Olen seuraillut jonkin aikaa '08 Tourneon moottorin lämpöjä, onko todella niin ettei toi pata lämpiä edes kesäkelillä normaaliin käyntilämpöön?
Juuri tulin töistä kotiin, ulkona +24 lämmintä, työmatka 27 km josta suurin osa 80 km/h kantatietä ja 100 km/h motaria. OBD bluetooth palikalla ja Car Scanner apilla lämpöjä seuraten, parhaimmillaan lämmöt kävi +85 asteessa ja heti kun vauhtia tiputti esim rampeissa ja liikennevaloissa, lämmöt tippu alle 80 asteen. Tais olla alimillaan joku +73-74 astetta.
Juuri vaihdettu termostaatti Mahle 88' ja uudet nesteet. Vanha termari oli Motorcraft. Tosin yhtä huonosti lämpeni vanhalla termarilla.
Kun vaihdoin termarin ja käytin moottoria paikoillaan 3000-4000 kierroksilla niin kyllä silloin lämmöt nousivat lähelle +100 astetta. Ja flekti ei lähtenyt pyöriin, oli pakko laittaa ilmastointi päälle että sain flektin pyörimään ja moottorin jäähtymään. Ilmeisesti toi flektin toimimattomuus on joku tyyppivika?
Tosin mitä se siellä pyöriskään kun ei ne lämmöt ajaessa ikinä niin korkealle nouse että termari aukeis kunnolla

Tässä nyt tulee vaan sellainen ajatus että jos ei nyt +24 asteen ulkolämmössä moottori lämpene käyntilämpöön niin miten se sit lämpenee kun on -24 astetta pakkasta? Ei taida olla talvella kovin lämmin auto. On siinä Eeberi, tosin en tiedä missä lämpötilassa se lakkaa lämmittämästä. Joku fiksu sen laskee että kuinka iso ero on siinä, kun lämmityslaitteen kennolle tulee vaikkapa +70 asteinen neste vs. +90 asteinen, että mikä on sisään puhallettavan ilman lämpötila ulkoilman ollessa vaikkapa -15 astetta.
Tästä on EGR tulpattu, sehän vaikuttaa moottorin lämpöihin kun ei pakokaasusta siirry lämpöä nesteeseen EGR jäähdyttimen kautta. Sulkulätkän voisi talveksi ottaa pois. Voisi myös kokeilla Maxgear 92' termaria jos jostain löytäisi sen tiedot että missä asteessa se alkaa aukeamaan ja samat tiedot vaikkapa Motorcraftin 88' termarista.
Onko näissä muuten sitä öljynjäähdyttäjän termaria vai onko se vaan Mondeoissa?