Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Mitä spesiaalia tarttis ottaa huomioon jos ehkä aloittaa kyseisen väännön?
Mitä tarttee pakollista irroittaa, muuta kuin tukivarret?
Sopiiko kaikki (1999-2004)MK1 apurungot keskenään?
Mitä tarttee pakollista irroittaa, muuta kuin tukivarret?
Sopiiko kaikki (1999-2004)MK1 apurungot keskenään?
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Mitä itse mulkaisin pikaisesti kytkin rempan yhteydessä, ei siis tarvinnu irroittaa apurunkoa, mutta itse tekisin näin.. Tosiaan alapallojen ja raidetangonpäiden kartiot irti olkatuista, jolloin tolpat voi jättää autoon roikkumaan, hammastangon pultit irti, kannattaa tukea tanko vaikka naruilla ettei putoa, kone/laatikko-paketti pitää tukea yläpuolelta konehuonetta esim. tällaisella tekeleellä:

Toki noitaa saa valmiinakin varaosaliikkeistä
Tämän jälkeen voi irroittaa laatikon ja apurungon välisen tuen. Kallistuksenvakaajan kiinnityksen muistaakseni piti avata. Tässä kohtaa, kaiken järjen mukaan, kelkka pitäisi olla vapaana, joten enää täytyy avata sen pultit, toivoen että lähtee ehjänä, ja kappale kolahtaa lattialle
Jotain ehkä mulla on saattanut jäädä huomaamatta, mutta tuolla lailla pääpiirteittän itse etenisin.
Apurunkojen sopiivuudesta epäilisin että on hyvä olla 2.0-vehkeestä, koska ainakin laatikko erilainen (MTX-75) kun pikkolohkoisissa (IB5). Mutua.
EDIT: Heti korjaus, raidetangonpäät voi mahd. jättää olkatukiin, kun hammastanko jää autoon, riippuu tartteeko liikevaraa myöhemmin remontissa.

Toki noitaa saa valmiinakin varaosaliikkeistä


Apurunkojen sopiivuudesta epäilisin että on hyvä olla 2.0-vehkeestä, koska ainakin laatikko erilainen (MTX-75) kun pikkolohkoisissa (IB5). Mutua.
EDIT: Heti korjaus, raidetangonpäät voi mahd. jättää olkatukiin, kun hammastanko jää autoon, riippuu tartteeko liikevaraa myöhemmin remontissa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Moottori ei tarvi laittaa kannatukselle,pysyy kyllä vaikka irrottaa alatuen. Kaikissa muissa on sama etukelkka paitsi rs mallissa
-alapallot irti olkaakseleista
-hammatanko 2pulttia vas pultti vähän ahdas
-koiranluut irti
-vaihdelaatikon alatuki pois
-vakaaja mahtuu tuleen pois kun kääntää ylöspäin
-alapallot irti olkaakseleista
-hammatanko 2pulttia vas pultti vähän ahdas
-koiranluut irti
-vaihdelaatikon alatuki pois
-vakaaja mahtuu tuleen pois kun kääntää ylöspäin
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Opetellaanpas meidän huippuhitsarin kanssa vähän lukemaan!
Take care, have an awesome day

Tämä käsiteltiin jo.
Tämänkin jo kerroin aiemmin.
En ehkä vääntänyt rautalangasta, mutta mielestäni kallistuksenvakaajan käsittelin suht. selko-suomeksi.
Käsitelty, laatikon ja apurungon välisestä tuestä selvästi mainitsin, vaikka sulle se pitää vääntää taas MIG-langasta

Tässä ainoo jossa oot oikeessa, pakettin pysyy kahdella sivukorvakollakin paikallaan, josko heiluu hiukan.
Take care, have an awesome day

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Kiitti, hyviä tarkennuksia.
Enään ei tartte kuin saada "korkeapitoinen inspi-perspiraatio" ja änkeytyä Focuksen alle, taivas alle:)
Ja alkaa hankkimaan jostain etukelkkaa, joka ei tartte olla enään kullasta, näillä vuosilla.
Asiaa hieman paneudutua,alkoi vaivaamaan, kun jossain oli jotkut "fordin erikois -kohdistustapit" apurunkon asennuksessa.
Tai merkitä apurungon paikka tarkkaa!!! Kai ne pultit ajaa samaa kohtaan,eikä renkulakulmat mene ihan ketulleen? ei ihan aukea tuo juttu.
Kai sitä voi soveltaa "jotkut tapit" jos tartee asenuksessa.
Huomasin myös jostain kuvasta, että apurungon takapultit(4kpl-M14)oli eri momentilla 2001 asti(200Nm)kuin 2002 alkaen 175Nm.
Etupultit(M12-2kpl)115Nm.Noo, tiukassa on.
Mikähän logiikka tässäkin,kun jos sama apurunko MK1 eri moottoreilla.Pultit paremmat???
Pikkujuttuja....kai samoja pultteja voi käyttää...
kannataisko ottaa lisähommia, ja vaihtaa koiranluut, ulommat raidetangon päät, kun alkuperäisiä viellä joskin kunnossa.
Mitä muuta vaihto-arbeettia mieleen, kun muutenkin lelut levällään? Alatuet ja -pallonivelet vaihdettu vuoden/parin sisällä.
Enään ei tartte kuin saada "korkeapitoinen inspi-perspiraatio" ja änkeytyä Focuksen alle, taivas alle:)
Ja alkaa hankkimaan jostain etukelkkaa, joka ei tartte olla enään kullasta, näillä vuosilla.
Asiaa hieman paneudutua,alkoi vaivaamaan, kun jossain oli jotkut "fordin erikois -kohdistustapit" apurunkon asennuksessa.
Tai merkitä apurungon paikka tarkkaa!!! Kai ne pultit ajaa samaa kohtaan,eikä renkulakulmat mene ihan ketulleen? ei ihan aukea tuo juttu.
Kai sitä voi soveltaa "jotkut tapit" jos tartee asenuksessa.
Huomasin myös jostain kuvasta, että apurungon takapultit(4kpl-M14)oli eri momentilla 2001 asti(200Nm)kuin 2002 alkaen 175Nm.
Etupultit(M12-2kpl)115Nm.Noo, tiukassa on.
Mikähän logiikka tässäkin,kun jos sama apurunko MK1 eri moottoreilla.Pultit paremmat???
Pikkujuttuja....kai samoja pultteja voi käyttää...
kannataisko ottaa lisähommia, ja vaihtaa koiranluut, ulommat raidetangon päät, kun alkuperäisiä viellä joskin kunnossa.
Mitä muuta vaihto-arbeettia mieleen, kun muutenkin lelut levällään? Alatuet ja -pallonivelet vaihdettu vuoden/parin sisällä.
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Huoltofirmassa sanottiin, että työ ottaisi noin 4 tuntia,(ehkä tunti toleranssia) Ilman kulmien säätöä.
Apurunko noin kahden kolmen sadan juuron nurkilla.
Sama kelkka pitäisi sopia kaikkiin MK1-malleihin.
Väitti, ettei sitä apurunkon paikkaa pysty tarkkaan merkitsemään?! Onko näin? Mites onnistuisi käytännössä?Mittaamalla?
Millin pielessä, niin ohjauskulmat viturallaa sanoi voortti-guru.
Apurunko noin kahden kolmen sadan juuron nurkilla.
Sama kelkka pitäisi sopia kaikkiin MK1-malleihin.
Väitti, ettei sitä apurunkon paikkaa pysty tarkkaan merkitsemään?! Onko näin? Mites onnistuisi käytännössä?Mittaamalla?
Millin pielessä, niin ohjauskulmat viturallaa sanoi voortti-guru.
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Korjaamo on ollut siinä oikeassa että pyöräkulmat tulisi säätää, Focushan on pirun tarkka juuri niiden suhteen, ja se pieinikin muutos vaikuttaa dramaattisesti, vaikka ei puoltaisikaan remontin jälkeen, niin saattaa olla silti tympeä ajaa, joko puskee ihan hulluna tai muuttuu levottomaksi, ja pitkän ajan jälkeen renkaat alkavat kulua epätasaisesti. Itse ainakin käyttäisin säädettävänä apurungon vaihdon jälkeen 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Juurikin noin,itte säädätin toissa keväänä yhdestä vanhemmasta Voortista ja ajo muuttui heti eikä renkaatkaan kulu.
Ei niitä oikeen pysty merkkaamaan,vaikka ihan raidepäänkin vaihtaa niin pelkällä mittaamisella ei se aina kohdilleen mene.
Monesti on erot vanhan/uuden pään muodoissa niin eipä auta kierteiden kierroksiakaan laskea.
Joskus kyselly että pääsekö joku vaan aurauksia katsomaan mutta siihen se menee että 4-pyöräsuuntaus sitten tehty eipä ole kukaan ilmottautunu tekemään pelkkää aurausta...
Ei niitä oikeen pysty merkkaamaan,vaikka ihan raidepäänkin vaihtaa niin pelkällä mittaamisella ei se aina kohdilleen mene.
Monesti on erot vanhan/uuden pään muodoissa niin eipä auta kierteiden kierroksiakaan laskea.
Joskus kyselly että pääsekö joku vaan aurauksia katsomaan mutta siihen se menee että 4-pyöräsuuntaus sitten tehty eipä ole kukaan ilmottautunu tekemään pelkkää aurausta...
Re: Focus-2001/2.0 apurungon(etu) vaihto
Tukivarsien sisäpäät (yhteensä 6 pulttia), vaihteiston tuki (vaihteiston päästä, 1 pultti), hammastangon kaksi pulttia, koiranluiden alapäät. Nuo kun avaa niin sitten kelkan pultit (6 kpl) auki ja komeus alas tunkin kanssa. Tein homman hiljattain ilman nosturia kotipihassa ja se oli yllättävän helppo. Eipä tuo apurunko oikein painakaan yhtään mitään. Moottoria ei tarvitse tukea, koska jo siitä irrotettavasta tuesta näkee, ettei se kannattele moottoria pystysuunnassa.
Hammastanko kannattaa tukea naruilla niin se jää roikkumaan sinne, kun kelkka lähtee alta. Kiinnityspisteitä narujen ripustamista varten löytyy, kun valon kanssa etsii.
Hammastangon vasen pultti on ahtaassa paikassa, mutta sinne saa kädet takaapäin ja sivulta ja lenkkiavain mahtuu alaviistoon ja ainakin minulla pulttien kannat olivat ruosteettomia. Mitään pitkää vartta sinne ei mahdu eli saa vääntää.
Vakaajan ja vaihteiston tuen voi siirtää uuteen apurunkoon apurungon irrotuksen jälkeen.
Vaihteiston tuen apurungon puoleinen pultti oli mulla sen verran tiukasti puslan alumiiniosassa, että tarvi rälläkkää ja vasaraa. Vakaajan toisen pään pulttien kannat olivat sen verran ruosteisia, että hakkasin niihin millin alimittaisen holkin ja sitten lähtivät nätisti auki. Tämäkin on helppo tehdä, kun paketti on otettu alas autosta. Uutta pulttia ja aluslaattaa hain Motonetin kilohyllystä.
Oikeastaan ei tarvinnut tapella kuin tuon vaihteiston tuen pultin kanssa ja sekin ohjelma koitti vasta sitten, kun kelkka oli irti ja siksi pääsi todella hyvin käsiksi.
Uusi tarvikeapurunko (Blic 0206-05-2532005P) maksoi suomalaisessa kaupassa 210 € ja meni heittämällä paikalleen. Käytin apurungon kiinnittämiseen vanhoja pultteja ja ruostesuojasin sen sisäpuolelta ja yläpuolelta ennen asennusta ja asennuksen jälkeen sama käsittely tuli myös alapinnalle.
Vielä pitäisi käyttää pyöränkulmien suuntauksessa ja leimalla.
Hammastanko kannattaa tukea naruilla niin se jää roikkumaan sinne, kun kelkka lähtee alta. Kiinnityspisteitä narujen ripustamista varten löytyy, kun valon kanssa etsii.
Hammastangon vasen pultti on ahtaassa paikassa, mutta sinne saa kädet takaapäin ja sivulta ja lenkkiavain mahtuu alaviistoon ja ainakin minulla pulttien kannat olivat ruosteettomia. Mitään pitkää vartta sinne ei mahdu eli saa vääntää.

Vakaajan ja vaihteiston tuen voi siirtää uuteen apurunkoon apurungon irrotuksen jälkeen.
Vaihteiston tuen apurungon puoleinen pultti oli mulla sen verran tiukasti puslan alumiiniosassa, että tarvi rälläkkää ja vasaraa. Vakaajan toisen pään pulttien kannat olivat sen verran ruosteisia, että hakkasin niihin millin alimittaisen holkin ja sitten lähtivät nätisti auki. Tämäkin on helppo tehdä, kun paketti on otettu alas autosta. Uutta pulttia ja aluslaattaa hain Motonetin kilohyllystä.
Oikeastaan ei tarvinnut tapella kuin tuon vaihteiston tuen pultin kanssa ja sekin ohjelma koitti vasta sitten, kun kelkka oli irti ja siksi pääsi todella hyvin käsiksi.
Uusi tarvikeapurunko (Blic 0206-05-2532005P) maksoi suomalaisessa kaupassa 210 € ja meni heittämällä paikalleen. Käytin apurungon kiinnittämiseen vanhoja pultteja ja ruostesuojasin sen sisäpuolelta ja yläpuolelta ennen asennusta ja asennuksen jälkeen sama käsittely tuli myös alapinnalle.
Vielä pitäisi käyttää pyöränkulmien suuntauksessa ja leimalla.