Jarruneste
Jarruneste
Onko Focus cm. 2010 ssä mikä jarruneste, DOT4 vai 5?
Olettaen että huollot on edellinen omistaja teettänyt korjaamolla.
Olettaen että huollot on edellinen omistaja teettänyt korjaamolla.
Re: Jarruneste
Luultavasti sama kuin mikä on nestesäiliön korkkiin merkattu.
Re: Jarruneste
Itse itselleni vastaten, DOT4 tarjoaa Motonetit ym 

Re: Jarruneste
No itse suosin tuota 5.1 suunniteltu noille ABS jarruille ja noissa kiehumispiste on jo huomattavasti korkeampi kuin DOT 4.
DOT 4 ja DOT 5.1 ovat molemmat glykolipohjaisia jarrunesteitä, ja niitä käytetään laajalti auto- ja pyöräteollisuudessa. Niitä valvovat liikenneministeriön (DOT) asettamat standardit - tästä syystä nimi.
Suurin ero näiden kahden jarrunesteen välillä on niiden kiehumispisteissä. Osa standardeista, jotka DOT-nesteiden valmistajien on täytettävä, ovat vähimmäiskuiva- ja märkäkiehumispisteet. Nämä ovat vähimmäislämpötiloja, joissa jarrunesteen on toimittava ennen kuin jarruneste alkaa kiehua, mikä voi johtaa täydelliseen jarrun rikkoutumiseen.
Monet ajajat, joiden jarruissa on DOT 4, valitsevat ilmauksen DOT 5.1:llä hyötyäkseen korkeammasta kiehumispisteestä ja paremmasta lämmönkestävyydestä.
Kiehumispistearvot
Kiehumispiste (kuiva) Kiehumispiste (märkä)
DOT 3 205°C (401°F) 140°C (284°F)
DOT 4 230°C (446°F) 155°C (311°F)
DOT 5 260°C (500°F) 180°C (356°F)
DOT 5.1 270°C (518°F) 191°C (375°F)
Kuiva uusi jarruneste ja märkä vanha jarruneste kosteutta tai vettä jarrunesteen joukossa
DOT 4 ja DOT 5.1 ovat molemmat glykolipohjaisia jarrunesteitä, ja niitä käytetään laajalti auto- ja pyöräteollisuudessa. Niitä valvovat liikenneministeriön (DOT) asettamat standardit - tästä syystä nimi.
Suurin ero näiden kahden jarrunesteen välillä on niiden kiehumispisteissä. Osa standardeista, jotka DOT-nesteiden valmistajien on täytettävä, ovat vähimmäiskuiva- ja märkäkiehumispisteet. Nämä ovat vähimmäislämpötiloja, joissa jarrunesteen on toimittava ennen kuin jarruneste alkaa kiehua, mikä voi johtaa täydelliseen jarrun rikkoutumiseen.
Monet ajajat, joiden jarruissa on DOT 4, valitsevat ilmauksen DOT 5.1:llä hyötyäkseen korkeammasta kiehumispisteestä ja paremmasta lämmönkestävyydestä.
Kiehumispistearvot
Kiehumispiste (kuiva) Kiehumispiste (märkä)
DOT 3 205°C (401°F) 140°C (284°F)
DOT 4 230°C (446°F) 155°C (311°F)
DOT 5 260°C (500°F) 180°C (356°F)
DOT 5.1 270°C (518°F) 191°C (375°F)
Kuiva uusi jarruneste ja märkä vanha jarruneste kosteutta tai vettä jarrunesteen joukossa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Jarruneste
Niin, ja pidetään mielessä että DOT5 ja DOT5.1 eivät ole sekoitettavissa keskenään. Tuo DOT5 taitaa olla tietyn aikakauden ranskiksiin tarkoitettu, ei kylläkään niihin joita itse päässy/joutunu laittamaan 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Jarruneste
Siksi painotin 5.1 ja noita pitää ajatuksella lukea.DOT 4 ja DOT 5.1 ovat molemmat glykolipohjaisia jarrunesteitä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Jarruneste
Periaatteessa olisi hyvä käyttää sitä mitä valmistaja suosittaa koska jarrunesteissä on muitakin eroja kuin kiehumispiste. Kuten mainitsit, DOT5 on silikonineste joka puuroutuu muiden DOT:ien kanssa
Tosin, olen käyttänyt itse DOT 5.1 -nestettä kaikissa autoissa lähinnä siksi että sitä on ostettu Motonetista 5L kannu ja vastaavaksi ilmoitettuun Motox:iin en luota kun sen on mainittu sen olevan Comman tuote johon puolestaan en luota vaikka maksettaisiin Atf-öjyn kokemuksen perusteella.
Esim. Brembo viskositeetti
DOT3 1500 cSt max
DOT4 1500 aSt max
DOT4 LV 750 cSt max (Low Viscosity)
DOT 5.1 900 cSt max
The line of Brembo Premium Brake Fluid products meets and exceeds the standards for class 4, 5.1 and 6 brake fluid, always guaranteeing safe braking.
Parameters
Brembo
Base requirements
DOT 3
Safety Data Sheet
ERBP
Wet ERBP
Viscosity (-40°C)
≥ 215°C
≥ 140°C
1500 cSt max
≥ 205°C
≥ 140°C
1500 cSt max
DOT 4 class 4
Safety Data Sheet
ERBP
Wet ERBP
Viscosity (-40°C)
≥ 245°C
≥ 157°C
1500 cSt max
≥ 230°C
≥ 155°C
≤ 1500 cSt
DOT 4 LV class 6
Safety Data Sheet
ERBP
Wet ERBP
Viscosity (-40°C)
≥ 260°C
≥ 170°C
750 cSt max
≥ 250°C
≥ 165°C
≤ 750 cSt
DOT 5.1 class 5.1
Safety Data Sheet
ERBP
Wet ERBP
Viscosity (-40°C)
≥ 260°C
≥ 180°C
900 cSt max
≥ 260°C
≥ 180°C
≤ 900 cSt
https://www.google.com/search?q=dot+5+s ... s-wiz-serp
Re: Jarruneste
Korkissahan se näköjään lukee, johan oli korkki ihme paikassa, ilmeisesti jollain letkulla kaadettava ainetta säiliöön.
Toki olisi aihetta tarkistella onko jossain vuotoja kun on ajan kanssa vähän vajentunut...
Toki olisi aihetta tarkistella onko jossain vuotoja kun on ajan kanssa vähän vajentunut...
Re: Jarruneste
Muistahan sitten vaihtaa neste myös kytkimestä.
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Jarruneste
laita sitä mitä ohjekirja suosittaa.
Se toimii varmasti.
ja renkaan vaihdon yhteydessä kun imaisee säiliön tyhäksi ja täyttää tuoreella nesteella niin puolen vuoden aikana tummuu ja taas uus vaihto....pysyy jatkuvasti suht tuoreena...
Se toimii varmasti.
ja renkaan vaihdon yhteydessä kun imaisee säiliön tyhäksi ja täyttää tuoreella nesteella niin puolen vuoden aikana tummuu ja taas uus vaihto....pysyy jatkuvasti suht tuoreena...
Re: Jarruneste
Itse kyllä herkistelen mekaanisilta osin jarrut renkaiden vaihdon yhteydessä (liukutapit rasvaten ja palojenkiskot voidellellen), mutta eikö tuo jarrunesteiden osittainenkin vaihto 2 kertaa vuodessa nyt ole jo vähän hifistelyä? 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Jarruneste
Käytäntö on osoittanut, että parin-kolmen vuoden välein on ollut riittävä ja jolloin jarrunesteen testeri ei ole antanut vielä suurempaa vesipitoisuutta kuin halvoissa jarrunesteissä on jo purkista otettuna.
Kytkinneste puolestaan onkin toinen asia. Meillä on auto johon kytkinneste vaihdettiin kolmisen vuotta sitten ja nyt testeri näytti kaikki mahdolliset vesipitoisuudet. Ilmeisesti siksi, että kytkinnesteen ilmatilavuus vaihtuu koko ajan tilavuudeltaan suurempana kuin jarruneste jolloin ilmankosteus tiivistyy jarrunesteeseen.
Samaan aikaan jarrunesteiden kanssa samasta purkista vaihdettu DOT 5.1 -neste.
Tosin nykyään hyvin suuri osa autoista (elleivät peräti kaikki manuaali-autot) käyttää samaa nestettä jarrupääsylinterin kanssa.