2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
On tässä autossa vain järkyttävä kulutus, ei voi muuta sanoa. 7.2 matka-ajossa. Kaiken aikaa saa olla tankkaamassa. Töihin kulkiessa 100kmh alueella kulutus huitelee about 8-9l korvilla koko ajan.
Tullut miettineeksi EGR off ja hiukkassuodatin vittuun, jos sillä ohjelmoinnilla sais kulutuksen pienemmäksi.
Menee meinaan järki tuohon kulutukseen. Ei nykyajan diesel voi tuollaisia lukemia päästellä.
Onko auton (smax) muoto vain sellainen että se ilmavirta kasvattaa kulutusta vai onko tuossa autossa vain jotain vialla?
Laittakaa teidän kulutuslukemia tänne, niin tuumaillaan. Saattaa auto vaihtua jos tää ei ala vastaamaan normaalia dieselauton kulutusta. Matkassa dieseliä ei sais mennä 4-5,5 litran yli, mutta tämä vetelee tosiaan 8-9 lukemia koko ajan.
Tullut miettineeksi EGR off ja hiukkassuodatin vittuun, jos sillä ohjelmoinnilla sais kulutuksen pienemmäksi.
Menee meinaan järki tuohon kulutukseen. Ei nykyajan diesel voi tuollaisia lukemia päästellä.
Onko auton (smax) muoto vain sellainen että se ilmavirta kasvattaa kulutusta vai onko tuossa autossa vain jotain vialla?
Laittakaa teidän kulutuslukemia tänne, niin tuumaillaan. Saattaa auto vaihtua jos tää ei ala vastaamaan normaalia dieselauton kulutusta. Matkassa dieseliä ei sais mennä 4-5,5 litran yli, mutta tämä vetelee tosiaan 8-9 lukemia koko ajan.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
En usko että S-maxilla voisit ikinä matka-ajossa päästä viiteen litraan. Ehkä moisen omistavat voisivat kommentoida?
Tsekkaa nyt aluksi, että jarrut ei laahaa. Siis ajon jälkeen kokeile onko joku vanteista kuuma.
DPF tai EGR ei normitoiminnassa tuollaisiin kulutuksiin pysty, ja vikaantuessaan olisi muitakin oireita.
Tsekkaa nyt aluksi, että jarrut ei laahaa. Siis ajon jälkeen kokeile onko joku vanteista kuuma.
DPF tai EGR ei normitoiminnassa tuollaisiin kulutuksiin pysty, ja vikaantuessaan olisi muitakin oireita.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Eihän toi normaalilta kuulosta. Melkein pitäis tsekata niiden jarrujen lisäksi viä ettei ahtoputket vuoda tai että pakoputki tai hiukkaspönttö oo tukossa.
Kokeileppa jonkinlaisen ajon jälkeen onko pakoputken pää lämmin vai ihan vitun kuuma. ( se ei pitäisi olla vitun kuuma)
Kokeileppa jonkinlaisen ajon jälkeen onko pakoputken pää lämmin vai ihan vitun kuuma. ( se ei pitäisi olla vitun kuuma)
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
kuinka kuuma on v-tun kuuma?
Eikös se ole sellanen kädenlämpöinen?
Automaatti vie enempi ku manuaali...eihän se luista?
mk3 2.2 mondeo menee kyllä alle reilusti 6 litran....manuaalina.

Eikös se ole sellanen kädenlämpöinen?
Automaatti vie enempi ku manuaali...eihän se luista?
mk3 2.2 mondeo menee kyllä alle reilusti 6 litran....manuaalina.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Ahtoputket ok, tsekattu. Auto hankittu 2 vuotta sitten ja sinne on vaihdettu uusi hiukkasloukku ennen ostoa.
Olen kattonut forscanilla hiukkaspöntön arvoja, mutta niistä ei saanut selkeyttä mitä mikäkin arvo on ja mitkä ois hyvät viitearvot.
Olen kyllä huomannut vikakoodin sieltä monet kerrat, joka ei aiheuta ilmoitusta. Siinä muistaakseni luki että olosuhteet ovat väärät polttoa varten tms. Olen kokeillut manuaalisesti polttoa, niin about 4-5min päästä lopettaa. Aiemmin on mennyt sen 20min. En osaa sanoa että onko pöntössä vikaa. Tsekkaan vikakoodit ja pöntön arvot kun pääsen töistä kotiin. Veikkaukseni on ollut pitkän aikaa että se polttaa turhan usein hiukkasloukkua, josta johtuu iso kulutus.
Vaihteisto ok (öljyt vaihdettu pari vk sitten), jarrut ei mielestäni laahaa, tarkistan toki senkin tänään.
Olen kattonut forscanilla hiukkaspöntön arvoja, mutta niistä ei saanut selkeyttä mitä mikäkin arvo on ja mitkä ois hyvät viitearvot.
Olen kyllä huomannut vikakoodin sieltä monet kerrat, joka ei aiheuta ilmoitusta. Siinä muistaakseni luki että olosuhteet ovat väärät polttoa varten tms. Olen kokeillut manuaalisesti polttoa, niin about 4-5min päästä lopettaa. Aiemmin on mennyt sen 20min. En osaa sanoa että onko pöntössä vikaa. Tsekkaan vikakoodit ja pöntön arvot kun pääsen töistä kotiin. Veikkaukseni on ollut pitkän aikaa että se polttaa turhan usein hiukkasloukkua, josta johtuu iso kulutus.
Vaihteisto ok (öljyt vaihdettu pari vk sitten), jarrut ei mielestäni laahaa, tarkistan toki senkin tänään.
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
oletko ajanut koskaan läpitte diesel purgea?
Pitää suuttimet paremmassa kunnossa...tiedä sitten onko vaikutusta kulutukseen jos sumu on optimaalisempi.
eli tätä
https://www.motormarket.fi/common-rail- ... 139-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/super-diesel ... 814-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/super-diesel ... 176-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/dieselin-puh ... 813-3.html
Pitää suuttimet paremmassa kunnossa...tiedä sitten onko vaikutusta kulutukseen jos sumu on optimaalisempi.
eli tätä
https://www.motormarket.fi/common-rail- ... 139-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/super-diesel ... 814-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/super-diesel ... 176-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/dieselin-puh ... 813-3.html
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Vanhempi Mondeo Mk3 2.0 TDCI 130hp aut. kuluttaa nopeassa matka-ajossa (100km/h - 120km/h) 6,8L/100km.JayKees kirjoitti: ↑04 Elo 2021 20:37 On tässä autossa vain järkyttävä kulutus, ei voi muuta sanoa. 7.2 matka-ajossa. Kaiken aikaa saa olla tankkaamassa. Töihin kulkiessa 100kmh alueella kulutus huitelee about 8-9l korvilla koko ajan.
Tullut miettineeksi EGR off ja hiukkassuodatin vittuun, jos sillä ohjelmoinnilla sais kulutuksen pienemmäksi.
Menee meinaan järki tuohon kulutukseen. Ei nykyajan diesel voi tuollaisia lukemia päästellä.
Onko auton (smax) muoto vain sellainen että se ilmavirta kasvattaa kulutusta vai onko tuossa autossa vain jotain vialla?
Laittakaa teidän kulutuslukemia tänne, niin tuumaillaan. Saattaa auto vaihtua jos tää ei ala vastaamaan normaalia dieselauton kulutusta. Matkassa dieseliä ei sais mennä 4-5,5 litran yli, mutta tämä vetelee tosiaan 8-9 lukemia koko ajan.
Lyhyemmässä kaupunkiajossa ilmastointi jatkuvasti täysillä noin 9L/100km ja talviajan normikulutus noin 8,2L/100km. Pienimmillään voi päästä lähelle 6L/100km.
Jos sitä tehoa ja vääntöä on runsaasti, tulee sitä varmaan myös käytettyä? Varsinkin noin isolla tiiliskiven muotoisella aerodynamiikalla.
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
manuaali mk3 2.0tdci 130hp menee tietokoneen mukaan 5.0l sekalaisessa.
todellisuus vähän suurempi.
todellisuus vähän suurempi.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Nuo omat lukemat tankkauksesta laskettuina ilman matkamittarin virhettä. Ajotietokone näyttää vajaan litran todellista pienempää kulutusta.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑05 Elo 2021 16:12 manuaali mk3 2.0tdci 130hp menee tietokoneen mukaan 5.0l sekalaisessa.
todellisuus vähän suurempi.
Vastaavassa ajossa Focus mk1 1,8 Tddi 90hp 6,4L/100km, Nissan Primera 2.0 Tdi 90hp 6,8L/100km ja Toyota 2.0 D-4D 127hp saman 6,4L/100km.
Verrattuna siis Mondeo mk3 2.0 Tdci 130hp aut. 6,8L/100km.
Merkittävin ero kysyjän tapauksessa lienee 2,2L moottori jonka sisäiset pyörintävastukset suuremmasta moottorikoosta johtuen ovat isommat per tuotettu hevosvoima. Eli samanlaisessa ajossa esim. 1.6L moottori kuluttaisi todennäköisesti vähemmän.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
No ainahan sitä muotoilua ja isoa moottoria voi tosiaan syytellä, joka toisaalta voi ollakin ihan totta. Siksi tässä lähdinkin kysymään että mikä juttu, onko muilla kokemuksia s-maxista tällä moottorilla. Ei taida kovin paljon olla. Mondeota löytyi, mutta ei yhtään 2.2 s-maxia.
Sukulaismiehellä 2015 mallin 2.0 aut. dieseli, kulutus 6l pintaan. Aika kova ero 2dl moottoritilavuudessa.
Toki, onhan tuo uudempi, parempaa tekniikkaa ja mitä kaikkea muuta meriselitystä tähän voisi keksiä.
Ihan en jaksa uskoa että 90/kmh ajolla 8-9l kulutuslukema näytöllä on ollut se ajatus. Keijosta tuntuu että täällä harrastetaan fiilunkia. Pitää nyt katsoa tuota ja miettiä. Olisihan se softaaminen toki vaihtoehto myös.
Sukulaismiehellä 2015 mallin 2.0 aut. dieseli, kulutus 6l pintaan. Aika kova ero 2dl moottoritilavuudessa.
Toki, onhan tuo uudempi, parempaa tekniikkaa ja mitä kaikkea muuta meriselitystä tähän voisi keksiä.
Ihan en jaksa uskoa että 90/kmh ajolla 8-9l kulutuslukema näytöllä on ollut se ajatus. Keijosta tuntuu että täällä harrastetaan fiilunkia. Pitää nyt katsoa tuota ja miettiä. Olisihan se softaaminen toki vaihtoehto myös.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
En ole ajanut, kuullut hieman vain huonoja kokemuksia lisäaineista.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑05 Elo 2021 08:20 oletko ajanut koskaan läpitte diesel purgea?
Pitää suuttimet paremmassa kunnossa...tiedä sitten onko vaikutusta kulutukseen jos sumu on optimaalisempi.
eli tätä
https://www.motormarket.fi/common-rail- ... 139-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/super-diesel ... 814-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/super-diesel ... 176-3.html
tai tätä
https://www.motormarket.fi/dieselin-puh ... 813-3.html

Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Ei näytä tämän perusteella olevan ollenkaan poikkeava kulutus, keskikulutus käyttäjillä tuolle auto mallille 8,6 l/100 km, hakuehdot S-Max, noin 200 hv, diesel, automaatti.
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=3
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=3
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Itsellä vanhempi 2.2, eli 175hepukan versio, manuaali.
Matka-ajossa menee 6 kieppeille. (Kärryt perässä meni pitkä reissu kerran reilusti alle kuuden, kun piti vauhdin aika tasaisena 90kmh) Motarilla 7-8, jos kesärajoitukset, talvella vähemmän. Otsapinta tekee vastusta. Keskikulutus sekalaisella jossa mukana vähän kaupunkiakin on ollut 7,3-7,4 kieppeillä. Riippuu aina kaasujalastakin.
Matka-ajossa menee 6 kieppeille. (Kärryt perässä meni pitkä reissu kerran reilusti alle kuuden, kun piti vauhdin aika tasaisena 90kmh) Motarilla 7-8, jos kesärajoitukset, talvella vähemmän. Otsapinta tekee vastusta. Keskikulutus sekalaisella jossa mukana vähän kaupunkiakin on ollut 7,3-7,4 kieppeillä. Riippuu aina kaasujalastakin.
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
automaatti kuluttaa noissa enempi kuin manuaali...
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Itellä ollut nyt kuukauden verran 2008 75 heppanen 2,2tdci manuaalina ja kulutus ekalle tankille laskettuna 6,1 jossa maantiepainotteista ajoa, mutta myös lyhyttä.
Nyt toinen tankki menossa ja taitaa mennä 7 kieppeille. Tässä enemmän pätkä ajoa.
Nyt toinen tankki menossa ja taitaa mennä 7 kieppeille. Tässä enemmän pätkä ajoa.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Täällä on 200 hp 2.2 TDCI S-max, tosin manuaalina. Kulutus on sellaista 6,5-6,6L/100km. Ajoprofiili 10% kaupunkia, 90% maantietä.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Rengasprofiilia ja rengaspaineet tuntuu aina unohtuvan kun kulutuksia ihmetellään.
Vaikuttaa yllättävän paljon varsinkin jos vajailla paineilla ajaa. Mites vaihteistoöljyt, pyöränlaakerit, apulaiterullat, kattoteline yms?
Huonolla huollolla, kaikki nesteet vanhaa mustaa kuraa ja jarrut laahaa niin äkkiä hyppää kulutus verrattaessa kahta samanlaista.
Vaikuttaa yllättävän paljon varsinkin jos vajailla paineilla ajaa. Mites vaihteistoöljyt, pyöränlaakerit, apulaiterullat, kattoteline yms?
Huonolla huollolla, kaikki nesteet vanhaa mustaa kuraa ja jarrut laahaa niin äkkiä hyppää kulutus verrattaessa kahta samanlaista.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Kesä 2020 10:24
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Tuli tehtyä pari viikkoa sitten 689km reissu. 90% maantieajoa, 80 ja 100 rajoitusta, loput 10% kaupunkia (80-alueella ajoin 85 ja 100-alueella 101 gps:sää). rengaspaineet n. 2,9 bar (215/60-16). Atk näytti keskikulutukseksi 6.1 ja todellinen 6.8 (47 litraa dieseliä).
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Viikolla tuli heitettyä lomareissu 762km 1.8 TDCI:llä (125hp) manuaali.
70% maantietä 80-90kmh. Vakkarissa navin mukaan 89 suurimman osan aikaa ellei hitaampia edessä.
Loppu 30% oli city ajoa ja pienempiä sorateitä mäkisellä alueella.
Alku ja loppu tankkaus samasta tankkipumpusta. Eli auto samassa asennossa ja tankki täyteen.
Renkaina hankookin ispike nastat 205 55 16, painetta 2.5bar.
Autossa 2hlö + tavaraa takapenkki ja tavaratila täynnä. (ehkä 150kg kamaa eli vastaa 4hlö kuormaa noin)
Dieseliä paloi 36 litraa eli 4.7l/100km. Ajotietokone näytti 4.4l.
70% maantietä 80-90kmh. Vakkarissa navin mukaan 89 suurimman osan aikaa ellei hitaampia edessä.
Loppu 30% oli city ajoa ja pienempiä sorateitä mäkisellä alueella.
Alku ja loppu tankkaus samasta tankkipumpusta. Eli auto samassa asennossa ja tankki täyteen.
Renkaina hankookin ispike nastat 205 55 16, painetta 2.5bar.
Autossa 2hlö + tavaraa takapenkki ja tavaratila täynnä. (ehkä 150kg kamaa eli vastaa 4hlö kuormaa noin)
Dieseliä paloi 36 litraa eli 4.7l/100km. Ajotietokone näytti 4.4l.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
Ilmeisesti kyseessä oli mondeo. Aloittajalla s-max niin ei ihan ole vertailukelpoinen mutta muuten kyllä ihan siedettävä kulutus näillä nafta hinnoillaTaunusautomaatti kirjoitti: ↑07 Marras 2021 10:53 Viikolla tuli heitettyä lomareissu 762km 1.8 TDCI:llä (125hp) manuaali.
70% maantietä 80-90kmh. Vakkarissa navin mukaan 89 suurimman osan aikaa ellei hitaampia edessä.
Loppu 30% oli city ajoa ja pienempiä sorateitä mäkisellä alueella.
Alku ja loppu tankkaus samasta tankkipumpusta. Eli auto samassa asennossa ja tankki täyteen.
Renkaina hankookin ispike nastat 205 55 16, painetta 2.5bar.
Autossa 2hlö + tavaraa takapenkki ja tavaratila täynnä. (ehkä 150kg kamaa eli vastaa 4hlö kuormaa noin)
Dieseliä paloi 36 litraa eli 4.7l/100km. Ajotietokone näytti 4.4l.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
joo Mondeo kyseessä.
S maxis on tietty hieman isompi otsapinta joten vie pikkasen enempi.
S maxis on tietty hieman isompi otsapinta joten vie pikkasen enempi.
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
... ja hieman isompi moottori ja hieman enemmän tehoa ja hieman enemmän momentinmuunnin-automaattia ja hieman enemmän keskinopeutta jne jne.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑07 Marras 2021 17:09 S maxis on tietty hieman isompi otsapinta joten vie pikkasen enemp
Ihan kelpo kulutusluvut molemmilla, mutta ei vertailukelpoiset.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2448
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.2tdci aut. 200hp kulutuspähkäilyä
joo ei tuo ole kilpailu luvuksi vaan ihan huomioksi miten 1.8 econetikki mondeo kuluttelee versus s-maxi.
Ja bensa hemmoille huomioksi...1.8 bensa samalla kopalla kuluttelee helposti 8 litran pintaan.
Tuossa tuli ajettua 1.8 bensalla pitempi jakso samantyyppistä ajoa ja siinä luki tietokoneessa 8.3
Eli bensalla 8.3*1.9e/l = 15,77e/100km. -> 1577e / 10 000km
ja diesel 4.7*1.63e/l = 7,66e /100km. -> 766e / 10 000km
811 euron ero 10 000km
Vuosittaisen autoveron/käyttövoimaveron ero on noin 350eur... eli tulee takaisin 4300km ajolla.
Ja vanhoja dieseleitä saa halvemmalla kuin bensoja ja ovat yleensä paremmin varusteltujakin.
Ja bensa hemmoille huomioksi...1.8 bensa samalla kopalla kuluttelee helposti 8 litran pintaan.
Tuossa tuli ajettua 1.8 bensalla pitempi jakso samantyyppistä ajoa ja siinä luki tietokoneessa 8.3
Eli bensalla 8.3*1.9e/l = 15,77e/100km. -> 1577e / 10 000km
ja diesel 4.7*1.63e/l = 7,66e /100km. -> 766e / 10 000km
811 euron ero 10 000km
Vuosittaisen autoveron/käyttövoimaveron ero on noin 350eur... eli tulee takaisin 4300km ajolla.
Ja vanhoja dieseleitä saa halvemmalla kuin bensoja ja ovat yleensä paremmin varusteltujakin.