Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eli 2-vaihde menee vain voimalla "sisälle" alaspäin vaihdettaessa, jos nopeutta on yli 50 km/h. Alle 50 km/h nopeudessa menee helpommin päälle.
Ylöspäin vaihtaessa ei ongelmia, eikä muilla vaihteilla. Mitään ääniä ei vaihteistosta kuulu silloin kun vaihteensiirto "ahdistaa".
Jos vaihdesiirto pelaa hyvin vaihteet menee hyvin päälle myös pakki. Minun mielestä säädöissä ei ole vikaa. Laatikossa jotain häikkää kyllä on onko siellä öljyä riittävästi ja missä kunnossa ne. Vaihtaa öljyt ja katsoo onko öljyn joukossa metallia ettei mikään sykro saanut kipeettä. Ennen ei ollut noita hieno systeemissä niin välikaasulla noita vaihteita piti vaihtaa. Omassa toimii normisti vielä laatikko. Onko auto ollut teillä alusta lähtien ettei mitään käyttövirhettä ole ollut käytössä. Missähän kunnossa on noi vaihdelaatikon kiinnityspuslat myös kun kovemmassa vaiuhdeissa ainoastaa ongelmaa pukkaa?
En osaa kommentoida, miltä tuon pitäisi tuntua, kun itse en varmaan koskaan vedä kakkosta silmään yli viidenkympin vauhdissa..
Mutta ennen se ilmeisesti meni helpommin. Onko sulla tapana yhtään antaa kierroksia tuossa vaiheessa tai odottaa silmänräpäyksen, vai vedätkö vain suoraan vaihteen isommalta kakkoselle?
yritäedes kirjoitti: ↑10 Syys 2021 18:48
Mutta ennen se ilmeisesti meni helpommin. Onko sulla tapana yhtään antaa kierroksia tuossa vaiheessa tai odottaa silmänräpäyksen, vai vedätkö vain suoraan vaihteen isommalta kakkoselle?
Juu ennen on mennyt helpommin. En anna kierroksia. Kolmosella ensin moottorijarruttelua ja sitten 2 sisään ennen tieltä kääntymistä.
Sama tilanne myös jos vapaalla lasettelee rullaten ja siitä sitten yrittää laittaa 2 päälle. Voihan tuo liittyä vaihteiston viileyteen.
janti kirjoitti: ↑10 Syys 2021 20:48
Pitää harkita seuraavassa huollossa vaihteistoöljyn vaihtoon. Ilmeisesti 1,75 litraa menee öljyä.
Tätä sinne nyt suositellaan https://www.motonet.fi/fi/tuote/590096/ ... teistooljy
Joo tuo on suositus; sitä laitoin tuon oman kulkineen mmt6:een heti kun se tuli taloon (sinne oli jo ainakin kerran vaihdettu öljyt, koska ulos tuli punaista ATF:ää). Tuo siis vähän alle 300 000 kohdalla. Ja hyvinhän se toimii.
Kerro sitten, oliko vaihteiston öljynvaihdosta apua. Voithan myös pyytää tarkastamaan, ettei näy vuotoja ja mittaamaan, paljonko vanhaa öljyä tuli ulos. Kun vaihteistojen "alitäytöstä" tehtaalla on ollut täälläkin juttua. Sinänsä tuohon laatikkoon on helppo vaihtaa öljyt.
PS. Kokeilin tuossä äsken - tosiaan, vielä 70 km/t vauhdissakin menee 2. vaihde nätisti sisään.
Juu eipä olleet tulpat samoissa paikoissa kuin tuossa MK4 tapauksessa. Eipä onnistu mulla kotipihassa tuo öljynvaihto pyöräkotelon kautta. En saanut käsivoimin yläkautta tuota täyttötulppaa (8 mm kuusiokolo) auki. Öljynvaihto vaatii nosturin, jotta saa "pohjapanssarin" irti ja työtilaa kunnon vääntimelle.
Tyhjennystulppa on vetoakselin alapuolella
Vastaavasti täyttötulppa on vaihteiston etupuolella, vaihteenvalitsimen alla.
Kappas! Laatikko on siis 1.6 tdci koneella eri versio kuin 2.0 tdci. Tuo lienee se, mitä B6 laatikoksi nimitetään. Eli 6MTT250, sama mikä bensakoneiden kanssa. Välityksissä toki eroa.
janti kirjoitti: ↑15 Syys 2021 16:27
Teknisissä tiedoissa puhuttiin Durashift 6-vaiht. (B6) manuaali, onko siellä kuitenkin tuo Getrag 6MTT250? Tässä sen datasheet https://web.archive.org/web/20160418064 ... MTT250.pdf
Eikös se mene näin:
B6 = 6MTT250
MMT6 = 6MTT450
Numero lopussa (250 ja 450) kertoo luokituksen vääntömomentin suhteen.
janti kirjoitti: ↑10 Syys 2021 08:58
Eli 2-vaihde menee vain voimalla "sisälle" alaspäin vaihdettaessa, jos nopeutta on yli 50 km/h. Alle 50 km/h nopeudessa menee helpommin päälle.
Ylöspäin vaihtaessa ei ongelmia, eikä muilla vaihteilla. Mitään ääniä ei vaihteistosta kuulu silloin kun vaihteensiirto "ahdistaa".
Huvikseni testasin että 2 vaihteella jarrutetaan 2 vaihde meni silmään "puhaltamalla" kierrokset 5000 pintaan nousi ( nopeus reilu 80km/h)ei mitään ongelmia kytkennässä. Kyllä noi laatikot on tehty niin että ettei ihan mummovaudeissa noita tarvitse kytkeä. Volvolla olin liikenteessä.Kuinka kysyjällä voiko jo samaa harrastaa.
Kyllä ittellä pikkasen ahisti ku 60 km vauhdista kokeilin kakkosen laittaa. Ohan siinä syngroilla kova homma mätsätä pyörimisnopeus jos auto liikkuu oikein kovaa suhteessa kytkettävään vaihteeseen.
Eipä ole tälle tullut tehtyä mitään. Samat ongelmat jatkuu. Liikenneympyrään kun tulee 3:lla ja yrittää laittaa 2 päälle, niin voimaa joutuu käyttämään.
Se tuntuu erikoiselta että kylmällä moottorilla ei tunnu olevan mitään ongelmia, vasta kun kone on normaalissa lämmössä niin ongelma tulee esille.