Turboko?
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Turboko?
Nyt asiallisia kommentteja, alkoi s-max 2.0 tdci -06 nypyttämään noin 2000rpm. Aiemminkin välillä sitä tehnyt mutta viimeaikoina enemmänkin, ja kun paikallaan kaasuttelee ja kun löysää kaasun niin "ulahtaa" jonkin verran enemmän kuin aikaisemmin. Auto luultavasti ohjelmoitu edellisen omistajan toimesta kun vetää tosi hyvin. Tosin kiihdyttäessäkin veto ikään kuin humpaa sitä tosin tehnyt jo 2 vuotta tai kauemmin, antanut olla kun muuten pelittää. Että onkohan tuossa nyt turbo menossa kun mittarissakin 315tkm ? Ei mitään tietoa onko turboa vaihdettu ikinä ? Huomenna pitäis lähtä vaunureissuun ja nyt alkoi stressaamaan
-
- Viestit: 2253
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turboko?
nypyttämään?
Tasakaasulla 2000rpm?
Turbo ei kait nypyttele...enempikin tehot hukassa
Tasakaasulla 2000rpm?
Turbo ei kait nypyttele...enempikin tehot hukassa
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Re: Turboko?
Kyllä tasakaasulla esim, nelosella n.60km/h suht terävää "nopeaa" nykimistä jos painaa kaasua, loppuu ja jos löysää, loppuu.
Re: Turboko?
Vaikutaa suutin vialta ennemmin toi nykiminen, alkoi tdci focuksessa nykimisellä ja sitten sammuilua vedosta.
Kannattaa mitata ohivuodot suuttimista.
Kannattaa mitata ohivuodot suuttimista.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Re: Turboko?
No aamulla ostin stp diesel puhdistusainetta kaasin tankkiin ja lähdettiin reissuun näkeepä myöhemmin onko tuosta humpuukiaineesta mitään ensiapua omaan bensa autoon auttoi kyllä.
Re: Turboko?
tekeekö samaa kun ajat vakionopeussäätimen kans? Mulla kans aikoinaan Mondeo nyki tasakaasulla mutta ei vakkarilla ja vika oli kaasupolkimessa. Tilasin saksasta käytetyn polkimen ja siihen loppui nykytykset.
Mulla siis oli siinä semmonen sähköinen kaasupoljin, ei mitään mekaanista vaijeria konehuoneeseen.
Mulla siis oli siinä semmonen sähköinen kaasupoljin, ei mitään mekaanista vaijeria konehuoneeseen.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Re: Turboko?
Joo kyllä vakkarilla on ihan samanlaista nykimistä, ja on ehkä enemmänkin "värinää/tärinää" aaltoilevasti kun veto päällä. Ja kiihdyttäessä myös veto "aaltoilee" vetää ei vedä, ei terävää nykimistä.
Re: Turboko?
Kerroit että tehoja on nostettu ja onko tavallinen manuaalilaatikko siinä. Se kaksoismassavauhtipyörä taitaa antaa noi värinnät 2000. Tehoja liikaa niin kytkinsysteemi ei kestä .
Juttua https://www.talkford.com/threads/jitter ... ng.187469/
Juttua https://www.talkford.com/threads/jitter ... ng.187469/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Re: Turboko?
Tavallinen manuaali 6v. Kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin vaihdettu ehkä 35tkm sitten, eli tuskin siinä pitäis olla vikaa ? Vikakoodeja ei ollut kun viimeksi oli piuhan nokassa. Itseasiassa kun nyt muistelen niin aiemmin oli ahtopaineen raja arvo ylitetty ilmoitus mutta nyt kun yritettiin ajamalla kovaa ja kiihdyttelemällä jotain vikakoodeja niin eipä samaa ilmoitusta tullut, eikä mitään muutakaan.
Re: Turboko?
Pystyisikö noita tehoja laskemaan onko sillä mitään vaikutusta tohon nykimiseen. Onko missään lappua paljon nyt tehoja autossa on. Joo kyllä luulisi 35tkm kestävän jos alkuperäisillä osilla kytkin ja vauhtipyörä korjattu.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Re: Turboko?
No tehon lasku ei ole vaihtoehto asuntovaunun vedossa just hyvä. Ois vaan mukava tietää mitä se nykii, ettei jää välille yms...
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Re: Turboko?
Niin ja mitä noihin 2.0 tdci koneisiin nyt ohjelmalla saa, oisko 170-180 heppaa ?
Re: Turboko?
Onko isokin vaunu ja vedätkö sitä paljon vuodessa kilometreissä.
Taitaa olla paras vääntömomentti tuo 2000 teillä.
Tietoisku.
Koska 2-massavauhtipyörä on tehtaalla tarkkaan säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi on ohjelmointityössä otettava huomioon rakenteen rajallinen kyky siirtää suurempaa vääntömomenttia, ja erityisesti vääntövärähtelyä. Moottorin vääntömomenttia lisättäessä vauhtipyörän joustoliike pitenee, samalla myös momenttipulssin voimakkuus kasvaa. Tästä syystä rajoittavaksi tekijäksi tulee ensimmäisenä joustoliikkeen pituus. Joustovaran loppuessa kytkimeen ja voimansiirtoon kohdistuu iskumainen kuorma, joka aiheuttaa resonanssia voimansiirrossa. Resonanssi voi olla selvästi kuuluvaa jyrinää tai huomaamatonta, riippuen kuinka paljon kytkinlevy antaa periksi ja luistaa iskumaisen kuormituksen voimasta. Pitempään jatkuva vauhtipyörän pohjaaminen aiheuttaa kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän sekä kytkimen osien rikkoontumisen. Ongelmallisin kierrosluku vauhtipyörälle on 1500-2500rpm jolle myös dieselmoottorin paras vääntömomentti asettuu. Se kuinka paljon vääntömomenttia voidaan eri malleissa lisätä on paljolti kokemusperäistä tietoa. Kytkimen, vauhtipyörän ja vaihdelaatikon rikkoutuminen on mahdollista virheellisellä ohjelmoinnilla.
Taitaa olla paras vääntömomentti tuo 2000 teillä.
Tietoisku.
Koska 2-massavauhtipyörä on tehtaalla tarkkaan säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi on ohjelmointityössä otettava huomioon rakenteen rajallinen kyky siirtää suurempaa vääntömomenttia, ja erityisesti vääntövärähtelyä. Moottorin vääntömomenttia lisättäessä vauhtipyörän joustoliike pitenee, samalla myös momenttipulssin voimakkuus kasvaa. Tästä syystä rajoittavaksi tekijäksi tulee ensimmäisenä joustoliikkeen pituus. Joustovaran loppuessa kytkimeen ja voimansiirtoon kohdistuu iskumainen kuorma, joka aiheuttaa resonanssia voimansiirrossa. Resonanssi voi olla selvästi kuuluvaa jyrinää tai huomaamatonta, riippuen kuinka paljon kytkinlevy antaa periksi ja luistaa iskumaisen kuormituksen voimasta. Pitempään jatkuva vauhtipyörän pohjaaminen aiheuttaa kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän sekä kytkimen osien rikkoontumisen. Ongelmallisin kierrosluku vauhtipyörälle on 1500-2500rpm jolle myös dieselmoottorin paras vääntömomentti asettuu. Se kuinka paljon vääntömomenttia voidaan eri malleissa lisätä on paljolti kokemusperäistä tietoa. Kytkimen, vauhtipyörän ja vaihdelaatikon rikkoutuminen on mahdollista virheellisellä ohjelmoinnilla.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Turboko?
Välikysymyksenä, onko s-max sin koneisiin saatavilla kiinteätä vauhtipyörää?
-
- Viestit: 2253
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turboko?
Riippuu moottorista...niitä on montaa laatua...
mutta todennäköisesti on.
Ei kaksoismassaa kannata hylkiä...se hajoaa max kerran auton iässä.
Ja toimiessaan tasaa värinöitä ja parantaa muiden osien kestoa.
mutta todennäköisesti on.
Ei kaksoismassaa kannata hylkiä...se hajoaa max kerran auton iässä.
Ja toimiessaan tasaa värinöitä ja parantaa muiden osien kestoa.
Re: Turboko?
Niin ja mutta oireille aikansa ennen hajoamista. Veneen nosto luiskastakin ei varmaan ole suunnittelijan ykkös pririteetti. Ym.
-
- Viestit: 2253
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turboko?
kyllä se tavallinenkin kytkin herkästi tuhoutuu jos luiska on jyrkkä ja vene on painava.,...
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Re: Turboko?
Aikaisempi viesti katosi johonkin mutta vaunu jota vedän on n. 5m pitkä ja n. 1300kg ja ehkä jotain 3000km vedetty tällä kytkimellä, eli aika huono jos ei tuota kestä
-
- Viestit: 2253
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Turboko?
kesto on paljon kuskista kiinni.
Kytkimen voi saada poltettua pilalle jo yhdessä huonossa lähdössä...
Kytkimen voi saada poltettua pilalle jo yhdessä huonossa lähdössä...
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 14 Maalis 2020 16:26
Re: Turboko?
Vaunun kanssa ei oo kyllä revitetty, eikä ilman vaunullakaan. Ihan normi ajoa, joskus reippaita ohituksia ei muuta. Kyllä tuo vika luultavimmin on joko tuo mainittu suutin vika tai egr (mutu)
Re: Turboko?
Toivotaan että vika selviää. En minä muuten kun toi 2000 kierrokset sattui tuohon kaksoismassavauhtipyörään ja toi ulvahtaminen myös kun kaasuttelit.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali