Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22
Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Moro
Onko kenelläkään tämmösestä kokemusta,egr on tulpattu ja ei ole ennen valot palanu. Toissa päivänä kävi sillain että auto sammu risteyksessä kun 3:sella yritti lähtiä liikkeelle. Sen jälkeen jäi moottorin vikavalo palsmaan ja antaa vikakoodia P0406 eli egr:n vika koodia. Ei ole ennen palanu. Tosin autossa oli kansivika joka on nyt laitettu. Eli saako sitä millään pysyjn pois vai mitä nyt kannattais tehä? Normisti toimii,valo jäi palamaan
Onko kenelläkään tämmösestä kokemusta,egr on tulpattu ja ei ole ennen valot palanu. Toissa päivänä kävi sillain että auto sammu risteyksessä kun 3:sella yritti lähtiä liikkeelle. Sen jälkeen jäi moottorin vikavalo palsmaan ja antaa vikakoodia P0406 eli egr:n vika koodia. Ei ole ennen palanu. Tosin autossa oli kansivika joka on nyt laitettu. Eli saako sitä millään pysyjn pois vai mitä nyt kannattais tehä? Normisti toimii,valo jäi palamaan
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Auto on mondeo 1,8tdci 2008
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Ja tuntuu että sisällä haisee pakokaasu.
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Tuo tulppaus ei oikein onnistu kun on jo sähköisesti ohjattu egr venttiili teillä. Pitäisi noita ohjelmistoja rukkailla ettei vikavalo palaisi . Samoin jo pakokaasut ohjaamoon tulee sekään terveydelle ei kovin hyvä juttu. Joten onko vanhaa venttiiliä missään jos puhdistettaisiin se.
viewtopic.php?t=38214
Ammattilaiset kertoo kuinka se tehdään oikein. Vanhoissa malleissa siihen vuoteen 2003 asti toi pelkkä tulppaaminen auttoi.
Lainaus jutusta
EGR poisto
EGR-venttilin itse ohittaminen tai tulppaaminen ei kannata. Nykyaikaisissa elektronisesti ohjatuissa autoissa EGR-järjestelmän vikaantuminen tai käytöstä poistaminen aiheuttaa vikatila.
EGR voidaan poistaa kokonaan pois käytöstä ohjelmallisesti. Mikäli EGR halutaan poistaa, on se nykyautoissa tehtävä ohjelmallisesti.
EGR-venttiilin toimintaa voidaan moottorinohjauksen kautta rajoittaa tai se voidaan halutessa ohjelmoida pois käytöstä kokonaan. Mitään mekaanista muutosta ei tarvitse tehdä.
viewtopic.php?t=38214
Ammattilaiset kertoo kuinka se tehdään oikein. Vanhoissa malleissa siihen vuoteen 2003 asti toi pelkkä tulppaaminen auttoi.
Lainaus jutusta
EGR poisto
EGR-venttilin itse ohittaminen tai tulppaaminen ei kannata. Nykyaikaisissa elektronisesti ohjatuissa autoissa EGR-järjestelmän vikaantuminen tai käytöstä poistaminen aiheuttaa vikatila.
EGR voidaan poistaa kokonaan pois käytöstä ohjelmallisesti. Mikäli EGR halutaan poistaa, on se nykyautoissa tehtävä ohjelmallisesti.
EGR-venttiilin toimintaa voidaan moottorinohjauksen kautta rajoittaa tai se voidaan halutessa ohjelmoida pois käytöstä kokonaan. Mitään mekaanista muutosta ei tarvitse tehdä.
Viimeksi muokannut Renee, 13 Joulu 2021 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Noi voisihan sitä kokeilla ottaa sen EGR-tulpan pois ja katsoa häipyykö vikavalo?
Tuossahan taitaa olla sähköisesti toimiva EGR.
Tuossahan taitaa olla sähköisesti toimiva EGR.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Siis se on ollu jo sillon tulpattuna kun tuon ostin,mutta oli muös se kansivika. Mutta varmaan kannattaa kokeilla ottaa pois ne..
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Selvitäs toi ensin et mistä se pakokaasu vuotaa.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Tuossa 1.8 TDCI voi tulpata huoletta sen EGR ja ei anna vikakoodia JOS se EGR aktuaattori toimii.
Mutta jos se EGR aktuaattori ei toimi oikein niin sitten antaa vikakoodia. Eli se aktuaattori tarkkailee itseään liikkuuko hän normaalisti...ja jossei liilku antaa vikakoodin. Siitä tulpasta se ei tiedä yhtään mitään.
Siellä on tyyppivikana sellainen pieni laakeroitu tappi sen aktuaattorin ja EGR karan välillä...se voi olla poikki jollon liike tökkii...
eli ruuvaa se aktuaattori irti (4 ruuvilla) ja kurkkaa on ko tappi ehjä ja liikkuuko venttiili herkästi.
Jos nämä ookoo niin sitten se aktuaattori on rikki....sellasen saa kohtuu hintaan esim...
https://www.autodoc.fi/abakus/13528603
Jossei venttiili pyöri herkästi tai tappi poikki niin ota tappi pois. (mikäli tulpattu)
Jos pyörii herkästi ja tappi ehjä niin vaihda aktuaattori.
Pakokaasun haju viittaa pakosarja vuotoon. Pakosarjan tiiviste huonosti tai sitten se egr tiiviste tai pakoputken tiiviste... takuuhomma jos asentaja on mokannut.
Mutta jos se EGR aktuaattori ei toimi oikein niin sitten antaa vikakoodia. Eli se aktuaattori tarkkailee itseään liikkuuko hän normaalisti...ja jossei liilku antaa vikakoodin. Siitä tulpasta se ei tiedä yhtään mitään.
Siellä on tyyppivikana sellainen pieni laakeroitu tappi sen aktuaattorin ja EGR karan välillä...se voi olla poikki jollon liike tökkii...
eli ruuvaa se aktuaattori irti (4 ruuvilla) ja kurkkaa on ko tappi ehjä ja liikkuuko venttiili herkästi.
Jos nämä ookoo niin sitten se aktuaattori on rikki....sellasen saa kohtuu hintaan esim...
https://www.autodoc.fi/abakus/13528603
Jossei venttiili pyöri herkästi tai tappi poikki niin ota tappi pois. (mikäli tulpattu)
Jos pyörii herkästi ja tappi ehjä niin vaihda aktuaattori.
Pakokaasun haju viittaa pakosarja vuotoon. Pakosarjan tiiviste huonosti tai sitten se egr tiiviste tai pakoputken tiiviste... takuuhomma jos asentaja on mokannut.
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Mitenkähän se on tulpattu?
Itse leikkasin kuparilevystä sen tiivisteen muotoisen "sokean" laipan, ja totesin että se vuotaa.
Eli laita auto käyntiin ja kokeile käsin mistä puhaltaa pakokaasua.
Piti prässillä painaa vähän muotoa siihen laippaan mikä sitten puristuu sinne väliin , niin alkoi pitää.
Ja kuten jo mainittu , 1.8tdci voi tulpata
Itse leikkasin kuparilevystä sen tiivisteen muotoisen "sokean" laipan, ja totesin että se vuotaa.
Eli laita auto käyntiin ja kokeile käsin mistä puhaltaa pakokaasua.
Piti prässillä painaa vähän muotoa siihen laippaan mikä sitten puristuu sinne väliin , niin alkoi pitää.
Ja kuten jo mainittu , 1.8tdci voi tulpata
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Hiemankin paksumpi kuparitiiviste pitäisi aina pehmentää,eli punahehkuun ja antaa jäähtyä,silloin se ns.löijääntyy eli pehmenee ja muotoutuu paljon paremmin paikkaansa,kova levy ei oikeen meinaa painua muotilleen herkästi.
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Tuo 406 koodi viittaa juurikin tuohon aktuaattorin tai venttiilin takerteluun, eli se ei saavuta määritettyä positiota oikealla hetkellä.
Tulppaaminen tai tulppaamattomuus ei tuohon vaikuta vaan se että tunnistin ei saa oikeaa asentotietoa.
Itellä oli jo vuosia sitten tulpattu ja silti rupesi tuota sitten antamaan..., venttiili liikkui hyvin. Aktuaattorin vaihto ja vika poistui.
Mutta ennen sen vaihtoa kannattaa tsekata että venttiili liikkuu nätisti. Ja tappi ei jumita.
Toiminta ja sisuskalut selkiää hyvin tuosta
https://www.youtube.com/watch?v=3gBilxPefN4
Tulppaaminen tai tulppaamattomuus ei tuohon vaikuta vaan se että tunnistin ei saa oikeaa asentotietoa.
Itellä oli jo vuosia sitten tulpattu ja silti rupesi tuota sitten antamaan..., venttiili liikkui hyvin. Aktuaattorin vaihto ja vika poistui.
Mutta ennen sen vaihtoa kannattaa tsekata että venttiili liikkuu nätisti. Ja tappi ei jumita.
Toiminta ja sisuskalut selkiää hyvin tuosta
https://www.youtube.com/watch?v=3gBilxPefN4
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Pakokaasun haju johtui siitä että suuttimen tiiviste vuotaa. Eli löpöä valu suuttimen reijästä pitkin konehuonetta. Nyt on uus tiiviste hajettu ja pitäsi käyä vaihtamassa. Egr on kans tulpattu jonkun maan kolinolla muistaaksenk. Edellisen omistajan tulppaama. Mutta se oli alunperin vain toisesta päästä tulpattu,nyt molemmista. Ja vika valo johtui siitä että egr:n pistoketta ei ollu laitettu kiinni..
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Eli periaatteessa auto nyt on kunnossa kun sen tiivisteen vaihtaa vain. Hyvä homma.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
jos egr töpseli on irti niin ei ihmekään jos koodia pukkaa...
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 02 Loka 2020 22:22
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Joo,sit pitäs olla kunnossa. Osaisko joku sanoa,että pitääkö se uusi tiiviste prikka lämmittää ennen kun se laittaa paikalleen? Vai otanko vai suuttimen pois ja laita uuden prikan tilalle?
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
kai kaupasta hankittu tiivisteprikka on asennusvalmis.
Kerrohan asennuksen jälkeen oliko suutin piukassa....
Kerrohan asennuksen jälkeen oliko suutin piukassa....
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Tuota taustatietoa onko suutin kauan vuotanut että irtoaa helposti. Teillä on sopivat työkalut kanssa.
Tässä juttua jos homma alkaa ahdistaa.
https://luiginpaja.fi/suutin/
Tässä juttua jos homma alkaa ahdistaa.
https://luiginpaja.fi/suutin/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Tuota taustatietoa onko suutin kauan vuotanut että irtoaa helposti. Teillä on sopivat työkalut kanssa.
Tässä juttua jos homma alkaa ahdistaa.
https://luiginpaja.fi/suutin/
Lainaus viestistä.
Noita hylsyjä ei taida löytyä suoraan hyllystä, mutta ulkomailta voi tilailla ja kaipa tuollaisen voi itsekin väsäillä jostain sopivasta hylsystä.
Suuttimia vaihdettaessa kannattaisi vaihdella myös uudet tiivisteet, eli suuttimen pohjassa oleva metallinen, o-rengas ja ehkä myös kansikopan tiiviste. Oikeoppisesti kuuluisi kai vaihtaa myös suutinputket, mutta harvempi kai noita vaihtelee.
Sitten kiristys oikeaan asentoon siten että suutinkuvio suuntautuu oikein. Tämänkin "erikoistyövälineen" voi tehdä esim. lattaraudasta jos ei halua ihan silmämääräisesti väännellä.
Tässä juttua jos homma alkaa ahdistaa.
https://luiginpaja.fi/suutin/
Lainaus viestistä.
Noita hylsyjä ei taida löytyä suoraan hyllystä, mutta ulkomailta voi tilailla ja kaipa tuollaisen voi itsekin väsäillä jostain sopivasta hylsystä.
Suuttimia vaihdettaessa kannattaisi vaihdella myös uudet tiivisteet, eli suuttimen pohjassa oleva metallinen, o-rengas ja ehkä myös kansikopan tiiviste. Oikeoppisesti kuuluisi kai vaihtaa myös suutinputket, mutta harvempi kai noita vaihtelee.
Sitten kiristys oikeaan asentoon siten että suutinkuvio suuntautuu oikein. Tämänkin "erikoistyövälineen" voi tehdä esim. lattaraudasta jos ei halua ihan silmämääräisesti väännellä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
On asennus valmis. Semmonen huomioitava seikka että joskus se suutin saattaa jäädä vuotamaan uuden prikan asennuksen jälkeen jos sinne on kerinny muodostumaan karstaa siihen pintaan mitä vasten se prikka tulee. suuttimesta se ny on helppo puhdistaa mutta sieltä suuttimen reiästä puhdistus on vaha hankalempaa normi autotalli työkaluilla.Mondeo kuski lapista kirjoitti: ↑14 Joulu 2021 23:13 Joo,sit pitäs olla kunnossa. Osaisko joku sanoa,että pitääkö se uusi tiiviste prikka lämmittää ennen kun se laittaa paikalleen? Vai otanko vai suuttimen pois ja laita uuden prikan tilalle?
Jos se reikä muuten näyttää ok niin vaiha prikka ja lyö suutin kiinni. Sen jälkeen moottori käntiin ja ota hieman saippuavettä ja kastele se suuttimen juuri ja kattele vuotaako vielä.
"harder" is not a very good safeword
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Juu aina ei mee putkeen suutinrempat,kaverilla meni Mersun Sprintteriin monta tonnia rahaa kun eivät saaneet suuttimia helposti korjaamolla pois ja ittellä vanhassa diesel traktorissa toisesta kierteet ja toisesta jenka poikki putkiliitoksista.
Että nuoki kookkaita oli niin näiden uudempien nykyaikaisten kanssa oisin kyllä aika varovainen kun alkaa irrottelemaan,voipi homma venähtää jos ei ole koskaan irti olleet!
Että nuoki kookkaita oli niin näiden uudempien nykyaikaisten kanssa oisin kyllä aika varovainen kun alkaa irrottelemaan,voipi homma venähtää jos ei ole koskaan irti olleet!
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
kannattanee viedä pajaan jolla on kokemusta noiden hoitamisesta....
räpeltäjät tekee tuhoa.
räpeltäjät tekee tuhoa.
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
ihan oli paikallinen suurempi liike joka huoltoja tekee että ei mikään nyrkkipaja,se vaan kun katkee suuttimet paikoilleen tai ei irtoa oikeen millään heti niin alkaa homma mutkistumaan ja maksamaan ja itte jos tuhoais niin liekö korjaajat alkais auttamaan.
itsellä taas vahinko kävi siksi koska suutin rungossa ei ole mitään mistä pitää kiinni kun vääntää putkea auki,toisen jengan menosta taas ei mitään hajua miksi meni?? oli kai entistä vikaa...
Eipä ole koskaan ennen noin itsellä käynyt
itsellä taas vahinko kävi siksi koska suutin rungossa ei ole mitään mistä pitää kiinni kun vääntää putkea auki,toisen jengan menosta taas ei mitään hajua miksi meni?? oli kai entistä vikaa...
Eipä ole koskaan ennen noin itsellä käynyt
Re: Egr tulpattu ja alko moottorin häiriövalo palamaan.
Jos suutin ei irtoa niin löystä se kiinnike ja käy ajamassa kuumaksi, yleensä sillä tulee suuttimet ylös. Tai liukuvasaralla, ei vielä ole tullut vastaan suutinta joka ei olisi lähtenyt kuumana irti. Kylmänä ne ei irtoa välttämättä niin helposti.