Joo juotu itsekkin heti katumaan..
Focus MK4 latausongelmat
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ei auttanut pajakäynti, tänään mentiin alle 70%.
Yritin ostaa uuden akun akkuliikkeestä, mutta ei alkanut myymään kun katsoi leimat, että 44/2019 tehty akku. Antoi sen sijaan elvyttävän laturin lainaan ja käski latailla useamman yön. Lepojännite pyöri ihan maksimissaan 12.6 voltissa ennen latailua vaikka akku oli kyllä periaatteessa täysi. Jokaisen ladatun yön jälkeen jännite hiipi hieman korkeammalle, lopulta 12.8 asti.
Varaus-% nousi 92% asti ja akku toimi selvästi paremmin, eli otti todella hyvin virtaa vastaan moottorijarrutuksissa, eli toimi kuten suunniteltukin. Suunnitelmassa on vaan sellainen heikkous, että auto laskee latausjännitteen 12,2 volttiin jos varaus on yli tavoitteen, eli auto purki varauksen hyvin nopeasti takaisin 80% paikkeille ihan puhtaasti ajossa.
Tämähän taas aiheuttaa sen, että akku sulfatoituu melko nopeasti ja kohta ei taas päästä lepojännitteessä yli 12.6 voltin ollenkaan.
Lyhyesti sanottuna, auto rikkoo akun hyvin nopeasti.
Tähän voisi toimia agm, ne kestää paremmin vajaata varausta, tai sitten nostaisi forscanilla tavoitevarauksen 90%. Paras olisi jos saisi minimijännitteeksi vaikka 12.8v, ettei auto kuitenkaan koskaan purkaisi varausta, mutta ei taida olla mahdollista.
Yritin ostaa uuden akun akkuliikkeestä, mutta ei alkanut myymään kun katsoi leimat, että 44/2019 tehty akku. Antoi sen sijaan elvyttävän laturin lainaan ja käski latailla useamman yön. Lepojännite pyöri ihan maksimissaan 12.6 voltissa ennen latailua vaikka akku oli kyllä periaatteessa täysi. Jokaisen ladatun yön jälkeen jännite hiipi hieman korkeammalle, lopulta 12.8 asti.
Varaus-% nousi 92% asti ja akku toimi selvästi paremmin, eli otti todella hyvin virtaa vastaan moottorijarrutuksissa, eli toimi kuten suunniteltukin. Suunnitelmassa on vaan sellainen heikkous, että auto laskee latausjännitteen 12,2 volttiin jos varaus on yli tavoitteen, eli auto purki varauksen hyvin nopeasti takaisin 80% paikkeille ihan puhtaasti ajossa.
Tämähän taas aiheuttaa sen, että akku sulfatoituu melko nopeasti ja kohta ei taas päästä lepojännitteessä yli 12.6 voltin ollenkaan.
Lyhyesti sanottuna, auto rikkoo akun hyvin nopeasti.
Tähän voisi toimia agm, ne kestää paremmin vajaata varausta, tai sitten nostaisi forscanilla tavoitevarauksen 90%. Paras olisi jos saisi minimijännitteeksi vaikka 12.8v, ettei auto kuitenkaan koskaan purkaisi varausta, mutta ei taida olla mahdollista.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Mulla on ylimääräinen uusi akku jos tarvitsee edullisesti.
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Näin se tekee. Mutta järjestelmässähän on virkistystoiminto sulfatoitumisen estämiseksi.Tapiiri kirjoitti: ↑01 Syys 2021 22:37 Suunnitelmassa on vaan sellainen heikkous, että auto laskee latausjännitteen 12,2 volttiin jos varaus on yli tavoitteen, eli auto purki varauksen hyvin nopeasti takaisin 80% paikkeille ihan puhtaasti ajossa.
Tämähän taas aiheuttaa sen, että akku sulfatoituu melko nopeasti ja kohta ei taas päästä lepojännitteessä yli 12.6 voltin ollenkaan.
Lyhyesti sanottuna, auto rikkoo akun hyvin nopeasti.
Silloin auto lataa noin 15V jännitteellä tietyn ajan varausprosenteista riippumatta.
Tässä on se heikkois, että jos ajomatakat ovat lyhyitä virkistystoiminnon vaikutus jää heikoksi.
Useamman tunnin ajomatkoilla se toimii.
Ulkoisella vanhanaikaisella "tyhmällä" laturilla yön yli lataaminen ajaa saman asia.
Ylläpitolaturi taas ei, koska ne katkaisee latauksen noin 80% varaustason kieppeillä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Tässä varmaan nousee isoon merkitykseen ajotyylit, lyhyessä pätkäajossa akku makaa vajaana aina, pitkiä siivuja vedettäessä virkistystoiminto auttaa jonkin verran pitämään akkua kunnossa. Se saattaa selittää sitä, että osalla toimii moitteetta ja osalla ei sitten millään.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑02 Syys 2021 09:06 Näin se tekee. Mutta järjestelmässähän on virkistystoiminto sulfatoitumisen estämiseksi.
Silloin auto lataa noin 15V jännitteellä tietyn ajan varausprosenteista riippumatta.
Tässä on se heikkois, että jos ajomatakat ovat lyhyitä virkistystoiminnon vaikutus jää heikoksi.
Useamman tunnin ajomatkoilla se toimii.
Ulkoisella vanhanaikaisella "tyhmällä" laturilla yön yli lataaminen ajaa saman asia.
Ylläpitolaturi taas ei, koska ne katkaisee latauksen noin 80% varaustason kieppeillä.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ei kannattais mun ostaa sitten uudempaa Voortia olis akku aina tyhjänä,pitäshän akku saada ladattua sitten kotilaturilla jos ajoa vähän...
Nuo ylläpitolaturit ei kyllä tuommoseen sovi,taitavat enemmän olla markkinatuote mitä asiaa nyt tässä katellu.
Nuo ylläpitolaturit ei kyllä tuommoseen sovi,taitavat enemmän olla markkinatuote mitä asiaa nyt tässä katellu.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Itse ajan viikonlopun viettoon 1,5 h suuntaansa. Pätkä ajoa voi olla kauppareissut ma ja la. Yleensä auto parkissa ti-to tai ti-pe. Ja ei lähde yleensä webasto tulille edes maanantai iltana kaupoille lähtiessä. Loppuviikosta puhumattakaan. Sysi paska systeemi.Tapiiri kirjoitti: ↑02 Syys 2021 12:57 Tässä varmaan nousee isoon merkitykseen ajotyylit, lyhyessä pätkäajossa akku makaa vajaana aina, pitkiä siivuja vedettäessä virkistystoiminto auttaa jonkin verran pitämään akkua kunnossa. Se saattaa selittää sitä, että osalla toimii moitteetta ja osalla ei sitten millään.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus MK4 latausongelmat
Viitsiskö PiuhaPoikki paljastaa, että mikä on se firma joka on osannut konffata sun bms:n oikein? Vois pirautella tai viedä sinne, edellinen paja ei konffannut mitään (näkee etisistä) eikä kyllä kovin kaksisesti toimikaan.
Ja myös sun akun ikä kiinnostaisi..
Ja myös sun akun ikä kiinnostaisi..
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Oikeastaan en halua yksilöityä täällä sen tarkemmin, joten pidän asiakassuhteen omana tietonani.
Sen voin kertoa, että ei se kyseinen huoltokaan asiaa omin neuvoin kuntoon saanut vaan koko ajan konsultoitiin fordia.
Ymmärsin, että autoni oli jonkinlaisella koekaniinilistalla silloin kun näitä uusia BMS-moduuleita kehitettiin.
Akku minulla vaihdettiin kahteen kertaan ja tämä nykyinen taitaa täyttää juuri vuoden.
Akun vaihdolla päästiin aina pari kuukautta eteenpäin ilman ongelmia.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Oman Focuksen, 1.6 tdci 2012, bms resetointi toimi näillä näpytyksillä:
Nyt toimii. Netistä löytyi tietoa, joista sain tolkkua:
- virta päälle, moottori ei käy
- valonappula asentoon O
- painetaan 5 kertaa takasumuvalonappulaa (alempi)
- painetaan 6 kertaa hätävalonappulaa (3 krt päälle ja pois)
- odotetaan n. 15 sekuntia, jona aikana akun merkkivalo vilkkuu muutaman kerran.
- nyt auto tietää, että on uusia akku
- laitetaan auto käyntiin
Youtubesta löytyy myös tällainen ohje: https://www.youtube.com/watch?v=IKLy5DxRdaA
Ja tällainen MK4 ohje:
https://www.youtube.com/watch?v=3AsvHFdty1A
Re: Focus MK4 latausongelmat
Harmi, menee niin ristiin sinun kertoma ja paikallisen pajan väittämä kun sanoit, että nimenomaan asetukset on tärkeä laittaa kohdilleen. Täällä sanoivat, että tähän BMS:ään ei ole mitään asetuksia mitä voi muuttaa, ainoastaan moduuli voidaan vaihtaa ja BCM päivittää. Tosin sama kaveri väitti kivenkovaan, että minun 1.5tdci:ssä on huoltoväli 2v/30000tkm, jouduin maahantuojalta varmistamaan asian kun alkoi itseäkin epäilyttämään ja sieltä tuli vastaus, että 1v / 15tkm.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑03 Syys 2021 09:24 Oikeastaan en halua yksilöityä täällä sen tarkemmin, joten pidän asiakassuhteen omana tietonani.
Sen voin kertoa, että ei se kyseinen huoltokaan asiaa omin neuvoin kuntoon saanut vaan koko ajan konsultoitiin fordia.
Ymmärsin, että autoni oli jonkinlaisella koekaniinilistalla silloin kun näitä uusia BMS-moduuleita kehitettiin.
Akku minulla vaihdettiin kahteen kertaan ja tämä nykyinen taitaa täyttää juuri vuoden.
Akun vaihdolla päästiin aina pari kuukautta eteenpäin ilman ongelmia.
Vituttaa ankarasti asioida tuommosten kanssa, olisi kiva jutella jonkun asiasta oikeasti tietävän kanssa.
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Kerrotun tiedon varassahan tässä ollaan itse kukin.Tapiiri kirjoitti: ↑03 Syys 2021 12:34 Harmi, menee niin ristiin sinun kertoma ja paikallisen pajan väittämä kun sanoit, että nimenomaan asetukset on tärkeä laittaa kohdilleen. Täällä sanoivat, että tähän BMS:ään ei ole mitään asetuksia mitä voi muuttaa, ainoastaan moduuli voidaan vaihtaa ja BCM päivittää. Tosin sama kaveri väitti kivenkovaan, että minun 1.5tdci:ssä on huoltoväli 2v/30000tkm, jouduin maahantuojalta varmistamaan asian kun alkoi itseäkin epäilyttämään ja sieltä tuli vastaus, että 1v / 15tkm.
Vituttaa ankarasti asioida tuommosten kanssa, olisi kiva jutella jonkun asiasta oikeasti tietävän kanssa.
Sellainen tapaus sattui keväällä, että pitkän tauon jälkeen lataussysteemi sekosi
Soitin huoltoon ja kysyin, että varataanko taas aikaa.
Huoltoneuvoja sanoi, että hän kysyy ensin fordilta. Soitti kohta takaisin ja keroi, että OTAna on päivitetty jotain lataukseen liittyviä parametrejä ja kyllä se siitä rauhoittuu. Niin tekikin.
Ovatko ne parametrit BMS:ssa vai jossain muualla aivojen syövereissä. Sitä en tiedä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Löysin tämmöisen tekstin yhdestä Fordin smart charge dokkarista:
DO NOT reset the battery monitoring system using the diagnostic scan tool. This
reset is reserved only for new battery installation. This reset will clear the learned
battery data, the battery time in service, and will affect the aging algorithm
parameters, which have been learned since the installation of the battery
Huollossahan ne tuota tykkää resetoida bms:n aina kun jotain mainitsee ongelmista, voikohan tuo edes toimia vanhalla akulla oikein kun luulee uudeksi akuksi..
DO NOT reset the battery monitoring system using the diagnostic scan tool. This
reset is reserved only for new battery installation. This reset will clear the learned
battery data, the battery time in service, and will affect the aging algorithm
parameters, which have been learned since the installation of the battery
Huollossahan ne tuota tykkää resetoida bms:n aina kun jotain mainitsee ongelmista, voikohan tuo edes toimia vanhalla akulla oikein kun luulee uudeksi akuksi..
Re: Focus MK4 latausongelmat
Kun vaihdoin uuden akun, ei lataus lähtenyt ollenkaan toimimaan ennen kuin tein bms resetin. Kyllä kai tätä resettiä voi käyttää myös vanhan akun kanssa.
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Laiton illalla perinteisen aivottoman akkulaturin muutamaksi tunniksi lataamaan ja yön yli seisottuaan auto ilmoitti latausprosenteiksi 88%
Defan ylläpitolaturilla ei pääse koskaan noihin lukemiin. Korkeintaan 81-83%
Defan ylläpitolaturilla ei pääse koskaan noihin lukemiin. Korkeintaan 81-83%
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Tämä on nyt mutua ja toisesta merkistä opittua mutta…
Ladataanhan akkua oikeasta paikasta? Suoraan akun navoista ei saa ladata.
Mun mielestä kun akku on ladattu täyteen niin vois jopa ongelma tilanteissa koodata uudeksi.
Tuo jännitevaihtelu ja etenkin matalana pysyminen on valitettavan normaali ilmiö. Energiatehokkuus viilattu huippuunsa.
Ladataanhan akkua oikeasta paikasta? Suoraan akun navoista ei saa ladata.
Mun mielestä kun akku on ladattu täyteen niin vois jopa ongelma tilanteissa koodata uudeksi.
Tuo jännitevaihtelu ja etenkin matalana pysyminen on valitettavan normaali ilmiö. Energiatehokkuus viilattu huippuunsa.
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Juu, tästä on keskuteltu paljonkin.
Latausvirran pitää kulkea anturin kautta jotta se kirjaantuu tilinpitoon.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Se olisi kiva tietää, että onko seisonnassa tapahtuvassa kalibroinnissa käytössä kiinteä jännite/varaus-% käyrä vai onko se jotenkin opittu akusta nähtyjen jännitteiden mukaan ja se resetoituu bms:n resetin yhteydessä. Minulla pyöriin nyt tuossa 67-69%, lepojännite 12,5-12,6. Vartan omien sivujen mukaan tämä vastaisi n. 80-100% varausta.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Latasin perinteisellä laturilla suoraan akun napoihin, niin auto ei sen jälkeen ladannut ollenkaan. BMS resetin jälkeen alkoi taas lataamaan.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑05 Syys 2021 19:34Juu, tästä on keskuteltu paljonkin.
Latausvirran pitää kulkea anturin kautta jotta se kirjaantuu tilinpitoon.
Olen nyt tilannut älykkään laturin. Miten pitää akku ladata sillä. Voiko laittaa suoraan akun napoihin, vai jonnekin muualle. Vai pitääkö ottaa akkukaapelit irti ja ladata irrallaan.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Anna auton olla ovet lukossa, konepelti auki puoli tuntia ennen latauksen aloitusta.
Laturin miinusleuka siihen akun vieressä rungossa olevaan maadoituspulttiin.
Käytä AGM latausasetusta jännitteelle.
Laturin miinusleuka siihen akun vieressä rungossa olevaan maadoituspulttiin.
Käytä AGM latausasetusta jännitteelle.
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Kytke laturin plussa suoraan akun napaan mutta miinus auton runkoon, siihen mihin akun maakaapeli menee.
Näin ohjeistettiin fordilta ja näin se on minulla toiminut kohta kaksi vuotta.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Täälläkin on ollut ihmettelyä tuosta fast regen / slow regen vaihtelusta, että joskus ei fast regen aktivoidu ollenkaan vaikka akku on jo tavoitetasossa. Jostain ulkomaisilta Forumeilta bongasin, että ainakin jenkkifordeissa fast regen poistuu käytöstä heti jos virtakuorma kasvaa yli tietyn rajan, esimerkiksi ajovalot / sumuvalot näyttäisi riittävän tähän. Testasin aamulla, hetki lähdön jälkeen oltiin fast regenissä, napsautin valot päälle niin ei mennyt enää kertaakaan fast regeniin. Eli jos haluaa akkua ladata väkisin, niin ei muuta kuin valot päälle. Sehän tarkoittaa myös sitä, että talven pimeillä kun ajelee pitkää siivua niin akku lataa huomattavasti korkeammalle kuin kesällä.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Lataa kyllä 14,9...15,1 V jännittelleellä, mutta ainakaan omassa vessassa ei silti virta riittänyt webastolle viimetalvena.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus MK4 latausongelmat
Eipä se tosiaan auta jos on hämminkiä systeemissä vaikka kuinka lataisi. Tuo tuntuu olevan äärimmäisen herkkä akun kunnolle ja samaan aikaan koko systeemi on sellainen, että se pilaa akun kun varausta pidetään vajaana.
Ostin viikonloppuna AGM-akun, latasin ihan täpötäyteen ennen asennusta, nyt on aamulla ollut 98-100% kun en ole antanut fast regenillä sen syödä akkua. Mielenkiintoista seurailla, että miten tilanne kehittyy kun yöllisiä kalibrointeja tulee enemmän alle.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Nyt vasta jotenkin konkretisoitui, että kuinka hitaasti auton akku latautuu jos sen haluaisi ihan täyteen. Ei se ole ihan tyhjää puhetta, että 80-85% asti menee nopeasti, mutta sitten hidastuu reilusti.
Annoin tuon tiputtaa tason sinne 85% paikkeille kunnes lueskelin juttuja akkujen sulfatoitumisesta, lyhyesti sanottuna akut alkaa sulfatoitumaan hyvin nopeasti jos ne on jatkuvasti vajaana ja kapasiteetti kärsii. Ei tuon oma refresh moodi riitä mihinkään, monta yötä pitäis kunnon älylaturilla latailla. Nostin sitten forscanilla tavoitteen 95%, ennemmin säästän akkua kuin pari desiä dieseliä tuolla latauspelleilyllä.
Vaikka kyseessä on tuliterä agm-akku joiden varauksen vastaanottokyky on huippua, silti n. 85% ylöspäin mennään enää n. 2-3A latausvirralla, eli pari tuntia saisi ajella jos haluaa akun 95% varaukseen. Siitä sitten webaston käyttöä vähän niin taas ollaan äkkiä siellä 80-85% lukemissa.
Joka tapauksessa tuntuu kuin nuo jännitekäyrät olisi tehty agm:lle, jotenki toimii niin paljon loogisemmin ainakin toistaiseksi vielä. Tosin laitoin kyllä forscanilla tuonne agm:n päälle, tiedä sitten, että vaikuttaako jotain vai ei.
Annoin tuon tiputtaa tason sinne 85% paikkeille kunnes lueskelin juttuja akkujen sulfatoitumisesta, lyhyesti sanottuna akut alkaa sulfatoitumaan hyvin nopeasti jos ne on jatkuvasti vajaana ja kapasiteetti kärsii. Ei tuon oma refresh moodi riitä mihinkään, monta yötä pitäis kunnon älylaturilla latailla. Nostin sitten forscanilla tavoitteen 95%, ennemmin säästän akkua kuin pari desiä dieseliä tuolla latauspelleilyllä.
Vaikka kyseessä on tuliterä agm-akku joiden varauksen vastaanottokyky on huippua, silti n. 85% ylöspäin mennään enää n. 2-3A latausvirralla, eli pari tuntia saisi ajella jos haluaa akun 95% varaukseen. Siitä sitten webaston käyttöä vähän niin taas ollaan äkkiä siellä 80-85% lukemissa.
Joka tapauksessa tuntuu kuin nuo jännitekäyrät olisi tehty agm:lle, jotenki toimii niin paljon loogisemmin ainakin toistaiseksi vielä. Tosin laitoin kyllä forscanilla tuonne agm:n päälle, tiedä sitten, että vaikuttaako jotain vai ei.