Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Oli pakettiauton pakkovaihto syyskuun alkupuolella kesken reissun (takana 300 kg omenoita + muuta pilaantuvaa kun ajokki Opel Vivaro 2003 muuttui moniongelmaiseksi). Meno jatkui Transit 2013 2.2 l, tehoja 92 kW (taitaa olla 126 HP). Sekä myynti-ilmoituksen että Traficomin mukaan pitäisi viedä maantieajossa 6,5 l/100 km. Se nyt kuulostaakin melko alakanttiin arvatulta. Mutta että 10,9 on normi jos ajelee normaalisti (alle 110 km/h, osin 60 - 80 km/h)? Ja erittäin nätillä ajolla 9,1 l... Käytin tuon pakun piruuttani pakokaasutestissä katsastuskonttorilla. Kaikki ok mutta sanoivat ettei heillä näy kaikki... "jos se aukaisee... jotain... liian aikaisin niin... ja pitäisi käyttää tarkemmassa testissä muualla. Arvattavasti merkkiliikkeessä. Yksi mahdollisuus on että paku tiputtaa dieseliä johonkin. Ja kolmas että kulutus on se mikä tankilla näkyy
Kiihdytyksessä kato pakoputkea...tuleeko mustaa savua?
Se on merkki että saa liikaa kiisseliä.
Katsastusmittaus katselee vaan savutusta järjettömässä talla pohjassa vasten rajoitinta kiihdytyksessä.
Tiedä mitä silläkin on haettu....harva ajaa vasten rajoitinta omaa autoaan....
Huolto koska tehty ja ne muut jutut paljon kilsoja takana autolla. Missä kunnossa jarrut ettei laahaa kerro autosta vähän enenmmän. Noihin kulutuksiin aina vähintään 30% lisää niin voi ruveta täsmäämään. Toiseksi auto on pakettiauto sitä tuulipintaa aika paljon on kuin noita ei käytetä tuulitunnelissa.
Huollettu on, tiedä sitten. Ajettu 212000. Mutta jarrut... on antanut nyt viikon verran ilmoituksen takajarruista, levyt ehkä liian ohuet. Eivät kuiten hirtä kiinni eikä epänormaalista ole havaintoa. Laahaamisääniäkään siis ei ole kuulunut eikä ylim. lämpöä näkynyt tai mikään haissut. Missähän ulkotilan lämpöanturi sijainnee, se antaa mielestäni 2- 3 astetta liian korkeita lukemia. Jos on jossain (etu)pyöräkotelon tienoilla ja jarrulevyt käy kuumana voisko näkyä tuolla lailla. Aika kaukaa haettua taitaa olla...
Ei tule savuja kiihdytyksissä. Noh, pitää tutkia varoiksi uudestaan.
Ei muuten ole mikään raketti tuo kulkuneuvo, oiskohan vähän liiankin laiska siihen nähden mitä pitäisi... mutta kyllä ainakin 130 menee kun antaa mennä.
Vienkin sen jo ensi viikolla huoltoon niin näkee edes nuo jarrut... ja kuun lopulla sitten tarkempaan pakokaasutestiin ellei asia selviä sitä ennen.
Renee kirjoitti: ↑08 Loka 2021 14:01
Huolto koska tehty ja ne muut jutut paljon kilsoja takana autolla. Missä kunnossa jarrut ettei laahaa kerro autosta vähän enenmmän. Noihin kulutuksiin aina vähintään 30% lisää niin voi ruveta täsmäämään. Toiseksi auto on pakettiauto sitä tuulipintaa aika paljon on kuin noita ei käytetä tuulitunnelissa.
Minun pitäisi teettää huolto mutta en osaa kuvailla niitä "muita juttuja".
Voitko kertoa mitä ne ovat jotta voin tilata huollon oikein?
Normaalin pidemmän ajon jälkeen vanne/napa pitäisi olla korkeintaan käden lämpöinen.
Jos on kuumempi niin jarrut laahaa...kyllähän se hanttiin pistää kovasti silloin menoa.
Laakeri voi olla tietty myös finaalissa noilla kilometreillä mutta sen kuulee kyllä kun kuuntelee...
Mutta jos auto on nuhaisen tuntuinen ja polttoainetta kuluu paljon turbokiisselissä niin kannattaa katsoa turbon paineletkujen kunto,
niitä on mennyt iteltäkin 3 autosta. Tällöin turbon paine karkaa ja tehoa ei tule...auto kuitenkin syöttää polttoainetta kuten ilmamassamittari kertoo...
ja koska osa ilmasta katoaa niin seos on pielessä...kulutus kasvaa ja savutus
En tiedä, miten DPF eli hiukkassuodatin on näissä Transiteissa toteutettu, mutta JOS poltot tapahtuvat lisää polttoainetta syöttämällä, niin se lisää kulutusta, jos pönttö on menossa tukkoon ja polttoa yritetään uudelleen ja uudelleen.
Kyllä ne taitaa nykyään tuulitunneleissa pakutkin jo mennä suunnitteluvaiheessa kun menee rekatkin,ihan siinä suunnitelupöydällä taitavat jo tietää miten käyttäytyvät...
Tuo kulutus lie ihmisiä kiinnostanu niin kauan kun autoja tehty ja siihen vaikuttaa moni asia,josku se tottumuskin.
Et eritellyt mikä korimalli on kyseessä mutta oletan että 300M matala johon tuo 6.5 L/100km maantieajossa kyllä kuulostaa erittäin pieneltä koska saman ikäiset transportteritkaan ei taho mennä noin pienellä kulutuksella ellet sitten ajele jotain 70 km/h. joku 8.0 L/100km vois ehkä nätillä ajolla tuon ikäisen transun aerodynamiikalla (joka ei kaukana ole tiiliskivestä) olla realistinen vielä. Kulutukseen tietenkin voi vaikuttaa niin ahtovuoto, tukkeutunut ilmanputsari sekä laahaavat jarrut mutta ajonopeus vaikuttaa näissä pakuissa vielä enemmän kulutukseen kuin henkilöautoissa.
Mitä ite oon kuullut niin normaalilla ajolla matala menisi johonkin 8-10L/100km, puolikorkea 9-11L/100km ja korkea taas 10-12L/km
6.5l satasella pakulla on haave jota jokainen haikailee. Pääsee lähelle TODELLA taloudellisella ajotavalla, tyyliin pisaralla pidemmälle ajotyyliin. Jos joudut jarruttamaan olet tuhlannut energiaa.
Eli jokaiseen risteykseen annat liukua moottorijarrulla ja jokaisen alamäen kaasu pois. Ylämäkeen kiihdytys mäen alla ja sit annat nopeuden hissukseen laskea mäessä.
Eli olet tien tukkeena ihan joka paikassa ja varmasti torvi soi takana.
Mut normaali ajolla voit vain haaveilla noin pienestä kulutuksesta.
puumuu kirjoitti: ↑08 Loka 2021 14:12
Ei muuten ole mikään raketti tuo kulkuneuvo, oiskohan vähän liiankin laiska siihen nähden mitä pitäisi... mutta kyllä ainakin 130 menee kun antaa mennä.
Ajotyyli, eli vähän samaa ajattelin kuin pari edellistäkin... 130 km/h vauhdissa ilmanvastus alkaa olla pakulla jo huomattava. EU-kulutussyklissä tietääkseni ajellaan n. 90 km/h maantienopeutta, eli huomattavasti alemmalla ilmanvastuksella kuin 130:ssä: ilmanvastus lisääntyy nopeuden neliöön, eli kun kaksinkertaistat nopeuden, ilmanvastus nelinkertaistuu ja pakulla on muutenkin jo korkea ilmanvastuskerroin eli vaikutus on suuri.
Mitä Transitin ajotietokone näyttää näyttää hetkelliseksi kulutukseksi esim 90 km/h ajossa ja 130 km/h ajossa?
Tuossa vielä yksi arvio tosielämän kulutuksesta:
"Estimated Transit Custom Kombi 300L1 2.2 TDCi real World MPG/consumption is 9,3 lt/100km. It is expected to consume 41 percent more fuel than factory data in real conditions and during test drives."
Lähde:motoreu.com
Mk3 Mondeon kannattaa lukea tämä juttu kun autolle tilaa huollon että ns .lisätyöt on listalla. Nämä on niitä muut jutut jutskia joita kyselit.
Älä jätä näitä huoltoja väliin autossasi https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001823126.html
Siinä käyttäjien tankkaus- ja autokuluja keräävä palvelu – vastaavilla spekseillä oleva Transit kuluttaa keskimäärin 9 l/100 km joten ei tuo kauas mene. Varsinkin jos nopeutta aletaan nostamaan niin ei ihme, että löpötintä kuluu enemmän.
Normiajonopeus 100, osan matkaa 60 - 80 rajoitusten takia (aina noin 5 - 8 km enemmän mittarissa). Tuo 130 tuli vain kokeiltua miltä Transit tuntuu siinä nopeudessa. Ei tuntunut sen ihmeemmältä.
Pitää tutkia asiaa eli noita viestejä tarkemmin (kiitos niistä) jahka on aikaa, nyt töissä sunnuntainakin niin haittaa vähän näitä harrastuksia. Jarruongelmiin on kyllä tutustuttu vuosien varrella vähintäänkin riittävästi... ja laakerivikaisilla ajokeilla selviämiseen No, näkee nyt ensi viikon huollossa mitä sanovat.