On niissä ainakin sisäisesti eroa, tehty kestämään paremmin. Ennen S&S hammasrattaat startin sisällä oli muovia nyt siirrytty metallisiin. Luulisi ainakin vähän paremmin kestävän.toasti kirjoitti: ↑17 Joulu 2021 22:44Hieman huono lähde, mutta en jaksa nyt kännykällä kaivaa sen tarkemmin. Kyllä noissa start/stop värkeissä on mielestäni yleisesti ollut isompi määrä luvattuja syklejä kuin ennen start/stop aikaa.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑17 Joulu 2021 22:27
En kiistä. Mutta ovatko oikeasti?
Faktaa eroista?
Hyvä jos ovat tukevammin rakennettu.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... rs-starter
Edit. Ja lisätään vielä offtopicia, että samalla tavalla ne akut on muuttuneet sietämään paremmin tuota start/stopia. Ei start/stop autoihin laiteta perinteisiä lyijyakkuja vaan EFB tai AGM.
Focus MK4 latausongelmat
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Mä olen niin vanha, että on jäänyt tuo muovirattaiden aikakausi vallan väliiin.
Niissä starteissa joita itse on tullut korjattua ei ole juuri muovia ollut. Ja ainoa hammasratas on ollut ankkurin akselilla liukuva bendix-pyörä.
Mutta niin tai näin, S/S aina pois päältä kun vaan muistan.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 18 Joulu 2021 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Mk3 mondeossa ainakin on ja saman ikäluokan transitissa. Aika harvoin tulee nykyään purettua startteja kun on pantillisia palautus osia.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑18 Joulu 2021 08:48Mä olen niin vanha, että on jäänyt tuo muovirattaiden aikakausi vallan väliiin.
Niissä starteissa joita itse on tullut korjattua ei ole juuri muovia ollut. Ja ainoa hammasratas on ollut ankkurin akselilla liukuva bendix-pyörä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus MK4 latausongelmat
Startin tarvitsee toimia sen muutaman vuoden takuunkin jälkeen. Kyllä starttimoottoreita ainakin on myytävänä kaikkiin autoihin.EeroH kirjoitti: ↑17 Joulu 2021 21:41PiuhaPoikki kirjoitti: ↑17 Joulu 2021 21:04
Onko selainen startti, jonka saa takuuseen, valmistettu nollapäästöisesti?
Monta mennyt takuuseen? Ainoa auto jossa mulla on startti hajonnut oli sellainen jossa ei ollut SS. Ei sekään tainnut olla valmistettu päästöttömästi.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Nämä on taas niitä asioita joista on monta rinnakkaista todellisuutta.
Jos vaihtaa autoa parin vuoden välein niin tuskin on koskaan ongelmia startin kanssa.
Siten on meikäläisen tapa ostaa uusi auto ja jos se tyydyttää niin se ajetaan lähes paalausikään asti.
Silloin sille stattikertojen määrällä alkaa jo olla vaikutusta.
Omalla ajoprofiililla start/stopin vaikutus kulutukseen on tuskin edes mitattavissa. Dieselin kulutus on noin puoli litraa tunnissa tyhjäkäynnillä.
Jos työmatkan aikana tulee 5-10 pysähdystä joista lyhimmät ovat sekunteja ja enimmillään minuutti. Väittäisin että sammuksissa ollaan korkeintaan 3min yhteensä.
Paljonko siis säästetään: 3min on 5% tunnista.
5% puolesta litrasta on 0,025 litraa.
Työmatka on 25km eli 5l/100km kulutuksella matkalla poltetaan 1,25 litraa.
Teoriassa siis 1,25 vs 1,225 litraa. Tuosta tulee eroksi 2%
Jos vaihtaa autoa parin vuoden välein niin tuskin on koskaan ongelmia startin kanssa.
Siten on meikäläisen tapa ostaa uusi auto ja jos se tyydyttää niin se ajetaan lähes paalausikään asti.
Silloin sille stattikertojen määrällä alkaa jo olla vaikutusta.
Omalla ajoprofiililla start/stopin vaikutus kulutukseen on tuskin edes mitattavissa. Dieselin kulutus on noin puoli litraa tunnissa tyhjäkäynnillä.
Jos työmatkan aikana tulee 5-10 pysähdystä joista lyhimmät ovat sekunteja ja enimmillään minuutti. Väittäisin että sammuksissa ollaan korkeintaan 3min yhteensä.
Paljonko siis säästetään: 3min on 5% tunnista.
5% puolesta litrasta on 0,025 litraa.
Työmatka on 25km eli 5l/100km kulutuksella matkalla poltetaan 1,25 litraa.
Teoriassa siis 1,25 vs 1,225 litraa. Tuosta tulee eroksi 2%
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ja laskuesimerkin tilanteessa moottori vain lakkaa hetkeksi kuluttamasta. Eli tuosta "hyödystä" pitäisi vielä vähentää se energia, jonka startti kuluttaa sähkönä ja jonka moottori kuluttaa nostaessaan kierrosluvun joutokäynnille. Eikö vain?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ja se kerrotaan kahdella miljoonalla valmistetulla Focuksella niin tekee 50 kuutiota päivässä. Vuositasolla isomäärä, pisara meressä eikä ämpäriin huku.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑18 Joulu 2021 13:13 Nämä on taas niitä asioita joista on monta rinnakkaista todellisuutta.
Jos vaihtaa autoa parin vuoden välein niin tuskin on koskaan ongelmia startin kanssa.
Siten on meikäläisen tapa ostaa uusi auto ja jos se tyydyttää niin se ajetaan lähes paalausikään asti.
Silloin sille stattikertojen määrällä alkaa jo olla vaikutusta.
Omalla ajoprofiililla start/stopin vaikutus kulutukseen on tuskin edes mitattavissa. Dieselin kulutus on noin puoli litraa tunnissa tyhjäkäynnillä.
Jos työmatkan aikana tulee 5-10 pysähdystä joista lyhimmät ovat sekunteja ja enimmillään minuutti. Väittäisin että sammuksissa ollaan korkeintaan 3min yhteensä.
Paljonko siis säästetään: 3min on 5% tunnista.
5% puolesta litrasta on 0,025 litraa.
Työmatka on 25km eli 5l/100km kulutuksella matkalla poltetaan 1,25 litraa.
Teoriassa siis 1,25 vs 1,225 litraa. Tuosta tulee eroksi 2%
En ole havainnut haittaa SS:stä niin annan olla päällä, teen oman osani päästöjen vähentämisessä

-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 22 Marras 2021 21:15
Re: Focus MK4 latausongelmat
Focus kävi huollossa. Lataukseen/virranhallintaan vaikuttava anturi vaihdettiin jälleen. Siitä oli kuulemma tullut uusi versio.
Myös softaa päivitettiin. Webasto on nyt toiminut, mutta ei ole ollut juurikaan pakkasia. Epäilen, että akku voi olla jo mennyt huonoksi.
Vajaan vuoden vanhasta Mondeosta näyttää nyt myös menneen akku. Ebersbächer ei pysy kauaa päällä akun varauksen takia.
Auto päivittäin ajossa, välillä reiluakin ajoa eikä lämmitin montaa kertaa ole tälle talvelle ollut päällä.
Kyllä näissä uusissa Foordeissa selvästi näitä akku/latausongelmia on.
Myös softaa päivitettiin. Webasto on nyt toiminut, mutta ei ole ollut juurikaan pakkasia. Epäilen, että akku voi olla jo mennyt huonoksi.
Vajaan vuoden vanhasta Mondeosta näyttää nyt myös menneen akku. Ebersbächer ei pysy kauaa päällä akun varauksen takia.
Auto päivittäin ajossa, välillä reiluakin ajoa eikä lämmitin montaa kertaa ole tälle talvelle ollut päällä.
Kyllä näissä uusissa Foordeissa selvästi näitä akku/latausongelmia on.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Onko noita valvontamoduleita vaihdettu vielä 2v parustakuun jälkeen?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
OnPiuhaPoikki kirjoitti: ↑19 Joulu 2021 12:59 Onko noita valvontamoduleita vaihdettu vielä 2v parustakuun jälkeen?
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Kahden vaiheilla uskaltaako käydä kitisemässä.toasti kirjoitti: ↑19 Joulu 2021 13:06OnPiuhaPoikki kirjoitti: ↑19 Joulu 2021 12:59 Onko noita valvontamoduleita vaihdettu vielä 2v perustakuun jälkeen?
Mulla toimii kohtuullisesti mutta ei täydellisesti.
Voisi ilmeisesti saada uudemman anturin takuuseen mutta tohtiiko siihen ryhtyä kun lopputulos voi olla huonompi kuin nykytilanne.

Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Omaan autoon vaihdettiin anturi noin vuosi sitten. Tänään ei huollossa ollut tarjolla mitään uutta. Ei anturia, eikä softaa. BMS nollattiin ja sillä mennään.
Joskus toimii, joskus ei.
Joskus toimii, joskus ei.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus MK4 latausongelmat
Mikä loppu on bms anturin varaosa numerossa? CB taitaa olla uusin? Mulla vielä CA loppunen ja tuntuu pelaavan.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus MK4 latausongelmat
Täytyy joskus pävänvalossa vilkaista.
Huollossa olivat muuten sitä mieltä, että varaustason tavoitearvoa (80%) ei pysty heidän laitteillaan muuttamaan.
Olivat myös sitä mieltä, että koko lautauksenhallinta systeemissä on suunnitteluvirhe.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Tästä olemme varmaan kaikki yksimielisä!
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Kyllä. Sääli että huollon mielipide ei riitä poistamaan tätä käytöstä. Pitäisi saada joku päättäjä Fordilla hoksaamaan sama.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus MK4 latausongelmat
Sinänsä ymmärrettävää, tuollahan pyritään laskemaan kulutusta eli päästöjä, ei niihin varmaan kärsi koskea virallisten päästömittausten jälkeen. Olis kyllä kiva tietää, että mikä tuon systeemin laskennallinen co2 vaikutus on, onko grammaakaan per 100km. Säästöt palaa jo näihin forum viestien kirjoittamiseen kuluvaan energiaan

Re: Focus MK4 latausongelmat
Focuksen älykäs lataussysteemi voi olla ihan ok. Mutta probleema on, että valmistaja ei missään selitä systeemin toimintaa. Toimintaa arvuutellaan täällä foorumilla ja ihmetellään erilaisia ilmiöitä. Fordin pitäisi ryhdistäytyä ja kertoa seikkaperäisesti miten älykäs lataus toimii.
Re: Focus MK4 latausongelmat
_JPA kirjoitti: ↑26 Loka 2020 20:56 Löysin mielenkiintoista tietoa latausjärjestelmästä. (https://cardiagn.com/)
Tai mikä nyt ketäkin kiinnostaa.![]()
Charging System
General Information
Overview and Operation
Smart Regenerative Charging. Smart Regenerative Charging is an intelligent charge control system that calculates and regulates the set generator voltage.The basic idea of the system is to increase the generator charge voltage when the vehicle is decelerating and reduce it when it is accelerating.This means that during the acceleration phase, there is no additional energy demand as a result of having a high generator load; however generator load is increased when the vehicle is decelerating.This strategy enables further fuel savings to be achieved.
Battery Monitoring Sensor
The Battery Monitoring Sensor continuously monitors the condition of the battery.The sensor is equipped to vehicles which have Smart Regenerative Charging or Start-Stop. These systems require knowledge of the battery state of charge. The Battery Monitoring Sensor is the sensor used to provide this information.
Battery Monitoring Sensor connection
The Battery Monitoring Sensor is clamped directly to the negative terminal of the battery and grounds to the vehicle at the chassis ground connection point by means of a thick (25 to 35mm²) cable and eyelet. External customer loads must only be connected to the vehicle at the customer battery connection point. If the external customer load is connected at the negative battery post, the Battery Monitoring Sensor accuracy cannot be guaranteed. It is recommended that the Battery Monitoring Sensor pole clamp is not removed unless a battery replacement is required. Should the battery need to be isolated, this should be done by disconnecting the ground eyelet at the chassis ground.
Battery Monitoring Sensor reset
The Battery Monitoring Sensor also estimates losses in the battery capacity over time. The Battery Monitoring Sensor should be reset to factory default settings, when the battery is replaced. It is urgently recommended that the replacement battery has the exact same specification as the original battery. If it does not, the accuracy of the Battery Monitoring Sensor outputs will be compromised. The Battery Monitoring Sensor reset is part of the battery replacement procedure in IDS (Int egrated Diagnostic System). The Battery Monitor Sensor can also be reseted manually by using the following steps:
• Switch on the ignition.
• Press the high beam switch five times by pulling and releasing.
• Press and release the brake pedal three times.
• If the steps were successful, the warning indicator of the battery charging system in the IPC (instrument panel cluster) flashes three times within the next 15 s. If the sequence is interrupted by pressing other keys or pedals for any reason, repeat the above steps, starting from the beginning.
If the BMS reset procedure described above does not work, follow the procedure below (within 10 s)
•Switch on the ignition.
• Press the rear fog light switch five times.
• Press the hazard flasher switch three times.
• If the steps were successful, the warning indicator of the battery charging system in the IPC (instrument panel cluster) flashes three times within the next 15 s.
Smart Regenerative Charging
The largest element of the Smart Regenerative Charging Strategy is stored in the BCMmodule. It receives all of the important information relating to the battery condition sent by the battery monitoring sensor via the LIN (local interconnect network) data bus.The information obtained is used to calculate the required set value for generator charge voltage. This is sent by the BCM to the PCM via the HS-CAN (controller area network) data
bus. This then adjusts the value received if necessary and passes it on the generator via the LIN data bus. The charging voltage is adjusted depending on various parameters, such as the current level of engine efficiency.The smallest possible set value for the generator voltage is 12.2 V, while the maximum charging voltage may be anywhere between 14.5 and 14.9 V.However, when the battery is in a refresh phase, the voltage may occasionally reach up to 15.2 V. These refresh phases are required as the battery charge status is 80% over long periods of time, which increases the risk of sulfation in the cells.
Comparison of Smart Regenerative Charging and Conventional Charging
Conventional charging aims to charge the battery to the highest possible levels. During this process the battery temperature is monitored and the battery must not be overcharged.By comparison, Smart Regenerative Charging uses the information from the battery monitoring sensor to maintain the battery at a calibrated state of charge (approx. 80%) at all times. This means that the battery has a certain amount of extra charging capacity at all times.If the battery monitoring sensor detects that the charge status is above the calibrated value (approx. 80%), then the generator charging voltage is reduced in order to discharge the battery. If the opposite occurs and too low a value is detected, the charging value is increased in order to return the battery to the calibrated value.
Battery Monitor Sensor
The measures temperature, voltage and current throughput of the battery. It uses this information to calculate the battery SOC (State of Charge).To function with high accuracy, the BMS must be recalibrated at regular intervals. A recalibration occurs during a rest period when the battery quiescent current is less than 100mA. This rest period must last for at least 3 hours. The longer the rest period, the greater the accuracy.
The timeframe in which a recalibration must take place is seven days.If the system has been unable to carry out a recalibration within 7 days, the SOC accuracy cannot be guaranteed.This will result in the Start – Stop and SRC systems being deactivated.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus MK4 latausongelmat
No nyt valkeni huomattavasti lisää.
Voikohan Focuksen akusta ottaa virtaa toisen auton käynnistämiseen.
Voikohan Focuksen akusta ottaa virtaa toisen auton käynnistämiseen.
Re: Focus MK4 latausongelmat
” The measures temperature, voltage and current throughput of the battery. It uses this information to calculate the battery SOC (State of Charge).To function with high accuracy, the BMS must be recalibrated at regular intervals. A recalibration occurs during a rest period when the battery quiescent current is less than 100mA. This rest period must last for at least 3 hours. The longer the rest period, the greater the accuracy.
The timeframe in which a recalibration must take place is seven days.If the system has been unable to carry out a recalibration within 7 days, the SOC accuracy cannot be guaranteed.This will result in the Start – Stop and SRC systems being deactivated.”
Tossa varmaan syy miksi kaikki taas toimii kun toinen auto seisoi joulunpyhät. Eli jos vaikka wlan ottaa yhteyksiä yöllä ei kalibroidu koskaan ja siksi alkaa ongelma? Pitäisiköhän tuo silloin tällöin manuaalisesti kalibroida uusiksi niin toimisi paremmin.
The timeframe in which a recalibration must take place is seven days.If the system has been unable to carry out a recalibration within 7 days, the SOC accuracy cannot be guaranteed.This will result in the Start – Stop and SRC systems being deactivated.”
Tossa varmaan syy miksi kaikki taas toimii kun toinen auto seisoi joulunpyhät. Eli jos vaikka wlan ottaa yhteyksiä yöllä ei kalibroidu koskaan ja siksi alkaa ongelma? Pitäisiköhän tuo silloin tällöin manuaalisesti kalibroida uusiksi niin toimisi paremmin.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Miten?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Resetoida, kai se sitten osaa uudelleen kalibroitua
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Se kalibroituu ilman resetointiakin kun vaan saa olla riittävän kauan rauhassa.
Sitä en osaa sanoa kalibroituuko systeemi välttämättä joka yö jos auto on päivät ajossa mutta omien havaintojen mukaan ainakin useamman kerran viikossa.
Kalibroitumisen voi päätellä esimerkiksi siitä, että jos ulkoisella laturilla "täyteen" lataamisen jälkeen auto ilmoittaa varaustilaksi vaikka 72% mutta yön yli seisottuaan varaustila onkin pompsahatanut 10% korkeammaksi. Toisin sanoen systeemi on mitannut akun todellisen lepojännitteen ja asetanut prosentit sitä vastaavaksi.
Tuo "täyteen" on siksi sitaateissa, että nuo älykkäät laturit, kuten esimerkiksi 10A Defa ei lataa kuin johonkin 85% varaustasoon ja ilmoittaa sen jälkeen ledillä akun olevan täynnä.
Sitä en osaa sanoa kalibroituuko systeemi välttämättä joka yö jos auto on päivät ajossa mutta omien havaintojen mukaan ainakin useamman kerran viikossa.
Kalibroitumisen voi päätellä esimerkiksi siitä, että jos ulkoisella laturilla "täyteen" lataamisen jälkeen auto ilmoittaa varaustilaksi vaikka 72% mutta yön yli seisottuaan varaustila onkin pompsahatanut 10% korkeammaksi. Toisin sanoen systeemi on mitannut akun todellisen lepojännitteen ja asetanut prosentit sitä vastaavaksi.
Tuo "täyteen" on siksi sitaateissa, että nuo älykkäät laturit, kuten esimerkiksi 10A Defa ei lataa kuin johonkin 85% varaustasoon ja ilmoittaa sen jälkeen ledillä akun olevan täynnä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK4 latausongelmat
Mikähän se on tuollaisella kalibrointi pelleilyllä ajateltu saavutettavan kun akkuja on käytetty kymmeniä vuosia ilman sen suurempia ongelmia ja ilman älyä. Ennen akut kesti "tyhmissä" autoissa jopa 15 vuotta...just vaihdoin transuun uudeen, orkkis oli 2006 alussa käyttöönotettu ja vielä toimi.
Nyt on kuulunut huhuja että pari-kolme vuotta on akun ikä....
Nyt on kuulunut huhuja että pari-kolme vuotta on akun ikä....