Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Moro.
Osaako joku viisaampi neuvoa nyt? Työmatkakulkine alkoi temppuilemaan, oireet mystiset, ainakin minulle...
Auto on siis 2009 mallinen Focus 1.8tdci ja ajettu ainoastaan 152tkm, eli iloista työmatkaa pitäisi olla reilusti vielä edessäpäin, vaan ei nyt parina aamuna
Ensimmäinen oire oli tammikuun pakkasella, auto lähti käyntiin, ajoa muutama hassu kilometri, kone ei ehtinyt lämmetä kunnolla. Auto sammui tyystin kesken ajon, ei nykinyt, yskinyt tms, vaan sammui matkanopeudesta. Starttailin muutamaan kertaan, ei inahdustakaan. Odottelin siinä vartin verran ja mietin mitä tehdä. Jostain syystä päätin startata niin pitkään kun akku vaan kestää, ja hyvin pitkän sahauksen jälkeen hörähtikin. Toivoa siis oli. Hetki happea ja uusi pitkä startti ja kas vain auto lähti käyntiin. Toimi täysin normaalisti sen jälkeen. Googlettelin mahdolliset viat ja pa-suodatinta moni epäili. Kävin hakemassa sen ja tilasimpa samalla uudet hehkut(2 kyntttilää oli pimeenä jo) Pa-järjetelmän ilmaamista jouduin opettelemaan pari tuntia, hehkujen vaihdosta selvisin vartissa. Tämän jälkeen auto toimi, kuten tuon ikäinen toimii.
Nyt jo kelien hiukan lämmettyä tuli sama vika ja vähän päälle. Auto sammui satasen vauhdista ilman mitään ennakko-oireita. Ja edellisestä oppineena, pitkän sahauksen jälkeen käyntiin. Ajoa kotiin 20 km, ei oireita.
Nyt kahtena aamuna tehnyt seuraavaa. Lähtee aivan normaalisti käyntiin, mutta sammuu hetken päästä. Iltapäivällä sahauksen jälkeen käyntiin ja ajolenkki vailla mitään oireita. Erikoista sanon minä. Vaihdettu on siis pa-suodatin, ne uudet hehkut ja nyt myös egr tulpattu, mutta ei vaikutusta.
Osaako joku viisaampi kenties neuvoa?
Kiitos jo etukäteen.
Osaako joku viisaampi neuvoa nyt? Työmatkakulkine alkoi temppuilemaan, oireet mystiset, ainakin minulle...
Auto on siis 2009 mallinen Focus 1.8tdci ja ajettu ainoastaan 152tkm, eli iloista työmatkaa pitäisi olla reilusti vielä edessäpäin, vaan ei nyt parina aamuna
Ensimmäinen oire oli tammikuun pakkasella, auto lähti käyntiin, ajoa muutama hassu kilometri, kone ei ehtinyt lämmetä kunnolla. Auto sammui tyystin kesken ajon, ei nykinyt, yskinyt tms, vaan sammui matkanopeudesta. Starttailin muutamaan kertaan, ei inahdustakaan. Odottelin siinä vartin verran ja mietin mitä tehdä. Jostain syystä päätin startata niin pitkään kun akku vaan kestää, ja hyvin pitkän sahauksen jälkeen hörähtikin. Toivoa siis oli. Hetki happea ja uusi pitkä startti ja kas vain auto lähti käyntiin. Toimi täysin normaalisti sen jälkeen. Googlettelin mahdolliset viat ja pa-suodatinta moni epäili. Kävin hakemassa sen ja tilasimpa samalla uudet hehkut(2 kyntttilää oli pimeenä jo) Pa-järjetelmän ilmaamista jouduin opettelemaan pari tuntia, hehkujen vaihdosta selvisin vartissa. Tämän jälkeen auto toimi, kuten tuon ikäinen toimii.
Nyt jo kelien hiukan lämmettyä tuli sama vika ja vähän päälle. Auto sammui satasen vauhdista ilman mitään ennakko-oireita. Ja edellisestä oppineena, pitkän sahauksen jälkeen käyntiin. Ajoa kotiin 20 km, ei oireita.
Nyt kahtena aamuna tehnyt seuraavaa. Lähtee aivan normaalisti käyntiin, mutta sammuu hetken päästä. Iltapäivällä sahauksen jälkeen käyntiin ja ajolenkki vailla mitään oireita. Erikoista sanon minä. Vaihdettu on siis pa-suodatin, ne uudet hehkut ja nyt myös egr tulpattu, mutta ei vaikutusta.
Osaako joku viisaampi kenties neuvoa?
Kiitos jo etukäteen.
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Egr venttiili onko putsattu ja toi vika siheuttaa noita ongelmia käynnin suhteen monesti. Kun auto sammuu häviääkö virrat vai onko mittaristossa virrat näkyvissä..
Noi hiukkaspoltot on toiminut hyvin ajat pitkää matkaa päivittäin ja kierroksilla myös että paikat pysyy puhtaana moottorissa ja pakokaasupuolella. Monesti nykyajan autoa ei voi korjata netin kautta kun siellä on antureita jotka säätää moottoria. Joten vikakoodit luettava kunnon lukijalla. Onko se ruiskupumppu kunnossa ja suuttimet että polttoainepuoli varmasti kunnossa ettei ilmaa järjestelmässä.
Egr sähköpuolella oli tässä Fordissa vika
viewtopic.php?t=43689
Noi hiukkaspoltot on toiminut hyvin ajat pitkää matkaa päivittäin ja kierroksilla myös että paikat pysyy puhtaana moottorissa ja pakokaasupuolella. Monesti nykyajan autoa ei voi korjata netin kautta kun siellä on antureita jotka säätää moottoria. Joten vikakoodit luettava kunnon lukijalla. Onko se ruiskupumppu kunnossa ja suuttimet että polttoainepuoli varmasti kunnossa ettei ilmaa järjestelmässä.
Egr sähköpuolella oli tässä Fordissa vika
viewtopic.php?t=43689
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Täytyy vähän vastata myös itse itselleen. Egr oli jo tulpattuna, mutta ei mitään vaikutusta.
Luin vikakoodit Launch:lla sen jälkeen kun auto ei enää lähtenyt käyntiin. Ainoa koodi oli Fuel pressure low, tai jotakin sinne päin.
Selailin huoltokirjaa ja huomasin, että ylimääräinen pa-suodattimen vaihto oli tehty aivan alkutalvesta, samalla oli vaihdettu myös raitisilmasuodatin, joka ei tietenkään ollut paikallaan, vaan puhalsi raakaa pakkasilmaa suoraan jaloille. Nämä oli tehty leimasta päätellen merkkiliikkeessä.. Rupesin miettimään tuota minun laittamaani suodatinta, olinko asentanut sen oikein? Laitoin sen mielestäni aivan samoin, kun olin sen purkanut.
Katsoin tämän videon asentaessa : https://www.youtube.com/watch?v=In1tEXkwc1E
Tällä kertaa katsoin sen ilman häiriötekijöitä, kokonaan ja huomasin lopussa pienen pienen mokan. Asentaja itse oli laittanut tiivisteen suodattimen väärälle puolelle. Ja niinhän se oli minullakin, suodattimen yläpuolella. On kyllä erikoista että auto toimi pari kuukautta, ja nyt alkoi vasta oireilemaan urakalla
Tänään käynnistynyt ja ajeltu vailla ongelmia, testi jatkukoon.
Luin vikakoodit Launch:lla sen jälkeen kun auto ei enää lähtenyt käyntiin. Ainoa koodi oli Fuel pressure low, tai jotakin sinne päin.
Selailin huoltokirjaa ja huomasin, että ylimääräinen pa-suodattimen vaihto oli tehty aivan alkutalvesta, samalla oli vaihdettu myös raitisilmasuodatin, joka ei tietenkään ollut paikallaan, vaan puhalsi raakaa pakkasilmaa suoraan jaloille. Nämä oli tehty leimasta päätellen merkkiliikkeessä.. Rupesin miettimään tuota minun laittamaani suodatinta, olinko asentanut sen oikein? Laitoin sen mielestäni aivan samoin, kun olin sen purkanut.
Katsoin tämän videon asentaessa : https://www.youtube.com/watch?v=In1tEXkwc1E
Tällä kertaa katsoin sen ilman häiriötekijöitä, kokonaan ja huomasin lopussa pienen pienen mokan. Asentaja itse oli laittanut tiivisteen suodattimen väärälle puolelle. Ja niinhän se oli minullakin, suodattimen yläpuolella. On kyllä erikoista että auto toimi pari kuukautta, ja nyt alkoi vasta oireilemaan urakalla
Tänään käynnistynyt ja ajeltu vailla ongelmia, testi jatkukoon.
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Eli polttoainepuolella oli vikaa. Hyvä että nyt kunnossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Kyllä minä ole samaa mieltä, että polttoaineen saannissa vikaa. Kun aikani pyörittelin sitä suodatinta ja tiivistettä käsissäni, niin päädyin siihen että väärin laitettuna polttoainetta saa liian vähän. Toimi näin kuitenkin pari kuukautta moitteetta.. Ja olisiko niin, että kun polttoaineen paine laski liikaa, ecu löi syötön seis? Kertokoot joku viisaampi. Nyt kuitenkin toimi.
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Olisiko kuitenkin kampi- tai nokka-akselin anturivika kyseessä?
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Eikös näistä anturivioista ecu osaa antaa vikakoodit?? Ainoa koodi oli tosiaan tuo fuel pressure low ja se pa-suodatin oli vaihdettu virheellisesti, joten epäilen polttoaineen saannissa vian olleen
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 07 Touko 2021 17:37
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Morjesta vain.
Potilaana otsikon kaltainen kottero ja oireet vastaa osittain kuvausta.
+10h seisonnan jälkeen auto hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti.
Tätä voi toistaa useemmankin kerran, mutta ei vain jaksa pysyä käynnissä.
Kuitenkin, jos auton laittaa lämmitykseen n. 30min-1h, niin sitten lähtee ekalla käyntiin, samoin kuin lämpimästä tallista.
Hehkut on uusittu, PA-suodatin uusittu, suutinten ylivuoto/paluuletkusto hässäkkä uusittu, akkukin on suht. uusi.
Suutinremontti tehty edellisen omistajan mukaan alle 2-vuotta sitten.
Mitään vikakoodeja ei muistiin tartu ja kun auton käyntiin saa ja lämpöiseksi, niin mitään ongelmia ei sen jälkeen ole.
Potilaana otsikon kaltainen kottero ja oireet vastaa osittain kuvausta.
+10h seisonnan jälkeen auto hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti.
Tätä voi toistaa useemmankin kerran, mutta ei vain jaksa pysyä käynnissä.
Kuitenkin, jos auton laittaa lämmitykseen n. 30min-1h, niin sitten lähtee ekalla käyntiin, samoin kuin lämpimästä tallista.
Hehkut on uusittu, PA-suodatin uusittu, suutinten ylivuoto/paluuletkusto hässäkkä uusittu, akkukin on suht. uusi.
Suutinremontti tehty edellisen omistajan mukaan alle 2-vuotta sitten.
Mitään vikakoodeja ei muistiin tartu ja kun auton käyntiin saa ja lämpöiseksi, niin mitään ongelmia ei sen jälkeen ole.
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Tarkistetaan nämä faktat.
Jäähdystysnesteen lämpötila-anturi näyttää oikeita lämpötiloja että se ok.
Suttimet toimii ja tasainen sumu tulee niin että myös kylmänä seos syttyy hyvin.
Startti kunnossa ja akussa voimaa kun tarvitsee määrätyn nopeuden toi moottori että se polttoaineseos tiivistyy ja syttyy helposti.
Hehkut toimii joskin näillä keleillä noita ei tarvita.
Polttoainelinja kunnossa suodatin ja muut jutut ok
Missä kunnossa se korkeapainee polttoainepumppu on .Paljon autollaa on ajettu tekeekö se painettaa riittävästi näistä kun ei tule vikakoodia.
Ajoitukset on kunnossa.
Kun auto toimii hyvin lämpöisenä niin vika minun mielestä on näissä jutuissa joita kirjoittelin
viewtopic.php?t=54888
Jäähdystysnesteen lämpötila-anturi näyttää oikeita lämpötiloja että se ok.
Suttimet toimii ja tasainen sumu tulee niin että myös kylmänä seos syttyy hyvin.
Startti kunnossa ja akussa voimaa kun tarvitsee määrätyn nopeuden toi moottori että se polttoaineseos tiivistyy ja syttyy helposti.
Hehkut toimii joskin näillä keleillä noita ei tarvita.
Polttoainelinja kunnossa suodatin ja muut jutut ok
Missä kunnossa se korkeapainee polttoainepumppu on .Paljon autollaa on ajettu tekeekö se painettaa riittävästi näistä kun ei tule vikakoodia.
Ajoitukset on kunnossa.
Kun auto toimii hyvin lämpöisenä niin vika minun mielestä on näissä jutuissa joita kirjoittelin
viewtopic.php?t=54888
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus 2009 1.8 TDCI Sammuu kesken ajon/heti käynnistyksen jälkeen
Millä vikakoodit on katsottu?hippilisko kirjoitti: ↑07 Touko 2021 17:46 Morjesta vain.
Potilaana otsikon kaltainen kottero ja oireet vastaa osittain kuvausta.
+10h seisonnan jälkeen auto hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti.
Tätä voi toistaa useemmankin kerran, mutta ei vain jaksa pysyä käynnissä.
Kuitenkin, jos auton laittaa lämmitykseen n. 30min-1h, niin sitten lähtee ekalla käyntiin, samoin kuin lämpimästä tallista.
Hehkut on uusittu, PA-suodatin uusittu, suutinten ylivuoto/paluuletkusto hässäkkä uusittu, akkukin on suht. uusi.
Suutinremontti tehty edellisen omistajan mukaan alle 2-vuotta sitten.
Mitään vikakoodeja ei muistiin tartu ja kun auton käyntiin saa ja lämpöiseksi, niin mitään ongelmia ei sen jälkeen ole.
Yksi vaihtoehto on jokin lämpötila anturi jos kerta lämpöisenä toimii. Sieltä pitäis tsekata livedatan kautta onko imuilman, moottorilämpöjen ja polttoaineen lämpötilat järkeviä kun moottori on kylmä. Joskus voi olla että esim. imuilma näyttää kylmänä 50 astetta ja moottorin ohjaus ei ymmärrä että se ei ole normaalia jolloin siitä ei myöskään vikakoodia tule.
"harder" is not a very good safeword