Onko huohotin tukossa - uskaltaako autolla ajaa? Focus MK1 1.6 -04

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE

Onko huohotin tukossa - uskaltaako autolla ajaa? Focus MK1 1.6 -04

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Eli nyt tuli ns. tilanne päällä -vika Fordiin. Huomasin oudon äänen moottorista ja menin kuuntelemaan. Ääni kuulostaa jonkinlaiselta "rollatukselta" ja tulee moottorin akunpuoleiselta suunnalta. Seuraavaksi huomasin, että sinne imusarja alle tulevista letkuista vasen on aivan littaantuneena moottorin käydessä. Mikä ihme autoon nyt tuli? Ja uskaltaako sillä ajaa? Minkälainen homma on korjata? Harmittaa toki vietävästi, kun ajoltaan "luotettava" ja "vikavapaa" auto toimii nyt näin. Vastusta vastuksen perään. No, eiköhän se tuosta vielä herää?

Tuo letkupaketti näyttää samalta, kuin mistä puhun. Eli tuon t-haaran vasemmainen letku menee littiin, kun moottori on käynnissä

https://ford.7zap.com/en/car/42/code.4y ... 89/67489/

EDIT1: Joo kyllä siellä tuon näköinen haaraletku on imusarja alla:
Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee

Re: Onko huohotin tukossa - uskaltaako autolla ajaa? Focus MK1 1.6 -04

Viesti Kirjoittaja Renee »

Otappa se letku irti ja puhdista se että ilma siellä liikkuu. Noita pitäisi aina putsailla ettei sitten talvella jäähdy huohotin.Ja ei sillä paljon kannataa ajella. Saako kysyä onko sama auto joka keittää ja pyörät pyöriin jäykästi?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Lyttyyn meno voi johtua kahdesta syystä:

- letkussa on jostain syystä epänormaalin suuri alipaine
- letkun rakenne on vaurioitunut, minkä johdosta alipaine vetää sen kasaan

Ekana onkisin huohottimen venttiilin irti ja tsekkaisin onko venan sisälmykset jumissa.
Viimeksi muokannut riikomi, 07 Heinä 2022 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RENNIE

Renee kirjoitti: 07 Heinä 2022 18:13 Otappa se letku irti ja puhdista se että ilma siellä liikkuu. Noita pitäisi aina putsailla ettei sitten talvella jäähdy huohotin.Ja ei sillä paljon kannataa ajella. Saako kysyä onko sama auto joka keittää ja pyörät pyöriin jäykästi?
Ok. Meinaatko, että vika olisi tuossa letkupaketissa, ettei venttiilin päässä? Jos noin, ei pitäisi hirveä homma edes olla korjaamolle. No ainakin päästään eteenpäin, kun tuon paketin saa irti ja puhdistettua. Kädet ristiin, että tulee sillä kuntoon.

Onpa hyvinkin sama auto. Ollut tuo jäähdytysnesteprobleema ja nyt sitten tämä samaan syssyyn. No, olihan tämä 18 vuotta suht luotettava auto, että ei nyt paha, jos positiivista on kaivettava. :)
Renee

Alipainetta siellä letkussa on kun se menee luttuun eli korvaavaa ilmaa se saa täten
RENNIE

Renee kirjoitti: 07 Heinä 2022 18:24 Alipainetta siellä letkussa on kun se menee luttuun eli korvaavaa ilmaa se saa täten
Minäkin pahoin pelkään, ettei letkupaketti ole tukossa, vaan PVC-venttiilissä on nyt joku tukos tms.. Mut toivotaan, että kuitenkin olisi tuossa letkussa klöntti.
Renee

Tuossa on kaaviokuva siitä venttiilistä kuinka se toimii. Ota se öljyntäyttökorkki auki auttaako siihen ääneen.
https://www.youtube.com/watch?v=fpvfRUpfh5A

Totta näistä ei koskaan tiedä mitä edestään löytää .Oletko aikaisemmin putsaillut huohotinta.
duckworth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jaa, täällähän painitaan tutun ongelman kanssa... :)

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta7.htm
(lukaise tuolta loppupäästä)

Mä uskoisin että nimenomaan itse letku keljuilee, mulla oli ihan lytyssä just toinen nurkka, toki samalla kun sen kampeaa tuolta pois nappaa käteen myös sen PCV-venan, joka on vaan painettu sinne kumiholkkiin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE

Renee kirjoitti: 07 Heinä 2022 18:31 Tuossa on kaaviokuva siitä venttiilistä kuinka se toimii. Ota se öljyntäyttökorkki auki auttaako siihen ääneen.
https://www.youtube.com/watch?v=fpvfRUpfh5A

Totta näistä ei koskaan tiedä mitä edestään löytää .Oletko aikaisemmin putsaillut huohotinta.
Testattu. Tulos: ei minun korvan mukaan vaikutusta outoon ääneen ja letku pysyy lutussa. Letku palautuu normaaliksi, kun moottori on sammutettu. Mitä tämä kertoo asiantuntijalle?
duckworth kirjoitti: 07 Heinä 2022 18:48 Jaa, täällähän painitaan tutun ongelman kanssa... :)

Mä uskoisin että nimenomaan itse letku keljuilee, mulla oli ihan lytyssä just toinen nurkka, toki samalla kun sen kampeaa tuolta pois nappaa käteen myös sen PCV-venan, joka on vaan painettu sinne kumiholkkiin.
Erittäin ansiokas vastaus ketjuun! Siis missä se venttiili on? Luulin, että se oli pulteilla kiinni lohkon seinässä! :o Helpottaa kummasti huoltoa, jos noin yksinkertaisesti on kiinni.
duckworth
Viesti:

RENNIE kirjoitti: 07 Heinä 2022 19:22
duckworth kirjoitti: 07 Heinä 2022 18:48 Jaa, täällähän painitaan tutun ongelman kanssa... :)

Erittäin ansiokas vastaus ketjuun! Siis missä se venttiili on? Luulin, että se oli pulteilla kiinni lohkon seinässä! :o Helpottaa kummasti huoltoa, jos noin yksinkertaisesti on kiinni.
Joo siis ei oo pultattu vaan on vaan painettu sinne kumiholkin sisään, itse venttiili metallia joten siitä uskaltaa ottaa varovasti kiinni, tosin hyvällä tuurilla saattaa tulla pois letkun mukana. Vähän ahdas poterohan toi on, mutta itse sain letkut irti imusarjasta parhaiten kampeamalla varovasti tasapäämeisselillä letkupäänreunaa. Uutta asentaessa kannattaa suihkaista vähän PTFE-sprayta letkunpäihin niin menee kevyemmin paikalleen. Tuon letkuhaaran ostin itse ihan Motonetistä, Autodocistakin saisi jos malttaa odotella :D

BOREHAMMER
RENNIE

duckworth kirjoitti: 07 Heinä 2022 19:28
RENNIE kirjoitti: 07 Heinä 2022 19:22

Joo siis ei oo pultattu vaan on vaan painettu sinne kumiholkin sisään, itse venttiili metallia joten siitä uskaltaa ottaa varovasti kiinni, tosin hyvällä tuurilla saattaa tulla pois letkun mukana. Vähän ahdas poterohan toi on, mutta itse sain letkut irti imusarjasta parhaiten kampeamalla varovasti tasapäämeisselillä letkupäänreunaa. Uutta asentaessa kannattaa suihkaista vähän PTFE-sprayta letkunpäihin niin menee kevyemmin paikalleen. Tuon letkuhaaran ostin itse ihan Motonetistä, Autodocistakin saisi jos malttaa odotella :D
Onko se venttiili siinä T-haarassa juuri, johon nuo letkut yhdistyvät? Vai siellä moottorilohkon päässä letkussa?
duckworth
Viesti:

RENNIE kirjoitti: 07 Heinä 2022 19:47
duckworth kirjoitti: 07 Heinä 2022 19:28

Onko se venttiili siinä T-haarassa juuri, johon nuo letkut yhdistyvät? Vai siellä moottorilohkon päässä letkussa?
Ei varsninaisesti T-haarassa, vaan lohkossa, toki T-haaralta alas menevä letku johtaa juuri PCV-venalle. Letkun kun nyppää pois niin erottuu, kumi venan ympärillä pehmeää eli pienellä kitkuttelulla pitäisi venttiilin irrota :)

BOREHAMMER
RENNIE

No niin, letku on vaihdettu ja rallattava ääni lähti pois. Taitaa siis olla asia kunnossa?

Harmi, kun venttiili lähtenyt tarkistusta varten nyt pois. Ja uuden venan kyllä olisi saanut tilaamalla tarvikeliikkeestä kohtuu hinnalla.
Renee

Nyt letkun vaihto poisti ongelman ja kun moottori käy pitäisi olla siinä öljytäyttökorkin täyttötulpassa pieni alipaine olla .Moni laittaa kertakäyttöhanskan ja se kertoo kun käsine menee luttuun että systeemi toimii oikein. Oliko se letku mennyt nii huonoksi että pieni alipaine sen laittoi luttuun. Öljy kun pehmentää näitä letkuja kivasti ja samoin kampikammion kaasut.
RENNIE

Renee kirjoitti: 09 Heinä 2022 18:01 Oliko se letku mennyt nii huonoksi että pieni alipaine sen laittoi luttuun??? Öljy kun pehmentää näitä letkuja kivasti ja samoin kampikammion kaasut.
Se vanha letkuhan oli ihan tussu. Siis aivan tussu, tuntui aivan pehmeeltä sormien välissä. Ja se mutka oli lutussa ilman alipainettakin. Uusi letkupaketti oikein kova.
Renee kirjoitti: 09 Heinä 2022 18:01 Nyt letkun vaihto poisti ongelman ja kun moottori käy pitäisi olla siinä öljytäyttökorkin täyttötulpassa pieni alipaine olla. Moni laittaa kertakäyttöhanskan ja se kertoo kun käsine menee luttuun että systeemi toimii oikein.
Tuon testin voisi vielä varmuuden vuoksi tekaista! Muuten, tuon kun tein kun vanha letku oli paikallansa, pärräsi paperi siinä eestaas, eli ei kai siis näin ollut sitten systemaattista alipainetta vaan pärräsi eestaas.
riikomi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos oikein muistan, niin noissa autoissa PCV -venttiilissä on pieni punnus, jonka tarkoitus on pitää kampikammiossa yllä halutun suuruista pientä ylipainetta. Siis punnuksen yläpuolelle tulee imusarjan pieni alipaine ja alapuolelle kampikammion pieni ylipaine. Kun paine-ero kasvaa punnuksen massaa suuremmaksi, punnus nousee ja tasaa painetta tasapainotilaan.
RENNIE

No niin, nyt on "kertakäyttöhanskatesti" tehty. Hanska pärräsi vaan ees-taas siinä öljyntäyttöaukolla. Mutta ei se siinä tiiviisti ollut. Kokeilin korkkia irti siinä suulla, niin oli pieni imu, joka pyrki aina vetämään sen korkin iholleen. Eli taitaa olla ok?
Renee

Ok systeemi toimii nyt oikein.
Vastaa Viestiin