S-MAX ajettavuus (2006-2010)
S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Kyseisessä tapauksessa on jo 250tkm mittarissa ja selvää on, että parhaat kilometrit on takana. Juuri katsastin eikä sieltä mitään mainintaa mistään tullut mutta…
Jotain tuossa ajettavuudessa on vialla. Moottoritiellä tuntuu lähtevän urista todella helposti ”karkuun” ja tuulella tekee samaa.
Rengastus vakio 225/50R17 kesä/kitka ja molemmilla samat oireet. Kitkoilla ehkä vielä ”vetelämpi”.
Ymmärrän kyllä, että alustan osat tähän vaikuttaa. En vaan viitsisi kerralla pistää koko keulaa uusiksi vaan kyselen vähän kokemuksia täältä liittyen siihen onko tuolla jotain tiettyä joka kuluu ensin ja aiheuttaa em oireet?
Jotain tuossa ajettavuudessa on vialla. Moottoritiellä tuntuu lähtevän urista todella helposti ”karkuun” ja tuulella tekee samaa.
Rengastus vakio 225/50R17 kesä/kitka ja molemmilla samat oireet. Kitkoilla ehkä vielä ”vetelämpi”.
Ymmärrän kyllä, että alustan osat tähän vaikuttaa. En vaan viitsisi kerralla pistää koko keulaa uusiksi vaan kyselen vähän kokemuksia täältä liittyen siihen onko tuolla jotain tiettyä joka kuluu ensin ja aiheuttaa em oireet?
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Näin yleisesti: Oletko tarkastuttanut nelipyöräsuuntauksen, että kaikki on valmistajan spekseissä? Tuuliepävakautta aiheutuu ainakin kuluneista iskunvaimentimista.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Kuitteja löytyy vuosien takaa jonka jälkeen alustaan ei ole koskettu.
Lähinnä nyt haarukoidaan vaihtoehtoja ja teen ne ensin -> sitten vasta ”penkkiin”
Tutkailin tuossa listaa niin iskarit olisi sen 50e/kpl ja yläpään laakerit noin 15e/kpl
Ja jos alatukivarren takahelan vaihtaisi lisäksi. Ehkäpä voisi sitä etupuslaakin koittaa prässäillä. Voisi varmaan noilla jo muuttua ”uudeksi”
Lähinnä nyt haarukoidaan vaihtoehtoja ja teen ne ensin -> sitten vasta ”penkkiin”
Tutkailin tuossa listaa niin iskarit olisi sen 50e/kpl ja yläpään laakerit noin 15e/kpl
Ja jos alatukivarren takahelan vaihtaisi lisäksi. Ehkäpä voisi sitä etupuslaakin koittaa prässäillä. Voisi varmaan noilla jo muuttua ”uudeksi”
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Kokeileppa laittaa 3 bar painetta joka nurkkaan.

Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Jaa että pitäis olla niinkin paljon
Noh se on ehkä se edullisin konsti testata.

Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Tuota Suomen tiestö aika uraista joten mitä leveämpi rengas sen rauhatottomampaa on meno. Mitä paineita kyseinen rengastus suosittelee. Ohjauskulmat kunnossa eli 4 pyöräsuuntaus ja ennen säätöä alustan kaikki nivelet ja helat kunnossa (vai onko renkaat kulunut tasaisesti ). Kun taka-akselissa väljyyttä se vaikuttaa kyllä suoraan menemiseen. Iskarit katsastuksessa oli missä arvoissa ,onko havaintoa. Monesta autosta tehty rauhaton kun ohjaus on tunnoton eli liika tehostusta.
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Taka-tukivarsiin on puslia vaihdeltu edellisen toimesta ja siitä myös suuntauslaputkin.
Etupää on käsittääkseni koskematon… iskarien prosentit oli ok mutta eipä se testi totuutta kerro. Tyhjillä renkailla saa vaikka miten hyvät prosentit
Täytyy ottaa vähän pyörää irti kun tulee inspiraatiota ja kokeilla väännellä.
Aluksi nyt tsekkaan rengaspaineiden noston (suositus tais olla luokkaa 2,2-2,3) niin kokeilen 2,6/2,7 näin alkuunsa. Sitten tarkistan aurauksen kun sen saa ”kotikonstein” helposti selville.
Katsotaan sitten mihin päädytään…
Etupää on käsittääkseni koskematon… iskarien prosentit oli ok mutta eipä se testi totuutta kerro. Tyhjillä renkailla saa vaikka miten hyvät prosentit

Täytyy ottaa vähän pyörää irti kun tulee inspiraatiota ja kokeilla väännellä.
Aluksi nyt tsekkaan rengaspaineiden noston (suositus tais olla luokkaa 2,2-2,3) niin kokeilen 2,6/2,7 näin alkuunsa. Sitten tarkistan aurauksen kun sen saa ”kotikonstein” helposti selville.
Katsotaan sitten mihin päädytään…
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
MK4 Mondeo tuli nelipyöräsuuntauksesta, joka tehtiin muun remontin takia. Oli urissa melkoisen levoton. Aurausta eteen oli laitettu muistaakseni 0,7mm/rengas ja ratti hiukan vinossa. Käänsin aurausta lisää 1/4 kierroksen verran. Parani todella paljon ja omien mittausten mukaan vielä tehtaan arvoissa. Takapään säädöt täytyisi saada viel jotenkin heräteltyä. Eivät olleet huollossa alkaneet niiden kanssa taistelemaan, kun oli siinä rajoilla.
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Väliin kommentti että nostin rengaspaineet 2,4->2,7bar ja parani huomattavasti jo sillä. Tuon aurauksen tarkistan niin mitkäs on ohjearvot? Helpompi verrata saatuun lukemaan.
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Tuossa noita arvoja on ja mitkä nyt on. Ratti on kummiskin suorassa.
https://www.talkford.com/threads/wheel- ... er.370409/
https://www.talkford.com/threads/wheel- ... er.370409/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Kiitos! Tuossa motarilla kun oli rauhallisempaa tein havainnon, että auto ikäänkuin seilaa omalla kaistalla. Vähän se taitaa puoltaa että alatukivarret menee vaihtoon.
Vakaajan tarkistin jo aikaisemmin eikä siinä pitäisi olla probleemaa.
Vakaajan tarkistin jo aikaisemmin eikä siinä pitäisi olla probleemaa.
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Kyllä kai se painesuosituys on äsmaxissa 2,8 kantturoilla ja täydellä kuormalla 2,9 tai 3 takarenkaille. 2,8 oon ite pitäny kaikissa kun harvemmin se auto nyt ihan täynnä sakkia on.
Itellä kesärenkaissa vastaavat 17 tuumaset, ihan hyvä kait tuo on ajaa. Talvirenkaat on korkiat 16 tuumaset ja ne jotenki on uraherkemmät, mutta luulen että johtuu enempi TALVIrenkaasta.
Sivutuulellehan tämä on herkka, onhan kyseessä iso ja korkia auto, niin minusta ymmärrettävää
Itellä kesärenkaissa vastaavat 17 tuumaset, ihan hyvä kait tuo on ajaa. Talvirenkaat on korkiat 16 tuumaset ja ne jotenki on uraherkemmät, mutta luulen että johtuu enempi TALVIrenkaasta.
Sivutuulellehan tämä on herkka, onhan kyseessä iso ja korkia auto, niin minusta ymmärrettävää
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Menee vähän aiheen sivusta, mutta uudet alatukivarret on tulossa. Onko vinkkejä vaihtotyöhön?
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Pitemittä puheita tuossa ohje. Onko merkkikamaa osat.
https://workshop-manuals.com/ford/s-max ... lower_arm/
https://workshop-manuals.com/ford/s-max ... lower_arm/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Kultainen keskitie. SKF päätyi listalta ostoskoriin.
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
En tiedä liittyykö tämä aloittajan probleemaan. Mutta nykyisissä autoissa on yleensä sähköinen ohjaustehostin ja sen ominaisuus on, että autoa pitää ohjata koko ajan. Vanhemmissa autoissa oli hydraulisia tehostimia ja ne toimivat paljon paremmin. Minulla on 2001 mallin Opel Astra hydraulisella tehostimella ja sitä ei tarvitse ohjata ollenkaan. Menee kuin juna kiskoilla. Toisena autona on Focus 2012 ja sitä saa koko ajan ohjata. Sama ilmiö on ollut myös uudemmissa Astroissa, joita minulla on ollut.
Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Tietoinen valinta. Tässä on hihna ja mekaaninen pumppu 

Re: S-MAX ajettavuus (2006-2010)
Noniin nyt on uudet alatukivarret paikallaan. Kyllähän se ajettavuus parani huomattavasti ja enää ei urista karkaa. Pallonivelet oli vielä 250tkm hyvässä hapessa. Etenkin etummainen yhdellä pultilla kiinnittyvä pusla oli selkeästi se heikoin lenkki. Takapään isokin näytti vielä suht terveeltä.
Olihan tuo vähän palapeli vaihtaa, mutta tein itse ja säästin
Olihan tuo vähän palapeli vaihtaa, mutta tein itse ja säästin
