Focus 2013 ja akunvaihto
Focus 2013 ja akunvaihto
Start/Stop-järjestelmä ei ole sammuttanut moottoria viime kesän jälkeen eli akku lienee jo ehtoopuolella. Mistään muusta ei huomaa, että akku olisi huono. Kauanko Start/Stopin loppumisesta on vielä matkaa tai aikaa akun lopulliseen simahtamiseen? Voiko näin "uuteen" Fokkeriin vaihtaa akkua itse?
Mietin että kannattaako akku vaihdattaa jo kevään huollossa tai myöhemmin tai jopa itse?
Mietin että kannattaako akku vaihdattaa jo kevään huollossa tai myöhemmin tai jopa itse?
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Tein 14 malliseen koneremontin ja akku oli irti.
Ei mitään ongelmia.
Vaihda rohkeasti vaan.
Ei mitään ongelmia.
Vaihda rohkeasti vaan.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Tuota mitä itse olen lukennut jos uusi akku joka erilainen kun nykyinen. Kannattaa lukea tämä juttu.
Akun vaihtaminen uuteen autoon voi olla ongelma: Älä tee kallista kardinaalimunausta – "ei hetkeksikään ilman" https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f ... 16154c38d1
Akun vaihtaminen uuteen autoon voi olla ongelma: Älä tee kallista kardinaalimunausta – "ei hetkeksikään ilman" https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f ... 16154c38d1
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Niin no joo.
Forscanilla saisi kerrottua autolle että akku on nyt uusi.
Ajattelin lähinnä sitä , että vaikka auto on virrattomana , niin siitä ei koidu ongelmia.
Mutta toisaalta täällä jossain ketjussa kerrottiin , että on irrotettu - navasta se ohut johto joka tulee siihen bms murikkaan.
Tällä on saatu start stop systeemi pois käytöstä.
Että en sitten tiedä kuinka kriittistä tuo uuden akun ohjelmointi lopulta on.
Forscanilla saisi kerrottua autolle että akku on nyt uusi.
Ajattelin lähinnä sitä , että vaikka auto on virrattomana , niin siitä ei koidu ongelmia.
Mutta toisaalta täällä jossain ketjussa kerrottiin , että on irrotettu - navasta se ohut johto joka tulee siihen bms murikkaan.
Tällä on saatu start stop systeemi pois käytöstä.
Että en sitten tiedä kuinka kriittistä tuo uuden akun ohjelmointi lopulta on.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Suuresti olen ihmetelly tuota että mistä se auton tietokone voi tietää mikä akku autossa on?
Mittaako se jotenkin jönnitteet voltit/ampeerit että on samanlainen?
Ei kyllä käy järkeen kun akku on akku missä on tietyt ampeerit ja voltit se nimellinen 12v,että onko se sitten ampeereista kiinni,muutahan tuossa ei voi olla...
Se että jos auto on ilman virtoja onkin toinen juttu mitä se sieltä sitten nollaa,sen kyllä ymmärrän,mutta jos vaihtaa akun että on vaikkapa toinen rinnalla niin mistä ihmeestä auto tietää että AHAA nyt sälli vaihtokin toisen heh? mun mielestäni ei mistään mutta kai joku insinööri tuonkin osais kertoa...
Veli vaihto nyt 10v vanhaan Mersuunsa akun ja oli toinen rinnalla eikä mitään ongelmia ollu.
Mittaako se jotenkin jönnitteet voltit/ampeerit että on samanlainen?
Ei kyllä käy järkeen kun akku on akku missä on tietyt ampeerit ja voltit se nimellinen 12v,että onko se sitten ampeereista kiinni,muutahan tuossa ei voi olla...
Se että jos auto on ilman virtoja onkin toinen juttu mitä se sieltä sitten nollaa,sen kyllä ymmärrän,mutta jos vaihtaa akun että on vaikkapa toinen rinnalla niin mistä ihmeestä auto tietää että AHAA nyt sälli vaihtokin toisen heh? mun mielestäni ei mistään mutta kai joku insinööri tuonkin osais kertoa...
Veli vaihto nyt 10v vanhaan Mersuunsa akun ja oli toinen rinnalla eikä mitään ongelmia ollu.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Vaihdoin viime kesänä omaan Focus 2012 1.6 tdci laitteeseen uuden akun. Resetointiohjeita löytyy netistä.
Tällaisella proseduurilla lähti akku toimimaan:
- virta päälle, moottori ei käy
- valonappula asentoon O
- painetaan 5 kertaa takasumuvalonappulaa (alempi)
- painetaan 6 kertaa hätävalonappulaa (3 krt päälle ja pois)
- odotetaan n. 15 sekuntia, jona aikana akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran.
- nyt auto tietää, että on uusia akku
- laitetaan auto käyntiin
- jännite akunnavoista alussa n. 12,6 V
- jännite alkaa nousta hetken päästä vähitellen ja minulla nousi 14,6 volttiin
Ilman em. proseduuria auto lähti käyntiin, mutta latausjännite akun navoista mitattuna oli nolla. En tiedä, olisiko lähtenyt toimimaan kuitenkin ajan kanssa.
Fundeerasin itsekin tuota kysymystä, että mistä auto tietää, että mikä akku ja onko uusi, jne.
Plus navassa on BMS moduli, joka mittaa virtaa ulos/sisään. Ilmeisesti pitää kirjaa tilanteesta. Systeemi varmaankin päättelee jännitteistä ja virroista akun varaustilan, mene tiedä. Mutta tuntuu toimivan.
Tällaisella proseduurilla lähti akku toimimaan:
- virta päälle, moottori ei käy
- valonappula asentoon O
- painetaan 5 kertaa takasumuvalonappulaa (alempi)
- painetaan 6 kertaa hätävalonappulaa (3 krt päälle ja pois)
- odotetaan n. 15 sekuntia, jona aikana akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran.
- nyt auto tietää, että on uusia akku
- laitetaan auto käyntiin
- jännite akunnavoista alussa n. 12,6 V
- jännite alkaa nousta hetken päästä vähitellen ja minulla nousi 14,6 volttiin
Ilman em. proseduuria auto lähti käyntiin, mutta latausjännite akun navoista mitattuna oli nolla. En tiedä, olisiko lähtenyt toimimaan kuitenkin ajan kanssa.
Fundeerasin itsekin tuota kysymystä, että mistä auto tietää, että mikä akku ja onko uusi, jne.
Plus navassa on BMS moduli, joka mittaa virtaa ulos/sisään. Ilmeisesti pitää kirjaa tilanteesta. Systeemi varmaankin päättelee jännitteistä ja virroista akun varaustilan, mene tiedä. Mutta tuntuu toimivan.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Jotkut ovat väittäneet, että jos sitä järjestelmää ei resetoi niin sen uuden akun varaustaso voi jäädä vajaaksi ja se lyhentää akun kestoikää.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Käytin 2013 Focukseen akun vaihdossa. No sehän pentele ei enää lataa normaalisti. 12 ja risat jännite ja välillä heiluu kuin hullun veijari, puolen tunnin ajamisen jälkeen jäi 13,3V. Sanoivat ohjelmoineensa vaan pahasti näyttää että ei. Aiemmin latasi 14,6-13,6 riippuen tarpeesta. Kuulostaako tutulta?
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Viikon oon seurannut latausta ajossa. Muuten on ladannut 13,3-14,9V vaan tänään lopetti taas lataamisen ja jännite ajossa 12-12,4V. Ei kait tämä normaalia ole. Pitäs varmaan muutella asetuksia vaan ohjelma puuttuu...vai auttaiskohan tuo resetointi
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Autohan ei lataa akku täyteen vaan BMS jättää latauksen n. 80%.
Kokeile nollata BMS vielä itse ja seuraa vaikuttiko lataustasoihin.
Kokeile nollata BMS vielä itse ja seuraa vaikuttiko lataustasoihin.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Kyselen samaan ketjuun. Oma -14 -mallinen 1.0 ecoboost ei ole aktivoinut start/stopia varmaan kesän helteiden jälkeen, vaikka välillä on ollut ihan kunnon plussakelejä. Nykyinen akku on neljä vuotta vanha ja testasin tänään jännitteitä. Ajotietokoneen testivalikko (ok-nappia pitkään painamalla samalla kun laittaa virrat päälle) näytti sammuksissa 11,9 V ja käynnissä ollessa latasi tyhjäkäynnillä jopa 14,6 V. Yleismittarilla sekä akun navoista että plussasta ja korin maadoituspisteestä näytti sammuksissa 12,5 V ja kun hetken oli ovi auki sen takia parkit ja sisävalo päällä, niin putosi 11,8 V:iin. Onko tuo akku nyt sitten lopussa? Käyntiin on lähtenyt aina ongelmitta.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
se mittariston volttimittari on näyttänyt ainakin mondeossa monesti about 0.5v vähempi kuin yleismittari
Nykyautoissa menee kaikenlaisia juttuja päälle kun avaa ovet esimerkiksi...tai vääntää sytytysvirtaa päälle.
Dieselissä saa koko akun tyhjöksi kun useemman kerran vääntelee virta-avainta...vaikka olisi hyväkin akku.
Nykyautoissa menee kaikenlaisia juttuja päälle kun avaa ovet esimerkiksi...tai vääntää sytytysvirtaa päälle.
Dieselissä saa koko akun tyhjöksi kun useemman kerran vääntelee virta-avainta...vaikka olisi hyväkin akku.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Kun tuollainen jännitteen droppaus tapahtuu olemattoman virran vuoksi niin vaikuttaisi akun olevan finaalissa.
Re: Focus 2013 ja akunvaihto
Latasin koko yön DEFA Smart Chargella ja aamupäivällä laturin vielä kiinni ollessa näytti 13,6 V ylläpitolatausta kun laitoin yleismittarin akkuun kiinni. Heti kun laturin piuhat irrotti, alkoi jännite pudota ja jäi n. 12,6 V:iin. Tämän jälkeen vasta avasin kaukosäätimellä ovet, ja heti tipahti vähän alle 12:een, mutta palasi pian 12,1:een. Sitten kun pistin sytytysvirran päälle ja testimoodin, niin auton mittaristo näytti 11,5 V ja akussa edelleen kiinni oleva yleismittari 11,9 V. Aika nopeita laskuja...
Juuri äsken testasin uudestaan, kun auto on seissyt koko päivän ajamatta pihassa. Yleismittarilla akulta auto sammuksissa 12,2 V. Virta päällä 11,8 V ja ajotietokoneen mukaan 11,4 V. Laitoin käyntiin, niin latausjännite oli akulta 15 V ja ajotietokoneen mukaan 14,6 V. Heti sammuttamisen jälkeen akulta tuli 13,4 V ja alkoi laskea sekunti per kymmenys -tahdilla. Käynnistys sujui aivan ongelmitta. Siihen virta näyttää riittävän.
Juuri äsken testasin uudestaan, kun auto on seissyt koko päivän ajamatta pihassa. Yleismittarilla akulta auto sammuksissa 12,2 V. Virta päällä 11,8 V ja ajotietokoneen mukaan 11,4 V. Laitoin käyntiin, niin latausjännite oli akulta 15 V ja ajotietokoneen mukaan 14,6 V. Heti sammuttamisen jälkeen akulta tuli 13,4 V ja alkoi laskea sekunti per kymmenys -tahdilla. Käynnistys sujui aivan ongelmitta. Siihen virta näyttää riittävän.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014