Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Eräs renkaiden kanssa pitkään työskennellyt asentaja kertoi matalaprofiilisen renkaan kuluvan keskeltä, jos painetta on vähän. Silloin rengas ajossa muotoutuu rinkilän muotoiseksi. Jos painetta on tarpeeksi, sen olkapäät pysyvät ryhdissä ja se on muodoltaan jääkiekon kaltainen ja kuluu tasaisesti.
Miten on?
Miten on?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Näin ne asentajat kertoo nykyrenkaista,entisaikaan kun oli kapeat ja vieläpä ei vyörenkaat niin ne kului keskeltä jos painetta oli liikaa ja päinvastoin.
Nyky renkaissa on toisin
Nyky renkaissa on toisin
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Ei se mihinkään ole muuttunut, voima jakaantuu edelleen siihen keskelle rengasta missä eniten pinta alaa. Palloksi menee edelleen jos liikaa painetta ja kuluu keskeltä.
Ainoa mikä on muuttunut on se runkojen jäykkyys eikä se paine ole enään ihan niin kriittinen mitä joskus aikoinaan. Painealue on laajempi millä rengas toimii normaalisti.
Ainoa mikä on muuttunut on se runkojen jäykkyys eikä se paine ole enään ihan niin kriittinen mitä joskus aikoinaan. Painealue on laajempi millä rengas toimii normaalisti.
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Pitää täysin paikkansa. Olen ollut rengasliikkeessä töissä ja mua kokeneempi asentaja selitti juuri saman, koskien ylinpäänsäkin renkaita, liian vähän painetta ja keskipakovoima heittä löysän renkaan keskeltä ulommas ja kuluu silloin sieltä. Yleensäkin liian pieni paine särkee rungot, mulla ei oo yhdessäkään käyttöautossa alle 2,5 bar ilmaa.ynjevi kirjoitti: ↑15 Kesä 2022 22:53 Eräs renkaiden kanssa pitkään työskennellyt asentaja kertoi matalaprofiilisen renkaan kuluvan keskeltä, jos painetta on vähän. Silloin rengas ajossa muotoutuu rinkilän muotoiseksi. Jos painetta on tarpeeksi, sen olkapäät pysyvät ryhdissä ja se on muodoltaan jääkiekon kaltainen ja kuluu tasaisesti.
Miten on?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Tyhmä kysymys, painetta pitää laittaa sen mukaan kuin on suositeltu. Jos painetta on liikaa, se kuluu keskeltä..ja taas jos liian vähän, sitten ajetaan vanteilla,,
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Jaaha on näköjään uusia teorioita kehitelty mutta unohdettu voimien suunta ja summa siinä samalla.
Auton massa unohdettu tuossa teoriassa täysin. Tyhjää pelkkää rengasta pyöritettäessä se laajenee keskeltä mutta laitappa siihen auto päälle.
Voima kohdistuu tukevimpaan kohtaan renkaassa ja välittyy siitä tiehen. Jokainen voi ihan itse sen miettiä missä kohtaa se tukevin kohta vajaassa renkaassa on.
Auton massa unohdettu tuossa teoriassa täysin. Tyhjää pelkkää rengasta pyöritettäessä se laajenee keskeltä mutta laitappa siihen auto päälle.
Voima kohdistuu tukevimpaan kohtaan renkaassa ja välittyy siitä tiehen. Jokainen voi ihan itse sen miettiä missä kohtaa se tukevin kohta vajaassa renkaassa on.
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Rengas kuluu siitä kohtaa mikä osuu tiehen..mitä tasaisempi se on sen parempi, auton massalla ei tässä yhtälössä ole merkitystä koska se kohdistuu akselin pyörimis- tai ts. ympyräliike-energiaan.. 
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ympyr%C3%A4liike

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ympyr%C3%A4liike
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Jaa ei auton massalla ole mitään merkitystä, ihan vain ympyräliikkeellä.
Milloin painovoima on kumoutunut pyörän akselilta?
Huomaan että ollaan vähän eri opintoja käyty.
Kun kerran olet noin hyvin perillä dynamiikasta niin voisitko selittää miten voima jakautuu renkaan rungossa kuormitettuna ja ilman kuormitusta?
Milloin painovoima on kumoutunut pyörän akselilta?
Huomaan että ollaan vähän eri opintoja käyty.
Kun kerran olet noin hyvin perillä dynamiikasta niin voisitko selittää miten voima jakautuu renkaan rungossa kuormitettuna ja ilman kuormitusta?
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Olen tai en, mutta ei se rengas sieltä seinistä kulu, nyt alkaa jo naurattaa..Mk1escos kirjoitti: ↑17 Kesä 2022 07:58 Jaa ei auton massalla ole mitään merkitystä, ihan vain ympyräliikkeellä.
Milloin painovoima on kumoutunut pyörän akselilta?
Huomaan että ollaan vähän eri opintoja käyty.
Kun kerran olet noin hyvin perillä dynamiikasta niin voisitko selittää miten voima jakautuu renkaan rungossa kuormitettuna ja ilman kuormitusta?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
kuka väitti että kuluu seinistä?
Kyse oli rasituksen kohdistumisesta kulutuspinnan reunoille vajaassa renkaassa.
NM
Kyse oli rasituksen kohdistumisesta kulutuspinnan reunoille vajaassa renkaassa.
NM
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Olisiko siihen massateoriaan jotain enempi selvitystä? Löysässä renkaassa ja isolla nopeudella se rinkilän muoto aiheuttaa sen, että ensiksi renkaasta ottaa kiinni keskiosa, joka aloittaa voiman siirron tienpintaan. Mun mielestä.
Kuten aloituksessa, miten on kokemuksen (vakkapa rengasfirman asentajien) tai valmistajien tiedon mukaan asia?
Kuten aloituksessa, miten on kokemuksen (vakkapa rengasfirman asentajien) tai valmistajien tiedon mukaan asia?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Luulisin että se asentaja kyllä tietää mikä kuluttaa eipä tuota tarvi meidän tapella
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Tapella ei tosiaan tarvitse, mutta muutenkin täällä kysellään asioita tai ohjeita, joita ei sitten voi itse ratkaista.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Jaa no teillä on omat teorianne, taidan omalla kokemuksella sitten tehdä kuten parhaaksi näen. Liika ilmaa ja kulunut keskeltä aina, ja liian vähän niin reunoilta. Ihan sama onko ollut kyse rata sliksistä tai katu renkaasta.
Jokusen sata sarjaa vaihtaneena ja kymmenen vuotta korjaamossa töissä olessa näin on ollut. Eikä se inssi opintojenkaan jälkeen mihinkään ole muuttunut.
Jokusen sata sarjaa vaihtaneena ja kymmenen vuotta korjaamossa töissä olessa näin on ollut. Eikä se inssi opintojenkaan jälkeen mihinkään ole muuttunut.
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Se on hyvä että löytyy asiantuntijoita,itse en ole
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Tuota noin, jos korjaamossa tai rengasliikkeessä tai missä tahansa niitä satunnaisen asiakkaan renkaita sinä, tai kuka tahansa pentti-perusasentaja asentelee, niin mistäs ihmeestä sen näette, että millä paineilla ja käytöllä sen renkaan elinaikana on kukakin ajellut? Onko niissä joku siru nykyään, mistä saa luettua painehistorian, että joo'o, jatkuvasti on painettu menemään liian isoilla paineilla ja rengas on sen takia keskeltä kulunut?
Itse en koskaan ole renkaita vaihdettaessa nähnyt, että kukaan asentaja olisi edes siitä pois vaihdettavasta renkaasta mitannut niitä sen hetkisiä paineita, puhumattakaan että mitenkään tietäisivät sen renkaan aiempaa käyttöhistoriaa ja paineita.
Nokian Renkaiden vastaus samaan kysymykseen:
RENKAANI KULUVAT KESKELTÄ ENEMMÄN KUIN REUNOILTA. ONKO RENKAISSANI VÄÄRÄT ILMANPAINEET?
On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8000 km välein.
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Ööö.. siis... pointti oli?kmtt kirjoitti: ↑20 Kesä 2022 19:03 Tuota noin, jos korjaamossa tai rengasliikkeessä tai missä tahansa niitä satunnaisen asiakkaan renkaita sinä, tai kuka tahansa pentti-perusasentaja asentelee, niin mistäs ihmeestä sen näette, että millä paineilla ja käytöllä sen renkaan elinaikana on kukakin ajellut? Onko niissä joku siru nykyään, mistä saa luettua painehistorian, että joo'o, jatkuvasti on painettu menemään liian isoilla paineilla ja rengas on sen takia keskeltä kulunut?
Itse en koskaan ole renkaita vaihdettaessa nähnyt, että kukaan asentaja olisi edes siitä pois vaihdettavasta renkaasta mitannut niitä sen hetkisiä paineita, puhumattakaan että mitenkään tietäisivät sen renkaan aiempaa käyttöhistoriaa ja paineita.
Nokian Renkaiden vastaus samaan kysymykseen:
RENKAANI KULUVAT KESKELTÄ ENEMMÄN KUIN REUNOILTA. ONKO RENKAISSANI VÄÄRÄT ILMANPAINEET?
On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8000 km välein.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Aha. Pääsi rautalanka loppumaan. Rengas on paljon muutakin kuin musta ja pyöreä, ei niitä samaan muottiin saa sen kulumisenkaan osalta mitenkään, vaikka miten on ollut rengasliikkeessä töissä tai se kokeneempi asentaja siellä koittaa asiaa yleistää "koskemaan ylipäänsäkin renkaita". Miljoona syytä miksi mikäkin rengas kuluu kuten kuluu.
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
No ottaen huomioon että kopioit suoraan rengasvalmistajan sivuilta tuon aiemman postauksen perusteluosuuden:kmtt kirjoitti: ↑20 Kesä 2022 21:32Aha. Pääsi rautalanka loppumaan. Rengas on paljon muutakin kuin musta ja pyöreä, ei niitä samaan muottiin saa sen kulumisenkaan osalta mitenkään, vaikka miten on ollut rengasliikkeessä töissä tai se kokeneempi asentaja siellä koittaa asiaa yleistää "koskemaan ylipäänsäkin renkaita". Miljoona syytä miksi mikäkin rengas kuluu kuten kuluu.
Niin vaikuttaa ettei kokemusta tai faktaa ole takataskussa.kmtt kirjoitti: ↑20 Kesä 2022 19:03 Nokian Renkaiden vastaus samaan kysymykseen:
RENKAANI KULUVAT KESKELTÄ ENEMMÄN KUIN REUNOILTA. ONKO RENKAISSANI VÄÄRÄT ILMANPAINEET?
On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8000 km välein.
Sitä paitsi kyllähän asiakkaiden kanssa kuitenkin edelleen kommunikoidaan jota kautta päästään jyvälle renkaan tarinasta, kuten käytetty paine ja yleensä jopa nähdään mistä autosta on kyse

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
No eipä sitä faktaa aiheeseen liittyen täällä muutenkaan ole näkynyt, subjektiivisia kokemuksia ja kuulopuheita enemmänkin. Kopioin tuon ihan sillä, että kyseessä kuitenkin toimija, jolla oletettavasti keskimääräistä nettikirjoittelijaa enemmän faktaa siitä erilaisten, ja eri käyttöolosuhteissa käytettävien renkaiden käyttäytymisestä ja kulumisesta. Ei senkään näkökohdan ollut tarkoitus edustaa mitään ainoaa oikeaa vastausta tähän rengaspaineasiaan, koska se ei noin yksinkertainen asia edes ole. Laitoin tuon ainoastaan yleisestä mielenkiinnosta, että mitä rengasvalmistaja samaan kysymykseen on julkisesti vastannut. Hassua että kysymyksessä mainittuja rengaspaineita eivät syyksi kerro.
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Niin voiko edes uusissa autoissa missä on se antura renkaassa,vaihdelal renkaita edes edestä taakse?
Joku oli vaihtanu niin oli auton tietokone herjannu että rangas on väärässä paikassa?
Kysyn kun en tiedä kun ei ole sellasia autoja mulla,että onko juttu aivan tuulesta temmattu?
Veljeni Mersussakin on oudot kesärenkaat kun hän kuulemma voi vaihtaa jopa pyörimis suuntaakin eli vaikka puolelta toiselle joka oli kyllä kiellettyä jokin aika sitten...
Niissä uusissa renkaissa kun ei ole mitään pyörimis suuntanuolta ja saa kuulemma kummin päin vain käyttää,vaikka kuvio minusta kyllä näyttää erilaiselta kun on eripäin...
Ota näistä sitten selvää heh!
Joku oli vaihtanu niin oli auton tietokone herjannu että rangas on väärässä paikassa?
Kysyn kun en tiedä kun ei ole sellasia autoja mulla,että onko juttu aivan tuulesta temmattu?
Veljeni Mersussakin on oudot kesärenkaat kun hän kuulemma voi vaihtaa jopa pyörimis suuntaakin eli vaikka puolelta toiselle joka oli kyllä kiellettyä jokin aika sitten...
Niissä uusissa renkaissa kun ei ole mitään pyörimis suuntanuolta ja saa kuulemma kummin päin vain käyttää,vaikka kuvio minusta kyllä näyttää erilaiselta kun on eripäin...
Ota näistä sitten selvää heh!
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Nyt on Tessulla vähän sekava viesti, mutta näin se menee
Rengaspainevalvontaa on paineanturi ja ABS anturiperustaista. ABS anturiperustaisessa saat ajotietokoneelle ilmoituksen, että joku rengas on vajaampi kuin toiset, mutta painemäärästä se ei puhu mitään. Se siis vertaa jotenkin renkaiden pyörimisnopeuksia ja tekee siitä päätelmiä paineesta. Se verrannee lähinnä kai yhden akselin renkaita eikä kerro kauhean hyvin jos edessä on molemmissa enemmän/vähemmän painetta kuin takana molemmissa. Eli se kertoo yhdellä akselilla olevien renkaiden erosta ei niinkään kaikkien renkaiden erosta toisiinsa nähden.
Paineanturiperustainen antaa sitten erilaisia painelukemia ajotietokoneelle. Siinä on sitten monia tapoja, jossa kerrotaan mikä anturi on missäkin, mutta esim. Opelissa oli ratkaisu, jossa piti ostaa Kiinasta piippailulaite, jolla renkaiden vaihdon yhteydessä piti kertoa mikä anturi on missäkin renkaassa. Jos yhdenkin renkaan vaihtaa niin sitten piippailu uusiksi. (Piippailu=napinpainallus jokaisen venttiilin lähistöllä). Tästä lienee edistyksekkäämpiä ratkaisuja, mutta nyrkkisääntö on, että jos on paineanturit niin niistä pitänee autolle jotenkin kertoa missä nurkassa on mikin anturi, jotta auto tietää sen. Tämä taas sitten antaa ihan täsmätietoa mitä painetta missäkin renkaassa on ja auto sitten reagoi siihen.
Pyörimissuunta on ihan selvä asia - jos nuolta ei ole niin laita miten vaan. Itselläkin on selvästi epäsymmetrisiä renkaita, mutta ei niissä ole vierimissuuntaa merkitty. Eli noudattaa renkaan merkintöjä ja koettaa ainakin vetävissä pyörissä pitää jokseenkin symmetriset renkaat nin aika pitkälle pärjäilee. Vapaasti pyörivälle akselille voi sitten laittaa vähän eksoottisempaa kamaa, jos se vain lain kirjaimen täyttää. Eli on itselläkin ollut joskus takana pyörimässä vanha nastaton nasta, kun kesärenkaasta on ollut pula ja kyllä silläkin pärjättiin. Kuljettajan pitää aina olla tietoinen millaisia kumeja ja millaista lastia autossa on ja sovittaa ajotapansa niihin.
Jos autonrengasliitolta (=rengaskauppiaiden kerho) kysyy, niin kyllähän se kohta 6mm uralla olisi syytä harkita vaihtoa. Itse ajelen kyllä renkaat jokseenkin loppuun sinne sakkorajalle ennen kuin uusin. Renkaat ovat ainakin ennen olleet sen verran halpoja, että ei niiden kanssa kannata ihan ihmeellisiin säästöihin pyrkiä, mutta toisaalta käyttökelpoista on turha hävittää sitäkään vaan käyttää se loppuun.
Myöskään kulumisen mallista ei älyttömän pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata tehdä. Toki jos uusi rengas syöpyy nurkista, niin silloin on kulmissa vika, mutta kyllä minulla on usein ne loppuun ajetut sakkorenkaat olleet jo aikamoisia päärynöitä eikä seuraava uusi rengas ole merkittävästi lähtenyt mitenkään syöpymään. Loppuunajetuissa renkaissa tahtoo olla kaikenlaista pientä runkovikaa, joka vaikuttaa kulumiseen ja renkaan käytökseen.
Keskeltä kulumin on erittäin harvinaista nykyään - kyllä se on enemmänkin nurkkien pyöristyminen jota näkee renkaiden käyttöiän lopussa.
Rengaspainevalvontaa on paineanturi ja ABS anturiperustaista. ABS anturiperustaisessa saat ajotietokoneelle ilmoituksen, että joku rengas on vajaampi kuin toiset, mutta painemäärästä se ei puhu mitään. Se siis vertaa jotenkin renkaiden pyörimisnopeuksia ja tekee siitä päätelmiä paineesta. Se verrannee lähinnä kai yhden akselin renkaita eikä kerro kauhean hyvin jos edessä on molemmissa enemmän/vähemmän painetta kuin takana molemmissa. Eli se kertoo yhdellä akselilla olevien renkaiden erosta ei niinkään kaikkien renkaiden erosta toisiinsa nähden.
Paineanturiperustainen antaa sitten erilaisia painelukemia ajotietokoneelle. Siinä on sitten monia tapoja, jossa kerrotaan mikä anturi on missäkin, mutta esim. Opelissa oli ratkaisu, jossa piti ostaa Kiinasta piippailulaite, jolla renkaiden vaihdon yhteydessä piti kertoa mikä anturi on missäkin renkaassa. Jos yhdenkin renkaan vaihtaa niin sitten piippailu uusiksi. (Piippailu=napinpainallus jokaisen venttiilin lähistöllä). Tästä lienee edistyksekkäämpiä ratkaisuja, mutta nyrkkisääntö on, että jos on paineanturit niin niistä pitänee autolle jotenkin kertoa missä nurkassa on mikin anturi, jotta auto tietää sen. Tämä taas sitten antaa ihan täsmätietoa mitä painetta missäkin renkaassa on ja auto sitten reagoi siihen.
Pyörimissuunta on ihan selvä asia - jos nuolta ei ole niin laita miten vaan. Itselläkin on selvästi epäsymmetrisiä renkaita, mutta ei niissä ole vierimissuuntaa merkitty. Eli noudattaa renkaan merkintöjä ja koettaa ainakin vetävissä pyörissä pitää jokseenkin symmetriset renkaat nin aika pitkälle pärjäilee. Vapaasti pyörivälle akselille voi sitten laittaa vähän eksoottisempaa kamaa, jos se vain lain kirjaimen täyttää. Eli on itselläkin ollut joskus takana pyörimässä vanha nastaton nasta, kun kesärenkaasta on ollut pula ja kyllä silläkin pärjättiin. Kuljettajan pitää aina olla tietoinen millaisia kumeja ja millaista lastia autossa on ja sovittaa ajotapansa niihin.
Jos autonrengasliitolta (=rengaskauppiaiden kerho) kysyy, niin kyllähän se kohta 6mm uralla olisi syytä harkita vaihtoa. Itse ajelen kyllä renkaat jokseenkin loppuun sinne sakkorajalle ennen kuin uusin. Renkaat ovat ainakin ennen olleet sen verran halpoja, että ei niiden kanssa kannata ihan ihmeellisiin säästöihin pyrkiä, mutta toisaalta käyttökelpoista on turha hävittää sitäkään vaan käyttää se loppuun.
Myöskään kulumisen mallista ei älyttömän pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata tehdä. Toki jos uusi rengas syöpyy nurkista, niin silloin on kulmissa vika, mutta kyllä minulla on usein ne loppuun ajetut sakkorenkaat olleet jo aikamoisia päärynöitä eikä seuraava uusi rengas ole merkittävästi lähtenyt mitenkään syöpymään. Loppuunajetuissa renkaissa tahtoo olla kaikenlaista pientä runkovikaa, joka vaikuttaa kulumiseen ja renkaan käytökseen.
Keskeltä kulumin on erittäin harvinaista nykyään - kyllä se on enemmänkin nurkkien pyöristyminen jota näkee renkaiden käyttöiän lopussa.
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Sulla ei ole mitään hajua kuka olen mitä olen tehnyt tai mitä teen ja oletat pentti perusasentajaksi?
No sun mielipiteet näkyvät perustuvan keskustelupalstalta luettuun ja ne on mulle aivan yhdentekeviä.
Kysyttiin kokemusta ja mielipidettä siitä, annoin omani mitä on ollut kokemuksia tässä viimeisen 30v ajalta, sulla sitä ei näytä olevan muuta kuin minun kirjoittelusta.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
6mm kohdalla kannattaakin jo vaihtaa uusiin...niissä on sitten kokonaista 7mm... 

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.
Mulle on aina kerrottu ettei renkaan pyörimis suuntaa saa muuttaa,eli et voi laittaa kuskin rengasta apumiehen puolelle,oli sitten kuvio mikä vaan,eli kesken renkaan olemassa olo iän et voi vaihtaa,toki heti uutena renkaat käy minne vaan.
Mutta kaikkeahan tuota on,itse en ole muutellu renkaita puolelta toiselle sen jälkeen kun ne alle on menny,käytetyssä tosin haastavaa tulkita jollei ole ollu mitään suuntaa.
Täytyy kiittää tuosta rengaspaine antura tiedoista niin nyt tietää sitten enempi,toki nuokin netistä löytyy ja jokainen tietty kertoo mitä tietä,josksu vaan saa kaikenmoista tietoa jotka ei oel alkuunkaan pitäny paikkaansa.
Niin siksihän nämä foorumit onkin että voipi kysellä,juttuni saaattoi ollasekava kun menin liian äkisti asiasta toiseen,siitä minulle pieni miinus.
No toiset voi sitten jatkaa juttua jos vielä asiassa edetään.
Mutta kaikkeahan tuota on,itse en ole muutellu renkaita puolelta toiselle sen jälkeen kun ne alle on menny,käytetyssä tosin haastavaa tulkita jollei ole ollu mitään suuntaa.
Täytyy kiittää tuosta rengaspaine antura tiedoista niin nyt tietää sitten enempi,toki nuokin netistä löytyy ja jokainen tietty kertoo mitä tietä,josksu vaan saa kaikenmoista tietoa jotka ei oel alkuunkaan pitäny paikkaansa.
Niin siksihän nämä foorumit onkin että voipi kysellä,juttuni saaattoi ollasekava kun menin liian äkisti asiasta toiseen,siitä minulle pieni miinus.
No toiset voi sitten jatkaa juttua jos vielä asiassa edetään.