Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma "toimii"
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma "toimii"
Vaikka kuinka koittanu uskotella että 1.4 diiseli on varsinainen rata ohjus, pakko myöntää jo itsellekkin että ei se taida olla
No, itse asiassa hieman liiankin hengetön ollut toi 330tkm maantietä nähnyt ratsu jo, minulla ei ole ollut kuin alkuvuodesta ja eniten kummastellut kulutusta, joka pyörinyt siellä 6l nurkilla ja laiskoistakin hevosista osa kyllä karannut.
Nyt forscanilla ihmettelin ja ensimmäisenä silmään 56c käyntilämmöt ajossa ja map 0,00. -----> nämä tilaukseen ja kiinni. Tai siis termostaatti, mutta mappi on edelleen hyllyssä. Autossa ei ollutkaan koko anturia . (Se yllätti)
No, nyt se käy 85c lämmöillä ja maffin arvot tutkittuani vikakohde saattoi löytyä. 250 g/sec tyhjäkäynnillä. 650g/sec 3000rpm ja siitä loppuun asti kiinteenä...sammuksissa 567g/sec . Tämän koitin putsata ja ei vaikutusta. Itse asiassaliitin irtikin juuri samoi arvoi näyttää . Eli jonkin tasoisessa "vikatilaohjelmassa" "ecu mode 129" forscanissa. Jos tuo nyt jotain tarkoittaa?
Onko niin, että jossain vuosimalleissa ei mappii käytetä? Kun googgelin ihmeellisestä maailmasta näissä näkyisi olevan kuitenkin? Onko muilla vastaavia ihmeitä tullut vastaan?
No, itse asiassa hieman liiankin hengetön ollut toi 330tkm maantietä nähnyt ratsu jo, minulla ei ole ollut kuin alkuvuodesta ja eniten kummastellut kulutusta, joka pyörinyt siellä 6l nurkilla ja laiskoistakin hevosista osa kyllä karannut.
Nyt forscanilla ihmettelin ja ensimmäisenä silmään 56c käyntilämmöt ajossa ja map 0,00. -----> nämä tilaukseen ja kiinni. Tai siis termostaatti, mutta mappi on edelleen hyllyssä. Autossa ei ollutkaan koko anturia . (Se yllätti)
No, nyt se käy 85c lämmöillä ja maffin arvot tutkittuani vikakohde saattoi löytyä. 250 g/sec tyhjäkäynnillä. 650g/sec 3000rpm ja siitä loppuun asti kiinteenä...sammuksissa 567g/sec . Tämän koitin putsata ja ei vaikutusta. Itse asiassaliitin irtikin juuri samoi arvoi näyttää . Eli jonkin tasoisessa "vikatilaohjelmassa" "ecu mode 129" forscanissa. Jos tuo nyt jotain tarkoittaa?
Onko niin, että jossain vuosimalleissa ei mappii käytetä? Kun googgelin ihmeellisestä maailmasta näissä näkyisi olevan kuitenkin? Onko muilla vastaavia ihmeitä tullut vastaan?
Viimeksi muokannut ssblasting, 21 Joulu 2021 16:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
Enempää en tiedä tuosta, kuin mitä kuvista katselin. Onkin aika vinkeä laite; sekä MAP että imusarjan lämpötila-anturi tulivat vasta 2004 malliin. Ja tuossa on vain se MAF.
Mitenkähän tuo toimii? Maf kertoo, tai pitäisi kertoa, että ilmaa kulkee. Mutta eikö siis ahtopainetta seurata mitenkään? Taitaa olla niitä commonrail-aikakauden aloitusmalleja...
MAF ei ole kovin kallis tarvikeosana, jos vika siihen paikantuu.
Tuossa mallissa (MAF 6 napainen?) on ilman lämpöanturi siis MAFissa; jos sekin näyttää perunoita, on pakka ihan sekaisin...
Mitenkähän tuo toimii? Maf kertoo, tai pitäisi kertoa, että ilmaa kulkee. Mutta eikö siis ahtopainetta seurata mitenkään? Taitaa olla niitä commonrail-aikakauden aloitusmalleja...
MAF ei ole kovin kallis tarvikeosana, jos vika siihen paikantuu.
Tuossa mallissa (MAF 6 napainen?) on ilman lämpöanturi siis MAFissa; jos sekin näyttää perunoita, on pakka ihan sekaisin...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
Kyllä tuossa on se kunnon ilmamassamittari ja muistaa ostaa kunnollisen monessa autossa noi tarvikeosat ei oikein toimi. Moni puhdistaa oikealla aineella jos ei ole muuten viallinen.
https://ford.7zap.com/fi/car/54/6.3031/ ... 361/66696/
Löytyykö tämä sieltä konepellin alta
https://ford.7zap.com/fi/car/54/6.3031/ ... 361/66696/
Löytyykö tämä sieltä konepellin alta
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
En tunne täysin tapausta, mutta ammollaan auki rötköttävä EGR saattaa aiheuttaa myös virheellistä tietoa tai imuilmanmäärää.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
Kyllä tuossa ihan normaali maffin on. Johto irrotettunaki forscannissa pörrää samat lukemat kierrosten mukaan kuin johto kiinni. Se oli hämmentävää. Liekkö joku "vikatila juttu". Imuilman lämpötila on tosiaankin maffin yhteydessä. Tarvike maffin tilasin, saa edes jotain vertailupohjaa tilanteeseen.
Tuo egr juttu on seuraava tutkittava mikäli ei maffin vaihto muuta tilanteita
Tuo egr juttu on seuraava tutkittava mikäli ei maffin vaihto muuta tilanteita
-
- Viestit: 2098
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
eihän ole turbon letkussa halkeamaa?
Kulutus kasvaa ja tehot katoaa...
Kulutus kasvaa ja tehot katoaa...
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
Letkut ja putket on kondiksessa. Tuo maf arvot isoin mysteeri. Samalla tavalla kierrosten mukana maf arvo nousi&muuttu, vaikka maf anturin liitinkin oli irrotettu. Imulämmön lukemaksi vakiintu liittimen irrotuksen myötä 40c.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
Uusi maf kiinni. Ei muutosta. Tyhjäkäynnillä 299g/sec ja kierrosten mukana nousee noin 600g/sec. Toiminta identtistä liitin irtikin. Ainoo mikä muuttuu on imuilman lämpötila irrotettuna 40c.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
Olisiko kellään vinkkiä mistä löytäisi tuon kotteron johtosarjan kaavioita. Osaisi paikallistaa maf johdot ecun liittimeen, jos ne piippaisi läpi.
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
Eli ecu on vikatilassa ilmeisesti, kuten sanoitkin. Sait Forscanilla yhteyden - oliko siellä MAF vikakoodia? Poistitko sen?
Ja sitten oli hyvä ehdotus tarkistaa EGR. Katsoitko jo sinne?
Ja sitten oli hyvä ehdotus tarkistaa EGR. Katsoitko jo sinne?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 tehottomuus
Joo, antoi maf ja iat vikakoodit kun käytti liitintä irti ---> poistin. Ajoin forscanilla moottorin testin läpi, tuli vika maf ja iat uudelleen (liittimet kiinni) jännite ei pyydetty tms. Ecu on "129" tilassa, jos tuo jotain tarkoittanee. Maf liittimeen tulee +12v maffille. Iat toimii koko ajan ihan ok.en ole egr tutkinut, kun tää haiskahtaa nyt ihan muulta vialta, koska maf,uus maf tai maf liitin irti ei muuta mitään. Maf seuraa graafisesti kierroksia, vain lukemat ovat hullut. Sammuttaessa jää 652g/sec
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma
Latasin 3000 sivuisen korjaamo käsikirjan. Maf ista kerrotaan, että sen tarkoitus on ainoastaan ohjata egr venttiilin toimintaa . Millä hitolla toi itteensä sitte mittaa, jos ei oo map eikä maf. Ton täytyy olla ny väärää infoo maf osalta
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma
No nyt alko pelittään! Itse maffi fika ei ole selvillä, mutta maffin elämän tehtävä todellakin vaikuttaisi olevan egr ohjaus. Tulppasin egr alipaine letkun, joten egr ohjausta ei pitäisi nyt tapahtua.
Lopputulos suorituskykyyn oli yllättävä
Ennemmin 60 - 100 kiihdytys vei 15,7sec 4vaihteella
60-80 4 vaihteella 7,5sec
Nyt 60-100 12,3 sec ja 60-80 6,3sec
Mittaukset samalla tien pätkällä, aika on 10 kiihdytyksen keskiarvo molemmilla testi kerroilla. Ilman lämpötila on ainoa eroava tekijä.
Auto tuntuu menevän "sukkasillaan" nyt ja jännä nähdä mitä vaikuttaa kulutukseen. Eli loppupeleissä kun maf näyttää hulluja lukemia, egr mahtanu olla toiminnassa miten sattuu.
Lopputulos suorituskykyyn oli yllättävä
Ennemmin 60 - 100 kiihdytys vei 15,7sec 4vaihteella
60-80 4 vaihteella 7,5sec
Nyt 60-100 12,3 sec ja 60-80 6,3sec
Mittaukset samalla tien pätkällä, aika on 10 kiihdytyksen keskiarvo molemmilla testi kerroilla. Ilman lämpötila on ainoa eroava tekijä.
Auto tuntuu menevän "sukkasillaan" nyt ja jännä nähdä mitä vaikuttaa kulutukseen. Eli loppupeleissä kun maf näyttää hulluja lukemia, egr mahtanu olla toiminnassa miten sattuu.
Re: Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma "toimii"
Hyvä että selvisi!ssblasting kirjoitti: ↑21 Joulu 2021 16:43 No nyt alko pelittään! Itse maffi fika ei ole selvillä, mutta maffin elämän tehtävä todellakin vaikuttaisi olevan egr ohjaus. Tulppasin egr alipaine letkun, joten egr ohjausta ei pitäisi nyt tapahtua.
Lopputulos suorituskykyyn oli yllättävä
Ennemmin 60 - 100 kiihdytys vei 15,7sec 4vaihteella
60-80 4 vaihteella 7,5sec
Nyt 60-100 12,3 sec ja 60-80 6,3sec
Mittaukset samalla tien pätkällä, aika on 10 kiihdytyksen keskiarvo molemmilla testi kerroilla. Ilman lämpötila on ainoa eroava tekijä.
Auto tuntuu menevän "sukkasillaan" nyt ja jännä nähdä mitä vaikuttaa kulutukseen. Eli loppupeleissä kun maf näyttää hulluja lukemia, egr mahtanu olla toiminnassa miten sattuu.
Tosiaan dieseleissähän EGR jäädessään auki saa aikaan dramaattisemman vaikutuksen juuri siksi että ilmanmäärä imupuolella lisääntyy, mutta kuitenkaan syöttö ei lisäännu merkittävästi ilman kuljettajapyyntiä, tämä ristiriita saa taas aikaan sen että tulee erinäisiä käyntiöngelmia, jopa sammumisia tai kuten tässä virheellinen tieto imuilmanmäärästä MAFille.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma "toimii"
Edelleen maf lukemat aivan yhtä hullut kuin ennenkin
Mutta mikäli ne todella ohjaa vain egr venttiiliä, niin samapa tuo sitten. Ahdetussahan hullusti toimiva egr "varastaa" varsinkin pikku moottoris, ahtimelta hyrrää pyörittävii kaasui varsinki pienel kierros alueel. Ja suhtees liikaa pakokaasuu tuskin tehoon/kulutukseen positiivisesti vaikuttaa.
Kotenki näin mainittiin lontooksi korjaamokäsikirjassa "maf anturin ainoa tehtävä 1.4 tdci moottorissa on määrittää imusarjaan kierrätettävän pakokaasun määrää suhteessa imuilmaan."
Mutta mikäli ne todella ohjaa vain egr venttiiliä, niin samapa tuo sitten. Ahdetussahan hullusti toimiva egr "varastaa" varsinkin pikku moottoris, ahtimelta hyrrää pyörittävii kaasui varsinki pienel kierros alueel. Ja suhtees liikaa pakokaasuu tuskin tehoon/kulutukseen positiivisesti vaikuttaa.
Kotenki näin mainittiin lontooksi korjaamokäsikirjassa "maf anturin ainoa tehtävä 1.4 tdci moottorissa on määrittää imusarjaan kierrätettävän pakokaasun määrää suhteessa imuilmaan."
Re: Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma "toimii"
Hyvä homma, kun kulkupuoli parani noinkin paljon! Kulutuskin varmasti laskee.
Onkohan niin, että tuossa ohjataan ruiskutusta vain kuskin nilkan asennolla, ja ahtimen hukkaportti valvoo ahtopaineita, ja siinä se.
Onkohan niin, että tuossa ohjataan ruiskutusta vain kuskin nilkan asennolla, ja ahtimen hukkaportti valvoo ahtopaineita, ja siinä se.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma "toimii"
No ei siinä kauheesti vaihtoehtoja ohjaukseen jää . Imulämpö,sopan lämpö ja paine, koneen lämpö & kierrokset kaasun asento.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Joulu 2021 00:40
Re: Fiesta 1.4tdci -03 maf ongelma "toimii"
Ja kyllä. Nyt toimivuus varmistui myös kulutuksen osalta. 400km matka ja 4,61l / 100