orionin kytkimen vaihto, ongelmat ei hävinny
orionin kytkimen vaihto, ongelmat ei hävinny
kysytään nyt täältäkin;
eli olis tollanen mk2 1,6 orion joka ravisti liikkeelle lähties niin et hampaat meinas tippua, no tänään sitten vaihdoin asetelman, levyn ja laakerin, kävin sorvauttaas vauhtipyörästä lastun pois että tulee vimpan päälle.
No eipä nyt sitten tullutkaan, eli vieläkin ravistaa liikkeelle lähtiessä, mutta ei yhtä pahasti, mistähän nyt sitten ettis vikaa?
ja tuossa vaihdossa ei varmaan mitään sellaista ratkasevaa tunarointia oo voinu tehä?
kytkinakseli on hieman väljä toisesta päästä, eli voisiko se aiheuttaa tuon? jos painelaakeri jotenki istuu huonosti sitten?
eli olis tollanen mk2 1,6 orion joka ravisti liikkeelle lähties niin et hampaat meinas tippua, no tänään sitten vaihdoin asetelman, levyn ja laakerin, kävin sorvauttaas vauhtipyörästä lastun pois että tulee vimpan päälle.
No eipä nyt sitten tullutkaan, eli vieläkin ravistaa liikkeelle lähtiessä, mutta ei yhtä pahasti, mistähän nyt sitten ettis vikaa?
ja tuossa vaihdossa ei varmaan mitään sellaista ratkasevaa tunarointia oo voinu tehä?
kytkinakseli on hieman väljä toisesta päästä, eli voisiko se aiheuttaa tuon? jos painelaakeri jotenki istuu huonosti sitten?
Ford sierra iS -86
Itsellä teki mk2 ekkeri kenttiläisen ja pikkulaatikon kanssa ihan samaa, ravisti niin pirusti. Nyt kone ja laatikko on vaihtunut 2.0 ohc ja typ-9 5v. Uusi levy, asetelma ja laakeri sekä kampuran pään laakeri. Tekee ihan samaa. Kun sain paketin kasaan ei tehnyt mitään (siis erikoista
) nyt about 15000km jälkee rupesi pikkuhiljaa ravistelemaan ja kokoajan on pahentunut ja nyt ravistaa lähes yhtä paljon kuin kentinkin kanssa
Itse olen epäillyt vauhtipyörän kieroutta mutta jos sinullakaan ei auttanut oikaisu niin senkin voi laskea pois. Sitten se akselin väljyys niin minulla kuitenkin laakerit hyvässä kunnossa joten ei sekään kuulosta järkevältä. Varsinkaan kun about 10000km toimi ihan nätisti ja sitten alkoi pikkuhiljaa ravistelemaan. Pahin on aamuisin ja etenkin kostealla kelillä. Lämpimäksi kun ajaa niin ei juurikaan ravista liikkeelle lähtiessä mutta kun esim tiputtaa vauhdista pienemmällä ja lähtee hitaasti nostamaan kytkintä niin ravistaa jonkun verran
Ainot mikä nyt tulee mieleen niin laatikko vuotaa aavistuksen öljyä joten veikkaan että johtuu siitä
Olikos sulla kytkinkoppa märkä

Itse olen epäillyt vauhtipyörän kieroutta mutta jos sinullakaan ei auttanut oikaisu niin senkin voi laskea pois. Sitten se akselin väljyys niin minulla kuitenkin laakerit hyvässä kunnossa joten ei sekään kuulosta järkevältä. Varsinkaan kun about 10000km toimi ihan nätisti ja sitten alkoi pikkuhiljaa ravistelemaan. Pahin on aamuisin ja etenkin kostealla kelillä. Lämpimäksi kun ajaa niin ei juurikaan ravista liikkeelle lähtiessä mutta kun esim tiputtaa vauhdista pienemmällä ja lähtee hitaasti nostamaan kytkintä niin ravistaa jonkun verran
Ainot mikä nyt tulee mieleen niin laatikko vuotaa aavistuksen öljyä joten veikkaan että johtuu siitä
Olikos sulla kytkinkoppa märkä

Helppohan on ainakin tarkistaa onko vauhtipyörä tasapainossa (jos on irti siis). Keskelle sopivan kokoinen laakeri ja akseli siitä lävitse ja sitten vain kokeilee pyrkiikö se lähteä pyörimään missään asennossa, jos ei, niin on suurinpiirtein tasapainossa.
Tosin, eihän tuo ravistus siitä voisikaan johtua, jos kerran lämpimänä toimii hyvin?
Tosin, eihän tuo ravistus siitä voisikaan johtua, jos kerran lämpimänä toimii hyvin?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
vauhtipyörä on käynyt autohiomossa ja sielä sorvattu ja tarkistettu, ja kaikki ok.Sultzi kirjoitti:Helppohan on ainakin tarkistaa onko vauhtipyörä tasapainossa (jos on irti siis). Keskelle sopivan kokoinen laakeri ja akseli siitä lävitse ja sitten vain kokeilee pyrkiikö se lähteä pyörimään missään asennossa, jos ei, niin on suurinpiirtein tasapainossa.
Tosin, eihän tuo ravistus siitä voisikaan johtua, jos kerran lämpimänä toimii hyvin?
Ford sierra iS -86
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
suuttimia ei löydy ja hydrauliset nostajat. säädöt ja sytkä kunnossa.Monteonisti kirjoitti:Sytkää ja venoja, suuttimia yms.? 8)
En tunne kyseistä mottia, mutta lähinnä kylmänä ja tyhjäkäynnillä väärät säädöt heiluttaa konetta ja jos kiinikkeet väljät niin tärryyttää!![]()
Joskus jopa väärin asennettu pakari tekee tuon!
kävin tuossa hetki sitten ottamassa kirjaimellisesti ne savut pihalle tuosta kytkimestä, ja ilman apua

vähä yritin tutkailla ja ihmetellä tilannetta, mutta ei sen viisaammaksi kyllä tullut, sielähän se kone heiluu kun lähtee liikkeelle

pitkällä luistatuksella liikkeelle lähtö onnistuu hyvin, eli ei ravista missään vaiheessa, eli kytkin nyt ainakin pitäisi olla kunnossa

joten lisää aavistuksia saa antaa, rupee järki menemään tän tärinän kans


Ford sierra iS -86
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Juu kuin myös koneen korvat kunnossa (jäykät diisselivolvon kumit). Laatikon hännän kumi on kyllä veltto kuin mikä (sierran alkuperäinen, ihan purukumia)
Samat huomiot, korkeammilla kierroksilla tai pitkään luistattamalla ei täristä
Ja lämpösena ei tosiaan ravista ainakaan niin paljoa tai ei ainakaan liikkelle lähtiessä mutta kun pienemmälle vaihtaa niin silloin
Ja se ei ole samanlaista tärinää kun olisi säädöt hudissa vaan tuntuu juuri siltä kun olisi kieroutta vauhtipyörässä tai kytkinlevyssä olisi yksi kohta joka haukkaa enemmän kiinni
Itseasiassa nyt tuli mieleen että jos joku on ajanut wv diisseli golffilla tai jetalla (jotkut bensatkin) niin ne ravistaa ihan samalla tavalla kun lähtee hissukseen liikkeelle ja varsinkin pienillä kierroksilla mutta niissä ei täristä silloin kun vaihtaa vaihdetta tai nostaa kytkimen vaudista ihan hissukseen
Samat huomiot, korkeammilla kierroksilla tai pitkään luistattamalla ei täristä
Ja lämpösena ei tosiaan ravista ainakaan niin paljoa tai ei ainakaan liikkelle lähtiessä mutta kun pienemmälle vaihtaa niin silloin
Ja se ei ole samanlaista tärinää kun olisi säädöt hudissa vaan tuntuu juuri siltä kun olisi kieroutta vauhtipyörässä tai kytkinlevyssä olisi yksi kohta joka haukkaa enemmän kiinni
Itseasiassa nyt tuli mieleen että jos joku on ajanut wv diisseli golffilla tai jetalla (jotkut bensatkin) niin ne ravistaa ihan samalla tavalla kun lähtee hissukseen liikkeelle ja varsinkin pienillä kierroksilla mutta niissä ei täristä silloin kun vaihtaa vaihdetta tai nostaa kytkimen vaudista ihan hissukseen
pientä samanlaista on omassakin..
samaten startti teke aina ylimääräisen narahduksen ja etupää ravistaa aavistuksen..+ kardaanin kumilimppu taitaa olla menossa kun välillä tulee ihme jyrinää,aina sillon tällön.
mutta kumminkin se toimii suht hyvin jos ei noista ota päänvaivaa..
pikkujuttuja ja osat olis kun vaan viittis vaihtaa.
kai tässä vähän olis kiireenpoikastakin,ennen lumia olis hyvä saada aikaseksi kun hangessa on ikävämpää..
samaten startti teke aina ylimääräisen narahduksen ja etupää ravistaa aavistuksen..+ kardaanin kumilimppu taitaa olla menossa kun välillä tulee ihme jyrinää,aina sillon tällön.
mutta kumminkin se toimii suht hyvin jos ei noista ota päänvaivaa..

pikkujuttuja ja osat olis kun vaan viittis vaihtaa.
kai tässä vähän olis kiireenpoikastakin,ennen lumia olis hyvä saada aikaseksi kun hangessa on ikävämpää..
ei sieltä mitään junia t...
mitä osia sulla siis on mitä vaihtaa?janzamar kirjoitti:pientä samanlaista on omassakin..
samaten startti teke aina ylimääräisen narahduksen ja etupää ravistaa aavistuksen..+ kardaanin kumilimppu taitaa olla menossa kun välillä tulee ihme jyrinää,aina sillon tällön.
mutta kumminkin se toimii suht hyvin jos ei noista ota päänvaivaa..![]()
pikkujuttuja ja osat olis kun vaan viittis vaihtaa.
kai tässä vähän olis kiireenpoikastakin,ennen lumia olis hyvä saada aikaseksi kun hangessa on ikävämpää..
nimim. mullakin oli kytkin yms mut ei vaan auttanu

Ford sierra iS -86
no just noi painelaakeri ja muut liittyvät.
voi olla tietysti se silmälaakerikin..mutta saa nähdä. pitäis vaihtaa koko kone ja laatikko oikeastaan
ei tuossa tonnikutosessa mitään pahempaa vikaa ole,mutta kun se on tonnikutonen
onpahan sen verran pienempi liikennevakuutus..
voi olla tietysti se silmälaakerikin..mutta saa nähdä. pitäis vaihtaa koko kone ja laatikko oikeastaan

ei tuossa tonnikutosessa mitään pahempaa vikaa ole,mutta kun se on tonnikutonen

onpahan sen verran pienempi liikennevakuutus..
ei sieltä mitään junia t...
no niin,
eli olihan se se kytkimen käyttöakselin väljyys, sieltä oli muovi holkki antaunu ja sen vaihto uuten ratkaisi tilanteen, ainakin siltä nyt tuntuu, 10km takana
vieläkin vähä täristää liikkeelle lähties mut tuo nyt varmasti menee jo normaalin puolelle laskiessa kaikki vanhan auton väljyydet yhteen.
eli olihan se se kytkimen käyttöakselin väljyys, sieltä oli muovi holkki antaunu ja sen vaihto uuten ratkaisi tilanteen, ainakin siltä nyt tuntuu, 10km takana

vieläkin vähä täristää liikkeelle lähties mut tuo nyt varmasti menee jo normaalin puolelle laskiessa kaikki vanhan auton väljyydet yhteen.
Ford sierra iS -86
En olisi noinkaan varma, kenttiläinen ja nyt tuo ohc toimi about 10tkm ilman minkään näköisiä tärinöitä sen jälkeen kun ne sai kasaan ja tulille, sitten about 10tkm jälkeen alkoi pikkuhiljaa ravistelemaan enemmän ja enemmän
Meinaatko tuolla muoviholkilla sitä jossa painelaakeri on "kiinni" ja se liukuu kytkinakselin ympärillä
Meinaatko tuolla muoviholkilla sitä jossa painelaakeri on "kiinni" ja se liukuu kytkinakselin ympärillä