Kovastihan nuo sukulaisia on toisilleen huolimatta eri tilavuudesta, oli huollon sijaisautona tuollainen Mondeo ja hyvin samalta tuntui voimalinja kuin Kugassa. Kuga toki hitusen pirteämpi isomman tehonsa ja kuutiotilavuuden vuoksi, mutta ero ei ole mahdottoman suuri, kun Kuga varsinkin Phevinä painaa tuntuvasti enemmän.
Mondeo Hybrid 2019
Re: Mondeo Hybrid 2019
Mites, cvt vaihteistoon ilmoitetaan ettei ole öljynvaihtoa. Miten käytännössä, olisko ne joskus kuitenkin vaihdettava?

Varmaan tarpeetonta vaihtaa oletetun käyttöiän puitteissa. Siis valmistajan olettaman käyttöiän.
Tällaisessa kehitysmaassa luonnollisesti ajetaan kaikkilla laitteilla moninkertainen ajomäätä sivistysvaltioihin verrattuna.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Eli 100tkm ja vaihto.

Meillä ollut puolivuotta Mondeo hybridi. Onko muilla ongelmia GPS sekoilusta? Alussa navi liikkui eri kaupungissa. Käytiin huollossa ja ilmoittivat että ei saa päivittää. Sitten yhtäkkiä löytyi GPS. Ja taas tällä viikolla lähti seikkailee naapuri kuntaan
Radio kanavat ihmeelliset kun ei pääse kuin 6 kanavaa eteenpäin ja hyppää 1.een muisti paikkaan. Täytyy näytöltä vetäistä eteenpäin ja taas pääsee kanavia eteenpäin. Penkki asetukset ei pysy muistissa, ovet ei mene automaattisesti lukkoon lähtiessä vaikka avain on ohjelmoitu muistiin.
-
Miten saan toimii mun hybrid mondeossa tän Ford pass..ja mistä pystyn selvittämään että onhan tässä mun autossa se modeemi

-
Minäkin omistin Mondeon hybridimallin, tosin vaan kaksi kuukautta. Ajoaikaa tähän sisältyi suunnilleen pari viikkoa, lopun ajasta Hoppa seisoi Ala-Tikkurilassa diilerin pihalla saaden valohoitoa aina silloin tällöin. Myyjätaho ilmoitti heti alkuunsa auton olevan viallinen ja purkavansa kaupan, jos niin haluan. En aluksi halunnut luovuttaa, sen verran vakuuttavan leppoisaa kyyti oli ollut sen tuhannen kilometrin aikana mitä sillä pääsin ajamaan. Herättelin mielessäni suuria toiveita jopa uudesta johtosarjasta ja hypridiakusta… nämä eivät kuitenkaan toteutuneet. No ei siinä mitään, sain aina sellaisen sijaisauton pihalta käyttöön mikä sillä hetkellä sattui miellyttämään. Tästä annan täydet pisteet vaihtoautomyyntiin, kantoivat taakkansa mukisematta.
Kyseinen valkoinen Mondeo ST-Line akustiikka- ja tekniikkapaketilla, ajettu 177 000 km, oli vanha taksi. En tätä säikähtänyt vaan järkeilin, että Stadissa kilometreistä iso osa on veivattu elektronien liikkeen avulla, ja niin varmaan olikin? koska ongelmat kilpistyivät sähköiseen voimalinjaa. Aluksi alkoi tulla satunnaisesti ilmoituksi erilaisten järjestelmien vioista: kaikki turvasysteemit, kaukovaloassistentti, ohjaustehostin jne. Ilmoittivat tarkistustarpeesta. Lopulta laukka loppui, auto ei enää käynnistynyt kikkakonsteilla, ja tilasin hinurin hoitamaan homman. Toki tässä vaiheessa paloi myös moottorivalo, joka kehoitti pysähtymään turvallisesti. Kulkuneuvon turvajärjestelmät olivat ottaneet ohjakset käsiinsä, ei se siitä enää mihinkään omin voimin liikahtanut.
Tämän jälkeen alkoi huoltotyönjohtajien selittely, ei selvittely! Ensihoitona ladattiin 12 voltin akut, mutta siitä ei muistettu ilmoittaa minulle. Sain sen takaisin ajoon, kun kyselin aikataulua korjaukselle. Totesin pian korjauksen epäonnistuneen, ja vei auton takaisin varikolle. Muutaman viikon päästä muistin taas kysyä onko mitään tapahtunut? ja olihan siellä putsattu sulakerasian pohjaa ja muita liitoksia. Vikaa ei oltu saatu päälle. Otin Mondeon ajoon, ja totesin sen vikaantuneen toisen pysähdyksen jälkeen. Takaisin Diksiin, kuuntelemaan selityksiä siitä kuinka mahdotonta vikaa on nykyautoista löytää, jos vika ei ole päällä juuri silloin kun sitä yritetään korjata. Kehoitin yrittämään kovemmin seuraavan huoltoajan puitteissa, sillä tässä yksilössä se ei ollut kovin kummoinen temppu. Ei onnistunut, otin kotteron ajoon luvaten vakaasti palauttavan sen vikakoodin tai -koodien palaessa. Ja näin tapahtui. Herra työnjohtaja nöyrtyi nousemaan palliltaan, ja lähti sitten noutamaan koodinlukulaitetta ja asentajaa. Palasi kuitenkin tyhjin käsin ilman mekaanikkoa. Vikakoodeja on kuulemma turha lukea, koska ne eivät kerro missä vika on, vaan ne kertovat esimerkiksi että kaukovaloassistentin toiminta on TARKISTETTAVA. Juupa juu, aloin olemaan epätoivoinen ja ryhdyin selaamaan J-RJ:n vaihtoautovalikoimaa. Ja sieltä ainoastaan siksi, että olin ko. yrityksen myyntipuolen toimintaan tyytyväinen, ja vaikutti siihen sijaintikin, en viitsinyt lähteä merta edemmäs kalaan. Eikä aikaakaan, kun myyntiin tuli sopiva priimiumluokan kiesi (ei ole voodi), tein kaupat noudattaen erään taksikuskin neuvoa: osta aina auto missä on vain yksi moottori, pääset vähemmillä murheilla. Jepulis otin tiisselin.
Lopuksi mainittakoon, että siellä huollossa möläytettiin eräässä sivulauseessa todellinen syy suureen osaamattomuuteen. He etenevät näissä asioissa juuri niin kuin olin edellä kuvannut: ladataan akut, vaihetaan uusi sulakerasia, uusitaan johtosarja tai korkeajänniteakku jos mikään muu ei auta. Kaksi viimeistä pyritään jättämään tekemättä, jos maksaja ei ole huollon yksityisasiakas. Johtosarja kustantaa kuulemma 4000 €, en tiedä pitääkö paikkaansa? ja akkujen hinta lieneen noin 1000 €/kwh?
Kyseinen valkoinen Mondeo ST-Line akustiikka- ja tekniikkapaketilla, ajettu 177 000 km, oli vanha taksi. En tätä säikähtänyt vaan järkeilin, että Stadissa kilometreistä iso osa on veivattu elektronien liikkeen avulla, ja niin varmaan olikin? koska ongelmat kilpistyivät sähköiseen voimalinjaa. Aluksi alkoi tulla satunnaisesti ilmoituksi erilaisten järjestelmien vioista: kaikki turvasysteemit, kaukovaloassistentti, ohjaustehostin jne. Ilmoittivat tarkistustarpeesta. Lopulta laukka loppui, auto ei enää käynnistynyt kikkakonsteilla, ja tilasin hinurin hoitamaan homman. Toki tässä vaiheessa paloi myös moottorivalo, joka kehoitti pysähtymään turvallisesti. Kulkuneuvon turvajärjestelmät olivat ottaneet ohjakset käsiinsä, ei se siitä enää mihinkään omin voimin liikahtanut.
Tämän jälkeen alkoi huoltotyönjohtajien selittely, ei selvittely! Ensihoitona ladattiin 12 voltin akut, mutta siitä ei muistettu ilmoittaa minulle. Sain sen takaisin ajoon, kun kyselin aikataulua korjaukselle. Totesin pian korjauksen epäonnistuneen, ja vei auton takaisin varikolle. Muutaman viikon päästä muistin taas kysyä onko mitään tapahtunut? ja olihan siellä putsattu sulakerasian pohjaa ja muita liitoksia. Vikaa ei oltu saatu päälle. Otin Mondeon ajoon, ja totesin sen vikaantuneen toisen pysähdyksen jälkeen. Takaisin Diksiin, kuuntelemaan selityksiä siitä kuinka mahdotonta vikaa on nykyautoista löytää, jos vika ei ole päällä juuri silloin kun sitä yritetään korjata. Kehoitin yrittämään kovemmin seuraavan huoltoajan puitteissa, sillä tässä yksilössä se ei ollut kovin kummoinen temppu. Ei onnistunut, otin kotteron ajoon luvaten vakaasti palauttavan sen vikakoodin tai -koodien palaessa. Ja näin tapahtui. Herra työnjohtaja nöyrtyi nousemaan palliltaan, ja lähti sitten noutamaan koodinlukulaitetta ja asentajaa. Palasi kuitenkin tyhjin käsin ilman mekaanikkoa. Vikakoodeja on kuulemma turha lukea, koska ne eivät kerro missä vika on, vaan ne kertovat esimerkiksi että kaukovaloassistentin toiminta on TARKISTETTAVA. Juupa juu, aloin olemaan epätoivoinen ja ryhdyin selaamaan J-RJ:n vaihtoautovalikoimaa. Ja sieltä ainoastaan siksi, että olin ko. yrityksen myyntipuolen toimintaan tyytyväinen, ja vaikutti siihen sijaintikin, en viitsinyt lähteä merta edemmäs kalaan. Eikä aikaakaan, kun myyntiin tuli sopiva priimiumluokan kiesi (ei ole voodi), tein kaupat noudattaen erään taksikuskin neuvoa: osta aina auto missä on vain yksi moottori, pääset vähemmillä murheilla. Jepulis otin tiisselin.
Lopuksi mainittakoon, että siellä huollossa möläytettiin eräässä sivulauseessa todellinen syy suureen osaamattomuuteen. He etenevät näissä asioissa juuri niin kuin olin edellä kuvannut: ladataan akut, vaihetaan uusi sulakerasia, uusitaan johtosarja tai korkeajänniteakku jos mikään muu ei auta. Kaksi viimeistä pyritään jättämään tekemättä, jos maksaja ei ole huollon yksityisasiakas. Johtosarja kustantaa kuulemma 4000 €, en tiedä pitääkö paikkaansa? ja akkujen hinta lieneen noin 1000 €/kwh?
Nämä kokemuksesi eivät kyllä kannusta perehtymään kyseiseen autoon enempää. Onko muilla jakaa kokemuksia auton luotettavuudesta? Itse olen kuitenkin kiinnostunut Mondeo hybrid mallista. Vaihtoautomarkkinoilla näkyy olevan tarjolla joitakin pari vuotta vanhoja ST-Line malleja, joilla on vielä mittarissa hyvin vähäiset kilometrit. Olen lueskellut koeajoraportteja, niistä saa vahvan käsityksen, että Mondeo hybrid on alustaltaan mukava, mutta silti hyvä ajettava. Koeajoautot ovat tainneet olla Titanium -varusteisia, joissa on vakioalusta. Minkä verran ST-Linen urheilullisempi alusta vaikuttaa mukavuuteen? Ajan n. 35tkm vuodessa ja ison osan tuosta suoritteesta hyvinkin huonokuntoisilla ja monttuisilla teillä, joten haussa on ennen kaikkea mukava matkakumppani.
Hei.
Mulla on toinen hybrid menossa.
On mukava, ja kuitenkin jousitus on todella kantava, joten ottaa patit hyvin hallintaan. Olen ristinyt auton mukavuuslaitokseksi.
Kulutus on hyvällä tasolla. Pitkän aikavälin keskikulutus kesällä 5.5l sadalla, ja talvella nousee 5.7l sadalla.
Varusteina ollessaan viimeisten valmistuneiden joukossa, rek. 21-22 vaihteessa, löytyy mm. kaukokäynnistys soveluksella, jota tulee käyteltyä aktiivisesti talvella. Muutoinkin on kattava lista, kun löytyy takapenkiltäkin lämmittimet ja kuskille ratinlämmitin, sekä tietysti tuulilasinlämmitin.
Kun tottuu hybridin ominaisuuksiin, on se kuitenkin riittävän nopea vähän tiukempiinkin ohituksiin.
Luotettavuudessa ei omalle kohdalle ole tullut mutkia matkaan, joskaan ei muillakaan mondeoilla joita on mk5 korilla jo viides menossa.
160tkm on akkutakuu, ja näihin ei uudet akut maksa kymmeniä tuhansia, uskoisin että jää paljon edullisemmaksi, verrattuna kaksoiskytkinlaatikoiden ongelmien hintalappuihin.
Portaaton eCvt on pirun mukava, reagoi nopeasti ja suunnanvaidot ei viipyile, aina "oikea" välitys tilanteeseen. Negatiivinen puoli on että moottoritienopeuksissa tai reilusti yli, alkaa vaatimaan päättäväistä kaasunkäyttöä mikäli haluaa paljon lisää nopeutta. Näillähän on huippunopeus 180 km tunnissa. Mutta toisaalta semmoinen 150km/h jos tasakaasulla ajelee, se menee mukavasti.
ST-line jousituseroihin en osaa ottaa kantaa, ei oo ollut tuota mallia.
Mulla on toinen hybrid menossa.
On mukava, ja kuitenkin jousitus on todella kantava, joten ottaa patit hyvin hallintaan. Olen ristinyt auton mukavuuslaitokseksi.
Kulutus on hyvällä tasolla. Pitkän aikavälin keskikulutus kesällä 5.5l sadalla, ja talvella nousee 5.7l sadalla.
Varusteina ollessaan viimeisten valmistuneiden joukossa, rek. 21-22 vaihteessa, löytyy mm. kaukokäynnistys soveluksella, jota tulee käyteltyä aktiivisesti talvella. Muutoinkin on kattava lista, kun löytyy takapenkiltäkin lämmittimet ja kuskille ratinlämmitin, sekä tietysti tuulilasinlämmitin.
Kun tottuu hybridin ominaisuuksiin, on se kuitenkin riittävän nopea vähän tiukempiinkin ohituksiin.
Luotettavuudessa ei omalle kohdalle ole tullut mutkia matkaan, joskaan ei muillakaan mondeoilla joita on mk5 korilla jo viides menossa.
160tkm on akkutakuu, ja näihin ei uudet akut maksa kymmeniä tuhansia, uskoisin että jää paljon edullisemmaksi, verrattuna kaksoiskytkinlaatikoiden ongelmien hintalappuihin.
Portaaton eCvt on pirun mukava, reagoi nopeasti ja suunnanvaidot ei viipyile, aina "oikea" välitys tilanteeseen. Negatiivinen puoli on että moottoritienopeuksissa tai reilusti yli, alkaa vaatimaan päättäväistä kaasunkäyttöä mikäli haluaa paljon lisää nopeutta. Näillähän on huippunopeus 180 km tunnissa. Mutta toisaalta semmoinen 150km/h jos tasakaasulla ajelee, se menee mukavasti.
ST-line jousituseroihin en osaa ottaa kantaa, ei oo ollut tuota mallia.

-
Kannattaa perehtyä hybridiin ja muistaa, että yksi epäonninen kokemus autostaan ei luo varjoa mitenkään kaikille samaisille autoille. Itselläni on kokemusta muutaman kuukauden verran MY2022 vuoden edition st-linesta ja olen aivan innoissani. Ymmärtääkseni kaikki herkut pitäisi löytyä panoramakattoa myöten ja tuo FordPassin tarjoama kaukokäynnistys on kätevä. St-line ei ole alustaltaan mielestäni mikään ns kivireki. Särmikäs ja jämäkkä. Pidän itse moisesta, kun tuntuma tiehen pysyy. En usko, että sorateillä olisit mitenkään pulassa. Aikaisempi oli st-line ja kyllä minulla oli vahva halua jatkaa Mondeolla jatkossakin. Onhan se aivan mahtava ajaa.
Ford Mondeo Hybrid Edition ST-line 2022
Ford Mondeo 1.5 ecoboost st-line wagon 2017
Ford Mondeo 1.5 ecoboost st-line wagon 2017
Vastaako USAn fusion tätä? Katselin youtubesta ja nostettiin esiin vaihteiston öljynvaihto (50tkm) ja 0w-20(?) öljyn sijasta syytä käyttää viskositeetiltaan jäykempää.
Fusion vastaan euroopalaista Mondeota. Eikös hybridissä ole aika pitkälti Toyotan hybriditekniikka?
Nykyään Fordilla laittavat 0w20 öljyä entisen 5w20 öljyn sijaan.
Nykyään Fordilla laittavat 0w20 öljyä entisen 5w20 öljyn sijaan.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Jep. Youtube videon perusteella siirrytty 0-20 öljyyn jotta kulutusta saadaan pienemmäksi. Onkohan järkevää voinee kysyä. Toyotan tekniikka lienee vahvaa ja cvt vaihteistokin/ jos öljyt vaihdetaan.
Mondeo farmarihan olisi järkevä kun esim sukset ja kunnon suksiboksi mahtuvat.
Mondeo farmarihan olisi järkevä kun esim sukset ja kunnon suksiboksi mahtuvat.
-
Kyllä ST-alusta toimi miellyttävästi, se on samalla kertaa niin jämäkkä kuin mukavakin. Leppoisa auto ajella, fiilis oli mielestäni ehkä enemmän amerikkalainen, kuin eurooppalainen. Voimalinja oli loistava silloin kun se toimi. Ja täytyy muistaa, että se oli toiminut ammattiliikenteessä noin kolmen vuoden ajan lähes 180 000 km. Olisi kiva kuulla miten Fordin Toyotalta ”kopioima” sähköpuoli on pelittänyt muilla käyttäjillä kilometrien karttuessa.
-
Lisätään edelliseen vielä, että kritiikkini kohdistui aikaisemmin enemmänkin RJ:n Tikkurilan toimipisteen huoltoon, kuin itse autoon.