tursas kirjoitti: ↑09 Heinä 2022 03:38
Olikos noissa kiekkamittaria, veikkaisin sytkäpuolen vikaa..se näkyy heti mittarissa, veivaa edestakas pätkimisen kanssa..kaasarin viat on vähän toisenlaisia..ennen oli helppoa vaihtaa kaasari tai virranjakaja, jos vikaa haki, kun niitä sai melkein lähimmältä ärrältä..nykyään se purkuvaihto-osan löytyminen on kiven alla..
Ja jos et ole vielä kokenut automekaanikko, voisit aloittaa opettelun vaikka vaihtamalla tulpat ja pistämällä kärkivälin pikkasen tiukemmaksi vaikka 0,5 milliin..aluksi.., sitten sytkäjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä siitä se lähtee..
Jees, eli kierrosmittari löytyy. Vähän tarkennan tuota vian kuvausta kun taisin vähän hömösti kertoa kierrosten vaihtelusta. Eli tyhjäkäynti ei sillain seilaa käynnissä ollessa vaan se on aina vähän eri eri hetkinä ja päivinä. Eli lähden vaikka motarille, tyhjäkäynti on 900 ja jonkun aikaa ajeltua päästän kaasun niin tyhjäkäynti on vaikka 700 tai vaikka 1200 tai 0. Eilen se oli jotain ja tänään vähän eri jne.
Käynti kyllä on katkonaista useimmiten ja bensa haisee. On itselläni ensimmäinen kaasarikone enkä tiedä kuinka paljon ehjän vastaavan auton ympärillä kuuluu haista bensa, ehkä ei ollenkaan.
Alfamer-kirjan mukaan kärjellinen sytytys olisi vain 1.1 malleissa vuoteen 1986 asti ja tässä näyttääkin olevan se ohjainboksi virranjakajan kyljessä.
En ole vielä ehtinyt aloittaa remonttia mutta ehkä voisi tulpan vaihdolla aloittaa kun niitä onkin 4kpk varalaitteina valmiina. Myöskin virranjakajan kansia ja pyörijöitä näyttäisi olevan Motonetin valikoimassa hyvään hintaan, joten miksipä ei niitäkin vaihtaisi. Onko nuo tuplanjohdot (niitäkö tarkoitit vai puola-jakaja välillä vai molemmat) tosiaan sellaisia että ne kuluu ja pitää välillä vaihtaa? Täytyy kysyä tilaako ne motonetissa niitä kun ei valikoimassa ole.
Minkalaisia tyypillisesti on kaasarin viat?
Raportoin tänne sitten kaikkien kiusaksi kunhan pääsen hommiin.
Tänään muuten uutena asiana on että käynti ilman ryyppyä on todella katkonaista ja oli oikeastaan pakko ajaa koko matka töihin ryyppy päällä (n. 15km). Varsinkin kun kiihdytti niin alkuun pätkäisi aika voimakkaasti ennen kuin lähti vetämään. Myöskin kun maantiellä tasakaasulla kokeilu ottaa ryypyn pois niin joutui kaasua painamaan oikein reippaasti että sama vauhti pysyi ja ajo muuttui pätkiväksi. Ryypyn kanssa käytös lähes normaalia. Joka päivä se tuntuu aina vähän erilaiselta.