Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eli nyt tuli ns. tilanne päällä -vika Fordiin. Huomasin oudon äänen moottorista ja menin kuuntelemaan. Ääni kuulostaa jonkinlaiselta "rollatukselta" ja tulee moottorin akunpuoleiselta suunnalta. Seuraavaksi huomasin, että sinne imusarja alle tulevista letkuista vasen on aivan littaantuneena moottorin käydessä. Mikä ihme autoon nyt tuli? Ja uskaltaako sillä ajaa? Minkälainen homma on korjata? Harmittaa toki vietävästi, kun ajoltaan "luotettava" ja "vikavapaa" auto toimii nyt näin. Vastusta vastuksen perään. No, eiköhän se tuosta vielä herää?
Tuo letkupaketti näyttää samalta, kuin mistä puhun. Eli tuon t-haaran vasemmainen letku menee littiin, kun moottori on käynnissä
Otappa se letku irti ja puhdista se että ilma siellä liikkuu. Noita pitäisi aina putsailla ettei sitten talvella jäähdy huohotin.Ja ei sillä paljon kannataa ajella. Saako kysyä onko sama auto joka keittää ja pyörät pyöriin jäykästi?
Renee kirjoitti: ↑07 Heinä 2022 18:13
Otappa se letku irti ja puhdista se että ilma siellä liikkuu. Noita pitäisi aina putsailla ettei sitten talvella jäähdy huohotin.Ja ei sillä paljon kannataa ajella. Saako kysyä onko sama auto joka keittää ja pyörät pyöriin jäykästi?
Ok. Meinaatko, että vika olisi tuossa letkupaketissa, ettei venttiilin päässä? Jos noin, ei pitäisi hirveä homma edes olla korjaamolle. No ainakin päästään eteenpäin, kun tuon paketin saa irti ja puhdistettua. Kädet ristiin, että tulee sillä kuntoon.
Onpa hyvinkin sama auto. Ollut tuo jäähdytysnesteprobleema ja nyt sitten tämä samaan syssyyn. No, olihan tämä 18 vuotta suht luotettava auto, että ei nyt paha, jos positiivista on kaivettava.
Renee kirjoitti: ↑07 Heinä 2022 18:24
Alipainetta siellä letkussa on kun se menee luttuun eli korvaavaa ilmaa se saa täten
Minäkin pahoin pelkään, ettei letkupaketti ole tukossa, vaan PVC-venttiilissä on nyt joku tukos tms.. Mut toivotaan, että kuitenkin olisi tuossa letkussa klöntti.
Mä uskoisin että nimenomaan itse letku keljuilee, mulla oli ihan lytyssä just toinen nurkka, toki samalla kun sen kampeaa tuolta pois nappaa käteen myös sen PCV-venan, joka on vaan painettu sinne kumiholkkiin.
Totta näistä ei koskaan tiedä mitä edestään löytää .Oletko aikaisemmin putsaillut huohotinta.
Testattu. Tulos: ei minun korvan mukaan vaikutusta outoon ääneen ja letku pysyy lutussa. Letku palautuu normaaliksi, kun moottori on sammutettu. Mitä tämä kertoo asiantuntijalle?
Mä uskoisin että nimenomaan itse letku keljuilee, mulla oli ihan lytyssä just toinen nurkka, toki samalla kun sen kampeaa tuolta pois nappaa käteen myös sen PCV-venan, joka on vaan painettu sinne kumiholkkiin.
Erittäin ansiokas vastaus ketjuun! Siis missä se venttiili on? Luulin, että se oli pulteilla kiinni lohkon seinässä! Helpottaa kummasti huoltoa, jos noin yksinkertaisesti on kiinni.
Mä uskoisin että nimenomaan itse letku keljuilee, mulla oli ihan lytyssä just toinen nurkka, toki samalla kun sen kampeaa tuolta pois nappaa käteen myös sen PCV-venan, joka on vaan painettu sinne kumiholkkiin.
Erittäin ansiokas vastaus ketjuun! Siis missä se venttiili on? Luulin, että se oli pulteilla kiinni lohkon seinässä! Helpottaa kummasti huoltoa, jos noin yksinkertaisesti on kiinni.
Joo siis ei oo pultattu vaan on vaan painettu sinne kumiholkin sisään, itse venttiili metallia joten siitä uskaltaa ottaa varovasti kiinni, tosin hyvällä tuurilla saattaa tulla pois letkun mukana. Vähän ahdas poterohan toi on, mutta itse sain letkut irti imusarjasta parhaiten kampeamalla varovasti tasapäämeisselillä letkupäänreunaa. Uutta asentaessa kannattaa suihkaista vähän PTFE-sprayta letkunpäihin niin menee kevyemmin paikalleen. Tuon letkuhaaran ostin itse ihan Motonetistä, Autodocistakin saisi jos malttaa odotella
Erittäin ansiokas vastaus ketjuun! Siis missä se venttiili on? Luulin, että se oli pulteilla kiinni lohkon seinässä! Helpottaa kummasti huoltoa, jos noin yksinkertaisesti on kiinni.
Joo siis ei oo pultattu vaan on vaan painettu sinne kumiholkin sisään, itse venttiili metallia joten siitä uskaltaa ottaa varovasti kiinni, tosin hyvällä tuurilla saattaa tulla pois letkun mukana. Vähän ahdas poterohan toi on, mutta itse sain letkut irti imusarjasta parhaiten kampeamalla varovasti tasapäämeisselillä letkupäänreunaa. Uutta asentaessa kannattaa suihkaista vähän PTFE-sprayta letkunpäihin niin menee kevyemmin paikalleen. Tuon letkuhaaran ostin itse ihan Motonetistä, Autodocistakin saisi jos malttaa odotella
Onko se venttiili siinä T-haarassa juuri, johon nuo letkut yhdistyvät? Vai siellä moottorilohkon päässä letkussa?
Joo siis ei oo pultattu vaan on vaan painettu sinne kumiholkin sisään, itse venttiili metallia joten siitä uskaltaa ottaa varovasti kiinni, tosin hyvällä tuurilla saattaa tulla pois letkun mukana. Vähän ahdas poterohan toi on, mutta itse sain letkut irti imusarjasta parhaiten kampeamalla varovasti tasapäämeisselillä letkupäänreunaa. Uutta asentaessa kannattaa suihkaista vähän PTFE-sprayta letkunpäihin niin menee kevyemmin paikalleen. Tuon letkuhaaran ostin itse ihan Motonetistä, Autodocistakin saisi jos malttaa odotella
Onko se venttiili siinä T-haarassa juuri, johon nuo letkut yhdistyvät? Vai siellä moottorilohkon päässä letkussa?
Ei varsninaisesti T-haarassa, vaan lohkossa, toki T-haaralta alas menevä letku johtaa juuri PCV-venalle. Letkun kun nyppää pois niin erottuu, kumi venan ympärillä pehmeää eli pienellä kitkuttelulla pitäisi venttiilin irrota
Nyt letkun vaihto poisti ongelman ja kun moottori käy pitäisi olla siinä öljytäyttökorkin täyttötulpassa pieni alipaine olla .Moni laittaa kertakäyttöhanskan ja se kertoo kun käsine menee luttuun että systeemi toimii oikein. Oliko se letku mennyt nii huonoksi että pieni alipaine sen laittoi luttuun. Öljy kun pehmentää näitä letkuja kivasti ja samoin kampikammion kaasut.
Renee kirjoitti: ↑09 Heinä 2022 18:01
Oliko se letku mennyt nii huonoksi että pieni alipaine sen laittoi luttuun??? Öljy kun pehmentää näitä letkuja kivasti ja samoin kampikammion kaasut.
Se vanha letkuhan oli ihan tussu. Siis aivan tussu, tuntui aivan pehmeeltä sormien välissä. Ja se mutka oli lutussa ilman alipainettakin. Uusi letkupaketti oikein kova.
Renee kirjoitti: ↑09 Heinä 2022 18:01
Nyt letkun vaihto poisti ongelman ja kun moottori käy pitäisi olla siinä öljytäyttökorkin täyttötulpassa pieni alipaine olla. Moni laittaa kertakäyttöhanskan ja se kertoo kun käsine menee luttuun että systeemi toimii oikein.
Tuon testin voisi vielä varmuuden vuoksi tekaista! Muuten, tuon kun tein kun vanha letku oli paikallansa, pärräsi paperi siinä eestaas, eli ei kai siis näin ollut sitten systemaattista alipainetta vaan pärräsi eestaas.
Jos oikein muistan, niin noissa autoissa PCV -venttiilissä on pieni punnus, jonka tarkoitus on pitää kampikammiossa yllä halutun suuruista pientä ylipainetta. Siis punnuksen yläpuolelle tulee imusarjan pieni alipaine ja alapuolelle kampikammion pieni ylipaine. Kun paine-ero kasvaa punnuksen massaa suuremmaksi, punnus nousee ja tasaa painetta tasapainotilaan.
No niin, nyt on "kertakäyttöhanskatesti" tehty. Hanska pärräsi vaan ees-taas siinä öljyntäyttöaukolla. Mutta ei se siinä tiiviisti ollut. Kokeilin korkkia irti siinä suulla, niin oli pieni imu, joka pyrki aina vetämään sen korkin iholleen. Eli taitaa olla ok?