Ford automaatti Aisin TF-81SC
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Kesä 2020 10:24
Ford automaatti Aisin TF-81SC
Vaihteistossa esiintyy nykäyksiä vaihteiden vaihdossa. Pitäisi tehdä se sopeutus-/mukautusajo, eli adaptaatioajo, mutta millä ohjelmalla tämän voi käynnistää? Ford liikkeessä ainakin onnistuu. Mitenkä Forscan tai sitten joillain korjaamoilla on käytössä Bosch-testereitä, voiko näillä suorittaa adaptaatioajoa?
Auto siis S-Max 2.2tdci ja Aisinin lootalla.
Auto siis S-Max 2.2tdci ja Aisinin lootalla.
Re: Ford automaatti Aisin TF-81SC
Moi puuttumatta sopeutukseen niin kysyisn nykiikö laatikko lämpöisenä kun vaihdetaan vaihdetta.Oikeat öljyt sisässä ja muutenkin se puoli kunnossa.Aisin aika tarkka öljyistään on tuota moni käyttää Mobil ATF 3309
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Kesä 2020 10:24
Re: Ford automaatti Aisin TF-81SC
Kyllä nykii kylmänä ja lämpimänä. Oikeat öljyt on. Öljynvaihto huuhtelemalla+pesu tehty viime kesänä. Nyki ennen vaihtoa ja nykii edelleen.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Kesä 2020 10:24
Re: Ford automaatti Aisin TF-81SC
Ilmeisesti Forscan ohjelmalla saattaisi onnistua vaihteiston opetus. Täytyy joku päivä testailla kun kerkeää.
https://www.youtube.com/watch?v=q51CA1046_g
https://www.youtube.com/watch?v=q51CA1046_g
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 24 Joulu 2006 23:52
- Paikkakunta: Laihia
Re: Ford automaatti Aisin TF-81SC
Saitko sopeutettua? Itsellä mondeossa samaa vikaa.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Kesä 2020 10:24
Re: Ford automaatti Aisin TF-81SC
Ei onnistunut kuin TCM moduulin resetointi. Ensiviikolla Ford korjaamolle tekemään laatikon uudelleenopetus.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 24 Joulu 2006 23:52
- Paikkakunta: Laihia
Re: Ford automaatti Aisin TF-81SC
Okei. Kerro sit, kuinka meni. Itsellä saattoi kyllä tuo disabloitu egr tehdä kiusaa. Tulppasin vielä tuon egr putken, mikä menee imusarjaan, niin vaihdot parani entisestä huomattavasti. Ilmeisesti vuotaa, vaikka on kiinni, välillä sahauttaa aika pitkästi, ennenkuin käynnistyy, siitä epäilin vuotoa. Nyt vain yrittää herjata maf anturia, ennen ei.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Kesä 2020 10:24
Re: Ford automaatti Aisin TF-81SC
Ford korjaamolla kävi ja sopeutusajo ei ollut kovin pitkä, vaikka luulin että isolla tiellä pitkiä kiihdytyksiä joutuisi tekemään. Taajama-ajolla olivat saaneet laatikon sopeutksen tehtyä. Hieman ehkä vaikutti laatikon käytökseen, mutta pompsahtaa vieläkin 2->3 ja töksähdystä 3->2 sekä 5->4. Pitää vielä egr tulppausta kokeilla että vaikuttaako käytökseen.janneyliranta kirjoitti: ↑02 Kesä 2021 08:36 Okei. Kerro sit, kuinka meni. Itsellä saattoi kyllä tuo disabloitu egr tehdä kiusaa. Tulppasin vielä tuon egr putken, mikä menee imusarjaan, niin vaihdot parani entisestä huomattavasti. Ilmeisesti vuotaa, vaikka on kiinni, välillä sahauttaa aika pitkästi, ennenkuin käynnistyy, siitä epäilin vuotoa. Nyt vain yrittää herjata maf anturia, ennen ei.
Re: Ford automaatti Aisin TF-81SC
En tunne tuota laatikkoa lainkaan, mutta ZF:n sähköhydraulinen automaattivaihteisto on tuttu.
Siinä on kahdenlaisia solenoidiventtiilejä. Osa venttiileistä on on/off -tyyppisiä ja siis kytkevät kytkimen tai jarrun 'terävästi' kiinni tai auki. Osa on taas pehmeästi avautuvia ja sulkeutuvia, jotta vaihteiden vaihdot tapahtuvat ilman töksähdyksiä. Niinpä jos laatikon toiminta muuttuu kulmikkaaksi, niin herää epäilys pehmeästi sulkeutuvan solenoidin vikaantumisesta. ZF:n tapauksessa noiden solenoidien ottamaa virtaa seurattiin, koska virran 'profiilista' TCU pystyi tiettyyn mittaan saakka päättelemään toimiko solenoidi kuten pitäisi. Ja jos ei toiminut, niin TCU saattoi taltioida vikakoodin.
Siinä on kahdenlaisia solenoidiventtiilejä. Osa venttiileistä on on/off -tyyppisiä ja siis kytkevät kytkimen tai jarrun 'terävästi' kiinni tai auki. Osa on taas pehmeästi avautuvia ja sulkeutuvia, jotta vaihteiden vaihdot tapahtuvat ilman töksähdyksiä. Niinpä jos laatikon toiminta muuttuu kulmikkaaksi, niin herää epäilys pehmeästi sulkeutuvan solenoidin vikaantumisesta. ZF:n tapauksessa noiden solenoidien ottamaa virtaa seurattiin, koska virran 'profiilista' TCU pystyi tiettyyn mittaan saakka päättelemään toimiko solenoidi kuten pitäisi. Ja jos ei toiminut, niin TCU saattoi taltioida vikakoodin.