1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 07 Helmi 2023 21:26
1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Mistä tuommoiseen 1.0 Ford Fiesta 1987 lisätään öljyä.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Kun katsot kuvaa huomaat ventiilikotelossa tuon oljyntäytttökorkki. Se auki ja sinne öljy kaadetaan . Katso mittatikussa ettei mene liikaa .
https://www.motomobil.com/en/your-ford/ ... fiesta-mk3
https://motor-car.net/ford-engines/item ... cia-engine
Lisäys varmaan tätä öljyä on autossa käytetty?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590035/Fo ... PAQAvD_BwE
https://www.motomobil.com/en/your-ford/ ... fiesta-mk3
https://motor-car.net/ford-engines/item ... cia-engine
Lisäys varmaan tätä öljyä on autossa käytetty?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590035/Fo ... PAQAvD_BwE
Viimeksi muokannut Renee, 10 Helmi 2023 09:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
oikee määrä oikeaa laatua ja oikeaan paikkaan.
Eli muistetaan myös katsoa että öljy on sopivaa.

Eli muistetaan myös katsoa että öljy on sopivaa.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Vaikken täysin tunnekaan tota litrasta tönäri konetta, niiiiiiin sanosin silti ettei sinne kannata tuota Fordin 5w30 ainakaan laittaa, tarkoituttu näihin uudempiin ja saattaa olla hiukka ohkasta tuon aikakauden moottorin välyksille. Ehkäpä joku semi-synteettinen 10w40 jolla lähtisi liikkeelle, miksei paksumpikin, toki jos vaan lisätään öljyä nykyisten sekaan pitäisi tietää mitä öljyä sinne on alunperin laitettu...?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Vanha tikkukone, aika sama mitä öljyä sinne kaataa lähinnä pääasia että sitä öljyä on siellä. Perus 10w40 ja mielummin sellaista missä on mahdollisimman paljon sinkkiä.
Noissa kun on vielä tasapäiset nostajat niin kaipaisi sinkkiä öljyyn.
Itse käytin vanhoissa tappikoneissa diesel moottoriöljyä kun ovat kovempia pintapaineita kestäviä.
Noissa kun on vielä tasapäiset nostajat niin kaipaisi sinkkiä öljyyn.
Itse käytin vanhoissa tappikoneissa diesel moottoriöljyä kun ovat kovempia pintapaineita kestäviä.
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
onkos tuo ford 5w30 sellaista koska sitä käytetään myös dieseleissa....
pihassa 1.,4, 2.0 bensat, 1.8, 2.0 ja 2.4 dieseleit ja kaikkiin käy sama
pihassa 1.,4, 2.0 bensat, 1.8, 2.0 ja 2.4 dieseleit ja kaikkiin käy sama

Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Näkyy tuohon Fiestaan käyvän aika moni öljy. Kunhan sitä on riittävästi ja tarpeeksi usein vaihtaa varmaankin riittää. Ja ei tee noita cocktaileja. Eli sama öljy mikä ensihuollossa laitettiin ajetaan sillä sitten .
https://www.bestpartstore.co.uk/ford/fi ... ne-oil?s=5
https://www.bestpartstore.co.uk/ford/fi ... ne-oil?s=5
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Ei mitään väliä noissa vanhoissa sotkeeko öljyjä keskenään, ei vaikuta tuon taivaallista noissa moottori tehoissa ja laakereiden leveyksissä.
Vanhassa valenciassa on melkein tupla leveät laakerit moderneihin moottoreihin verrattaessa.
Vanhassa valenciassa on melkein tupla leveät laakerit moderneihin moottoreihin verrattaessa.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
ihan käy Valenciaan Mobilin Rally Formula 5W10 sillä menty 1,3 koneella yli 30v.
Kesällähän kävis jäykempikin,liika kalliita turha ostella.
Kesällähän kävis jäykempikin,liika kalliita turha ostella.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Tuolla kommentilla että käyttää samaa öljyä ajoin takaa seuraavaa. Auto toimii hyvin ei kuluta öljyä ja päästöarvot supet hyvät miksi sitä vaihtaa. Kokemusta kun itsellä oli Nokian vanha työsuhde auto Volvo 240. Katsoin huoltokirjaa sama asentaja tehnyt huollot ja rally formulaa oli öljynä käytetty. Joten jatkoin saman öljyn käyttöä. Joskin katsatuksessa hc oli ainostaan 50 katsastusmies ihmetteli hyvää arvoa kun kaasarikoneissa oli muistaakseni 600 sallittu arvo.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Edelleen, jos öljy täyttää sille asetetut vaatimukset niin merkillä ei ole mitään väliä, ei vaikka niitä välillä sotkisi keskenään.
Välillä tuntuu että noi sun jutut pyörii yhden ja ainoan volvon ympärillä eikä mitään kokemusta muusta.
Olen rakentanut varmaan kohta satakunta moottoria, autojen mopojen moottoripyörien veneiden ym, eikä koskaan ole ollut ongelmaa öljystä, kunhan sitä on ollut riittävästi.
Ei se ole mitään salatiedettä toi öljy homma, muuta kuin noissa ecoboom moottoreissa mitkä syö hihnansa jos ei ole jotain sivettikissan pallivahasta tehtyä erikois kuraa koneessa.
Ainoat missä on vähän merkitystä on hiukkasloukulliset kun pitää olla vähätuhkaista. Muuten öljy on öljyä, oikea viskositeetti ja sillä hyvä.
Välillä tuntuu että noi sun jutut pyörii yhden ja ainoan volvon ympärillä eikä mitään kokemusta muusta.
Olen rakentanut varmaan kohta satakunta moottoria, autojen mopojen moottoripyörien veneiden ym, eikä koskaan ole ollut ongelmaa öljystä, kunhan sitä on ollut riittävästi.
Ei se ole mitään salatiedettä toi öljy homma, muuta kuin noissa ecoboom moottoreissa mitkä syö hihnansa jos ei ole jotain sivettikissan pallivahasta tehtyä erikois kuraa koneessa.
Ainoat missä on vähän merkitystä on hiukkasloukulliset kun pitää olla vähätuhkaista. Muuten öljy on öljyä, oikea viskositeetti ja sillä hyvä.
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
kyllähän moottori toimii jos on öljyä mutta jos on aikaissa ajaella miljoona kilometriä niin sitten kannattaa katsoa tarkkaan mitä sinne kaataa saman viskositeetin öljyjen voiteluominaisuuksissa on hurjia eroja.
Lisäainaineistukset yms.
tiktokkiin hakusanaksi lubehakkiz niin löytyy testejä
Lisäainaineistukset yms.
tiktokkiin hakusanaksi lubehakkiz niin löytyy testejä
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Mikä niistä lisäaineistuksista on toinen toistaan hurjasti parempi? Eli kyllähän tähän öljyuskontoon liittyy kaikenlaista mielipidettä ja minullakin on oikeus omaani. Joka noin tiivistäen on sama kuin Mk1escosin - puoli miljoonaa nyt menee nykykoneilla millä tahannsa Motoxilla, kun vain luokitukset on kohdillaan ja vaihtaa tarpeeksi usein. Puolesta miljoonasta on omakohtaista kokemusta tuolla periaatteella - miljoonaa en ole edes yrittänyt, kun autot ovat hapantuneet ennen sitä muuten.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Helmi 2023 12:45 kyllähän moottori toimii jos on öljyä mutta jos on aikaissa ajaella miljoona kilometriä niin sitten kannattaa katsoa tarkkaan mitä sinne kaataa saman viskositeetin öljyjen voiteluominaisuuksissa on hurjia eroja.
Lisäainaineistukset yms.
tiktokkiin hakusanaksi lubehakkiz niin löytyy testejä
Ja pullon pohjia on sen puolen miljoonan aikana pistetty sekaisinkin, kunhan vaan on oltu hehtaarilleen oikessa numeroissa.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Kerroitko mielestäsi jotain uutta?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
No en, mutta kyllähän tuo ainainen tarina siitä, että öljypurkin nimellä on merkittävää väliä käy minun luonnolle. Tässähän oli esitetty lause, että miljoonaa jos suunnittelee ajavansa, niin purkin merkillä on väliä. Minun ainoa vastaus on siihen, että puolimiljoonaa on menty katsomalla luokitusten lisäksi vain hintaa, joten uskon, että miljoonakin sillä systeemillä menisi. Minua kiinnostaa mikä on se merkittävä ero eri merkkisten öljypullojen välillä?
Katsoin minuutin noita tiktok öljyvideoita - enempää en todellakaan viitsi, mutta jos joku esittäisi ihan oikeasti uskottavan tieteellisen dokumentin, jossa kerrotaan että tuplasti kalliimman öljyn voitelyominaisuudet ovat kaksikertaa paremmat, niin sitä saattaisin lukeakkin. Ja tähän ei kelpaa Shellin tms. tuottama materiaali vaan jotain oikeasti riippumaton tutkimus, jossa vaikkapa se Motox tai Biltema öljy todetaan kelvottomaksi.
Öljyfirmoilla on hyvä brändi ja sillä on arvonsa, mutta onko siinä oikeasti mitään muuta kuin se brändin arvo. Lisäaineet on mainittu ja niillä aikaansaatu hurja ero - mitkä ovat ne täsmälliset lisäaineet, joihin meidän automiesten kannattaa tarttua, jos haluamme paremman öljyn ja kenen öljypullossa niitä parhaita lisäaineita on?
Tässä päästään aina keskusteluun, että joku sanoo käyttäneensä Castrolia niin se on paras, mutta mikä siitä oikeasti tekee paremman kuin vaikkapa Shellistä - tai siitä Motoxista. Minä taas merkkinä uskon Motoxiin hinnan ja saatavuuden takia kuin vuoreen, mutta jos Bilteman logolla säästän vitosen, niin sitten uskon siihen.
ps. Ja longilfeen en usko hetkeäkään - siihen on joku minun Kugassa joskus uskonut ja minä sain siitä uskosta nyt uusia turbon - tai ainakin uskon vankasti, että se oli se syy.
Viimeksi muokannut tikola, 13 Helmi 2023 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Missä kohtaa Taunusautomaatti (jota alunperin kommentoit) sanoi että öljyn merkillä on väliä?tikola kirjoitti: ↑13 Helmi 2023 17:41No en, mutta kyllähän tuo ainainen tarina siitä, että öljypurkin nimellä on merkittävää väliä käy minun luonnolle. Tässähän oli esitetty lause, että miljoonaa jos suunnittelee ajavansa, niin purkin merkillä on väliä. Minun ainoa vastaus on siihen, että puolimiljoonaa on menty katsomalla luokitusten lisäksi vain hintaa, joten uskon, että miljoonakin sillä systeemillä menisi. Minua kiinnostaa mikä on se merkittävä ero eri merkkisten öljypullojen välillä?
Tuossa ei mun mielestä puhuta tai väitetä että öljynmerkki vaikuttaisi öljyn laatuun, vaan viitataan siihen jonka mäkin olen täällä todennut että viskositeetin lisäksi myös luokitus on olennainen seikka kun verrataan vaikka 5w30 öljyjä esim. Mobil Super 3000 X1 Formula FE tai Mobil ESP toisiinsa. Tämä siis yleisellä tasolla liittymättä ketjun tönärikoneeseen, OHC:hen tms. antiikkiseen moottoriin.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Helmi 2023 12:45 kyllähän moottori toimii jos on öljyä mutta jos on aikaissa ajaella miljoona kilometriä niin sitten kannattaa katsoa tarkkaan mitä sinne kaataa saman viskositeetin öljyjen voiteluominaisuuksissa on hurjia eroja.
Lisäainaineistukset yms.
Viimeksi muokannut duckworth, 13 Helmi 2023 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
No ei siinä merkistä puhuta, mutta mitä ne "saman viskositeetin eri öljyt" muuta ovat kuin eri merkkejä? No joo voidaan saivarrella, että joku öljy on puolisynteettistä ja täyssynteettistä ja kaipa samoilla viskositeeteillä on hydrauliöljyjäkin tai diesel/bensamoottorin öljyjä.duckworth kirjoitti: ↑13 Helmi 2023 17:44 Missä kohtaa Taunusautomaatti (jota alunperin kommentoit) sanoi että öljyn merkillä on väliä?
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Helmi 2023 12:45 kyllähän moottori toimii jos on öljyä mutta jos on aikaissa ajaella miljoona kilometriä niin sitten kannattaa katsoa tarkkaan mitä sinne kaataa saman viskositeetin öljyjen voiteluominaisuuksissa on hurjia eroja.
Lisäainaineistukset yms.
Mutta jos nyt otetaan esimerkiksi se Motonet, niin kun haen oman autoni öljyä saan Motoxia, Shelliä, Castrolia, Nestettä jne. tyypillisesti kultakin merkiltä löytyy yksi vaihtoehto( jos pullokokoja ei lasketa) ja kalleimman ja halvimman ero on kaksinkertainen. En saa viittä eri Motoxia vaan yhtä ja sitten valinnaksi sen luokituksen ja viskositeetin välillä jää merkki ja hinta.
Minä tulkitsin tuon puheen siksi, että jos valitsen nyt jonkun muun kuin sen halvimman, niin voiteluominaisuudessa on hurja ero. Puoleen miljoonaan on halvin riittänyt hyvin, joten vaikea uskoa, että se kalliimpi on hurjasti parempaa, kun halvinkin on noin hyvää.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Öljyjä joissa sama viskositeetti mutta eri luokitus purkin takana.
Esimerkkejä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/595064/Mo ... ottorioljy
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5900296/M ... ottorioljy
Vai onko tikolalle viskositeetti ja luokitus sama asia?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Tein suuren virheen kun ostin perheen vara-autoon Motox 5W-40 moottoriöljyn A3/B4 -luokituksella joka on siihen suositeltu. Heti käynnistyksestä lähtien sellainen kilkatus ja kolkatus ettei ajaa uskalla.tikola kirjoitti: ↑13 Helmi 2023 17:54Mutta jos nyt otetaan esimerkiksi se Motonet, niin kun haen oman autoni öljyä saan Motoxia, Shelliä, Castrolia, Nestettä jne. tyypillisesti kultakin merkiltä löytyy yksi vaihtoehto( jos pullokokoja ei lasketa) ja kalleimman ja halvimman ero on kaksinkertainen. En saa viittä eri Motoxia vaan yhtä ja sitten valinnaksi sen luokituksen ja viskositeetin välillä jää merkki ja hinta.
Minä tulkitsin tuon puheen siksi, että jos valitsen nyt jonkun muun kuin sen halvimman, niin voiteluominaisuudessa on hurja ero. Puoleen miljoonaan on halvin riittänyt hyvin, joten vaikea uskoa, että se kalliimpi on hurjasti parempaa, kun halvinkin on noin hyvää.
Aiemmin oli Castrol Magnatec samalla viskositeetilla/luokituksella ja moottori kävi todella siististi.
Tässä tapauksessa tuplat kalliimpi Castrol ei ole tuplasti parempaa vaan vähintään kuusi kertaa parempaa.
Jos tuo auto otetaan ajoon niin ensimmäinen toimenpide on laskea se Motox-kura sieltä pois ja laittaa oikeaa öljyä.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Ei ole siinä olet todellakin oikeassa.
Olin epätarkka kun luin ensimmäisen öljyuskontoviestin tarkoittavan myös luoktuksia. Nuo kaksi linkkaamaasi ovat luokituksiltaan ihan erilaiset. Joskaan en ole katsonut löytyykö niistä johokin automerkkiiin yhtenevä luokitus, eli voivatko ne olla suositeltuja molemmat yhdelle ja samalle autolle. Eli jos katsellaan pelkkää viskositeettia niin öljyt todellakin voivat olla erilaisia ja niissä voi olla ihan erilaiset luokitukset. Jos taas viskositeetti ja luokitus on yhtenvä en ole huomannut käytössä mitään eroa, eli toinen ei ole minulle yhtään toista parempaa - tai ainakaan niin paljon parempaa kuin toinen on kalliimpaa.
No nythän tuossa jo viimeisin viesti julistaa Motoxit kuraksi, josta auto alkaa ääntelehtiä oudosti. Ihan hyvä jos joku vaihtaa öljyt se ei ole minulta pois, mutta tuo lause, että Motoxit pitää vaihtaa, koska niistä auto alkaa kilkattaa on ihan henkilökohtainen näkemys, eikä sitä kannata yleisohjeeksi ottaa. Jos luokitus on autolle sopiva sitä voi autoon laittaa eikä toinen samat luokitukset oleva öljy ole sitä toista ratkaisevasti parempaa. Jos joku kokee, että olen täysin väärässä se ei oie minulta mitenkään pois. Koetan vaan sanoa, että minun käytännön kokemus puoleen miljoonaan ajetuilla moottoreilla ei tue mitenkään toisten öljyjen paremmuutta suhteessa toisiin. Halvin on aina ollut riittävän hyvää minun käytössäni.
Olen valmis muuttamaan näkemykseni saman tien, kun näen sen tieteellisen tutkimuksen, jossa samalla luokituksella varustettuja saman viskositeetin öljyjä verrataan ja joku niistä osoittautuu ratkaisevasti toistaan paremmaksi tai huonommaksi. Tiktok vertailu, foorumiviesti tai öljyyhtiön mainosmateriaali eivät sellaisia ole vaan kyllä se pitää olla riippumattoman tutkimuslaitoksen tieteellinen tutkimus ennen kuin uskon, että Motox (tai mikä muu tahansa) on kuusi kertaa huonompaa/parempaa kuin joku muu.
Motoxilla olen mennyt puoleen miljoonnaan - minusta se on autolle ihan tarpeeksi enkä välttämättä halua kuusi kertaa pidempään kestävää moottoria vaan se puoli miljoonaa on ihan riittävästi sekin. Toki omaan näkemykseen vaikuttaa se, että vaihdan öljyt itse omassa tallissa noin kymppitonnin välein. Puoli tuntia siinä menee ja muutama kymppi rahaa, eli öljynvaihtovälin maksimointi ei ole minulle mikään päämäärä, kun se näin tehtynä on aika halpa homma.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
No hyvä että sultakin löytyy jotain perustietoa.
Sehän siinä oli juuri pointtina että saman valmistajan purkissa jossa sama viskositeetti, voi olla eri luokituksia.
Toistelet yhä yleisiä itsestään selvyyksiä omina havaintoina

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
No minä lakkaan toistelemasta, mutta miksi sitten muut saavat sanoa:
"kannattaa katsoa tarkkaan mitä sinne kaataa saman viskositeetin öljyjen voiteluominaisuuksissa on hurjia eroja"
tai
"ensimmäinen toimenpide on laskea se Motox-kura sieltä pois ja laittaa oikeaa öljyä"
Minun oma epätieteellinen käytännön kokemukseni on
- Ei ole kauhean nuukaa mitä sinne kaataa, kunhan kaataa autoon tarkoitettua öljyä
- Motox öljy on ihan oikeaa öljyä - maksaa vain vähän vähemmän kuin joku toinen
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Kyllä se Motox öljyä on mutta ihan korvakuulolta ominaisuuksiltaan heikompaa. Kestävyyttä en ala testaamaan koska tiedän helpomman tavan ylläpitää sitä.tikola kirjoitti: ↑13 Helmi 2023 19:22No minä lakkaan toistelemasta, mutta miksi sitten muut saavat sanoa:
"kannattaa katsoa tarkkaan mitä sinne kaataa saman viskositeetin öljyjen voiteluominaisuuksissa on hurjia eroja"
tai
"ensimmäinen toimenpide on laskea se Motox-kura sieltä pois ja laittaa oikeaa öljyä"
Minun oma epätieteellinen käytännön kokemukseni on
- Ei ole kauhean nuukaa mitä sinne kaataa, kunhan kaataa autoon tarkoitettua öljyä
- Motox öljy on ihan oikeaa öljyä - maksaa vain vähän vähemmän kuin joku toinen
Öljyissä on eroja. Esim. GM 5W-30 Dexos öljyä kului 1,5L/1000km ja kun öljy vaihtui Castroliin niin kulutus pieneni 2,5dl -3dl/1000km ja on pysynyt siinä yli 100 000km. Molemmissa on C3-luokitus.
Kuluneella mootorilla tuota ei voi selittää koska meillä oli samaan aikaan kaksi autoa samalla tekniikalla ja toisessa vielä tehdasuusi GM:n puolimoottori. Siinä uudessakin kului 1L/10 000km Dexos -öljyä ja jossa siinäkin öljynkulutus lakkasi Castroliin siirtymisen jälkeen.
Sinulla on täysi oikeus käyttää mitä haluat ja missä haluat.
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
No nyt On kyllä öljyjä vaiheltu tiheesti heh!
Ootteko muistanu huolehtia jäteöljystä?
Alun kysyjä kysyi mistä öljyä lisätään,on kai jo sitä öljyä hänellä mitä lisätä...
Ootteko muistanu huolehtia jäteöljystä?
Alun kysyjä kysyi mistä öljyä lisätään,on kai jo sitä öljyä hänellä mitä lisätä...
Re: 1.0 Valencia koneen öljyn lisäämiminen
Alkaa olemaan sen verran paksua stooria että moottori miehenä pakko puuttua.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑13 Helmi 2023 18:14
Tein suuren virheen kun ostin perheen vara-autoon Motox 5W-40 moottoriöljyn A3/B4 -luokituksella joka on siihen suositeltu. Heti käynnistyksestä lähtien sellainen kilkatus ja kolkatus ettei ajaa uskalla.
Aiemmin oli Castrol Magnatec samalla viskositeetilla/luokituksella ja moottori kävi todella siististi.
Tässä tapauksessa tuplat kalliimpi Castrol ei ole tuplasti parempaa vaan vähintään kuusi kertaa parempaa.
Jos tuo auto otetaan ajoon niin ensimmäinen toimenpide on laskea se Motox-kura sieltä pois ja laittaa oikeaa öljyä.
Öljyn laatua ei pysty korvakuulolla erottamaan mitenkään, ei mitenkään!
Jos öljynpaine on yli laakeriin kohdistuvan pintapaineen niin ääntä ei synny koska laakeri ei missään vaiheessa kosketa akselia, sen ei kuulu koskettaa eikä saa koskettaa.
Laakeroitu osa kelluu öljykalvon varassa, joka vaimentaa iskuja ja siirtää lämpöä osasta pois. Missään vaiheessa ei kuulu kolinaa tai kilinää johtuen öljyn laadusta.
Öljynsuodattimesta johtuvia asioita usein tulkitaan öljyn syyksi, ostetaan halpaa öljyä ja sen kaveriksi paska halpa suodatin. Usein pohjaventtiili vuotaa tai puuttuu halvimmista kokonaan ja joka käynnistyksessä kone kolisee hetken ennen kuin öljypumppu saa taas imettyä öljyä kiertoon.
Suodatin valuu tyhjäksi ja pahimmassa tapauksessa tekee ilmalukon pumppuun ja kestää tovin ennen kuin öljynpaine kunnolla nousee kun pumppu kavitoi tehden vaahtoa öljystä.
Käynnistyksessä ja kylmällä (ei pakkasessa) koneella on aivan sama mitä öljyä siellä koneessa on kunhan se kiertää heti startista lähtien, niin kauan kuin paineistettu öljykalvo on ehjä niin ääntä ei kuulu.
Öljyn laatu alkaa vaikuttamaan sitten kun päästellään radalla autobaanalla yms ympäristössä kuormittaen moottoria oikeasti kunnolla. Öljyjen sideaineet ja viskositeetti muuttuu lämmöstä ja halvat öljyt menettää ominaisuuksiaan nopeammin kuumassa.