Focus 2013 ja akunvaihto
Focus 2013 ja akunvaihto
Start/Stop-järjestelmä ei ole sammuttanut moottoria viime kesän jälkeen eli akku lienee jo ehtoopuolella. Mistään muusta ei huomaa, että akku olisi huono. Kauanko Start/Stopin loppumisesta on vielä matkaa tai aikaa akun lopulliseen simahtamiseen? Voiko näin "uuteen" Fokkeriin vaihtaa akkua itse?
Mietin että kannattaako akku vaihdattaa jo kevään huollossa tai myöhemmin tai jopa itse?
Mietin että kannattaako akku vaihdattaa jo kevään huollossa tai myöhemmin tai jopa itse?
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Tein 14 malliseen koneremontin ja akku oli irti.
Ei mitään ongelmia.
Vaihda rohkeasti vaan.
Ei mitään ongelmia.
Vaihda rohkeasti vaan.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Tuota mitä itse olen lukennut jos uusi akku joka erilainen kun nykyinen. Kannattaa lukea tämä juttu.
Akun vaihtaminen uuteen autoon voi olla ongelma: Älä tee kallista kardinaalimunausta – "ei hetkeksikään ilman" https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f ... 16154c38d1
Akun vaihtaminen uuteen autoon voi olla ongelma: Älä tee kallista kardinaalimunausta – "ei hetkeksikään ilman" https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f ... 16154c38d1
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Niin no joo.
Forscanilla saisi kerrottua autolle että akku on nyt uusi.
Ajattelin lähinnä sitä , että vaikka auto on virrattomana , niin siitä ei koidu ongelmia.
Mutta toisaalta täällä jossain ketjussa kerrottiin , että on irrotettu - navasta se ohut johto joka tulee siihen bms murikkaan.
Tällä on saatu start stop systeemi pois käytöstä.
Että en sitten tiedä kuinka kriittistä tuo uuden akun ohjelmointi lopulta on.
Forscanilla saisi kerrottua autolle että akku on nyt uusi.
Ajattelin lähinnä sitä , että vaikka auto on virrattomana , niin siitä ei koidu ongelmia.
Mutta toisaalta täällä jossain ketjussa kerrottiin , että on irrotettu - navasta se ohut johto joka tulee siihen bms murikkaan.
Tällä on saatu start stop systeemi pois käytöstä.
Että en sitten tiedä kuinka kriittistä tuo uuden akun ohjelmointi lopulta on.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Suuresti olen ihmetelly tuota että mistä se auton tietokone voi tietää mikä akku autossa on?
Mittaako se jotenkin jönnitteet voltit/ampeerit että on samanlainen?
Ei kyllä käy järkeen kun akku on akku missä on tietyt ampeerit ja voltit se nimellinen 12v,että onko se sitten ampeereista kiinni,muutahan tuossa ei voi olla...
Se että jos auto on ilman virtoja onkin toinen juttu mitä se sieltä sitten nollaa,sen kyllä ymmärrän,mutta jos vaihtaa akun että on vaikkapa toinen rinnalla niin mistä ihmeestä auto tietää että AHAA nyt sälli vaihtokin toisen heh? mun mielestäni ei mistään mutta kai joku insinööri tuonkin osais kertoa...
Veli vaihto nyt 10v vanhaan Mersuunsa akun ja oli toinen rinnalla eikä mitään ongelmia ollu.
Mittaako se jotenkin jönnitteet voltit/ampeerit että on samanlainen?
Ei kyllä käy järkeen kun akku on akku missä on tietyt ampeerit ja voltit se nimellinen 12v,että onko se sitten ampeereista kiinni,muutahan tuossa ei voi olla...
Se että jos auto on ilman virtoja onkin toinen juttu mitä se sieltä sitten nollaa,sen kyllä ymmärrän,mutta jos vaihtaa akun että on vaikkapa toinen rinnalla niin mistä ihmeestä auto tietää että AHAA nyt sälli vaihtokin toisen heh? mun mielestäni ei mistään mutta kai joku insinööri tuonkin osais kertoa...
Veli vaihto nyt 10v vanhaan Mersuunsa akun ja oli toinen rinnalla eikä mitään ongelmia ollu.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Vaihdoin viime kesänä omaan Focus 2012 1.6 tdci laitteeseen uuden akun. Resetointiohjeita löytyy netistä.
Tällaisella proseduurilla lähti akku toimimaan:
- virta päälle, moottori ei käy
- valonappula asentoon O
- painetaan 5 kertaa takasumuvalonappulaa (alempi)
- painetaan 6 kertaa hätävalonappulaa (3 krt päälle ja pois)
- odotetaan n. 15 sekuntia, jona aikana akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran.
- nyt auto tietää, että on uusia akku
- laitetaan auto käyntiin
- jännite akunnavoista alussa n. 12,6 V
- jännite alkaa nousta hetken päästä vähitellen ja minulla nousi 14,6 volttiin
Ilman em. proseduuria auto lähti käyntiin, mutta latausjännite akun navoista mitattuna oli nolla. En tiedä, olisiko lähtenyt toimimaan kuitenkin ajan kanssa.
Fundeerasin itsekin tuota kysymystä, että mistä auto tietää, että mikä akku ja onko uusi, jne.
Plus navassa on BMS moduli, joka mittaa virtaa ulos/sisään. Ilmeisesti pitää kirjaa tilanteesta. Systeemi varmaankin päättelee jännitteistä ja virroista akun varaustilan, mene tiedä. Mutta tuntuu toimivan.
Tällaisella proseduurilla lähti akku toimimaan:
- virta päälle, moottori ei käy
- valonappula asentoon O
- painetaan 5 kertaa takasumuvalonappulaa (alempi)
- painetaan 6 kertaa hätävalonappulaa (3 krt päälle ja pois)
- odotetaan n. 15 sekuntia, jona aikana akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran.
- nyt auto tietää, että on uusia akku
- laitetaan auto käyntiin
- jännite akunnavoista alussa n. 12,6 V
- jännite alkaa nousta hetken päästä vähitellen ja minulla nousi 14,6 volttiin
Ilman em. proseduuria auto lähti käyntiin, mutta latausjännite akun navoista mitattuna oli nolla. En tiedä, olisiko lähtenyt toimimaan kuitenkin ajan kanssa.
Fundeerasin itsekin tuota kysymystä, että mistä auto tietää, että mikä akku ja onko uusi, jne.
Plus navassa on BMS moduli, joka mittaa virtaa ulos/sisään. Ilmeisesti pitää kirjaa tilanteesta. Systeemi varmaankin päättelee jännitteistä ja virroista akun varaustilan, mene tiedä. Mutta tuntuu toimivan.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Jotkut ovat väittäneet, että jos sitä järjestelmää ei resetoi niin sen uuden akun varaustaso voi jäädä vajaaksi ja se lyhentää akun kestoikää.