Euron kurssi suhteessa dollariin heikentynyt niin paljon, tätä hinnan nousua näkyy kaikkialla, ja joka alalla. Jopa apple nosti appien hintoja sovelluskaupassa.
Focus 2022 /Facelift
Re: Focus 2022 /Facelift
Re: Focus 2022 /Facelift
Tänään sen uuden Focuksen lopulta saa. Aika tarkalleen vuosi meni tilauksesta.
Re: Focus 2022 /Facelift
Mulla olis auto jo kuulema huolintayhtiöllä. Kait se sieltä parin viikon sisään tulee.
Re: Focus 2022 /Facelift
Oman uuden sain 6.10.22
Tilasin auton n.10 kk sitten
ST-line malli .Värinä valkoinen mustalla katolla.

Tilasin auton n.10 kk sitten
ST-line malli .Värinä valkoinen mustalla katolla.

Re: Focus 2022 /Facelift
Kokemuksia kaksoiskytkin vaihteistosta?
Re: Focus 2022 /Facelift
Itse tilasin tammikuussa. Pitäisi olla jälleenmyyjällä marras-/joulukuun vaihteessa.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale
-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Re: Focus 2022 /Facelift
Kokemuksena vain lyhyt koeajo kaupan esittelyautolla. Verrattuna momentinmuunninlaatikkoon kaksoiskytkinlaatikossa on paljon huomaamattomammat vaihdot. Vaihdon huomaa oikeastaan vain kierroslukumittarista. Ja se hiton luistatus jää tottakai myös pois. On parannus entiseen. Odotan kyllä innolla oman uuden Focuksen saapumista (nyt taas siirretty eteenpäin joulukuun alkuun).
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
n.1000km tullut nyt ajettua ja vaihdelaatikko verrattuna entiseen 2020 malliin on paljon parempi, niin sanottu nykiminen jäänyt pois eli vaihtaa sujuvammin.
Tykkään todella paljon.
Tykkään todella paljon.
Re: Focus 2022 /Facelift
Ryömiikö kunnolla kun päästää jarrusta? Tuo A8 ei meinaa välillä mennä minnekkään ja suunnanvaihdot hitaita.
Re: Focus 2022 /Facelift
Onhan se tavallaan saavutus, että perinteisestä automaattivaihteistosta on saatu nykivä ja tökkivä kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna.
Liekö onnistunut muilla automerkeillä?
Liekö onnistunut muilla automerkeillä?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus 2022 /Facelift
Ei mulla vaan ole momentinmuunninloota nykinyt tai tökkinyt. Vaihdot kuitenkin huomaa ja kuulee moottorin käyntiäänestä. Uudessa mallissa en huomaa samalla lailla. Eniten tässä vanhassa häiritsee kuitenkin se kuminauhamainen luistatus, joka ainakin oman järjen mukaan vie bensaa ihan tuhottomasti. Kylmänä tekee sitä vielä enemmän.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Poika on vihdoin syntynyt. Kauan odotettu Focus näki eilen päivänvalon Fordin tehtaalla.
467 cm ja 1376 kg.
Nyt vielä kun saatais se Suomeen asti...
467 cm ja 1376 kg.
Nyt vielä kun saatais se Suomeen asti...
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Samansuuntaisia ajatuksia. Perinteinen planeetta automaatti momentinmuuntimella pitäisi olla mukava ryömittävä, vaihdoiltaan sulava eikä turbiinin lukonkaan kytkeytymistä juuri pitäisi huomata.
No jotenkin

Tarkemmin "uuden" kaksoiskytkin speksejä tuntematta, oletan sen olevan kuivilla kytkimillä jotka tietenkin luistaa, ravistaa jne. muutaman vuoden päästä.
...ja mikä saamarin järkäle sauva siinä perinteisellä paikalla


Oli varmasti kova juttu viime vuosituhannella

Re: Focus 2022 /Facelift
Se vaihdekeppi on muisto menneistä. Muilla merkeillä on mennyt katkaisija tyyliseksi hyvä kun löytää. Mutta ford laittaa tollasen..Kime kirjoitti: ↑21 Loka 2022 18:34Samansuuntaisia ajatuksia. Perinteinen planeetta automaatti momentinmuuntimella pitäisi olla mukava ryömittävä, vaihdoiltaan sulava eikä turbiinin lukonkaan kytkeytymistä juuri pitäisi huomata.
No jotenkininsinöörit saaneet tuonkin ryssittyä A8:ssa, puhumattakaan siitä viiveestä R==>D==>R
Tarkemmin "uuden" kaksoiskytkin speksejä tuntematta, oletan sen olevan kuivilla kytkimillä jotka tietenkin luistaa, ravistaa jne. muutaman vuoden päästä.
...ja mikä saamarin järkäle sauva siinä perinteisellä paikallaoisivat nyt ees yrittäneet...
Oli varmasti kova juttu viime vuosituhannella![]()

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 2022 /Facelift
Keppi on kehitystä, paljon mukavampi vetää deelle kuin pyörittää kiekkoa. Mersun viiksi paras.
Re: Focus 2022 /Facelift
Itselle yks hailee onko siellä keppi, rulla vai viiksi. Sama kun suunta vaihtuu sujuvasti. Kaikkia ollut ja kaikki kelvannut.
Tai ei sentään, manuaali. Hyi helvata. Keppi siinäkin silti on. Siinä se jumalaut muinaismuisto on.
Tai ei sentään, manuaali. Hyi helvata. Keppi siinäkin silti on. Siinä se jumalaut muinaismuisto on.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale
-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Re: Focus 2022 /Facelift
Faktat kuntoon muinaismuistosta.
Sillä manuaalin vaihdekeppiä vastaavalla sauvalla eteen taakse liikuttelemalla komennat täysin vastaavaa vaihdelaatikkoa kuin manuaali.
Voima välitetään moottorista laatikkoon vastaavilla kytkimillä kuin manuaalin. Erona että ns. "automaatin" alimitoitettuja kytkimiä luistatetaan toistuvasti palamisen rajalle asti.
Kaikki vaihdelaatikot on muinaismuistoja, tulevaisuus on ilman niitä.
Toisaalata olen kanssasi samaa mieltä, että ajaisin itsekkin mielellään automaatilla. Nämä nykyiset on vaan melkoisen vikaherkkiä ja minulle maanantaiautomaattilaatikoita sattunut jo useampi

Itse ajoin viime talven ja kesän Tesla Model3:lla. Ajosuunta valitaan viiksestä ratin takaa kuten mersussa. Aivan parhautta

No. Teslan jälkeen Focuskin tuntuu hyvältä Autolta vaikka Tesla koittaakin edustaa tulevaisuutta.
Re: Focus 2022 /Facelift
Onko tuo varma tieto että uuden Focuksen kytkimet on alimitoitettu? Kysyn vaan omalle kohdalle tulevien mahdollisten vikojen varalta?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Sen tiedämme vuoden-kahden päästä. Ehkä..
Aika poikkeuksetta nämä kuivakytkin laatikkojen väännönkestot on tosi rajalla. Vähän kun asiaan perehtyy niin voi havaita, että kaikki kuivakytkinlaatikot on todella vaatimattomilla väännön välitys spekseillä. Katsokaas onko kuivakytkimiä ollut vaikka diiselien jatkona, eikä pelkästään Ford vaan vaikka kaikki VAG konsernin varaatiot.
Useimmat tuntee huonomaineisen DSG-laatikon? Totuushan on ettei DSG laatikoista ole susi kuin pienimmän väännön malli joka kuivakytkin tekniikalla. Samalla kirjainyhdistelmällä löytyy märkäkytkinversioita jotka toimii sen minkä koko auto ylipäätään kestää. Audikin nimennyt samat laatikot omilla nimillään joilla eräskin A4 tai A6 ajettu +500K km
Uusimmat kuivakytkin DSG:t (DQ200 tms.)alkaa jo pelaamaan paremmin kun valmistusmäärät miljoonia, tekniikkaa hiottu pakonomaisesti kuin käärmettä piippuun jo +15 vuotta. Pakostakin alkaa olla lapsentaudit korjattu. Varmaan maailman eniten valmistettu vaihdelaatikko.
Tähän ei Ford koskaan pääse.
Koko kuivakytkin idean ongelma on, että levyt palaa vailla jäähdytystä kovemmassa rasituksessa/luistossa ja mekatroniikka joilla kytkimiä ohjataan on monimutkainen ja täten vikaantuu herkästi. Siksihän Fordikin A8:in aikoinaan toi turbiinilla takaisin. Nykyiset päästövaatimukset ei vaan puolla turbiinilaatikkoa ja pakoittaa muihin ratkaisuihin. Märkänä omalla öljyllä erillään laatikon kierrosta kaksoiskytkin kestää ja toimii, mutta on kallis ja ei täten sovi hinnat alkaen autoihin kuten Focus.
Re: Focus 2022 /Facelift
Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.
Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?
https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?
https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Re: Focus 2022 /Facelift
Tuossa linkissä:xflex kirjoitti: ↑22 Loka 2022 20:01 Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.
Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?
https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
"The oil in the 7DCT300 is fill-for-life, which results in considerable advantages in terms of maintenance and running costs."
On siinä jotkut ikiöljyt

Re: Focus 2022 /Facelift
Tuon mukaan on kuivalla kytkimellä. Kun kytkimestä ei irtoa öljyyn epäpuhtauksia niin ei öljyn vaihto pakkoa. Varmasti kuitenkin suositeltavaa.HenryFord kirjoitti: ↑23 Loka 2022 07:51Tuossa linkissä:xflex kirjoitti: ↑22 Loka 2022 20:01 Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.
Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?
https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
"The oil in the 7DCT300 is fill-for-life, which results in considerable advantages in terms of maintenance and running costs."
On siinä jotkut ikiöljyt...
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 2022 /Facelift
Re: Focus 2022 /Facelift
Jaa ilmeisesti ei odoteta pitkää elinikää laatikolle..

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 2022 /Facelift
Kohta ensimmäiset 10k mittarissa, ainoa ongelma tähän asti ollut että sync näyttö pimeni kokonaan. Ei muuten mutta siinä on kaikki tuulettimien, lämpötilojen ja penkin / ratin lämmitys säädöt ni vähä vitutti. Heräs eloon sen jälkeen kun käynnistin uudestaan auton.