Mk3Mondeo kirjoitti: ↑08 Helmi 2022 09:43
On kokemusta Mk3 Mondeosta 2.0 Duratec HE:stä jossa oli MTX75- vaihteisto ja kylmänä ykkönen meni päälle vain kakkosen kautta käyttämällä. Moottorin korjauksen yhteydessä vaihdoin kytkinpaketin eikä siinä ollut mitään vikaa. Ainoastaan kuiva ja ruosteinen kytkinakseli jossa levy liikkui hyvin huonosti.
Kytkinakselin voitelu niin ettei voiteluaine mene kytkinakselille, on tarpeeton toimenpide. Mihin perustat uskosi pääsylintern vuotoon? Onko kokemusta tuollaisesta korjauksesta?
Mihin se pääsylinteri vuotaisi jos mitään ei tule ulos? Ja vain kylmänä?
Kokeile vaihtaa se pääsylinteri niin sitten saa selville oliko vika siinä. Sehän on helppo homma eikä maksakaan paljoa.
-20...-30 keleillä turha toivo saada 1,2 tai pakkia suoraan sisään. Kolmosen kautta laitettava ja sekään ei vaihdosta helppoa kuitenkaan tee.
Perustan tämän oman epäilyni lähinnä päättelyn varaan. Jos pääsylinterin männän tiivisteet vuotaisivat, niin sylinteri ei saisi luotua riittävää painetta irroittamaan kokonaan kytkintä. Tätä ongelmaa ilmenee lähinnä pakkaskeleillä, ehkä hiukan plussakeleillä, mutta ei ongelmaksi asti. Tämän kylmänä ongelman ilmeämisen perustelisin, sillä että auto saadaan lämpöiseksi tapahtuu lämpölaajenemista, joka sitten riittäisi vähentämään tätä tiivisteiden vuotoa.
Ja kun pääsylinterin männäntiivisteet vuotavat pääsisi osa hydraulinesteestä oikaisemaan suoraan pääsylinterin paluupuolelle. En tiedä voi olla hiukan kaukaa haettu.
Tälle ongelmalle en ole mitään tehnyt kun en oikein ole saannut minkäänmoista varmistusta että kumpi se näistä olisi. Brittien ford foorumilta löytyy keskustelua tuosta kytkinakselin voitelusta ja pääsylinterien vaihdoista tuohon vaihteiden vaihdon hankaluuteen. Mutta ei sielläkään semmoista selkeää kaavaa näy että mikä olisi ratkaisu. Ainut mikä on selvää niin kytkimenvaihto ei tähän auta.
Mutta voihan tuo olla myös molemmista johtuvaa. 300tkm ajojen verran poljettu pääsylinteri tuskin enää uutta vastaa ja täten ei jaksaisi irroittaa kytkintä kokonaan, koska akseli on ruosteinen ja aiheuttaa ylimääräistä kitkaa.