
Focus MK4 latausongelmat
Re: Focus MK4 latausongelmat
No vuodenhan täällä muutkin ihmetelly,en ainakaan itte viitsis ihmetellä vaan veisin auton vaihtoon jos pitäis joka päivä ajossa olla,eihän noin enää nykyään pitäs olla kun ei tarvinnu enää -80 luvun Fordeissa latureiden kanssa ihmetellä,vaihtoi sen vaan niin aina pelasi 

Re: Focus MK4 latausongelmat
Uudemmissa vika ei ole laturissa. Vaan sen ohjaus softassa johon ei matti meikäläinen pysty vaikuttamaan. Nyt softa on saatu toivottavasti korjattua se selviää kun talvi taas saapuu.Tessu200 kirjoitti: ↑06 Kesä 2021 21:36 No vuodenhan täällä muutkin ihmetelly,en ainakaan itte viitsis ihmetellä vaan veisin auton vaihtoon jos pitäis joka päivä ajossa olla,eihän noin enää nykyään pitäs olla kun ei tarvinnu enää -80 luvun Fordeissa latureiden kanssa ihmetellä,vaihtoi sen vaan niin aina pelasi![]()
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Jos nyt luet uudelleen ja ajatuksella ketjun viimeisiä kommentteja niin huomaat, että niissä todetaan virranhallinnan kaikesta huolimatta toimivan viimeisten päivitysten jälkeen.Tessu200 kirjoitti: ↑06 Kesä 2021 21:36 No vuodenhan täällä muutkin ihmetelly,en ainakaan itte viitsis ihmetellä vaan veisin auton vaihtoon jos pitäis joka päivä ajossa olla,eihän noin enää nykyään pitäs olla kun ei tarvinnu enää -80 luvun Fordeissa latureiden kanssa ihmetellä,vaihtoi sen vaan niin aina pelasi![]()
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Aika erikoista on ja uusia autoja heh!
Re: Focus MK4 latausongelmat
Sekaisin näyttäis akun varaustason mittarointi olevan täälläkin, vaivoin nousee vähän yli 70% eikä ota enää virtaa vastaan, eli todellisuudessa niin täysi kuin normiajossa vaan olla voi. Kerran käytin akun irti n. minuutin ajan ja heti pomppasi arvot yli 80%, mutta aika lyhytaikainen oli korjaus, taas alle 70 yön seisomisen jälkeen.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Jos joku jolla on toimiva paketti (PiuhaPoikki?) voisi listata etiksestä versionumerot softista ja bms mokkulan version myös niin voisi vertailla omiin numeroihin. Jos ei etikseen ole pääsyä, niin runkonumero vaikka yv:llä minulle niin voin katsoa ne ja listata tänne, nyt mennään taas 60% lukemissa, aika lyhytaikainen on aina tuo "töpseliresetti".
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK4 latausongelmat
Paljonko teillä auto väittää akkujännitteen olevan ja paljonko on akulta mitattuna?
Ainakin mondeossa hidden menun jännitemittari kertoo noin 1V alempaa tasoa kuin mitä on akulla irtomittarilla mitattuna.
Ainakin mondeossa hidden menun jännitemittari kertoo noin 1V alempaa tasoa kuin mitä on akulla irtomittarilla mitattuna.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Softaversioista en tiedä mutta palikka on CA-loppuinen. Ei siis uusin.Tapiiri kirjoitti: ↑25 Heinä 2021 17:11 Jos joku jolla on toimiva paketti (PiuhaPoikki?) voisi listata etiksestä versionumerot softista ja bms mokkulan version myös niin voisi vertailla omiin numeroihin. Jos ei etikseen ole pääsyä, niin runkonumero vaikka yv:llä minulle niin voin katsoa ne ja listata tänne, nyt mennään taas 60% lukemissa, aika lyhytaikainen on aina tuo "töpseliresetti".
Se mitä olen huoltoneuvojan puheista antanut itseni ymmärtää niin toimivan softaversion lisäksi tärkeää on oikein asetetut "parametrit"
Mitä nämä parametrit tarkalleen ottaen ovat, ei ole minulle selvinnyt.
Ei tuo minukaan lataus nyt ihan täydellisesti toimi mutta hyväksyttävästi kuitenkin.
Varsinkin useamman päivän käyttämättömyys on edelleen myrkkyä. Latausprosentit putoavat alle 70:n eivätkä nouse sieltä kun muutaman pykälän vaikka ajaisi kuinka pitkään. Latausjännite pysyy koko ajan "tapissa".
Mutta seuraavana yönä järjestelmä kalibroituu uudelleen ja taas keikutaan lähellä 80%.
Juuri yli 80% se ei nouse edes silloin kun akun virkistystoiminto aktivoituu. Silloin ladataan koko ajan jopa 15V jännitteellä.
Ctek näyttää jatkuvati 10-20% suurempia lukemia kuin auton oma valvonta.
Tärkeintä on nyt kuitenkin se, että kaikki lataustilakriittisetkin toiminnot toimivat. Talvi kertoo totuuden.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Helpoin korjaus saattais olla agm-akun vaihto, siinähän on luontaisesti hiukan korkeammat jännitteet jolloin bms ehkä ymmärtäisi akun varauksen lähemmäs oikeaa.
Re: Focus MK4 latausongelmat
PiuhaPoikki käytätkö Forscania? Jos käytät, niin olisiko mahdollista, että ottaisit sillä sinun BCM:stä asbuilt datat ulos, niin vertaisin, että mitä eroa siinä on minun arvoihin. Vertasin tehdasarvoihin ja huomasin, että minulla on 726-06-01 osoitteesta muutettu:
1414 1414 00
->
1414 1414 14
Arvon pitäisi tarkoittaa "BMS SOC Max Cfg", mutta mitä tuo sitten on niin sitä en osaa sanoa. Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä, että mitä arvoja sinulla on noissa BMS -asetuksissa.
EDIT:
Tämmöisiä löysin selitteiksi, ei tosin Focuksesta, mutta aika usein täsmäävät:
1414 1414 00
->
1414 1414 14
Arvon pitäisi tarkoittaa "BMS SOC Max Cfg", mutta mitä tuo sitten on niin sitä en osaa sanoa. Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä, että mitä arvoja sinulla on noissa BMS -asetuksissa.
EDIT:
Tämmöisiä löysin selitteiksi, ei tosin Focuksesta, mutta aika usein täsmäävät:
Koodi: Valitse kaikki
726-04-01 **xx xxxx xxxx BMS Battery Type Cfg
726-04-01 xxx* xxxx xxxx BMS InCar Cfg: 0=none, 1=LIN, 2=PWM
726-04-01 xxxx x*xx xxxx BMS Transport Sleep Cfg: 0=disable, 1=enable
726-04-01 xxxx xx** xxxx BMS Capacity Clip Cfg
726-04-01 xxxx xxxx **xx BMS Climate Fan Speed Limit Cfg
726-04-02 **xx xxxx xxxx BMS Climate Fan Speed Limit Rear Cfg
726-04-02 xx** xxxx xxxx BMS Climate Fan Speed Power Limit Cfg
726-04-02 xxxx **xx xxxx BMS Climate Fan Speed Power Limit Rear Cfg
726-04-02 xxxx xx** xxxx BMS Coolant Fan Step Limit Cfg
726-05-01 **** xxxx xxxx BMS Drain LSoff Cfg
726-05-01 xxxx x*xx xxxx BMS EPAS Load Shed In Car Cfg: 0=disable, 1=enable
726-05-01 xxxx xxx* xxxx BMS Feature Max Cfg
726-05-01 xxxx xxxx x*xx BMS Load Shed Vehicle Type Cfg
726-05-02 x*xx xxxx xxxx BMS Refresh Function Active Cfg: 0=false, 1=true
726-05-02 xxx* xxxx xxxx BMS Shed Timer Enable Cfg: 0=disable, 1=enable
726-05-02 xxxx x*xx xxxx BMS IVT Sensor Cfg: 0=ACC, 1=BMS, 2=None
726-06-01 **** xxxx xxxx BMS SOC Critical Cfg
726-06-01 xxxx **** xxxx BMS SOC LSoff Cfg
726-06-01 xxxx xxxx **xx BMS SOC Max Cfg
726-06-02 **xx xxxx xxxx
726-06-02 xx** **xx xxxx BMS SOC Off Cfg
726-06-02 xxxx xxx* xxxx BMS SOCQF Check Enable: 0=Disable, 1=Enable, 2=Disable2
726-07-01 0000 1388 05D5
726-07-01 xxxx **** xxxx BMS Start Delay Time Cfg
726-07-01 xxxx xxxx **xx BMS Target SOC Cfg
726-07-02 **xx xxxx xxxx
726-07-02 xxxx xx** **xx BMS Time LSoff Cfg
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Joo mutta vain lite-versiota tabletissa. Ei sillä taida päästä noin syvälliseen keskusteluun.
Tai sitten en osaa....
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Juu ei pääse litellä noin syvälle. Harmi, alkaa näköjään tulla jo pakkomielle tuon sielunelämän selvittämisestäPiuhaPoikki kirjoitti: ↑31 Heinä 2021 22:46 Joo mutta vain lite-versiota tabletissa. Ei sillä taida päästä noin syvälliseen keskusteluun.
Tai sitten en osaa....

Kehtaatko kertoa, että mistä firmasta se asiantunteva huoltoneuvoja oli, niin vois kysäistä tarkemmin niistä konfiguroinneista?
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ei taida firmojen gurut tietojaan kyselijöille paljastella muutenhan heiltä menisi leipätyöt,itse ne opiskelevat ja joutuvat tiedot koneilleensa ostelemaan.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Hyvin mahdollista, mutta jos ko. pulju sattuisi olemaan järkevän matkan päässä, niin voisi käyttää siellä seuraavassa huollossa.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Täällä yksi ongelma Focus myös missä latauksen valvonta ei toimi. Käynyt muutaman kerran huollossa ja huolto levittelee käsiään, mitä tehdä? Kun ei toimi edes kesällä niin miten talvella pärjää?
Re: Focus MK4 latausongelmat
Koskeeko latausongelmat sekä bensa että diesel autoja?
Re: Focus MK4 latausongelmat
Missä firmassa levittelevät käsiään? Olisi hyvä saada vähän tietoa jaettua, että missä kenties osaavat asialle jotain tehdä ja missä levittelevät käsiään.
Edit: Mökillä tuo oli mulla aivan toivoton, mutta kotona tuntuu vähän paremmin toimivan. Kävi semmoinenkin teoria mielessä, että heiluttaako tuuli nurmikkoa sen verran, että hands free takaluukku pysyy "hereillä". Kotona kun on asfaltilla.. Onko muilla tuota hands free takaluukkua?
Viimeksi muokannut Tapiiri, 03 Elo 2021 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Ford Store Lahti, huollossa kaveri tuumasi vaan ettei ne muutaman suomalaisen auton takia mitään ala tekemään. Pitkän vänkäämisen jälkeen kertoi että voisi hän siitä jonkun raportin tehdä.
Re: Focus MK4 latausongelmat
Onhan ne jo tehnyt kokonaan uuden lautauksenmittauspalikan siihen akkujohtoon, joten ei taida olla pelkästään muutaman suomalaisen ongelma..
Re: Focus MK4 latausongelmat
On handsfree takaluukku. Autossahan on takuu niin kait tehtaan on pakko tehdä jotain, asenne ongelma sellaisella jälleenmyyjällä joka levittelee käsiään.
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Te, joilla lataus ei toimi ja tarkkailette tilanntaet OBD:n kautta: URGENT!
Ettehän vain makuuta sitä OBD-palikaa liittimessä kiinni?
Se nimittäin sotkee akun kalibroinnin. Akku kalibroituu 10-15% todellista pienempän lukemaan silloin kun lukija on yön yli kiinni liittimessä.
Palikka irti ja kas, seuraavana aamuna lukema onkin noussut.
Tämän ilmiön olen unohdusten myötä todennut useaan otteeseen.
Ettehän vain makuuta sitä OBD-palikaa liittimessä kiinni?
Se nimittäin sotkee akun kalibroinnin. Akku kalibroituu 10-15% todellista pienempän lukemaan silloin kun lukija on yön yli kiinni liittimessä.
Palikka irti ja kas, seuraavana aamuna lukema onkin noussut.
Tämän ilmiön olen unohdusten myötä todennut useaan otteeseen.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Eipä ole muuttunut Lahden Voortin palvelu sitten 50vuodessa paljoakaan,miten lie käytös muissa kaupungeissa.
On kummaa että asiakas saa huonoa palvleua iänkauden,jos uusi auto mun pitäs ostaa niin merkki kyllä joku toinen!
Re: Focus MK4 latausongelmat
En makuuta. En ole ikinä havainnut, että minulla olisi tehnyt sitä yöllistä kalibrointia joka kuuluisi tapahtua muutaman tunnin käyttämättömyyden jälkeen, ehkä siellä on joku asetus sitten pielessä. Pitkällä ajomatkalla se tajuaa jossain vaiheessa, että akku taitaakin olla täysi kun ei ota enää virtaa ja silloin pompsahtaa yli 80% yhtäkkiä. Nyt alle 40%, ei voi radiota kuunnella parkissa kun sammuttaa itsensä virtaa säästääkseenPiuhaPoikki kirjoitti: ↑12 Elo 2021 10:50 Te, joilla lataus ei toimi ja tarkkailette tilanntaet OBD:n kautta: URGENT!
Ettehän vain makuuta sitä OBD-palikaa liittimessä kiinni?
Se nimittäin sotkee akun kalibroinnin. Akku kalibroituu 10-15% todellista pienempän lukemaan silloin kun lukija on yön yli kiinni liittimessä.
Palikka irti ja kas, seuraavana aamuna lukema onkin noussut.
Tämän ilmiön olen unohdusten myötä todennut useaan otteeseen.

-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus MK4 latausongelmat
Mutta se kuitenkin nousuee tuonne 80% lukemiin kun tarpeeksi ajaa?
Se on outoa, koska tämän latausvian piirteisiin kuuluu se, että prosentit eivät nouse vaikka kuinka ajaa tai lataa.
Jospa sulla sittenkin on vain kulutuksen ja latauksen suhde epäedullinen.
Tälle autolle on myrkkyä juuri radion kuunteleminen parkissa ja muu touhuaminen, jossa esimerkiksi auotaan ovia.
Kun järjestelmät ovat hereille mutta moottori ei käy akku tyhjenee huimaavaa tahtia.
Tunnin touhuaminen ei korvaannu tunnin ajamisella.
Tässä ketjussa tuolla aiemmin löytyy vähän prosentti- ja Ah-matematiikkaa siitä naurettavasta pelivarasta joka akkukapasiteettiin on suunniteltu.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus MK4 latausongelmat
Se ei nouse tasaisesti latautumalla, vaan sitten jos on pitkän ajan latausvirta 0-1Ah tasolla, kenties 1-2h niin sitten pompsahtaa kertaheitolla esim. 60 -> 85%, eli jotenkin kalibroituu uudelleen. Muuten valuu tasaisesti kokoajan alaspäin, kalibroituu jos käyttää akun irti.
Jos kulutus/lataus olisi noin pahasti epätasapainossa, niin kohtahan tuo jättäisi käynnistymättä kun kolkutellaan jo 30% tasoa. Deep sleep vissiin tulee 30% paikkeilla? Jännä nähdä johtaisiko se uudelleen kalibroitumiseen kun vuotovirta laskee ihan minimiin.
Jos kulutus/lataus olisi noin pahasti epätasapainossa, niin kohtahan tuo jättäisi käynnistymättä kun kolkutellaan jo 30% tasoa. Deep sleep vissiin tulee 30% paikkeilla? Jännä nähdä johtaisiko se uudelleen kalibroitumiseen kun vuotovirta laskee ihan minimiin.