Taisi tulla tähän selvyys. Käytin mittariston päivityksessä kun siitä kuulemma johtuu webaston satunnaiset "polttoaine vähissä" -virheet vaikka tankki olisi täynnä. Uusimmassa versiossa valikkoon tuli tuo öljynvaihdon nollaus, edellisessä ei minulla sitä ollut.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑15 Heinä 2022 20:36Voi olla mutta syksyllä, kun auto kävi huollossa niin sovittiin, että päivitykset tarkastetaan.
Kun hain auton pois niin kysyin päivityksistä. Huoltoneuvoja naputteli hetken konettaan ja sanoi, että ei päivitetty kun ei ollut mitään päivitettävää.
Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
Re: Uusi Focus mk4 2018
Sellaisen havainnon olen huomannut tuosta latauksenhallinnasta, että jos ajaa 3h yhtä soittoa vs. ajaa 1h pätkissä 3h pitäen vaikka 20min taukoja välillä, niin jälkimmäisellä mallilla varausprosentti kipuaa huomattavasti korkeammalle. Alkukesästä ajeltiin n. 600km 4-5 tauolla ja kotona olikin sitten 99% varaus, ilmeisesti sattui samaan aikaan olemaan virkistysmoodi käynnissä kun noin korkealle nousi. Mutta saman huomasin tänäänkin 300km siivulla, latautuminen hyytyy aina johonkin pisteeseen, mutta tauon jälkeen taas ottaa paremmin virtaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tämä joku anturin/softan vika vai akun ominaisuus.
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tämä joku anturin/softan vika vai akun ominaisuus.
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Olen huomannut saman, että tykkää kahvipausseista. Tauon aikana varaus tietysti laskee prosentin tai pari mutta ajon jatkuessa latautuu entistä korkeammalle.Tapiiri kirjoitti: ↑25 Heinä 2022 22:49 Sellaisen havainnon olen huomannut tuosta latauksenhallinnasta, että jos ajaa 3h yhtä soittoa vs. ajaa 1h pätkissä 3h pitäen vaikka 20min taukoja välillä, niin jälkimmäisellä mallilla varausprosentti kipuaa huomattavasti korkeammalle. Alkukesästä ajeltiin n. 600km 4-5 tauolla ja kotona olikin sitten 99% varaus, ilmeisesti sattui samaan aikaan olemaan virkistysmoodi käynnissä kun noin korkealle nousi. Mutta saman huomasin tänäänkin 300km siivulla, latautuminen hyytyy aina johonkin pisteeseen, mutta tauon jälkeen taas ottaa paremmin virtaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tämä joku anturin/softan vika vai akun ominaisuus.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 02 Elo 2022 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
EI pitäis kiitellä mutta nyt on ajettu kohta 4000km vikavalon kuittaamisen jälkeen.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑27 Kesä 2022 10:16 Mun mielestä putken pää on normaalin dieselin pakoputken pään oloinen.
Mustahan se on sisältä mutta niinhän se dieselissä on. Tai ainakin niissä dieseleissä mitä mulla on ollut.
Ei kuitenkaan pikinen tai tervainen.
Mutta sen verran uutta, että reissun päällä kun koitin tabletilla ja forscanilla nollata koodia niin se ei onnistunut.
Nyt kotona kytkin PC:n kiinni niin Forscan kertoi että "P2002 - vanhentunut, vikavalo palaa tämän takia"
PC:llä sain koodin nollattua ja vikavalo häipyi eikä ainakaan testilenkillä tullut takaisin.
Seurataan tilannetta.
Ajan paljon pitkää matkaa eli kutosvaihteella 100km/h
Olen aina ajatellut että tämä ei ole kovin nokeavaa ajoa mutta ehkä se on vähän liian kevyttä.
Tuo kaksilitrainen vie focusta niin kevyesti että ehkä sitä pitää vaan kurmoottaa enemmän. Ohituksissa pientä pykälää ja kunnon kiihdytys yms
Olen muuttnut ajotyyliä vähän käskevämmäksi ja enkä aja kutosella alle sataa.
Forscanilla olen seuraillut nokipuolen toimintaa ja puhdistuspoltot tapahtuvat 550-700km välein. Poltto käynnistyy kun hiukkaspöntön prosentit alkavat hipoa sataa.
Kai se on pikkuhiljaa uskottava ettei tässä mitään vikaa ollutkaan. Isomman numeroista kenkää se vaan kaipasi.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Onpa rohkaisevaa kuulla, että ajotyyli ratkaisi ongelman.
DPF tosiaan vaihdettiin minun focukseen 34tkm kohdalla uuteen.
Onneksi meni takuuseen, mutta epäilyttää koska se seuraavan kerran tukkeutuu…
Luulisi nyt automaattivaihteisen auton hoitavan koneen kierrättämisen siten, että laitteet pitäisi toimintakykyisinä. Jos ajaa sataa niin kierrokset aut. 8-vaihteella tasan 1500rpm.
Paljonko on manuaaliaskilla kierroksia koneessa tuolloin 6-vaihteella?
Jotain ohjelmistopäivityksiä ajoivat kanssa sisään, mittaristoon ja ilmastointiin liittyviä.
Ja ymmärsin että joku ohjelmistopäivitys oli kaiketi jo viime huollossa syksyllä päivitetty auttamaan tuota DPF polttoa. Noilla päivityksillä pitäisi ajovalojen turhat vikailmoituksetkin poistua.
No joo samat ongelmat ovat saksassakin DPF:n kanssa, ei auta lämpimämmät ilmat tahi rajumpi auton käyttäminen autobaanoilla.
DPF tosiaan vaihdettiin minun focukseen 34tkm kohdalla uuteen.
Onneksi meni takuuseen, mutta epäilyttää koska se seuraavan kerran tukkeutuu…
Luulisi nyt automaattivaihteisen auton hoitavan koneen kierrättämisen siten, että laitteet pitäisi toimintakykyisinä. Jos ajaa sataa niin kierrokset aut. 8-vaihteella tasan 1500rpm.
Paljonko on manuaaliaskilla kierroksia koneessa tuolloin 6-vaihteella?
Jotain ohjelmistopäivityksiä ajoivat kanssa sisään, mittaristoon ja ilmastointiin liittyviä.
Ja ymmärsin että joku ohjelmistopäivitys oli kaiketi jo viime huollossa syksyllä päivitetty auttamaan tuota DPF polttoa. Noilla päivityksillä pitäisi ajovalojen turhat vikailmoituksetkin poistua.
No joo samat ongelmat ovat saksassakin DPF:n kanssa, ei auta lämpimämmät ilmat tahi rajumpi auton käyttäminen autobaanoilla.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kutosella 100km/h kierrokset on viisarin leveyden verran yli 1500. Olisko 1550?
Mutta usein on tullut roikuttua rekan perässä kutosella ja silloin kierroksia ei paljon ole. Siitä sitten ohitukseen vaihtamatta pienemmälle.
Varsinkin tämän kohdan koodasin ajoprofiiliin uudelleen. Rekan perässä vitosella, ohitukseen kaasu pohjassa ja sitten vasta kutoselle.
Mutta usein on tullut roikuttua rekan perässä kutosella ja silloin kierroksia ei paljon ole. Siitä sitten ohitukseen vaihtamatta pienemmälle.
Varsinkin tämän kohdan koodasin ajoprofiiliin uudelleen. Rekan perässä vitosella, ohitukseen kaasu pohjassa ja sitten vasta kutoselle.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
olen huomannut omassa ecoblue 2 l-22 latauksen tapahtuvan kun auto rullaa 14.4 volttia ja kun painaa kaasua jännite tippuu 13 volttiin mitattu keskikonsolin virran ulosotostaPiuhaPoikki kirjoitti: ↑02 Elo 2022 14:08Olen huomannut saman, että tykkää kahvipausseista. Tauon aikana varaus tietysti laskee prosentin tai pari mutta ajon jatkuessa latautuu entistä korkeammalle.Tapiiri kirjoitti: ↑25 Heinä 2022 22:49 Sellaisen havainnon olen huomannut tuosta latauksenhallinnasta, että jos ajaa 3h yhtä soittoa vs. ajaa 1h pätkissä 3h pitäen vaikka 20min taukoja välillä, niin jälkimmäisellä mallilla varausprosentti kipuaa huomattavasti korkeammalle. Alkukesästä ajeltiin n. 600km 4-5 tauolla ja kotona olikin sitten 99% varaus, ilmeisesti sattui samaan aikaan olemaan virkistysmoodi käynnissä kun noin korkealle nousi. Mutta saman huomasin tänäänkin 300km siivulla, latautuminen hyytyy aina johonkin pisteeseen, mutta tauon jälkeen taas ottaa paremmin virtaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tämä joku anturin/softan vika vai akun ominaisuus.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Noin se kuuluukin toimia silloin kun latausta on niin paljon, että systeemi on siirtynyt "smart charge" -moodiin.hase kirjoitti: ↑05 Elo 2022 07:28olen huomannut omassa ecoblue 2 l-22 latauksen tapahtuvan kun auto rullaa 14.4 volttia ja kun painaa kaasua jännite tippuu 13 volttiin mitattu keskikonsolin virran ulosotostaPiuhaPoikki kirjoitti: ↑02 Elo 2022 14:08
Olen huomannut saman, että tykkää kahvipausseista. Tauon aikana varaus tietysti laskee prosentin tai pari mutta ajon jatkuessa latautuu entistä korkeammalle.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Laitoin alkukesästä tavoitetilaksi lataukselle 100%, alkoi ahdistamaan ajatus, että akku makaa aina jossain 70-85% välissä. Varsinkin kun ei tiedä, että mikä se todellinen varaustila sitten on. Äkkiä sulfatoituu akku kuin akku pilalle tuossa hommassa.
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kaksi vuotta vanhasta Focuksesta on alkanut maali(?) kupruilemaan ja hilseilemään ratin vasemman puolan mustasta muovipaneelista, nappuloiden yläpuolelta. Luulin, että tuommoiset muoviosat on läpivärjättyä muovia, mutta pinnassa näyttää olevan palstidipin kaltainen mattamusta "maali". Olikos se Ford, joka saa muovinkin ruostumaan?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Uusi Focus mk4 2018
Olisiko käsidesillä vaikutusta asiaan? Joskus huomattiin, että esim käsin
levitettävä hyttysmyrkky pehmitti autonratin ja moponsarven kumitupet.
Muuttuivat tahmeiksi ja epämiellyttävän tuntoisiksi käteen.
levitettävä hyttysmyrkky pehmitti autonratin ja moponsarven kumitupet.
Muuttuivat tahmeiksi ja epämiellyttävän tuntoisiksi käteen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
On sellainen kohta, että ei siihen tule normaalikäytössä koskettua.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jaaha, sit alkoi 70tkm ajetun A8n laatikko temppuilemaan.
Alkanu tekee sellasta että liikkeelle ei meinaa lähteä millään, nelosesta eteenpäin toimii normaalisti mutta pienillä vaihteilla ei tahdo lähteä liikkeelle.
Mitähän vittua..
EDIT: Vaimo soitti rs-huoltoon josta ilmeisesti jotenkin etänä kattoivat että jotain vikakoodia on jossai ohjausmoduulissa tjsp. Viedään parin viikon päästä Autokeskukselle kun Rs-huoltoon aika vasta syyskuussa.
Alkanu tekee sellasta että liikkeelle ei meinaa lähteä millään, nelosesta eteenpäin toimii normaalisti mutta pienillä vaihteilla ei tahdo lähteä liikkeelle.
Mitähän vittua..
EDIT: Vaimo soitti rs-huoltoon josta ilmeisesti jotenkin etänä kattoivat että jotain vikakoodia on jossai ohjausmoduulissa tjsp. Viedään parin viikon päästä Autokeskukselle kun Rs-huoltoon aika vasta syyskuussa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
No niin, alustavasti löydetty sellanen vika että laatikko on vuotanu öljyt pihalle. Eivät päässy kunnolla edes tutkimaan mistä se vuotaa koska koko laatikko oli kuulemma aivan öljyn ja muun paskan peitossa.HMS77 kirjoitti: ↑12 Elo 2022 08:30 Jaaha, sit alkoi 70tkm ajetun A8n laatikko temppuilemaan.
Alkanu tekee sellasta että liikkeelle ei meinaa lähteä millään, nelosesta eteenpäin toimii normaalisti mutta pienillä vaihteilla ei tahdo lähteä liikkeelle.
Mitähän vittua..
EDIT: Vaimo soitti rs-huoltoon josta ilmeisesti jotenkin etänä kattoivat että jotain vikakoodia on jossai ohjausmoduulissa tjsp. Viedään parin viikon päästä Autokeskukselle kun Rs-huoltoon aika vasta syyskuussa.
Onneksi on takuu, ei voi muuta sanoa..

Re: Uusi Focus mk4 2018
No eipä tarvii vaihtaa öljyjä. Ja onneksi tosiaan on se takuu! Onko kukaan muuten vaihtanut öljyjä A8:sta ja missä välissä tota kannattaa miettiä?HMS77 kirjoitti: ↑24 Elo 2022 16:26No niin, alustavasti löydetty sellanen vika että laatikko on vuotanu öljyt pihalle. Eivät päässy kunnolla edes tutkimaan mistä se vuotaa koska koko laatikko oli kuulemma aivan öljyn ja muun paskan peitossa.HMS77 kirjoitti: ↑12 Elo 2022 08:30 Jaaha, sit alkoi 70tkm ajetun A8n laatikko temppuilemaan.
Alkanu tekee sellasta että liikkeelle ei meinaa lähteä millään, nelosesta eteenpäin toimii normaalisti mutta pienillä vaihteilla ei tahdo lähteä liikkeelle.
Mitähän vittua..
EDIT: Vaimo soitti rs-huoltoon josta ilmeisesti jotenkin etänä kattoivat että jotain vikakoodia on jossai ohjausmoduulissa tjsp. Viedään parin viikon päästä Autokeskukselle kun Rs-huoltoon aika vasta syyskuussa.
Onneksi on takuu, ei voi muuta sanoa..![]()
Nyk.: Ford Focus wagon ST-Line 1.5 A8 182hp
Ex: Insignia Country Tourer BiTurbo 4x4 -14
Ex: Insignia Country Tourer BiTurbo 4x4 -14
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ilman tätä keissiä oltais vaihdatettu öljyt 80tkm kohdalla, ei ihan keretty sinne asti. 

Re: Uusi Focus mk4 2018
Itse vaihdatin 60 tkm kohdalla A8 -laatikon öljyt. Vaihtoväli oli MuTu -määrittely autopalstojen lukemisen perusteella.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Oma veikkaus on että turbiinista ne öljyt on valunu pihalle..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Juuh elikkäs soittivat eilen ja laatikon kupeesta, jostain "painepuolelta" on irronnu/löysällä joku sokea sulkutulppa(?) josta on sit räkiny öljyt ulos.
Selvittävät ny sit voiko vanhan tulpan vaa liimata takas vai tarviiko tilata uus. Tänään toivottavasti auton saa takas.
Tuleepahan ny sit se oljynvaihto samalla.
Selvittävät ny sit voiko vanhan tulpan vaa liimata takas vai tarviiko tilata uus. Tänään toivottavasti auton saa takas.
Tuleepahan ny sit se oljynvaihto samalla.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Vähän hurjalta kuulostaa jos noita osia liimaillaan kun kumminkin paineita siellä öljytilassa on. Vaadi uutta osaa sinne vain että alkuperäisessä kunnossa on laatikko.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Uusi Focus mk4 2018
Eikö laatikko kärsi jos ajellaan liian vähillä öljyillä?
Tulpan vaihdolla ja öljyn täytöllä kuntoon???
Tulpan vaihdolla ja öljyn täytöllä kuntoon???
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Uusi Focus mk4 2018
Sillä niin väliä ole, kunhan kestää vielä takuun loppuun.

Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jep, eli tulppa liimattu kunnolla kiinni ja lisätty 3 litraa öljyä.
Kehottivat kuulostelemaan seuraavat pari viikkoa että toimii normaalisti.
Ei se ny ihan kuiva ole ollu jos oljytilavuus on jotai 6 litraa.
Kehottivat kuulostelemaan seuraavat pari viikkoa että toimii normaalisti.
Ei se ny ihan kuiva ole ollu jos oljytilavuus on jotai 6 litraa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Viime talvena huomasin, että Ecoblue 2.0 dieselin lohkolämmitin ei toiminut. Auto siis vuosimallia 2019 ja nyt ajettu 38tkm. Helmikuussa vaihdoin uuden Calix lohkolämppärin ja se pelasi ne viime talven loppuviikot ihan Ok mitä esilämmityskautta olikin enää jäljellä.
Eilen aloin kiinteällä ylläpitolaturilla lataamaan akkua, että saa webaston toiminnan testattua. Ei pihissyt lohkolämmitin ja kun mittasin vastuksen niin se on rikki taas.
Miten voi olla noin heikkoa tavara vai onko sellaisessa (asennusohjeen mukaisessa) paikassa missä lämpenevä jäähdytysneste ei pääsekään kiertämään.
No ei se Webastokaan aamulla toiminut. Ajotietsikka tiesi kertoa, että ei ollu akussa latinkia tarpeeksi vaikka edellisiltana juurikin sen latasin Defan ylläpitolaturilla ”täyteen”.
Laturi otti enää 7W tehoa, eli oli jo ylläpito-moodissa. Onko kellään sellaista letkulämmitintä jossa on kiertovesipumppu samassa paketissa ja jos on niin mihin letkuun se on asennettuna.
Eilen aloin kiinteällä ylläpitolaturilla lataamaan akkua, että saa webaston toiminnan testattua. Ei pihissyt lohkolämmitin ja kun mittasin vastuksen niin se on rikki taas.
Miten voi olla noin heikkoa tavara vai onko sellaisessa (asennusohjeen mukaisessa) paikassa missä lämpenevä jäähdytysneste ei pääsekään kiertämään.
No ei se Webastokaan aamulla toiminut. Ajotietsikka tiesi kertoa, että ei ollu akussa latinkia tarpeeksi vaikka edellisiltana juurikin sen latasin Defan ylläpitolaturilla ”täyteen”.
Laturi otti enää 7W tehoa, eli oli jo ylläpito-moodissa. Onko kellään sellaista letkulämmitintä jossa on kiertovesipumppu samassa paketissa ja jos on niin mihin letkuun se on asennettuna.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tt thermossa on pumppu samassa.