Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Huonosti toimii alkoholivehkeet Suomen kylmissä oloissa ja enempi vie kun bensakone ja öljyjäkin vaihettava tiheämmin,että mikä sitten säästö?
Samalla vaivalla vaihtaa jo uudempaan
Samalla vaivalla vaihtaa jo uudempaan
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Meillä on lähipiirissä auto joka on muutossarjalla tehty käyttämään E85:sta. Näilläkin keleillä käynnistyvyys on niin heikko että useimmiten käynnistyy kolmella sylinterillä. Tavallisella E98:lla ei ole mitään ongelmaa kovillakaan pakkasilla.
Lisäksi on havaittu E85:n etanolipitoisuuden vaihtelevan rajusti eräkohtaisesti, joka edelleen vaikuttaa ECU:n oppimiseen. Varsinkin jos on tankattu kuumalla koneella ja ajettu lyhyt matka kotiin.
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Tähän palaten, rikkinäistä puhelinta matkalla, eli putkessa haisee palanut öljy, ja HC arvo oli reilut 300 päästötestissä, mikä kenties yhtenä mahdollisuutena viittaisi venttiileihin? Mutta eikös arvo olisi silloin jo reilusti yli tuhannen?Maakos kirjoitti: ↑09 Marras 2022 20:22 Nyt on käyny mondeo tarkemmissa tutkimuksissa...
Päästöissä arvo 300 kun raja on 100
Katti ui öljyssä
Ilmeisesti männänrenkaat falskaa taas -> autoliike kusetti tehneensä rempan, vaikka osista on kuitti?
Alku keväästä 2022 hain tän liikkeestä, eli ei oo vuottakaan ollu ajossa, abööt 10tkm tullu kilsoja itellä, ei kai se auta ku lähteä vääntämään liikkeen kanssa..
Pitihän se arvata kun vanha -08 Focus 2.0 bensa kesti liki kuus vuotta ilman mitään, niin seuraava on pommi.
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Joo ei tuo HC 300 mikään kovin paha ole. Ajettiinko moottorilla pitempi lenkki kunnon kierroksilla (3500-4000 RPM) ennen mittausta ja kuumalla koneella mittaukseen? Jos katti ei toimi, niin tuo HC 300 tulee helposti kylmästä, karstaisesta koneesta.
"Katti ui öljyssä." Miten tuo todettiin? Näyttikö katti alle vuoden vanhalta?Onko sulla paperi, että katti todella vaihdettiin?
"Katti ui öljyssä." Miten tuo todettiin? Näyttikö katti alle vuoden vanhalta?Onko sulla paperi, että katti todella vaihdettiin?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Tosiaan tuo pitää käydä muokkaamassa, oikea tieto oli että haisee putkesta palanut öljy, sekä savuttaa jonnin verran, ei siis muuta tietoa.. Ei oo paperia.yritäedes kirjoitti: ↑11 Marras 2022 19:38 Joo ei tuo HC 300 mikään kovin paha ole. Ajettiinko moottorilla pitempi lenkki kunnon kierroksilla (3500-4000 RPM) ennen mittausta ja kuumalla koneella mittaukseen? Jos katti ei toimi, niin tuo HC 300 tulee helposti kylmästä, karstaisesta koneesta.
"Katti ui öljyssä." Miten tuo todettiin? Näyttikö katti alle vuoden vanhalta?Onko sulla paperi, että katti todella vaihdettiin?
Tuskinpa on pitempää lenkkiä ajeltu, jätin auton vaan tutun pajalle ja lähdin töihin, eipä sitä itekään oo koskaan tullu päästöjen takia tultu autoa lämmiteltyä erityisemmin, toki tiedän että vaikuttaa, mutta jostainhan tuo kertoo että on tuo 300..
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
itte en kyllä alkais raha tunkee turhuuteen oli hyödyllistä tai ei,uudemman tekniikan kun saa melkeen samalla
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Jäikö auto pajalle vielä lisätutkimuksiin?
Tuossahan on joitakin väljän koneen tunnusmerkkejä; toisaalta taas ei. Jos rengastus tehtiin, mutta kone on jo hieman väljä (viina + pitkät öljynvaihtovälit), niin öljynkulutus saatiin kuriin - mutta ongelmat palasivat nopeasti?
Tämä nyt on ihan vain arvailua...
Tuossahan on joitakin väljän koneen tunnusmerkkejä; toisaalta taas ei. Jos rengastus tehtiin, mutta kone on jo hieman väljä (viina + pitkät öljynvaihtovälit), niin öljynkulutus saatiin kuriin - mutta ongelmat palasivat nopeasti?
Tämä nyt on ihan vain arvailua...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Ei jäänyt, tänään mennään taas katselemaan ja ihmettelemään. Tosiaan pikkasen yli 10k ajoin ennen öljynvaihtoa, ei tarvinnut lisäillä välissä, oli kyllä tikun mukaan syönytyritäedes kirjoitti: ↑12 Marras 2022 10:36 Jäikö auto pajalle vielä lisätutkimuksiin?
Tuossahan on joitakin väljän koneen tunnusmerkkejä; toisaalta taas ei. Jos rengastus tehtiin, mutta kone on jo hieman väljä (viina + pitkät öljynvaihtovälit), niin öljynkulutus saatiin kuriin - mutta ongelmat palasivat nopeasti?
Tämä nyt on ihan vain arvailua...
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Puristuspaineet
1.14bar
2. 14.5bar
3. 14.8bar
4.14bar
Eli näyttäs olevan ok?
1.14bar
2. 14.5bar
3. 14.8bar
4.14bar
Eli näyttäs olevan ok?
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Öljyä syö, vajaa tonni öljyn vaihdosta, ja tikku kastuu juuri ja juuri, ei savuta, ei jätä lätäkköä, mihin hittoon voi hävitä...
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Polttaa sylintereistä ja katti syö näkyvän savun. Katti toimii tavallaan kuten pitääkin muttei oikein enää kunnolla jos hc on 300. Puristukset aivan ok, ei mitään vikaa.
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Eli tällä lähtis veikkailee venavarrenkumeja? Paineet ok niin luulis renkaitten olevan kunnossa
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Venttiilivarsien tiivistekumit oireilevat yleensä sinisenä pöllähdyksenä kylmänä käynnistettäessä. Tuntuu kovin suurelta tuo kulutus ohjurinkumeista aiheutuviksi. Puristuspaineet ja öljyrenkaiden tiiveys ei ole välttämättä yksi yhteen. Ihmetyttää jos 10tkm sitten on männänrengassarja vaihdettu ja jo nyt kuluttaa uudestaan noinkin paljon?
Vaihtokin on aika suuri homma vaikka tekisi paikallaan koska molemmat nokka-akselit pitää irroittaa, jakopää purkaa sitä ennen ja lopuksi vielä varmistaa, että osat tulevat varmuudella samaan järjestykseen ettei venttiillivälykset muutu. Venttiileissä on palasäätö joka edellyttää mittaamista ja säätö mittauksen perusteella laskettavaa säätöpalaa.
Toki säätöhän ei muutu jos samat osat tulevat samaan järjestykseen.
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Mites tuo imusarjassa oleva huohotin, imee kampikammiosta öljyt imusarjaan ja polttaa? En jaksais uskoo että ne on nuo renkaat, kun löysin ton kuitin missä tuo männän rengas remontti on tehty ja on kuitenkin suositeltu ja ilmeisen arvostettu firma.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑13 Marras 2022 16:20Venttiilivarsien tiivistekumit oireilevat yleensä sinisenä pöllähdyksenä kylmänä käynnistettäessä. Tuntuu kovin suurelta tuo kulutus ohjurinkumeista aiheutuviksi. Puristuspaineet ja öljyrenkaiden tiiveys ei ole välttämättä yksi yhteen. Ihmetyttää jos 10tkm sitten on männänrengassarja vaihdettu ja jo nyt kuluttaa uudestaan noinkin paljon?
Vaihtokin on aika suuri homma vaikka tekisi paikallaan koska molemmat nokka-akselit pitää irroittaa, jakopää purkaa sitä ennen ja lopuksi vielä varmistaa, että osat tulevat varmuudella samaan järjestykseen ettei venttiillivälykset muutu. Venttiileissä on palasäätö joka edellyttää mittaamista ja säätö mittauksen perusteella laskettavaa säätöpalaa.
Toki säätöhän ei muutu jos samat osat tulevat samaan järjestykseen.
Eipä tuo imusarjakaan halpa ole, ja jollei sitä pysty jotenkin selvittää niin on hieman kallista kokeilua...
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Jos vuotaa venttiilivarren kumit ja lykkää öljyä kattiin on se kohta entinen ellei ole JO?
Näin juuri kävi mulla Sierrassa ensin meni lambda öljystä tukkoon ja se aiheutti liika kuumana käyvän katin joka rikkoontui.
Venttiilivarren kumit vaihtoon jos vuotaa muutoin ei saa menee päästöistä läpi kun lamda ja katti susi!
Näin juuri kävi mulla Sierrassa ensin meni lambda öljystä tukkoon ja se aiheutti liika kuumana käyvän katin joka rikkoontui.
Venttiilivarren kumit vaihtoon jos vuotaa muutoin ei saa menee päästöistä läpi kun lamda ja katti susi!
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Kyllä se sillä tavalla sopii käynnistysvaikeuksiin ja miksei öljynkulutukseenkin jos vetää ilmaa/öljysumua läpi. Itse osa ei ole kallis mutta asennus on hankalahko kun se on imusarjan alla.Maakos kirjoitti: ↑13 Marras 2022 17:49
Mites tuo imusarjassa oleva huohotin, imee kampikammiosta öljyt imusarjaan ja polttaa? En jaksais uskoo että ne on nuo renkaat, kun löysin ton kuitin missä tuo männän rengas remontti on tehty ja on kuitenkin suositeltu ja ilmeisen arvostettu firma.
Eipä tuo imusarjakaan halpa ole, ja jollei sitä pysty jotenkin selvittää niin on hieman kallista kokeilua...
https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdXZpg
Polttoainepumpun voi testata mittaamalla polttoaineenpaineen koska osien ostaminen arpomalla ei tosiaan ole perusteltua. Usein pa-pumppu oireilee riittämättömänä pa-paineena kuormituksessa mutta sinullahan ei autossa tuollaista ole. Kevyellä kuormalla paine riittää mutta kuormitettaessa romahtaa.
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Näiden modernien (mulle 2000-> on jo moderni
) vehkeiden huohotusjärjestelmä eli PCV on tosiaan aika herkkä ja voi väärin toimiessaan tehdä jos jonkinlaista kiusaa, johtaen mm. öljynkulutukseen kun sylkee imupuolelle sitä öljyä, vaikka kone olisi muutoin mekaanisesti kunnossa. Mulla putosi käyttiksessä öljyn kulutus yli puoleen (toistaiseksi
) uusimalla muutaman hassun alipaineletkun huohotusjärjestelmässä, sylkin siis kaasuläpälle öljyä koska huohotti täysillä tukkeutuneen "ohjaus"-letkun vuoksi, öljyä meni n. 1dl/2tkm tuoreltaan, nyt meni 1dl/4tkm.
Esimerkki ei ollut Fordista, mutta Focus-pohjalta sanosin ettei ole
poikkeus PCV-ongelmien suhteen 


Esimerkki ei ollut Fordista, mutta Focus-pohjalta sanosin ettei ole


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Mulle kerrottiin tästä että näissä malleissa se venttiili on imusarjan sisällä, ja pitäisi vaihtaa koko imusarja?! Googlaamallakaan ei löydy tuota venttiiliä?Mk3Mondeo kirjoitti: ↑14 Marras 2022 17:38Kyllä se sillä tavalla sopii käynnistysvaikeuksiin ja miksei öljynkulutukseenkin jos vetää ilmaa/öljysumua läpi. Itse osa ei ole kallis mutta asennus on hankalahko kun se on imusarjan alla.Maakos kirjoitti: ↑13 Marras 2022 17:49
Mites tuo imusarjassa oleva huohotin, imee kampikammiosta öljyt imusarjaan ja polttaa? En jaksais uskoo että ne on nuo renkaat, kun löysin ton kuitin missä tuo männän rengas remontti on tehty ja on kuitenkin suositeltu ja ilmeisen arvostettu firma.
Eipä tuo imusarjakaan halpa ole, ja jollei sitä pysty jotenkin selvittää niin on hieman kallista kokeilua...
https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdXZpg
Polttoainepumpun voi testata mittaamalla polttoaineenpaineen koska osien ostaminen arpomalla ei tosiaan ole perusteltua. Usein pa-pumppu oireilee riittämättömänä pa-paineena kuormituksessa mutta sinullahan ei autossa tuollaista ole. Kevyellä kuormalla paine riittää mutta kuormitettaessa romahtaa.
Polttoainepumppu nyt tuskin tuohon öljyn kulutukseen vaikuttaa millään lailla?
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Tuo saamasi informaatio on varmasti totta. Aiemmassa Duratec HE-versiossa se PCV oli imusarjan alla olevasta muovikotelossa. Öljynkulutukseen pa-pumppu ei vaikuta mutta joskus samoihin aikoihin ilmenevät viat eivät liity toisiinsa vaan ovat eri asioita.Maakos kirjoitti: ↑14 Marras 2022 19:47Mulle kerrottiin tästä että näissä malleissa se venttiili on imusarjan sisällä, ja pitäisi vaihtaa koko imusarja?! Googlaamallakaan ei löydy tuota venttiiliä?Mk3Mondeo kirjoitti: ↑14 Marras 2022 17:38
Kyllä se sillä tavalla sopii käynnistysvaikeuksiin ja miksei öljynkulutukseenkin jos vetää ilmaa/öljysumua läpi. Itse osa ei ole kallis mutta asennus on hankalahko kun se on imusarjan alla.
https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdXZpg
Polttoainepumpun voi testata mittaamalla polttoaineenpaineen koska osien ostaminen arpomalla ei tosiaan ole perusteltua. Usein pa-pumppu oireilee riittämättömänä pa-paineena kuormituksessa mutta sinullahan ei autossa tuollaista ole. Kevyellä kuormalla paine riittää mutta kuormitettaessa romahtaa.
Polttoainepumppu nyt tuskin tuohon öljyn kulutukseen vaikuttaa millään lailla?
Nyt täytyy sanoa etten keksi halpaa keinoa kokeilla konstia tuon ongelman poistamiseksi. Männänrenkaista voin omasta kokemuksesta sanoa etteivät bensakoneen sylinterit juurikaan kulu mutta Flexifuel heikentää voitelua. Silti en usko kulumisen olevan niin merkittävää, että uudet öljyrenkaat olisivat 10tkm ajon jälkeen pilalla.
Lisäksi bioetanolin mainitaan pesevän voimakkaasti joten öljyrenkaiden pikainen karstoittuminenkaan ei oikein satu oireisiin.
Minulla on ollut kaksi mk3 2.0 Duratec HE:tä ja molemmilla oli ajettu noin 220tkm. Toiseen vaihdoin kaikki männät kiertokankineen laakerivaurion vuoksi mutta kumpikaan ei kuluttanut öljyä havaittavasti.
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Kovasti olisin toivonut toista vastausta, hinnaksi mainitsivat 900€ imusarjalle, ja kova luotto että siellä vika, imusarja todella karstainen myös..Mk3Mondeo kirjoitti: ↑14 Marras 2022 21:34Tuo saamasi informaatio on varmasti totta. Aiemmassa Duratec HE-versiossa se PCV oli imusarjan alla olevasta muovikotelossa. Öljynkulutukseen pa-pumppu ei vaikuta mutta joskus samoihin aikoihin ilmenevät viat eivät liity toisiinsa vaan ovat eri asioita.
Nyt täytyy sanoa etten keksi halpaa keinoa kokeilla konstia tuon ongelman poistamiseksi. Männänrenkaista voin omasta kokemuksesta sanoa etteivät bensakoneen sylinterit juurikaan kulu mutta Flexifuel heikentää voitelua. Silti en usko kulumisen olevan niin merkittävää, että uudet öljyrenkaat olisivat 10tkm ajon jälkeen pilalla.
Lisäksi bioetanolin mainitaan pesevän voimakkaasti joten öljyrenkaiden pikainen karstoittuminenkaan ei oikein satu oireisiin.
Minulla on ollut kaksi mk3 2.0 Duratec HE:tä ja molemmilla oli ajettu noin 220tkm. Toiseen vaihdoin kaikki männät kiertokankineen laakerivaurion vuoksi mutta kumpikaan ei kuluttanut öljyä havaittavasti.
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Voisiko siihen huohotusventtiilin letkuun laittaa kokeilumielessä sellaisen catch canin?
Eli voisi pois sulkea sen pcv:n aiheuttamat ongelmat.
https://www.maxpeedingrods.co.uk/produc ... gKczvD_BwE
joku tollainen
Eli voisi pois sulkea sen pcv:n aiheuttamat ongelmat.
https://www.maxpeedingrods.co.uk/produc ... gKczvD_BwE
joku tollainen
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Ei muuta kun letkut puhaltamaan pihalle niin näkee tuleeko sieltä mitään ja paraneeko käynti kun kokeilee,toki kaikki mikä alipainepuolella pitää olla tukossa muutenhan se ei käy.
Entisaikaanhan nuo kaikki puhalsi pihalle
Entisaikaanhan nuo kaikki puhalsi pihalle
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Jos huohotin tukossa tee testi. Lämmin moottori pitää olla tällöin eli ajon jälkeen tämä testi. Avaa öljykorkki laita kertakäyttö hanska siihen päälle tiiviisti. Käynnistä moottori kuinka on täytyykö se hanska ja toimiiko huohotus oikein. Jos pyöreä kuin ilmapallo meillä on ongelma.Kun ajelet reippaassri niin myöskin se öljytikku pysyy paikoillaan.. Täällä pohjoisessa on tärkeää että se huohotin putsataan ainakin kerran vuodessa syyshuolossa. Ja semmoinen että helppo homma tehdä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Mondeo mk4 flexifuel käynnistys ongelmaa
Onko tähän ongelmaan tullut yhtään parannusta että Mondeo lähtee käyntiin kuten auton pitääkin. Muutaman kerran pyörähtää startti ja auto jää käyntiin?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali