E85 hinta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jks90
Viestit: 127
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

E85 hinta

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Etanolin hinta oli viime talvena 1-1.10€/l, nykyään 1,7€/l,

ST1 sivuilla sanotaan: "RE85:ssa on noin 80 % uusiutuvaa etanolia, jota St1 valmistaa tuotantolaitoksillaan Suomessa kotimaisista jätteistä ja tähteistä. Tuotannossa on kiinnitetty erityistä huomiota logistiikkaan. Hajautetun tuotannon ansiosta kuljetus on saatu minimiin: kun etanoli tuotetaan jätteen syntysijoilla, ei kuljetuksiin tarvita ylimääräisiä ajoja, joten ilmakehään ei käytännössä joudu lainkaan ylimääräistä fossiilista hiilidioksidia"

Ei taida olla sellaista perustetta tai selitystä joka kestäisi päivänvalon hinnan nousulle :D ?
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: E85 hinta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

jks90 kirjoitti: 13 Maalis 2022 17:21 Ei taida olla sellaista perustetta tai selitystä joka kestäisi päivänvalon hinnan nousulle :D ?
On. Sähköautoilu :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
riikomi
Viestit: 1002
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: E85 hinta

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Mitä nyt vuosien mittaan olen syrjäsilmällä E85:n hintaa seurannut, niin se näyttäisi mukailevan bensan hintaa siten, että se nippanappa pysyy autoilijan kannalta kannattavana. Hinta ei siis määräydy raaka-aineiden vaan bensan myyntihinnan perusteella.
jks90
Viestit: 127
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

Re: E85 hinta

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Sepä tässä onkin erikoista.....
riikomi kirjoitti: 13 Maalis 2022 18:14 Mitä nyt vuosien mittaan olen syrjäsilmällä E85:n hintaa seurannut, niin se näyttäisi mukailevan bensan hintaa siten, että se nippanappa pysyy autoilijan kannalta kannattavana. Hinta ei siis määräydy raaka-aineiden vaan bensan myyntihinnan perusteella.
kmtt
Viestit: 119
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: E85 hinta

Viesti Kirjoittaja kmtt »

riikomi kirjoitti: 13 Maalis 2022 18:14 Mitä nyt vuosien mittaan olen syrjäsilmällä E85:n hintaa seurannut, niin se näyttäisi mukailevan bensan hintaa siten, että se nippanappa pysyy autoilijan kannalta kannattavana. Hinta ei siis määräydy raaka-aineiden vaan bensan myyntihinnan perusteella.
Itse kun jokusen vuoden etanolia tankkaillut, ja hinta-/kulutusseurantaa pitänyt, niin tuosta kommentista on helppo olla samaa mieltä. Käsittääkseni tuon E85:n tuotantoprosessit itsessään ei vielä kuitenkaan kovin kustannustehokkaita ole, eli E85:n hinta on juurikin tuohon bensiinin hintaan peilattuna ollut alhaisempi, kuin mitä sen ehkä tuottajien mielestä pitäisi olla. Mutta pakko ollut pitää sen verran alempana bensiiniin nähden, jotta saa kuitenkin myytyä.

Nyt ovat sitten näköjään löytäneet oivan sauman ja tekosyyn nostaa senkin hintaa enemmänkin, ja kerätä se "normaali" riistokate tuostakin litkusta. Tosin onhan siinäkin bensiiniä mukana, eli väkisinkin hinta nousee kun bensiininkin hinta nousee, mutta tuskin ne prosentit selittää tuollaista hinnannousua, mikä nyt on ollut.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
jks90
Viestit: 127
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

Re: E85 hinta

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Juuri näin!

kmtt kirjoitti: 13 Maalis 2022 20:07
riikomi kirjoitti: 13 Maalis 2022 18:14 Mitä nyt vuosien mittaan olen syrjäsilmällä E85:n hintaa seurannut, niin se näyttäisi mukailevan bensan hintaa siten, että se nippanappa pysyy autoilijan kannalta kannattavana. Hinta ei siis määräydy raaka-aineiden vaan bensan myyntihinnan perusteella.
Itse kun jokusen vuoden etanolia tankkaillut, ja hinta-/kulutusseurantaa pitänyt, niin tuosta kommentista on helppo olla samaa mieltä. Käsittääkseni tuon E85:n tuotantoprosessit itsessään ei vielä kuitenkaan kovin kustannustehokkaita ole, eli E85:n hinta on juurikin tuohon bensiinin hintaan peilattuna ollut alhaisempi, kuin mitä sen ehkä tuottajien mielestä pitäisi olla. Mutta pakko ollut pitää sen verran alempana bensiiniin nähden, jotta saa kuitenkin myytyä.

Nyt ovat sitten näköjään löytäneet oivan sauman ja tekosyyn nostaa senkin hintaa enemmänkin, ja kerätä se "normaali" riistokate tuostakin litkusta. Tosin onhan siinäkin bensiiniä mukana, eli väkisinkin hinta nousee kun bensiininkin hinta nousee, mutta tuskin ne prosentit selittää tuollaista hinnannousua, mikä nyt on ollut.
Vastaa Viestiin