Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Alkoi Focuksen vikavalo ajossa vilkkumaan ja välillä paloi yhtenään. Tyhjäkäynnillä ei pysynyt käynnissä, ajossa kävi kolmella. Kakkospytyn tulpasta kärki hävinnyt jonnekin. Uusin tulpat, tulpanjohdot ja puolan. Käy edelleen kolmella. Vikakoodiksi P0302, Sylinterin 2 sytytyskatko havaittu. Mittasin puristukset ja kaikissa muissa n.14bar ja 2. sylinterissä viisari ei noussut yhtään. Ilmeisesti venttiilivikaa. Onko paha homma toi kannen ja nokkien irroitus ja asennus? Tarvitseeko jotain erikoistyökaluja?
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Tai männässä reikä,tuttavalla kävi niin C maxissa,uusivat männän mutta senkin jälkeen katos öljyt nopeaan koneesta
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
^kai tuossa kannattaisi ostaa parinkympin endoskooppi ja vilkaista tulpanreiästä sisälle.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Tutkailin kännykkään liitettävällä endoskoopilla tulpanreiästä...mäntä näytti olevan OK. Ajattelin sen kannen kyllä ottaa pois jossain välissä. Toinen pirssi jo hommattu, joten toi on seisonnassa. Olis siinä sentään toimiva ilmastointi ja eberi...
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Neuvoa en tuohon osaa antaa. Kiinnostaa vaan nuo vikakoodin luku ohjelmistot, että mistä niitä saa ja kuinka päteviä ovat? Itse olen vähän päässyt 15 vuotta sitten testaamaan eräällä kurssilla Autodataa, jota koulutuksissa paljon käytettiin. Mikäli saisin hieman tallitilaa järjestymään, niin kiinnostaisi tehdä vähän enemmänkin kuin perus öljynvaihdot ja jarrurempat. Kuinka tähtitieteellisissä hinnoissa on esim. Boch ja Autodata ja niiden ylläpito? Lisäksi on jotain halpiksia, mutta ne korjaamoiden käyttämät antavat hyvät ohjeet moneen työhön. Omalle autolle sai koululla (aikuiskoulutus) tehtyä lähes kaiken itse ilman suurempia opettajan neuvoja, kun oli autonostimia joka lähtöön, sekä asialliset työkalut. 

Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Käsittääkseni Boschin Esitronic 2.0 (jota oon itse paljon duunissa ja koulussakin käyttäny) taitaa ollaa luokkaa tonneja, mutta jos haluaa yhdestä merkistä kaiken, tässä tapauksessa Fordista, niin Forscanin betaversio on ilmainen ja ELM327, HS/MS-kytkimellä maksaa 20e, tällä pääsee käsiksi kaikkiin auton moduuleihin. Forscanin asennus sekä ELM327:n ajurin asentaminen läppärille on lasten leikkiä verrattuna esim. Opcomiin, joten sillä lähtisin liikkeelleMotorsHead kirjoitti: ↑08 Touko 2022 12:25 Neuvoa en tuohon osaa antaa. Kiinnostaa vaan nuo vikakoodin luku ohjelmistot, että mistä niitä saa ja kuinka päteviä ovat? Itse olen vähän päässyt 15 vuotta sitten testaamaan eräällä kurssilla Autodataa, jota koulutuksissa paljon käytettiin. Mikäli saisin hieman tallitilaa järjestymään, niin kiinnostaisi tehdä vähän enemmänkin kuin perus öljynvaihdot ja jarrurempat. Kuinka tähtitieteellisissä hinnoissa on esim. Boch ja Autodata ja niiden ylläpito? Lisäksi on jotain halpiksia, mutta ne korjaamoiden käyttämät antavat hyvät ohjeet moneen työhön. Omalle autolle sai koululla (aikuiskoulutus) tehtyä lähes kaiken itse ilman suurempia opettajan neuvoja, kun oli autonostimia joka lähtöön, sekä asialliset työkalut.![]()

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Niinpä niin... googlettamalla niitä saa
mutta niitä ei taida olla ihan härmän kielellä 


-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Ja tokkopa ne ilmaiset ohjelmat mitään huolto/korjaus ohjeita antaa. Joihinkin vanhempiin automalleihin kuten mersu w210, antoi Alfamer korjausoppaatkin hyvin selkeät ohjeet ainakin diesel moottoreiden korjaukseen. Moneen muuhun autoon ne Haynes kirjojen suomennokset (Alfamer) kertoo vain yleistä perustietoa autoista ja ovat lähinnä hupaisaa luettavaa kaiken maailman varoituksineen.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Se nyt vaan on vähän marginaalinen tämä meidän härmän kieli, että vaihtoehdoiksi jää kääntäjä ja lontoon ohjeet tai alfamerin päin persettä käännetyt ohjeet varoituksineen.
Suosittelen kääntäjää ja lontoota jos se lontoo ei itseltä taivu. Itse kun on Sky channel sukupolvea ja ohjelmat oli kaikki lontoota ilman tekstiä niin väkisin sen oppi lapsena kun halusi ymmärtää mitä transformersit yms puhui.
Tekninen sanasto on sitten sen jälkeen tullut tutuksi muusta ympäristöstä.
Suosittelen kääntäjää ja lontoota jos se lontoo ei itseltä taivu. Itse kun on Sky channel sukupolvea ja ohjelmat oli kaikki lontoota ilman tekstiä niin väkisin sen oppi lapsena kun halusi ymmärtää mitä transformersit yms puhui.
Tekninen sanasto on sitten sen jälkeen tullut tutuksi muusta ympäristöstä.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Niin... kyllä sitä vähän tyhmänä itseään pitää, kun ei vieraat kielet oikein koulussa taipuneet. Vanhan ajan turisti englannilla menen nykyään, kun ne kouluopitkin ovat jo unohtuneet
Ja vielä on kaksi aivosolua jäljellä, niin voisihan sitä opiskella jotain rallienglantia, jos viitsii.


Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Vika selvisi...pakoventtiilistä pala pois. Tarkoitus nyt vaihtaa sylinterin molemmat pakoventtiilit ja varsien tiivisteet. Ei ollenkaan niin paha homma, mitä luulin. Pakosarjan irroitus oli hankala tilan puutteen vuoksi.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
No niin hyvä homma että selvisi, ja oikeastaan helpoimman kautta. Huonompi vaihtoehto olisi ollut männässä reikä.
Mukava että tulit kertomaan mikä oli vikana, se välillä jää hämärän peittoon kun auto korjattu eikä palattu kertomaan mikä oli vikana.
Mukava että tulit kertomaan mikä oli vikana, se välillä jää hämärän peittoon kun auto korjattu eikä palattu kertomaan mikä oli vikana.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Joo, se on kyllä ärsyttävää, jos jää juttu kesken. Otin kaikki pakoventtiilit pois ja melkoisen karstassa kaikki. Tiivistepinnoillakin jonkin verran. Kuinkas noi venttiilinvarsien tiivisteet..?Täytyykö painaa paikoilleen ilman öljyä ja ohjureiden päät puhdistaa rasvasta? Joskus Saabissa noita liimailtiin, kun nousivat pois paikoiltaan. Jonkinsortin tyyppivika...
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Niihin autoihin mihin olen ohjurinkumeja vaihtanut niin sopivalla 1/4" hylsyllä painaen paikalleen jos eivät tule jousien alla laipalla.12/76 kirjoitti: ↑16 Touko 2022 21:56 Joo, se on kyllä ärsyttävää, jos jää juttu kesken. Otin kaikki pakoventtiilit pois ja melkoisen karstassa kaikki. Tiivistepinnoillakin jonkin verran. Kuinkas noi venttiilinvarsien tiivisteet..?Täytyykö painaa paikoilleen ilman öljyä ja ohjureiden päät puhdistaa rasvasta? Joskus Saabissa noita liimailtiin, kun nousivat pois paikoiltaan. Jonkinsortin tyyppivika...
Nuo kumit ovat kuumassa öljykylvyssä koko ajan ja ovat suunniteltu toimimaan ja kestämään niin. Vanhoissa V-8:ssa ohjurin kumi oli kuin sateenvarjoa joka liikkui vapaasti venttiilivarressa.
Joskus pako- ja imupuolen kumit ovat erilaisia materiaalin suhteen. Ainakin erivärisiä.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Vilkaisin äsken tallissa niitä tiivisteitä. Laippa jää tosiaan jousen alle. Ei siis ongelmaa.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Kannattaa kaikki venttiilit hioa tahnalla seeteihin kevyesti kun kansi kerran on osina.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Joo, tarkoitus on hioa. Kokeilin sillä akkukone+letkunpätkä systeemillä.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Venttiilit hiottu ja testattu. Kansi paikoillaan ja pakosarja myös ährätty kiinni. Huomenna olisi taas tarkoitus jatkaa parin välipäivän jälkeen. Kampiakselin hihnapyörän lukitus vaikuttaa kyllä epäilyttävältä. Renuihin noita joskus vaihtelin, niin ei ollut muistaakseni kiilaa, mutta oli sentään kartioliitos. Osat varmaan kannattaa puhdistaa rasvasta asetonilla tms... Tarkoitus on pitää hihnapyörää paikoillaan kun kiristää asteet. Nokkien pultit löysällä, jotta pääsee pyörimään. Vai onko tarvetta ottaa startti pois ja väsätä siihen joku, mikä lukitsee vauhtipyörän? Kaikki vinkit tervetulleita.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Ehdottomasti kannattaa lukita kampiakseli vauhtiksen kautta, itse ainakaan en saa muuten kirittyä sitä loppua 90 astetta kampiakselin pulttia, joka pitää uusia jakopäänrempan yhteydessä muuten.
Tuollaista käytin, maksoi 25e Toolfiniltä, saattaa saada lainaan Ford-merkkikorjaamoltakin:

Kirjoittelin tänne joskus ohjeenkin aiheesta:
viewtopic.php?t=59199
Kannattaa lukaista

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Auto olisi muuten kasassa, mutta miten ihmeessä ton taaemman moniurahihnan saa paikoilleen. Venyvä hihna siis kyseessä. Hain työhön tarkoitetun työkalunkin, millä hihnan saa lukittua pyörään. Ei vaan onnistu...luiskahtaa aina pois vesipumpun pyörältä. Koneen pyörimissuuntaan olen yrittänyt ja lukitustyökalu kampuran hihnalla.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Tuohon oli joku kikka, kun vain muistaisi mikä....
Entäs jos pyörittää konetta niin, että yksi vesipumpun hihnapyörän pulteista on sillä kohtaa, missä hihna kohtaa hihnapyörän. Pultti pois ja hihna nippusiteellä pultin reiän kautta kiinni, ettei luiskahda. Ja sitten uutta yritystä...
Entäs jos pyörittää konetta niin, että yksi vesipumpun hihnapyörän pulteista on sillä kohtaa, missä hihna kohtaa hihnapyörän. Pultti pois ja hihna nippusiteellä pultin reiän kautta kiinni, ettei luiskahda. Ja sitten uutta yritystä...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Väsään lattaraudasta sellaisen L:n muotoisen raudan joka tulee 2:lla pultilla kiinni vesipumpun pulttien reikiin. En tänään ehtiny sitä loppuun tekemään. Ilmoittelen sitten, toimiko.
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Hain Motonetista hihnasarjan, jossa työkalut mukana. Ei mitään ongelmaa näiden kanssa. Kyllä aika temppu on, jos ton takimman hihnan saa ehjänä paikoilleen nippareilla tms. Huomenna sitten loput osat kiinni ja jäähdytinnesteet sisään. Sitten täytyisi uskaltaa vielä startata...
Re: Focus 1.6 bensa MK2 puristuspaineet hukassa
Hyvä kun sait hihnan paikoilleen! Nyt jännätään ekaa starttia 

.
Kai väänsit konetta ainakin pari kierrosta ympäri ja tarkistit ajoituksen?
Kai väänsit konetta ainakin pari kierrosta ympäri ja tarkistit ajoituksen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex