Ford kuga 2008 D

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

Onko jollain ollut vastavaa ongelmaa kikottimella ajettu 200tkm.. ja nyt 1 sylinteri ainakin pienillä kierroksilla pois pelistä ja mielestäni ei kaikki tehot tallella.
Diesel tuskin polttaa ventiilejä? Suuttimet lukijan mukaan arvoisaan..
tikola
Viestit: 305
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mistä päättelet yksittäisen pytyn olevan poissa pelistä. Tehottomuudesta vai karkeasta käynnistä? Eli jos pytty on poissa pelistä se on aika suoraan neljäsosa tehoista pois ja käynti menee karkeaksi. Todennäköisempää dieselissä ovat erilaiset EGR, DPF ja turboviat.

Jos pytty on oikeasti pois pelistä niin sitten ensimmäinen epäilys on se, että ruisku ei ruiskuta sinne mitään. Muuten siellä pitäisi jotain eloa jokatapauksessa olla. Eli pytty pois pelistä on minusta enemmän bensapuolen asia kuin diesel vaikka varmaan dieselkin voi jollain ihmeellisellä tavalla sellaiseen tilaan mennä, että joku pytty puuttuu, mutta kovin epätodennäköistä se minusta on. Tai ainakaan itse en ole moiseen vikaan vuosikymmenten diesel kokemuksella vielä koskaan törmännyt.
Taunusautomaatti
Viestit: 2237
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuossa just oli transussa veto ponnetonta pienillä kierroksilla, (käynti kyllä suht normaalia).
Turbon vaihdoin ja nyt lähtee kuin jänis makuulta pikkukierroksillakin.
Olikohan muuttuvasiipinen siipi jotenkin jumissa tai säädin jotenkin kabut...jokatapauksessa ei ahtanut alakierroksilla.

Onko pytty pois pelistä startin jälkeen vai pidemmän ajon jälkeen...eli mites hehkut?

EGR saa tietty myö skoneen rötäämään jos jumittaa auki.
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

Kone ravistaa ei käy tasaisesti hiljaa kierroksia lisätessä ravistus lisääntyy tuntuu hytissä oikein aina 2000 kierrokseen asti sitten pikkasen tasoituu ja ei kiihdy enää entiseen tapaan
Testerillä katsottu suuttimet kaikki ok.
Joku kertoi tai muistelisin että oli ko koneesta katkennut ventiilin jousi.. olis ollut vastaava vikaa
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

Ja ontuu koko ajan ei käy minusta kunnolla missään vaiheessa ja veto puutuu
tikola
Viestit: 305
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ravistus on hyvä vihje puuttuvasta sylinteristä, mutta voi olla jotain muutakin, kuten vaikkapa se kaksoismassavauhtipyörä, jos tässä autossa sellainen sattuu olemaan. Itsellä aivan selvä Turbovika samassa autossa - tai ainakin itse vakaasti uskon sen olevan turbovika. Itsellä käynti hyvin sievää ja tasaista, mutta tehoa uupuu paljon.
Taunusautomaatti
Viestit: 2237
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

huonosti ahtava turbo vie tehosta pois todella paljon...
tietty ensin kannattaa katsoa se imusarjalle tuleva ahtoletku...ne halkailee...
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

Mutta tuo turbo ongelma ei selitä käyntiä 3 sylinterillä (ravistaa) jos olis pelkästään tehon se selittäis turbo vian kai?
tikola
Viestit: 305
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja tikola »

Jami63 kirjoitti: 16 Syys 2021 12:40 Mutta tuo turbo ongelma ei selitä käyntiä 3 sylinterillä (ravistaa) jos olis pelkästään tehon se selittäis turbo vian kai?
Juuri näin, eli joku siellä ravistaa - turbo sitä tuskin tekee vaikka vinhasti pyörikin. Turbon puuttuminen vie vaan tehoja.

Eli vajaalla käynti on yksi potentiaalinen ravistuksen syy. Kytkin, vauhtipyörä on mahdollisia sekin. Itse diagnosoisin seuraavaksi ravistaako vain vedettässä vai auton aina käydessä, eli onko ravistuksessa eroa kytkin pohjassa vs. veto päällä jne. Eli tuollaisia kokeita kannattaa tehdä miten auto käyttäytyy erilaisissa tilanteissa vai koko ajan samalla lailla?
yritäedes
Viestit: 2298
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Onko jakohihna ja muu siihen liittyvä vaihdettu ajallaan? Muutenhan kone on vasta sopivasti sisäänajettu...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko auto ollut alusta asti kysyjällä.
Onko huolettu huoltokaavion mukaan ja kaikki työt on tehty. Autollaa ei saisi ajaa jos kerran kone ravistaa ja kysyjän mukaan moottori käy vajailla pytyillä.Onko stetoskooppia kuuntelee kannesta sylinteri äänet käykö tyhjäkäyntiä kun kierroksia ei kannata käytellä.Ja etänä näitä vaikea korjata.
Estetään se suurempi vahinko.Mitään vikakoodia ei ole muistissa ja mikä lukija on käytössä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 2237
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jos siinä kaksoismassa vauhtipyörä niin se kyllä ravistaa myös hieman -> hirveen paljon riippuen montako jousta on poikki.

Eihän ole saksasta käytettyinä tuotuja?

Miten tuo 1 sylinterin käymättömyys on todennettu?
tikola
Viestit: 305
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja tikola »

Itsellä on kokemusta vajailla käyvästä bensakoneesta ja sillä oli varmaan ajettu puoli vuotta kolmella pytyllä. Sain Ecun vaihdettua ja kaikki pytyt käymään niin suoraan siitä 10km ajolla katsastukseen ja katsuri kehui päästöjä. Eli ei se välttämättä ole hajoamispisteessä jos käy kolmella, mutta toki isommat vahingot kannattaa pyrkiä estämään.

Itseänikin häiritsee tässä se, että on todettu vajaalla käynti, mutta se miten se on todettu jää kovin hämäräksi. Vikakoodien luku on varmasti ensimmäinen askel ja sitten nuo minun vinkkailemat - täristääkö aina vai vain veto päällä tyyppiset testit.

Suuttimet oli minusta todetty toimivaksi, joten varmaan siinä yhteydessä on vikakoodejakin luettu
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

Jakopää vaihdettu 120tkm jotenkin vika vaikuttaa tulevan kytkimestä ääni isompi kunnei paina kytkintä ,lähti pajalle vaihdetaan tuo kaksoismassa kytkin uuteen.. katsotaan miyä sieltä löytyy
Taunusautomaatti
Viestit: 2237
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

No sitten hyvinkin mahdollinen kaksoismassa vika...sen ääni muuttuu sekä tärinä kun kytkintä painelee.
Focuksesta kun hajosi niin tärinä/vatkaus oli melko hillitön, suorastaan pelottava.
tikola
Viestit: 305
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja tikola »

Samalla kannattaa katsoa kytkimen kunto, eli eikös kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin voi oireilla kovinkin paljon samalla tapaa? Lisäksi taitaa olla niin, että jos toinen avataan niin toinenkin on hollilla - vai ovatko ne moottorin eri päissä?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jännä homma jos noilla kilsoilla joutuu tekemään kytkinrempan. Eikö se alussa kilise kolise tyhjäkäynnillä ja sitten alkaa noi suuremmat murheet. Monesti tuohon aloitusviestiin voisi laittaa nämä perustiedot autosta.
Tuossa kaksoismassavauhtipyörän kesto ja vian toteaminen lyhyesti.
http://vagiservice.fi/huollot/kytkin-ja ... aremontti/
Viimeksi muokannut Renee, 17 Syys 2021 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 2237
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jos kilsoja 200tkm ja vaihdelaatikko irrotetaan niin ilman muuta kannattaa vaihtaa kytkin levy, painelaakeri ja kaksoismassa...
työn hinta on sen verran iso että jos aikoo ajella vielä esim 200tkm niin uutta osaa sisään niin ei tarvihe murehtia tuosta sen jälkeen
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

Jep kaikki helyt vaihdetaan kerta nypätään aski veks :thumbup:
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

Hetken on kuulunutkin sellaista kuin kuivan laakerin ääntä aina silloin tällöin, luulin että ääni olis ollut laturin remmin kiristäjän laakerista mutta nyt huomasi eträ ääni muuttui kytkintä painaessa ( ääni loppui)
saksoboy
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Tuossa on aika hyvin se ääni mikä sieltä kuuluu usein jos kaksoismassa on rikki https://www.youtube.com/watch?v=lygrQVs ... nnel=Siemi
kelaa kohtaan 1:30 jos et jaksa lontoota kuunnella.
"harder" is not a very good safeword
Taunusautomaatti
Viestit: 2237
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tässä myös ääni fordissa
https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE

Mutta kun tuo pääsee pahaksi niin kolina kuuluu ihan tyhjäkäynnilläkin.
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

saksoboy kirjoitti: 18 Syys 2021 10:12 Tuossa on aika hyvin se ääni mikä sieltä kuuluu usein jos kaksoismassa on rikki https://www.youtube.com/watch?v=lygrQVs ... nnel=Siemi
kelaa kohtaan 1:30 jos et jaksa lontoota kuunnella.
Ääni ei sentään vielä ollut ihan noin paha 😎
Taunusautomaatti
Viestit: 2237
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kun se on oikeen paha niin koko moottori heiluu ja ryskyy....ei siis pelkkä ääni vaan koko auto tärisee.
Focuksesta hajosi tuo kotipihassa ja tuntui että koko moottori on irtoamassa kiinnikkeistään. kyllä hirvitti ajaa huoltoon.
Sitä ennen ei huomattu mitään erikoista ääntä. Marmorilla korjasivat silloin ja jäi epäselväksi mikä sieltä rikki oli mutta kaksoismassa ja kytkin vaihdettu, hinta hirvee ja sen jälkeen toimi taas ok.
Jami63
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Syys 2021 17:55

Re: Ford kuga 2008 D

Viesti Kirjoittaja Jami63 »

Yes taas kuga rokkaa vika oli siinä massapyörässä vaihdettiin kytkimeen kaikki uutta stefasta lähtien neliveto malli runsaan päivän homma korjaamolla 1500€ osineen (osat n600€) :thumbup: :ford:
Vastaa Viestiin