Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Vaihtuko ne asentoanturit, vai onko ne vanhasta koneesta?
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Ainakin mulla vanhassa ei ollut jako kohdallaan eli oli oppinut väärät asennot. Tämä nollaus kuuluu ainakin 1.0ecoboost koneessa tehdä remmin vaihdon yhteydessä.kmtt kirjoitti: ↑12 Loka 2020 22:59Hmm, jaha. Nyt alkoikin tämä ecoboostin VVT kiinnostamaan. Milläs opituilla ja muuttuvilla parametreilla niitä säätöpyöriä ajetaan identtisissä moottoreissa eri asentoon ja montako eri mahdollista "opittua" asentoa niillä eri moottoreilla on?
Jos mulla on koko koneen yläkerta pöydällä yksiin osiin purettuna, ja sen jälkeen takaisin asennettuna, niin mistä moottorinohjain tietää, että nyt onkin se "vanha" kone uudelleen kasattuna, eikä sen takia sitten tarvi herjailla, tai vaatia asentojen nollauksia. Mutta jos olisikin "uusi/toinen" kone, niin sitten se päättääkin, että nythän tälle täytyykin vähän vikavaloja sytytellä ja asentoja nollailla?
Ajoitukset kun on kohdillaan, niin kampiakseli, nokka-akselit ja VVT-pyörät on kuitenkin molemmissa koneissa tasan samoissa asennoissa. Ja säätöpyörien asentoa ymmärtääkseni säädellään ihan muilla parametreilla, kuin "opituilla" arvoilla, eli enemmänkin kierroslukuun, lämpötilaan ja koneen kuormitukseen liittyvillä, mutta näille nyt kai ihan etukäteen eculle ohjelmoidut kartat, että montako astetta missäkin tilanteessa ajoitusta muutetaan ja mihin suuntaan. Saatan toki olla väärässä, kun en Fordin venttiilien ajoituksen ohjausta sen syvällisemmin tunne.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Oliko tämä Mondeo viritetty? 
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Ei todellakaan. Normi 118 kW ja 160 hp. Ja ei ole bensiinimoottorissa egr-venttiiliä. Eikä ole toiminut 2018 asennettu jäähdytysnesteen alenema-anturi missään vaiheessa eikä mitkään muutkaan varoitusvalot. Ei ole vienyt tai vuotanut jäähdytysnestettä. Mitä ulkomaisilta sivuilta lukee, niin on selittämättömiä ylikuumenemisia ollut, josta on seurannut sylinterivaurioita. Maahantuoja Ford.fi ei ollut tietävinään asiasta, vetoavat merkkikorjaamon lausuntoon/takuuajan päättymiseen ja siihen, että öljy ollut 5W-40 (Castrol Magnatec). Itse tehtyä öljyhuoltoa ei siis noteerata huolloksi ollenkaan, vaikka ennen vauriota ajettu noin 10 000 km. Merkkikorjaamon mukaan voitelun puute ei ole syy, mutta tuskin antavat sitä kirjallisena.
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Ihan mielenkiinnosta: Mikä on 1.6 Ecoboostin öljynlaatuvaatimus ohjekirjassa? Castrolin öljyvalisin suositti autosi spekseillä Stop-Start 5W-20 E tai 5W-30 A5, mutta ei 5W-40.Samuli1972 kirjoitti: ↑14 Loka 2020 19:55 Maahantuoja Ford.fi ei ollut tietävinään asiasta, vetoavat merkkikorjaamon lausuntoon/takuuajan päättymiseen ja siihen, että öljy ollut 5W-40 (Castrol Magnatec). Itse tehtyä öljyhuoltoa ei siis noteerata huolloksi ollenkaan, vaikka ennen vauriota ajettu noin 10 000 km. Merkkikorjaamon mukaan voitelun puute ei ole syy, mutta tuskin antavat sitä kirjallisena.
Jäin vain miettimään että täyttääkö Castrol Magnatec 5W-40 autosi laatuvaatimuksen? Minustakin se kuulostaa hieman "paksuhkolta", kun modernit moottorit usein suunnitellaan 5W-30 tai ohuemmille öljyille
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590004/ ... W-40-C3-4l
Ei näy Ford luokituksia...
Ohjekirja:
Engine oil - petrol engines only WSS-M2C948-B 5W-20 Castrol or Ford Engine Oil
Alternative engine oil - all petrol engines WSS-M2C913-C 5W-30 Castrol or Ford Engine Oil
Hmm... tuon mukaan tämä olisi käynyt ja olisi ollut vielä halvempaakin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/ ... F-5W-30-5l
Ei näy Ford luokituksia...
Ohjekirja:
Engine oil - petrol engines only WSS-M2C948-B 5W-20 Castrol or Ford Engine Oil
Alternative engine oil - all petrol engines WSS-M2C913-C 5W-30 Castrol or Ford Engine Oil
Hmm... tuon mukaan tämä olisi käynyt ja olisi ollut vielä halvempaakin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/ ... F-5W-30-5l
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Paha rasti mikäli on käytetty öljyä millä ei ole vaadittua laatuluokitusta
Ei voi tietää mikä on riski moottorille pitkässä juoksussa. Se on myyjälle kultatarjottimella paikka vedota siihen ettei autoa ole huollettu oikein: vaikka näyttäisikin siltä ettei vaurio ole öljyn aiheuttama, niin myyjäpuoli todennäköisesti tarttuu tähän tiukasti...

Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
duckworth kirjoitti: ↑12 Loka 2020 22:26 Tota jälkimmäistä mulla on Omegan 2.2 litrasessa Ecotecissä, mutta käsittääkseni magnatec 5w40 on hiukan paksuhkoa tyyliin mihinkään alle 300tkm ajettuun 2000-luvun Fordin 4-syl. bensakoneeseen
Siis Zetec-E ja siitä eteenpäin. Korjatkaa jos oon väärässä...?
EDIT: PSA-puolella ainakin on sellainen huomio tullut että jos käytetään paksumpia öljyjä, ei saisi enää siirtyä takaisin huuhteleviin (kuten esim. 0w30) öljyihin, koska irrottaa likaa joka sitten kulkeutuu ikävästi laakereille.
Tiedä sitten enkö sanonut asiaa tarpeeksi selvästi...?Fiestalla kirjoitti: ↑14 Loka 2020 23:41 https://www.motonet.fi/fi/tuote/590004/ ... W-40-C3-4l
Ei näy Ford luokituksia...
Ohjekirja:
Engine oil - petrol engines only WSS-M2C948-B 5W-20 Castrol or Ford Engine Oil
Alternative engine oil - all petrol engines WSS-M2C913-C 5W-30 Castrol or Ford Engine Oil
Hmm... tuon mukaan tämä olisi käynyt ja olisi ollut vielä halvempaakin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/ ... F-5W-30-5l
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Tuosta 5W-40 öljyn sopivuudesta kannattaisi olla kirjallisena se kysymys ja merkkihuollon vastaus, muuten sillä ei taida olla painoarvoa. Valitettavasti. Saattaa olla liian paksua tuolle koneelle, kuten fiksumpi asian jo ilmaisi.Samuli1972 kirjoitti: ↑14 Loka 2020 19:55Maahantuoja Ford.fi ei ollut tietävinään asiasta, vetoavat merkkikorjaamon lausuntoon/takuuajan päättymiseen ja siihen, että öljy ollut 5W-40 (Castrol Magnatec)
Mikä se sinun auton malli, moottorikoko ja teho on tismalleen että saadaan tarkat suositukset esille, ellei jollakin ollut IDENTTISEN setupin huoltokirjaa saatavilla?
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Tuskin antavat kirjallisena mitään kun ovat Fordin edustajia. Kysyin vaan vuosi sitten merkkiliikkeestä voiko käyttää 5W-40 öljyä (Castrol Magnatec) kun sitä oli jäänyt varastoon ja vastaus oli että tuskin haittaa...silloin km 112 000 ja ajattelin että on jo vähän kulunut ja voisi mennä yhtä pykälää jäykemmälläkin öljyllä. Varsinkin kun aina lämmityspistokkeessa ja kylmäkäynnistyksiä todella vähän. Yhden öljyluokan muutos yli 100 000 ajetulla moottorilla kuitenkaan tuskin on syy, kyseisellä öljyllä oli siis ajettu noin 10 000 km 2019 syksystä elokuuhun 2020. 5W-30 on suositus eikä ehdoton kielto käyttää mitään muuta, täytyy jatkossa olla tarkempi jos noin tarkka öljystä. Nyt oli suosituskin muuttunut 5W-20 ja Volvo V40 2012 jossa sama Fordin lohko niin suositus 0W-30.
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Aika erikoista että merkkihuolto on antanut tuommoisia ohjeita öljyn suhteen? Ja nyt Ford käyttää sitä asiakasta vastaan ettei korvata mitään...
Juu viskositeetti saattaa olla suositus. Vaikka kylmässä molemmat ovat 5W, niin toinen on kuumana paksumpaa (30 vs. 40). Tärkeintä on laatuluokitus WSS-M2C948-B tai WSS-M2C913-C että löytyy ja se yleensä on vaatimus. Laatuluokitus ottaa kantaa öljyn teknisiin ominaisuuksiin koostumus, moottoritestit yms, eli on käytännössä ainoa tapa varmistua että öljy on autolle riittävän hyvää.
Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?
Juu viskositeetti saattaa olla suositus. Vaikka kylmässä molemmat ovat 5W, niin toinen on kuumana paksumpaa (30 vs. 40). Tärkeintä on laatuluokitus WSS-M2C948-B tai WSS-M2C913-C että löytyy ja se yleensä on vaatimus. Laatuluokitus ottaa kantaa öljyn teknisiin ominaisuuksiin koostumus, moottoritestit yms, eli on käytännössä ainoa tapa varmistua että öljy on autolle riittävän hyvää.
Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Ylikuumentuminen kai tapahtui, anturit/ECU eivät vain siihen reagoineet? Ja se oli juuri siinä ennen pysäyttämistä, viimeiset sadat metrit. Ja oliko se syy vai seuraus? Paljon kysymyksiä...foop kirjoitti: ↑16 Loka 2020 16:33 Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?
Öljynjäähdytin tässä kai kuitenkin oli? Sieltä voisi teoriassa myös nesteet päästä öljyn joukkoon.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Se taisi olla jonkun henkilökohtainen mielipide, ei Fordin..
Tätä mä taisin aikaisemmin veikata. Nyt tarvitaan kuvia kannesta ja lohkosta.foop kirjoitti: ↑16 Loka 2020 16:33 Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Mielipidettä kysyisin. Mondeo 2012 1,6 ecoboost. Lapista eteläsuomeen ajellessa ei voinut ajaa kuin pintakaasulla. Vähänkään kun koitti normaalisti kiihdyttää rupesi nykimään/tärisemään. Kotiin palattua auto korjaamolle ja diagnoosi seuraava:
Vikakoodit luettu: herjaa imu ja pakonokka-akselin ajoituksesta ja sytytyskatkoksista. 1. Sylinterin sytytystulppa reilusti karstoittunut. Jakopään ajoitus tarkastettu, ajoitus ok. Öljypohja purettu, imusihdissä pala mäntää ja männän renkaan paloja.
Kysymys kuuluu, kannattaako/saako korjattua? (autolla ajettu 250tkm) vaiko vaihtaa koko moottori:
Uusi moottori asennettuna 6500€ ja käytetty 75tkm ajettu käytetty moottori vaihdettuna 4700€.
Vikakoodit luettu: herjaa imu ja pakonokka-akselin ajoituksesta ja sytytyskatkoksista. 1. Sylinterin sytytystulppa reilusti karstoittunut. Jakopään ajoitus tarkastettu, ajoitus ok. Öljypohja purettu, imusihdissä pala mäntää ja männän renkaan paloja.
Kysymys kuuluu, kannattaako/saako korjattua? (autolla ajettu 250tkm) vaiko vaihtaa koko moottori:
Uusi moottori asennettuna 6500€ ja käytetty 75tkm ajettu käytetty moottori vaihdettuna 4700€.
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
En tiedä pitäiskö tästä tehdä ihan oma ketju että ei sotke toiseen mutta kait noihin alkaa jo uusia mäntiä etc. saada vaikka marmori uuden koneen mielummin myyy... Tosin miltä itse sylinteri näyttää että onko ottanyt osumaa pahasti ja entä kansi...Mixu kirjoitti: ↑07 Huhti 2022 18:39 Mielipidettä kysyisin. Mondeo 2012 1,6 ecoboost. Lapista eteläsuomeen ajellessa ei voinut ajaa kuin pintakaasulla. Vähänkään kun koitti normaalisti kiihdyttää rupesi nykimään/tärisemään. Kotiin palattua auto korjaamolle ja diagnoosi seuraava:
Vikakoodit luettu: herjaa imu ja pakonokka-akselin ajoituksesta ja sytytyskatkoksista. 1. Sylinterin sytytystulppa reilusti karstoittunut. Jakopään ajoitus tarkastettu, ajoitus ok. Öljypohja purettu, imusihdissä pala mäntää ja männän renkaan paloja.
Kysymys kuuluu, kannattaako/saako korjattua? (autolla ajettu 250tkm) vaiko vaihtaa koko moottori:
Uusi moottori asennettuna 6500€ ja käytetty 75tkm ajettu käytetty moottori vaihdettuna 4700€.
Käytetyn vaihtomoottorin voi saada halvemmalla ulkomailta, muistaakseni hollannissa tai tanskassa on koneita tarjolla tosin vaihto maksaa siltikin
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Ei kannata ainakaan samaan lohkoon ruveta uutta tekemään. Olen näitä laittanut ja sylintereiden päät väsyy ja murtuu menee nesteet palotilaan. Itse suosittelen uutta sillä ajaa pitkään. Käytetystä ei koskaan tiedä voi tuurilla saada hyvän tai sitten hajoaa uudestaan piankin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Useita moottoreita vaihtaneena ja joitakin korjanneena olen samaa mieltä eli tehdasuusi moottori tuolla hintaerolla on hyvin edullinen vaihtoehto verrattuna käytettyyn.focst kirjoitti: ↑08 Huhti 2022 19:34 Ei kannata ainakaan samaan lohkoon ruveta uutta tekemään. Olen näitä laittanut ja sylintereiden päät väsyy ja murtuu menee nesteet palotilaan. Itse suosittelen uutta sillä ajaa pitkään. Käytetystä ei koskaan tiedä voi tuurilla saada hyvän tai sitten hajoaa uudestaan piankin..
-
- Viestit: 2446
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
mikä näitä uusia oikein vaivaa...vanhoilla 2.0 TDCI "maamoottreilla" ajoi 400tkm ilman ongelmia.
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Kaksi syytä:Taunusautomaatti kirjoitti: ↑08 Huhti 2022 22:49 mikä näitä uusia oikein vaivaa...vanhoilla 2.0 TDCI "maamoottreilla" ajoi 400tkm ilman ongelmia.
- Konetta pienennetty ja samalla tehoa otettu siitä pienestä enemmän irti = toleranssit pienenee ja sitäkautta jonkun tapahtuman vaikutus suurenee
- Lisätty apulaitteita, joiden vikaantuminen aiheuttaa sitten ongelmia
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Maamoottoreista puhetta kun on, niin voisi sanoa ehkä että 2000-luku oli vähän sellainen peak point kanavaruisku-moottoreiden osalta mitä eurooppalaisiin autoihin tulee. Fordin Zetec ja Duratec, VAGin 1.8 20V T, Opelin Ecotec jne. Toki noissakin omat tyyppivikansa mutta kun huoltoja ei laimin lyönyt niin noilla ajoi ja ajaa vielä pitkältä.tikola kirjoitti: ↑09 Huhti 2022 05:53Kaksi syytä:Taunusautomaatti kirjoitti: ↑08 Huhti 2022 22:49 mikä näitä uusia oikein vaivaa...vanhoilla 2.0 TDCI "maamoottreilla" ajoi 400tkm ilman ongelmia.
- Konetta pienennetty ja samalla tehoa otettu siitä pienestä enemmän irti = toleranssit pienenee ja sitäkautta jonkun tapahtuman vaikutus suurenee
Kulutusta ja päästöjä on saatu näin pienennettyä, mutta sitten samalla kun tulee lisälaitteita ja ominaisuuksia paino nousee, joka ulosmittaa saatua kehitystä.
- Lisätty apulaitteita, joiden vikaantuminen aiheuttaa sitten ongelmia
Vaikka korkeapaineisella suoraruiskutuksella saavutetaan pienempi kulutus, on se tuonut kimpun ongelmia juuri kestävyyteen, ja harmillisesti se ero em. bensan kulutukseen on marginaalinen vrt. kanavaruiskuun. Käsittääkseni Mazda on jo siitymässä takasin päin tässä asiassa, aika näyttää seuraako muut perässä?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Olen ymmärtänyt että ecoboost koneiden lohkot halkeilevat, todennäköisesti liikaa kevennetty, lämpöjännitykset, käyttöjännitykset jne.. Jäähdytysnesteet sylinteriin ja se on siinä. Yksi syy miksen tule st 2.0 dci:tä vaihtamaan.
https://fordauthority.com/2020/12/new-l ... leaks/amp/
https://fordauthority.com/2020/12/new-l ... leaks/amp/