään muuta. Johtosarjoja on vaikea saada muualta kuin merkkiliikkeistä. Yksi vaihtoehto on purkuautot, mutta niissä voi olla tuota ihan samaa vikaa jo valmiiksi. Ihan samalla lailla niissäkin luukkua on auottu ja johto siinä nirhaantunut. Erilaisilla johdonpätkillä ja liittimillä siitä tulee jokseenkin yhtä hyvä kuin uutena. Viimeksi laitoin Astran takaovien lasinnostimet tuolla toimimaan, eli pari katkennutta johtoa liitin toisiinsa ja homma toimi taas kuten ennenkin.
Re: Takaluukun sähköt
Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyy odotella parempia kelejä, kun ei ole mitään lämmintä hallia missä voisi tutkia. Ja en ole mikään haka noissa sähköjutuissa. Noi käytetyt tosiaan on riski, kun niissä helposti samaa vikaa.
Re: Takaluukun sähköt
No ei siinä tarvitse haka olla - katsoo sinne kumilötterön alle, jos siellä on nirhautuneita johtoja/johtoja katki niin siinä on erittäin potentiaalinen vikapaikka. Kyllä sen silmällä kuka tahansa näkee onko johdossa vikaa. Se sitten miten se korjataan on toinen tarina - yleensä joku lisäjohdonpätkä on se paras korjaus, mutta siihen tarvitaan sitten jo vähän työkalujakin.
Re: Takaluukun sähköt
Ei ainakaan rekisterikilven valoja tarvi uusia ennenku johot on tarkistettu. Sitten polttimot tarkistaa. Niiden kilven valojen tilalle saa E-hyväksyttyjä LEDejäkin niin ei tarvi joka katsastukseen (toivottavasti) polttimoita uusia.
Meidän maxiin on kans sinne haitarin sisään johtoja korjailtu. Olivat ainoassa käyttämässäni huollossa 85tkm sitten huomanneet että lisäjarruvalo ei toimi, oli korjannut johtoja saatesanoilla, näille ei voi antaa takuuta. Noh, tähän asti pelannu ongelmitta. Mutta minulla jäi tuosta mielikuva että se johtosarja ei itseasiassa olisi ollut kovin mahottoman hintanen, saatto se satasen kyllä olla, joten kyllä sillä hintaa uuttaa kuparia ja liittimiä itekin askartelee mielellään siihen.
Onko muuten takaluukku auki -ongelmaa ollu pelkästään talvella vai myös kesällä? Meillähän on toisen takaoven kans samaa, siellä kylmillä ilmoilla lukon mikrokytkin jumittelee ja väittää oven olevan auki. Putsaamalla/rasvaamalla siittä pääsee ainakin joksikin aikaa.
Meidän maxiin on kans sinne haitarin sisään johtoja korjailtu. Olivat ainoassa käyttämässäni huollossa 85tkm sitten huomanneet että lisäjarruvalo ei toimi, oli korjannut johtoja saatesanoilla, näille ei voi antaa takuuta. Noh, tähän asti pelannu ongelmitta. Mutta minulla jäi tuosta mielikuva että se johtosarja ei itseasiassa olisi ollut kovin mahottoman hintanen, saatto se satasen kyllä olla, joten kyllä sillä hintaa uuttaa kuparia ja liittimiä itekin askartelee mielellään siihen.
Onko muuten takaluukku auki -ongelmaa ollu pelkästään talvella vai myös kesällä? Meillähän on toisen takaoven kans samaa, siellä kylmillä ilmoilla lukon mikrokytkin jumittelee ja väittää oven olevan auki. Putsaamalla/rasvaamalla siittä pääsee ainakin joksikin aikaa.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Takaluukun sähköt
Hei!
Kiitoksia taas vastauksista! Piti vähän nukkua yövuoron jälkeen. Merkkihuolto yritti johtosarjaa vaihtaa, mutta rekisterikilven palkin ruuvit ruostuneet ja eivät saaneet sitä ja ehdottivat vaan uutta osaa tilalle.
Takaluukun lukon johdot hapettuneet. Itse en ole nähnyt miltä mäyttää. Täytyy tosiaan itse alkaa tutkimaan. Ongelma kun alkoi, niin ensin kilkatti koko ajan takaluukku auki ja auton sisävalot vilkkui samaan tahtiin. Bensaluukku aukesi itsestään. Nyt kun autoa tutkittu parin huollon yhteydessä, niin bensaluukku myös rauhoittunut.
Mutta teen nyt niin, että tässä kevään aikana laitan tuon kuntoon jollakin tavalla. Ilmoitan sitten miten kävi. Saa kommentoida lisääkin.
Kiitoksia taas vastauksista! Piti vähän nukkua yövuoron jälkeen. Merkkihuolto yritti johtosarjaa vaihtaa, mutta rekisterikilven palkin ruuvit ruostuneet ja eivät saaneet sitä ja ehdottivat vaan uutta osaa tilalle.
Takaluukun lukon johdot hapettuneet. Itse en ole nähnyt miltä mäyttää. Täytyy tosiaan itse alkaa tutkimaan. Ongelma kun alkoi, niin ensin kilkatti koko ajan takaluukku auki ja auton sisävalot vilkkui samaan tahtiin. Bensaluukku aukesi itsestään. Nyt kun autoa tutkittu parin huollon yhteydessä, niin bensaluukku myös rauhoittunut.
Mutta teen nyt niin, että tässä kevään aikana laitan tuon kuntoon jollakin tavalla. Ilmoitan sitten miten kävi. Saa kommentoida lisääkin.
Re: Takaluukun sähköt
Omaan tahtiin vaan - eihän tuo ajamista estä. Yleensä nämä osoittautuvat vähemmän hankaliksi, kuin aluksi tuntuu. Ihmisen tekemiä ne ovat, joten ihminen niitä osaa tutkiakkin.
Re: Takaluukun sähköt
Joo. Ei ajamista estä, mutta olishan toi kiva saada kuntoon. Mukavuus lisääntyy. Autoon olen kyllä ollut tyytyväinen. Ensimmäinen Ford alla. Sitä ennen useampi VW alla (Caddy, Vento, Golf, Touran). Touranin jälkeen meni mielenkiinto VAG-konsernin autoihin.. S-Maxissa sitten toisenlaiset viat, mutta paljon luottavaisempi olo tähän on ja mukava ajaa. Ja vieläpä nyt ihan oma, kun just saatiin se maksettua. Tarkoitus ajaa tolla toistaiseksi, kun ei viitsi uutta autolainaa ihan heti ottaa. Mutta palailen asiaa, kun on jotain kerrottavaa..
Harri
Harri
Re: Takaluukun sähköt
Kävisikö käytetty valopalkki?harriva76 kirjoitti: ↑01 Helmi 2023 13:51 Joo. Ei ajamista estä, mutta olishan toi kiva saada kuntoon. Mukavuus lisääntyy. Autoon olen kyllä ollut tyytyväinen. Ensimmäinen Ford alla. Sitä ennen useampi VW alla (Caddy, Vento, Golf, Touran). Touranin jälkeen meni mielenkiinto VAG-konsernin autoihin.. S-Maxissa sitten toisenlaiset viat, mutta paljon luottavaisempi olo tähän on ja mukava ajaa. Ja vieläpä nyt ihan oma, kun just saatiin se maksettua. Tarkoitus ajaa tolla toistaiseksi, kun ei viitsi uutta autolainaa ihan heti ottaa. Mutta palailen asiaa, kun on jotain kerrottavaa..
Harri
Hinnat alkaen 20€.
https://ovoko.fi/haku?man_id=5&cmc=911& ... ;&cpc=1843
Re: Takaluukun sähköt
Kiitos kommentista!
Olen itseasiassa noitakin katsonut. Mulla sellainen kromin värinen palkki, jossa lukee S-Max. Ei ole vielä löytynyt sellaista, jonka uskaltaisin ostaa. Olen noita katsellut, että ihan kuin olisi kahta eri mallia, mutta en ole ihan varma. Teen varmaan niin, kuten jo aikaisemmin suositeltu, että tarkistan ensin johtojen kunnon ja etenen siitä sitten. Onneksi vika on sellainen, että ei haittaa muuten ajamista.
Olen itseasiassa noitakin katsonut. Mulla sellainen kromin värinen palkki, jossa lukee S-Max. Ei ole vielä löytynyt sellaista, jonka uskaltaisin ostaa. Olen noita katsellut, että ihan kuin olisi kahta eri mallia, mutta en ole ihan varma. Teen varmaan niin, kuten jo aikaisemmin suositeltu, että tarkistan ensin johtojen kunnon ja etenen siitä sitten. Onneksi vika on sellainen, että ei haittaa muuten ajamista.
Re: Takaluukun sähköt
Kannattaa toivoa että ensin palaa sulake, eikä mitään muuta kun menee kokonaan oikariin. Joskus menee can väylä ohjaimia ym kivaa kun saa räpsyä siellä aikansa.
Re: Takaluukun sähköt
Kiitos vastauksesta!
Eli huonolla tuurilla tulee vieläkin kalliimpi lasku tästä ongelmasta. No sitä suuremmalla syyllä täytyy laittaa asia kuntoon niin nopeasti kuin vain pystyy. Kiitos!
Eli huonolla tuurilla tulee vieläkin kalliimpi lasku tästä ongelmasta. No sitä suuremmalla syyllä täytyy laittaa asia kuntoon niin nopeasti kuin vain pystyy. Kiitos!
Re: Takaluukun sähköt
No niin.
Tänään saatiin takaluukun sähköt kuntoon. Löytyi yksi tuttu, jonka avulla saatiin toimimaan. Eli vika oli siinä oikean puolen johtonipussa mikä on takaluukun vasemmassa yläkulmassa haitarikumin sisällä, kun luukun avaa. 4 johtoa kokonaan poikki ja 4 melkein. Kaveri pidensi johdot ja kolvasi tinalla kiinni. Hyvä tuli. 2 tunnin homma.
Lopuksi vikakoodinlukijalla kuitattiin viat pois ja sen jälkeen lähti rekisterikilvenvalot myös toimii. Eikä herjaa takaluukun auki olemista ja todennäköisesti bensaluukun kansikin pysyy kiinni (sekin aukesi ajoittain). Hieno juttu!
Case closed..
Tänään saatiin takaluukun sähköt kuntoon. Löytyi yksi tuttu, jonka avulla saatiin toimimaan. Eli vika oli siinä oikean puolen johtonipussa mikä on takaluukun vasemmassa yläkulmassa haitarikumin sisällä, kun luukun avaa. 4 johtoa kokonaan poikki ja 4 melkein. Kaveri pidensi johdot ja kolvasi tinalla kiinni. Hyvä tuli. 2 tunnin homma.
Lopuksi vikakoodinlukijalla kuitattiin viat pois ja sen jälkeen lähti rekisterikilvenvalot myös toimii. Eikä herjaa takaluukun auki olemista ja todennäköisesti bensaluukun kansikin pysyy kiinni (sekin aukesi ajoittain). Hieno juttu!
Case closed..
-
- Viestit: 2452
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takaluukun sähköt
tehdas säästänyt 8*5cm johtoa...
Re: Takaluukun sähköt
Erinomaista että ongelma korjaantui.
Ei se tehdas siinä paljoa säästä - tuhat kertaa kun luukkua avataan ja suljetaan niin johtoja nirhaantuu olivatpa ne pitkiä tai lyhyitä tai ohuita tai paiksuja. Sellaiset mallit, joissa luukkuun itseensä menee mahdollisimman vähän sähköjä ovat parempia kuin ne joissa on paljon elektroniikkaa luukussa, meille jotka ajamme autoja vanhaksi. Eli välinpitämätöntä suunnittelua, jossa optimoidaan omia kuluja ja samalla luodaan kallis korjauskohde jälkimarkkoinointiin.
Se fiksuin apu tehtaalta olisi, että johtosarjassa olisi liittimet mahdollisimman lähellä kumilötterön molempia päitä. Silloin se ongelmapätkä olisi helppoa vaihtaa ja myydä varaosanakin.
Ei se tehdas siinä paljoa säästä - tuhat kertaa kun luukkua avataan ja suljetaan niin johtoja nirhaantuu olivatpa ne pitkiä tai lyhyitä tai ohuita tai paiksuja. Sellaiset mallit, joissa luukkuun itseensä menee mahdollisimman vähän sähköjä ovat parempia kuin ne joissa on paljon elektroniikkaa luukussa, meille jotka ajamme autoja vanhaksi. Eli välinpitämätöntä suunnittelua, jossa optimoidaan omia kuluja ja samalla luodaan kallis korjauskohde jälkimarkkoinointiin.
Se fiksuin apu tehtaalta olisi, että johtosarjassa olisi liittimet mahdollisimman lähellä kumilötterön molempia päitä. Silloin se ongelmapätkä olisi helppoa vaihtaa ja myydä varaosanakin.
Viimeksi muokannut tikola, 06 Maalis 2023 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Takaluukun sähköt
Tuo olisi kyllä hyvä, esimerkiksi autoissa voisi tehdä saman kuin teollisuushalleissa, että laitetaan useampi kytkentärasia matkan varrelle jossa riviliittimillä johdot ja kannen alla vielä piirikaavio, olisphan helppoa auton sähköjen kanssa puuhastelutikola kirjoitti: ↑06 Maalis 2023 09:55 Erinomaista että ongelma korjaantui.
Ei se tehdas siinä paljoa säästä - tuhat kertaa kun luukkua avataan ja suljetaan niin johtoja nirhaantuu olivatpa ne pitkiä tai lyhyitä tai ohuita tai paiksuja. Sellaiset mallit, joissa luukkuun itseensä menee mahdollisimman vähän sähköjä ovat parempia kuin ne joissa on paljon elektroniikkaa luukussa meille jotka ajamme autoja vanhaksi. Eli välinpitämätöntä suunnittelua, jossa optimoidaan omia kuluja ja samalla luodaan kallis korjauskohde jälkimarkkoinointiin.
Se fiksuin apu tehtaalta olisi, että johtosarjassa olisi liittimet mahdollisimman lähellä kumilötterön molempia päitä. Silloin se ongelmapätkä olisi helppoa vaihtaa ja myydä varaosanakin.


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER