Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tapiiri kirjoitti: ↑13 Elo 2021 08:09
Se ei nouse tasaisesti latautumalla, vaan sitten jos on pitkän ajan latausvirta 0-1Ah tasolla, kenties 1-2h niin sitten pompsahtaa kertaheitolla esim. 60 -> 85%, eli jotenkin kalibroituu uudelleen.
Outo käytös. Mulla ei ole koskaan tehnyt noin.
Ne kertahyppäykset ylös tai alaspäin taphtuvat aina yöaikaan kun autoa ei käytetä. Ja se kalibroituminenhan pitäisi tapahtua vasta kun lepovirta on laskenut alle 100mA:in.
Ja se tuntuu olevan todella herkkä lepovirran tasosta, koska OBD-lukijan ottama muutama milliampeeri riittää sotkemaan kalibroinnin.
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑13 Elo 2021 09:02
Outo käytös. Mulla ei ole koskaan tehnyt noin.
Ne kertahyppäykset ylös tai alaspäin taphtuvat aina yöaikaan kun autoa ei käytetä. Ja se kalibroituminenhan pitäisi tapahtua vasta kun lepovirta on laskenut alle 100mA:in.
Ja se tuntuu olevan todella herkkä lepovirran tasosta, koska OBD-lukijan ottama muutama milliampeeri riittää sotkemaan kalibroinnin.
Minulla näyttää Forscan välillä hetkellisesti negatiivisia latausarvoja, esim. -1Ah vaikka latausjännite on yli 14v, joten joko Forscan saa väärää arvoa hetkellisesti tai sitten mittausmokkula on yksinkertaisesti viallinen
Tapiiri kirjoitti: ↑13 Elo 2021 11:35
Minulla näyttää Forscan välillä hetkellisesti negatiivisia latausarvoja, esim. -1Ah vaikka latausjännite on yli 14v, joten joko Forscan saa väärää arvoa hetkellisesti tai sitten mittausmokkula on yksinkertaisesti viallinen
Mä luulen, että se virran mittaus näyttää ihan oikein.
Tuo johtuu siitä, että akku on todellisuudessa lähes täynnä (riippumatta ilmoitetuista prosenteista) ja noin 14V latausjännitteellä laturi ja akku ovat tavallaan tasapainotilassa.
Hetkellisesti kun auton järjestelmien virrankulutus vaihtelee niin tasapainotila käväisee negatiivisen puolella. Eli siis virta kulkee akusta poispäin.
Mitä sulla forscan ilmoittaa charging modeksi?
Jos mode on "Battery" niin onnistunutta kalibroitia ei ole tapahtunut vähään aikaan.
Jos se on "Conv" niin kalibrointi on tapahtunut mutta todennäköisesti pielessä kun kerran käytös on tuollaista.
"Slow regen" ja "Fast regen" tulee vasta 78% yläpuolella jos kalibrointi on tontilleen oikein.
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑13 Elo 2021 12:08
Mitä sulla forscan ilmoittaa charging modeksi?
Jos mode on "Battery" niin onnistunutta kalibroitia ei ole tapahtunut vähään aikaan.
Jos se on "Conv" niin kalibrointi on tapahtunut mutta todennäköisesti pielessä kun kerran käytös on tuollaista.
"Slow regen" ja "Fast regen" tulee vasta 78% yläpuolella jos kalibrointi on tontilleen oikein.
Kiitos, mietinkin, että mitä tuo Battery tarkoittaa kun aiemmin oli Conv, mutta sehän juuri paljastaa, että ei ole kalibroitunut. Battery siinä on lukenut nyt pidempään. Forscanin tekijöiltäkin kyselin aiheesta ja sanoivat, että BMS:ään on useita erilaisia parametreja olemassa, mutta ei ole tietoa, että mitä ne tarkoittaa. Voihan se olla, että siellä on esim. tuohon kalibroitumisen lepovirtaan jotain asetuksia tms.
Jos jaksaisi niin mittaisin lepovirran, mutta tutkikoot ensin pajalla ensviikolla. Kaikki tuossa viittaa siihen, että lepovirta tai sen max asetus on pielessä niin, että kalibrointia ei öisin tapahdu.
Sitten siellä on vielä "Bat_state_det" parametri tai jotain sinnepäin.
Siinä kuuluu lukea "No fault"
Töpseliresetin jälkeen siinä lukee "Out of" kunnes se on kertaalleen kalibroitunut.
Tuo "Battery" mode tulee myös silloin kun käynnissä on ns. akun virkistystoiminto. Silloin latausta ei pysäytetä 80%:een kuten normaalisti.
Tuo virkistystoiminto voi työmatka-ajossa kestää useamman päivän.
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑13 Elo 2021 16:20
Sitten siellä on vielä "Bat_state_det" parametri tai jotain sinnepäin.
Siinä kuuluu lukea "No fault"
Töpseliresetin jälkeen siinä lukee "Out of" kunnes se on kertaalleen kalibroitunut.
Tuo "Battery" mode tulee myös silloin kun käynnissä on ns. akun virkistystoiminto. Silloin latausta ei pysäytetä 80%:een kuten normaalisti.
Tuo virkistystoiminto voi työmatka-ajossa kestää useamman päivän.
Oot se sinäkin näköjään aika syvällisesti tuohon ongelmaan perehtynyt
"No fault" luki, nyt oltiin 35% tasossa. Lataa ajoon lähdettäessä ehkä 3-5min semmoista 4-6Ah ja sitten laskee sinne 0-2Ah paikkeille, eli lienee akku melko täys. Sunnuntaina tulee melkein tunnin ajo, toivottavasti ei kalibroidu vielä sillä matkalla, että on sitten pajallakin selvät ongelma-arvot.
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑13 Elo 2021 09:02
Ne kertahyppäykset ylös tai alaspäin taphtuvat aina yöaikaan kun autoa ei käytetä.
Eilen ajoin useamman tunnin siirtymän.
Prosentit eivät matkan aikana nousseet yli 75:en
Jännite koko ajan yli 14v ja virtaa ei loppumatkasta mennyt yhtään.
Nyt kun lähin liikkeelle niin varausta oli heti startissa 83%
Eli akku latautui eilen "täyteen" ja systeemi kalibroitui yön aikana.
Näin se suunnilleen kuuluukin toimia.
Tuo "täyteen" on siksi sitaateissa, että lyjyakun kyseessä ollessa "täysi" on vähän suhteellinen käsite, kuten tässä ketjussa on aiemmin todettu.
Yleensäkin pitäisi puhua paljon akussa on jännitettä eli täysi akku yli yön on 12.74v ja jos menee alle 12v niin tyhjähän se on siinä prosentit ei auta.
Jos akku on täysin ladattu, jännitteen tulisi olla yli 12,6 volttia. Alle 12,6 voltin jännite tarkoittaa, että akku on ladattu alle 50 %. Jos akun jännite on alle 11,6 volttia, se tarkoittaa, että akku on täysin tyhjä.
Renee kirjoitti: ↑17 Elo 2021 06:51
Yleensäkin pitäisi puhua paljon akussa on jännitettä eli täysi akku yli yön on 12.74v ja jos menee alle 12v niin tyhjähän se on siinä prosentit ei auta.
Jos akku on täysin ladattu, jännitteen tulisi olla yli 12,6 volttia. Alle 12,6 voltin jännite tarkoittaa, että akku on ladattu alle 50 %. Jos akun jännite on alle 11,6 volttia, se tarkoittaa, että akku on täysin tyhjä.
Puhutaan prosenteista siksi että tuo auton oma valvontasysteemi on riippuvainen niistä.
Se laskee ja päättelee prosentteja. Sitten kun prosentteja on liian vähän se pudottelee oheistoimintoja pois.
Sehän tässä koko ongelman ydin onkin että auto laskee ne prosentit väärin.
Nyt tuli pajalla uus softa BCM:ään, lu5t-14c184-ach. Saapa nähdä, että alkaisko kalibrointi toimimaan.
Edit: Tiedoksi, että tuon version näkee Forscanin lite versiolla sieltä ajoneuvon tiedoista Strategia -kohdasta. Tuo ei tosin päivity ellei tyhjennä Forscanin välimuistia.
Nyt ei taas akussa virtaa. Pitkään kestikin edellisestä. En tiedä voiko sitten vaikuttaa syncin ja karttojen päivitys asiaan mutta sen jälkeen ongelma tuli esiin
toasti kirjoitti: ↑04 Touko 2021 14:48
Itsellä oli ongelmat pitkään poissa, kun 2019 lopussa vaihdettiin akku. 2021 alkuvuodesta muiden asioiden yhteydessä vaihdettiin akunvalvonta-anturi CA-päätteiseeen ja autoon tehtiin ohjelmisto-/konfigurointipäivitys virta-asioihin liittyen.
Pari kuukautta sensorin vaihdon jälkeen alkoi taas ongelmat. Ensin oli pari viikkoa S/S pois käytöstä, syynä mikäpä muu kuin "akun lataaminen", ja lopulta webasto lakkasi toimimasta. Auto kävi uudestaan huollossa ja lopputulemana oli, että autoon tulee tehtaalta uusi konfiguraatio/päivitys. Tässä kestäisi tehtaan mukaan kaksi viikkoa, jotta päivitys saadaan tehtyä. Kahden viikon kohdalla oli ajanvaraus huoltoon, mutta se peruttiin, koska päivitys ei ollut valmistunut. Nyt on kulunut kuukausi ja edelleen odotellaan päivitystä
Noniin, nyt oli vihdoin auto päivityksessä mistä kirjoitin aiemmassa viestissä. Autoon siis piti tehdä uusi konfiguraatiopäivitys Fordin toimesta, jossa kesti pidempään kuin luvattu. Nyt sitten huollossa kyseinen päivitys/konfiguraatio asennettiin. Huolto puhui BCM:n kalibrointitietojen päivityksestä ja ETISissä lukee BCM konfigurointi.
S/S toimi heti ensimmäisissä liikennevaloissa sekä kotipihassa. Uskoisi siis Webastonkin toimivan. Toivottavasti tämä tilanne nyt säilyy eikä taas koeta takapakkia ajan kuluessa.
Kolme kuukautta sitä iloa kestikin.
Moottori käynnissä. Syy: akun latautuminen
Tätä on saanut taas useamman päivän ihailla. Ei kovia odotuksia Webaston suhteen talvella.
toasti kirjoitti: ↑27 Touko 2021 12:22
Noniin, nyt oli vihdoin auto päivityksessä mistä kirjoitin aiemmassa viestissä. Autoon siis piti tehdä uusi konfiguraatiopäivitys Fordin toimesta, jossa kesti pidempään kuin luvattu. Nyt sitten huollossa kyseinen päivitys/konfiguraatio asennettiin. Huolto puhui BCM:n kalibrointitietojen päivityksestä ja ETISissä lukee BCM konfigurointi.
S/S toimi heti ensimmäisissä liikennevaloissa sekä kotipihassa. Uskoisi siis Webastonkin toimivan. Toivottavasti tämä tilanne nyt säilyy eikä taas koeta takapakkia ajan kuluessa.
Kolme kuukautta sitä iloa kestikin.
Moottori käynnissä. Syy: akun latautuminen
Tätä on saanut taas useamman päivän ihailla. Ei kovia odotuksia Webaston suhteen talvella.
Mulla on pelannut maaliskuusta asti ilman herjoja ja S&S myös. Ihme homma että osa autoista pelaa samoilla päivityksillä osa ei.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Sivusta sellainen kommentti, että täällä toimii latauspäivitykset myös, ainakin S/S aktivoitumisen perusteella. Aiemmin auto ei halunnut välttämättä sammua helposti, nyt sammahtaa aika usein.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv
EeroH kirjoitti: ↑22 Elo 2021 20:06
Paljonko ajatte? Joka päivä? Meillä ajetaan molemmilla joka päivä ja keskiarvoa n. 100km päivä. Webastot on toiminut ja samoin SS.
Työmatka 62 km / suunta, eli vähintään 124 km arkipäivisin. Ongelmia ollut lähestulkoon alusta asti.
EeroH kirjoitti: ↑22 Elo 2021 20:06
Paljonko ajatte? Joka päivä? Meillä ajetaan molemmilla joka päivä ja keskiarvoa n. 100km päivä. Webastot on toiminut ja samoin SS.
Suunnilleen 2x50 kilsaa suuntaansa joka 4-5. päivä, välipäivinä ehkä 10 km/päivä.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv
72-74% pari päivää pajakäynnin jälkeen. Ajattelin jättää iltaisin konepellin auki, että voi aamulla mitata lepojännitteen ennen kuin hipaiseekaan autoon ja varaus-% heti perään forscanilla. Siitähän sen näkee äkkiä, että korreloiko ne keskenään. Olis kiva jos joku muukin viitsisi ainakin muutamat arvot ottaa samalla tyylillä niin olisi vertailukohtaa.
Edit:
Lisäilen tähän taulukkoa.
Pvm / Lämpötila / Jännite / SOC
23.8 / 6 / 12.59 / 74
Mitähän ihmettä Focus puuhailee. Kesän aikana olen useamman kerran huomannut, että aika tarkalleen 24 h ajamatta ja ovet lukossa seisonut auto alkaa pyytämättä ja yllättäen samat touhut kuin ovien avauksen yhteydessä. Releet naksuu, ym. normaalit hurinat. Sitten parin minuutin tauko ja sama uudestaan.
Miksi?
Avaimet eivät ole auton lähellä, eikä puhelinkaan. Joten ei pitäisi FordPass(ka)kaan olla yhteyksissä.
_JPA kirjoitti: ↑27 Elo 2021 22:42
Mitähän ihmettä Focus puuhailee. Kesän aikana olen useamman kerran huomannut, että aika tarkalleen 24 h ajamatta ja ovet lukossa seisonut auto alkaa pyytämättä ja yllättäen samat touhut kuin ovien avauksen yhteydessä. Releet naksuu, ym. normaalit hurinat. Sitten parin minuutin tauko ja sama uudestaan.
Miksi?
Avaimet eivät ole auton lähellä, eikä puhelinkaan. Joten ei pitäisi FordPass(ka)kaan olla yhteyksissä.
Huomasin saman jutun mökillä ollessani.
Lopettaa kylläkin sen touhuamisen sitten melko pian.
toasti kirjoitti: ↑22 Elo 2021 18:13
Kolme kuukautta sitä iloa kestikin.
Tätä on saanut taas useamman päivän ihailla. Ei kovia odotuksia Webaston suhteen talvella.
Mulla on pelannut maaliskuusta asti ilman herjoja ja S&S myös. Ihme homma että osa autoista pelaa samoilla päivityksillä osa ei.
Eipä ne ongelmat ole näköjään poistuneet. Yhden kerran käyttänyt webastoa ja S&S lakkasi toimimasta syy akun lataaminen..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
EeroH kirjoitti: ↑22 Elo 2021 20:06
Paljonko ajatte? Joka päivä? Meillä ajetaan molemmilla joka päivä ja keskiarvoa n. 100km päivä. Webastot on toiminut ja samoin SS.
Pitikin kehua, eka aamu vähän webastoa ja varoitusäänet mittaristossa